Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@13:32:50 GMT

12 تنفیذ روئسای جمهور از ابتدای انقلاب تا کنون

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۷۳۵۵

12 تنفیذ روئسای جمهور از ابتدای انقلاب تا کنون

به گزارش جماران، در این برنامه وزیر کشور، گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را ارائه می‌کند؛ سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب در تنفیذ رأی مردم و نصب حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را قرائت خواهد کرد؛ آنگاه رهبر انقلاب اسلامی لوح متن حکم را به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸رئیس‌جمهور مهمان مراسم تحلیف حسن روحانی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که ۸ رئیس جمهور مهمان مراسم تحلیف حسن روحانی هستند.بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: تا این لحظه قرار است حدود ۸ رئیس جمهور و بیش از ۱۵ رئیس مجلس و همچنین تعدادی وزرای خارجه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم حضور یابند.به گفته وی به دلیل برنامه‌های روسای جمهور و روسای مجلس کشورهای مختلف ممکن است تغییراتی در این زمینه ایجاد شود.پیش از این اخبار منتشره حاکی از قطعیت حضور روسای جمهور افغانستان،‌ ارمنستان، عراق و مولداوی در مراسم تحلیف حسن روحانی بوده است.

استقبال از مهمانان مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به شیوه‌ای متفاوت

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: از مهمانان مراسم تنفیذ رئیس جمهوری با صنایع دستی فاخر و اصیل ایرانی در پاویون فرودگاه مهرآباد استقبال می‌کنیم و این، فرصت مناسب دیگری برای معرفی هنر ایرانی است.

به گزارش روابط عمومی معاونت صنایع دستی، بهمن نامورمطلق درباره راه‌اندازی نمایشگاه صنایع دستی نفیس ایرانی در پاویون استقبال از مقامات در فرودگاه مهرآباد، توضیح داد: این طرح که پیش‌تر مطرح شده بود، از یک‌ماه پیش به‌صورت جدی از سوی این معاونت پیگیری شد. ایجاد نمایشگاه در پاویون فرودگاه مهرآباد به‌دلیل ورود و خروج مقامات کشورهای مختلف می‌تواند در معرفی و شناساندن صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بسیار موثر باشد، به همین دلیل سعی شد تا از محصولات فاخر و نفیس صنایع دستی در این ویترین‌ها استفاده شود.او تاکید کرد: امور مربوط به انتخاب آثار از ابتدای مطرح شدن طرح توسط کارشناسان معاونت صنایع دستی پیگیری شد تا آثاری که معرف عمق هنر ایرانی است، در این نمایشگاه به‌نمایش گذاشته شوند و پاویون فرودگاه برای مراسم تنفیذ ریاست جمهوری با صنایع دستی نفیس ایرانی چیدمان و تجهیز شود تا با ورود مهمانان مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور از کشورهای دیگر افتتاح شود و آغاز به کار کند.

براساس برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته از ماه‌های گذشته، ویترین‌های ویژه برای این محل طراحی و ساخته شد و در ادامه، ۱۰۰ اثر نفیس صنایع دستی با نظر کارشناسان این حوزه پس از بررسی و انتخاب برای نمایش در این ویترین‌ها جمع‌آوری و با طراحی و دکور ویژه جانمایی شدند.

تنفیذ در قانون

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌وسیله‌ی مقام رهبری آغاز می‌گردد».

هفت رئیس‌جمهور؛ دوازده دوره

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۱۲ انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شده است و احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ حضرت امام خمینی قدس‌سره، (آقایان سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای)، و با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، (آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی) به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آنان اعطا شده است.

در دوران رهبری حضرت امام خمینی قدس‌سره، یک مراسم تنفیذ در بیمارستان قلب تهران (بنی‌صدر) و سه مراسم تنفیذ در حسینیه‌ی جماران برگزار شد. در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون یک مراسم در حسینیه‌ی جماران و شش مراسم در حسینیه‌ی امام خمینی قدس‌سره برگزار شده است.

طبق بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات مقام معظم رهبری است.

براساس قانون پس از اینکه اکثریت مردم در انتخابات به یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری رای داده و وی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند، بعد از تأیید صحت انتخابات از طرف شورای نگهبان یک مرحله‌ دیگری هم وجود دارد و آن تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط ولی‌فقیه پس از انتخاب مردم است.

