Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- دويچه وله در گزارشي به آخرين اخبار و تحليل ها پيرامون چينش کابينه دوازدهم پرداخت.
به گزارش سرويس اخبار ويژه خبرگزاري آريا، دويچه وله در اين گزارش نوشت:
اصلاح‌طلبان از اخبار "نگران‌کننده" در رابطه با ترکيب کابينه دوازدهم و تحليل‌گران از محافظه‌کاري و حتي نوعي "چرخش به راست" در چينش آن سخن مي‌گويند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زنان در سطح وزارت خبري نيست و گويا "حلقه نزديکان" بيشترين سهم را دارد.
پنجشنبه آينده (12 مرداد/ 3 اوت) مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري (آقاي)روحاني و روز شنبه (14 مرداد) مراسم تحليف او در مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد. سپس(آقاي) روحاني طبق قانون دو هفته فرصت دارد تا فهرست کابينه خود را تقديم مجلس کند.
اما احتمال مي‌رود که (آقاي)روحاني همانند 4 سال پيش در همان مراسم تحليف خود فهرست اعضاي کابينه‌اش را در اختيار مجلس بگذارد. به همين دليل فعالان سياسي فرصت چنداني براي تأثيرگذاري بر روند تنظيم کابينه ندارند.
در همين راستا رسانه‌ها و فعالان سياسي در رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي هيچ فرصتي را براي يافتن اخبار مرتبط با اعضاي احتمالي کابينه جديد از دست نمي‌دهند. اين اخبار يا گمانه‌زني‌ها عمدتا از محافل پيراموني دولت يا رقباي آنان به بيرون منتقل مي‌شود و چاره‌اي هم براي تحليل‌گران نمي‌ماند مگر بررسي همين داده‌هاي غيررسمي.
اصلاح‌طلبان در اين ميان حساسيت بالايي دارند، زيرا آنها بخش بزرگي از آراي (آقاي)روحاني را مديون حمايت مطلق خود از او مي‌دانند. (آقاي)روحاني نيز در جريان کارزار انتخاباتي خود، بسياري از شعارهاي اصلاح‌طلبان را وارد صحنه انتخابات کرده بود. در هر حال با همين وعده‌هاي انتخاباتي بود که (آقاي)روحاني توانست آراي خود را به نسبت دوره قبل 7 درصد افزايش دهد.
زنان وزير نمي‌شوند
اما اصلاح‌طلبان از اخباري که از چينش احتمالي کابينه مي‌شنوند چندان راضي نيستند. محمدرضا تابش، نايب رئيس فراکسيون اميد مجلس، يکشنبه گذشته ضمن تأييد اين نکته، به خبرگزاري ايسنا گفت: «اگر شنيده‌ها درباره ترکيب کابينه دوازدهم درست باشد، خيلي رضايت اصلاح‌طلبان برآورده نمي‌شود».
هم‌زمان پايگاه اطلاع‌رساني و خبري جماران نيز، با تأکيد بر قطعي نبودن "حضور هيچ فردي در کابينه" به نقل از تابش نوشت، به احتمال زياد هيچ وزير زني در کابينه وجود نخواهد داشت و از آنان تنها "در سطح معاونت" استفاده خواهد شد.
الهام امين‌زاده، دستيار ويژه (آقاي)روحاني در امور حقوق شهروندي نيز روز دوشنبه همين سخنان را تأييد کرد و به ايلنا گفت: «آنچه مسلم است، به احتمال زياد زنان براي وزارت نباشند، اما احتمال دارد در روزهاي آتي اين مسئله نيز تغيير کند».
وزن اخبار "نگران‌کننده" به حدي بوده که زهرا شجاعي، رئيس مرکز مشارکت زنان در دوره اصلاحات، روز يکشنبه در جريان يک سخنراني از (آقاي)روحاني خواست تا دست‌کم همين ميزان حضور در معاونت‌ها را از زنان نگيرد.
"نگراني" اصلاح‌طلبان
به گزارش جماران، عبدالله نوري، چهره شاخص جريان اصلاحات، با اشاره به