در این گزارش به مهم‌ترین محورهای سخنان امام خمینی و همچنین رهبر انقلاب در مراسم‌ تنفیذ حکم روسای جمهور گذشته می‌پردازیم:

بهمن ۵۸ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدرتوسط امام(ره)


امام خمینی در مراسم تنفیذ بنی صدر گفتند: من یک کلمه به آقای بنی صدر تذکر می‎‏دهم، که آن یک کلمه تذکر برای همه است: حبّ‏ الدنیا رأس کلّ خطیئههر مقامی که برای بشر حاصل می‌‏شود، چه مقام‎های معنوی و چه مقام‎های مادی روزی گرفته خواهد شد و آن روز هم نامعلوم است.توجه داشته باشند همۀ کسانی که برای بشر خدمت می‏ کنند، کسانی که دارای مقامی هستند، دارای پستی هستند، که مقامْ آنها را مغرور نکند. مقام رفتنی است و انسان در حضور خدای تبارک و تعالی ماندنی است. من از آقای بنی‏ صدر می‏ خواهم که مابین قبل از ریاست جمهور و بعد از ریاست جمهور در اخلاق روحی‏شان تفاوتی نباشد. تفاوت بودن دلیل بر ضعف نفس است.

پس از عزل بنی‌صدر توسط مجلس، محمدعلی رجایی از مرداد تا ۸ شهریور سال ۶۰به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شده وحجت الاسلام و المسلمینمحمدجواد باهنر را به نخست وزیری دولتش برگزید.

خرداد ۶۰ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمدعلی رجایی توسط امام(ره)

۳۳ سال پیش در چنین روزی (یازدهم مرداد) حکم ریاست جمهوری محمدعلی رجایی از طرف امام خمینی(ره) تنفیذ شد. وی پس از برکناری بنی صدر، به مدت ۳۰ روز مسوولیت شورای موقت ریاست جمهوری را برعهده داشت.

بنیانگذار انقلاب در مراسم تنفیذ رجایی اظهار داشتند: قانع نشوید به اینکه بعضی جاها کار شده است، می ‏دانم شده است، خیلی هم شده است، اما نباید قانع شد، باید همه دست به دست هم بدهید که ان‏ شاءاللّه‏، برای اینها یک زندگی مرفهی، یک وضع صحیحی پیش بیاید، درست بشود. اینها حق دارند به ما و به شما، خیلی حق دارند. سیزده میلیون رأی به شما داده اند، اینها حق دارند به شما، باقی هم حق دارند به شما و همین طور وقتی دولتی پیش می‏ آید، آن هم دولتی است که مردم به آن حق دارند. اگر نبودند این مردم، شما هم شاید حالا در حبس بودید و آن زجرها را می‏ کشیدید و دیگران هم که متعهد بودند، آنها هم در حبس بودند یا در جاهای دیگر. این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم. و شرافت همۀ ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. من امیدوارم که شما به حسب آن روحیه‏‎ای که دارید، آقای رجایی به حسب آن روحیه‌‏ای که دارند، این مقام ایشان را بازی ندهد شما سوار مقام بشو، مقام سوار شما نشود، این دو تا مثل راکب و مرکوبند.

مهر ۶۰و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای توسط امام خمینی(ره)

آیت اللهخامنه‌ای دو دوره یعنی از سال ۶۰ تا ۶۴ و همچنین ۶۴ تا ۶۸ عهده‌دار دستگاه اجرایی کشور بود.

حضرت امام خمینی در مراسم تنفیذ آیت الله خامنه ای عنوان کردند: همۀ ما و همۀ آقایانی که حاضر هستند، چه کشوری و چه لشکری، همۀ ما مرهون زحمات این ملت هستیم. این ملت، ما را از انزوا بیرون آورد و این ملت دست همۀ شما را گرفت و از حبسها بیرون کشید و دست جور ستمکاران را از سر این کشور قطع کرد. خداوند ان‏شاءاللّه‏، این ملت را پایدار و این اشخاصی[را]که برای اسلام در جبهه‏ ها و پشت جبهه ‏ها زحمت می‏کشند سعادتمند و پیروز فرماید. تمام این مسائل برای این است، که اولاً، اسلام ایدۀ ما و شما و ملت است و ثانیاً، ملت همراه است با دولت، با ارتش، با مجلس، با قوۀ قضائیه و سایر ارگانهایی که هست؛ ملت در صحنه است. همان طوری که پیروزی برای حضور ملت در صحنه بود، ادامۀ پیروزی هم همین معنا را دارد.

مرداد ۷۲ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ روز ۵ مرداد سال ۷۲ حکم‌ ریاست‌ جمهوری‌ آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی‌ رئیس‌‌جمهور منتخب‌ ملت‌ ایران‌ را تنفیذ کردند.

رهبر معظم انقلاب‌ اسلامی‌ در بیاناتشان در این مراسم از آمادگی‌، استعداد و تعهد برای‌ انجام‌ کار براساس‌ سیاست‌های‌ کلی‌ کشور بعنوان‌ یکی‌ از ویژگی‌های‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ صالح‌ نام‌ برده و فرمودند: کسانی‌ که‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از کشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاست‌های‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئولیت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سیاست‌ها به‌ پیش‌ برند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سخنانشان‌ با اشاره‌ به‌ ویژگی‌ها و شرایط لازم‌ برای‌ مسئولان‌ و مدیران‌ اجرایی‌ کشور فرمودند: سستی‌، سهل‌انگاری‌ و کار را بدست‌ حوادث‌ و قضا و قدر سپردن‌، اولین‌ بلایی‌ است‌ که‌ یک‌ مدیر را از صلاحیت‌ کافی‌ و لازم‌ ساقط می‌کند لذا جدی‌ بودن‌ در کار و آرام‌ نداشتن‌ برای‌ انجام‌ آن‌ و نیز احساس‌ مسئولیت‌ برای‌ اصل‌ مسئولیت‌ و وظیفه‌، لازمه‌ کفایت‌ و لیاقت‌ برای‌ مسئولیت‌پذیری‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در بخش‌ دیگری‌ از سخنانشان‌ در تمجید از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی‌ رئیس‌ جمهور منتخب‌ ایران‌ فرمودند: اینجانب‌ از سال‌ ۱۳۳۶ تاکنون‌ ایشان‌ را از نزدیک‌ می‌شناسم‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ یا یکدیگر همکار و همفکر بوده‌ایم‌ یک‌ آزمایش‌ چهل‌ ساله‌ برای‌ ایجاد اعتماد در انسانی‌ کافی‌ است‌. و من‌ در همه‌ این‌ مدت‌ ایشان‌ را در راه‌ خدا و حقیقت‌ و اعلای‌ کلمه‌ دین‌ و پیشبرد اهداف‌ اسلامی‌ مشاهده‌ کرده‌ام‌.

مرداد ۷۶ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى در این مراسم طى سخنانى ضرورت اهتمام دولت آینده را به ریشه‌کن کردن فقر، بى‌عدالتى و تبعیض مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: نظام اسلامى، نظام سرمایه‌دارى نیست. براى ما تضمین قسط و عدل در جامعه، اصل است و جهت تمامى تلاشها باید بر این باشد که همه مردم بتوانند به اندازه همت، استعداد و تلاش خود، از امکانات و ثروت عمومى برخوردار شوند و کسى مظلوم، محروم و سرکوب شده نماند.

ایشان افزودند: دولتهاى ایران، یکى پس از دیگرى با حمایت ملت بزرگ خود، توانستند کشور را از لحاظ عمران و آبادى، جهات سیاسى، آبروى بین‌المللى و اقتدار ملى به پیش ببرند و این خود از جمله نعم بزرگ الهى و مظهر دست قدرت خداوند متعال است.

رهبر معظم انقلاب اسلامى ضمن برشمردن مضرات نظام سرمایه‌دارى فرمودند: نظام ما اسلامى است و براى ریشه‌کن کردن فقر، بى‌عدالتى و تبعیض از این کشور که میراث حکومتهاى طواغیت گذشته است، باید تلاش شود.

مرداد ۸۰ و مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در این مراسم فرمودند: تنفیذ اینجانب‌ و رأی‌ ملت‌ تا زمانی‌ است‌ که‌ ایشان‌ به‌ تعهد خود و صراط مستقیمی‌ که‌ تاکنون‌ در پیش‌ داشته‌اند، یعنی‌ راه‌ اسلام‌ و احکام‌ نورانی‌ آن‌ و دفاع‌ از مستضعفان‌ و مظلومان‌ و ایستادگی‌ در برابر دشمنان‌ مستکبر و حق‌ ستیز و زورگو پایبند باشند که‌ با توفیق‌ الهی‌ انشاءالله‌ همواره‌ چنین‌ خواهد بود.

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ مسؤولان‌ در نظام‌ اسلامی‌ تأکید کردند: همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ در مقابل‌ خدا، مردم‌ و قانون‌ اساسی‌ مسؤولند و اعتبار آنها به‌ این‌ است‌ که‌ خود را کمر بسته‌ دین‌ خدا، متعهد به‌ قانون‌ اساسی‌ و موظف‌ به‌ تأمین‌ خواستهای‌ مردم‌ بدانند و اگر هر یک‌ از مسؤولان‌ در هر رده‌ای‌ از این‌ مسیر منحرف‌ شود بدلیل‌ آنکه‌ فاقد شروط مسؤولیت‌پذیری‌ در جامعه‌ اسلامی‌ شده‌ است‌، خودبخود از سمت‌ خود عزل‌ می‌شود و این‌، سنگینی‌ بار مسؤولیت‌ در اسلام‌ را آشکار می‌سازد.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌، تلاشهای‌ سیاسی‌ و تبلیغاتی‌ دشمنان‌ را برای‌ فلج‌ کردن‌ کشور از طریق‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ یادآور شدند و افزودند: برغم‌ این‌ تلاشها منابع‌ بزرگ‌ ثروت‌ و نیروی‌ فراوان‌ کار، زمینه‌ مساعد شکوفایی‌ اقتصادی‌ کشور و زدودن‌ چهره‌ زشت‌ فقر از ایران‌ را فراهم‌ کرده‌ است‌.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ جریانی‌ که‌ برای‌ شیوع‌ مفاسد اخلاقی‌ و منکرات‌ در جامعه‌ تلاش‌ می‌کند خاطرنشان‌ کردند: اسلام‌ مرتکب‌ منکر را نصیحت‌ و هدایت‌ می‌کند اما برای‌ او حد و مجازات‌ هم‌ تعیین‌ کرده‌ است‌ بنابراین‌ مسؤولان‌ باید با قدرت‌ جلوی‌ جریان‌ فساد و منکرات‌ را بگیرند و اجازه‌ ندهند عده‌ای‌ بنام‌ آزادی‌، بی‌بندوباری‌ را در جامعه‌ ترویج‌ کنند.

ایشان‌ با تأکید بر وحدت‌ کلمه‌، تخریب‌ مسؤولان‌ نظام‌ و قوای‌ سه‌گانه‌ را از بدترین‌ کارها خواندند و تصریح‌ کردند نباید بعلت‌ ضعفی‌ در دولت‌ کلیت‌ آنرا زیر سؤال‌ برد و یا بدلیل‌ قبول‌ نکردن‌ یک‌ حکم‌ قضایی‌ از میان‌ هزاران‌ حکمی‌ که‌ صادر می‌شود کل‌ قوه‌ قضاییه‌ را مورد سؤال‌ و اهانت‌ قرار داد و یا مجلس‌ و شورای‌ نگهبان‌ را تضعیف‌ کرد.

مرداد ۸۴ و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در این مراسم طى سخنانى فرمودند: تکیه‌ى بر عدالت، اساسى‌ترین و محورى‌ترین اصلِ یک حرکت الهى است؛ ادامه‌ى کار همه‌ى انبیا و مصلحان بزرگ تاریخ است. البته عدالت دشمنانى دارد. همه‌ى کسانى که نانشان در بى‌عدالتى است، با عدالت دشمن‌اند. همه‌ى کسانى که با قلدرى و زورگویى – چه در صحنه‌ى ملى، چه در صحنه‌ى بین‌المللى – تغذیه مى‌شوند، با عدالت مخالفند. عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست.

ایشان خاطر نشان کردند: دولت محترم و خدمتگزار با برنامه‌ریزى صحیح، به همان کیفیتى که در سند چشم‌انداز بیست ساله تصویب شده و سیاست‌هایى که اعلام شده است – که جهت این سیاست‌ها هم عدالت، رفاه عمومى و توسعه‌ى علمى و فنى و همه‌جانبه و عدالت‌محور است – در این جهت حرکت کند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: انتظار مردم از دولت و رئیس‌جمهور منتخب این است که تلاش و جدیت کنند. تصور بنده – با شناختى که در طول این مدت از احساسات مردم دارم – این است که مردم مایلند تلاش و کار و قاطعیت و جدیت را در عمل مسؤولان مشاهده کنند.

ایشان تاکید کردند: در زمینه‌ى سیاست بین‌الملل، همچنان که دولتهاى قبلى اعلام کردند و بعداً هم همین‌طور خواهد بود، ملت ایران یک ملت صلح‌طلب است. ملت ایران سرِ ستیزه‌گرى با هیچ ملتى را ندارد.

مرداد ۸۸ و مراسم تنفیذ حکم دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم طی سخنانی بحث اولویت داشتن جمهوریت یا اسلامیت را بحثی انحرافی و بی‌معنا دانستند و خاطرنشان کردند: جمهوریت و اسلامیت دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند چرا که تکیه به مردم و احترام به خواست و رأی آنان، در دل اسلامیت و اتکای به احکام الهی قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی انتقال توأم با آرامش و احترام قدرت و دست بدست شدن مسئولیتهای اجرایی در سالهای پس از پیروزی انقلاب را نشانه‌هایی از ظرفیت تحسین برانگیز نظام برشمردند و خاطرنشان کردند: در این سالها در بخشی از مدیریتها و عملکردهای آنان گاه زاویه‌هایی با مبانی نظام دیده شده است اما انقلاب با هضم درونی این موارد عملاً آنها را در مسیر گسترشِ توانایی‌های خود به کار گرفته و با افزایش ظرفیت و تجربه خود، با قدرت بیشتر به راه خود ادامه داده است.

ایشان مردم‌سالاری دینی و ترکیب ذاتی اسلامیت و جمهوریت را راز ماندگاری و آسیب ناپذیری جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: به فضل الهی و هوشیاری مردم و مسئولان این حقیقت مصونیت بخش، همواره حفظ خواهد شد.

ایشان تکیه بر برنامه قانون مداری و همکاری قوای سه‌گانه را از ضروریات شکرگذاری نعمت حضور مردم مؤمن ایران در عرصه انتخابات دانستند و دولت و مجلس و قوه قضاییه را به همدلی و یاری یکدیگر فراخواندند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به علاقه‌مندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان کردند: به موازات این علاقمندان ۲ دسته دیگر هستند که باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند مخالفان عصبانی و زخم خورده که در ۴ سال آینده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی که با نظام و رئیس‌جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد و من امیدوارم اینگونه عمل شود.

مرداد ۹۲ و مراسم تنفیذ حکم اولین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم گفتند: مجلسِ بسیار باشکوه و مهم و روزِ ان‌شاءالله بسیار مبارکی است. اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، قدرت اجرائی، با متانت، با آرامش، با صفا و صمیمیت، بین خدمتگزاران نظام دست‌به‌دست میشود، یک پدیده‌ی بسیار ارزشمند و مهمی است؛ این پدیده ناشی است از مردم‌سالاری اسلامی، که امام بزرگوار ما با درایت خود، با حکمت خود، آن را اساس کار نظام جمهوری اسلامی قرار دادند. کار دست مردم است، انتخاب در اختیار مردم است، و محور و مدار کارها هم اسلام عزیز است؛ مردم‌سالاری اسلامی.

ملت ما تا قبل از انقلاب اسلامی مزه‌ی حاکمیت مردم را نچشیده بود. از اعلام مشروطیت در ایران تا سالی که انقلاب پیروز شد، هفتادوپنج سال طول کشید؛ از این هفتادوپنج سال، پنجاه‌وپنج سال دیکتاتوری خاندان پهلوی بود؛ دیکتاتورىِ خشن و وابسته به قدرتهای جهانی؛ یعنی اول به انگلیس، بعد به آمریکا. بدون ملاحظه‌ی خواست مردم، در این پنجاه‌وپنج سال، زمام امور کشور در دست انسانهائی قرار گرفت که نه به سرنوشت این ملت، نه به منافع این ملت، نه به عظمت و شکوه و عزت این کشور اعتنائی نداشتند و به منافع شخصی خود و منافع قدرتهائی که از آنها حمایت میکردند، دلبسته بودند.

مزه‌ی مردم‌سالاری را مردم در جمهوری اسلامی چشیدند. از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز، در همه‌ی مسائل مهم، در همه‌ی مسئولیتهای اساسی کشور، مردم بودند که نقش ایفا کردند. یازده بار انتخابات ریاست جمهوری، نُه بار انتخابات مجلس شورای اسلامی، چند بار انتخابات مجلس خبرگان و شوراها؛ یعنی در این سی‌وچهار سال، تقریباً هر سال یک انتخابات انجام گرفته است. مردم احساس میکنند که بر سرنوشت خود در مدیریت کشور و در برنامه‌های کلان کشور، آنها هستند که تصمیم‌گیرند و نظارت میکنند و عمل میکنند؛ این مردم‌سالاری دینی است.

تنفیذ و تحلیفچیست؟

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر ایران است. تنفیذ حکم رئیس جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات او در قانون اساسی است و هرگز جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی، قانوناً”، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد. تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند. بر این پایه عزل نهایی رئیس جمهور توسط مقام رهبری، نتیجه منطقی امضای حکم ریاست جمهوری است که پس از رأی به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور از سوی مجلس و یا حکم به تخلف قضائی او از سوی قوه قضائیه صورت می‌پذیرد. تحلیف حکم ریاست جمهوری پس از مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور با حضور رییس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می‌گردد. در این مراسم که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌گردد،

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری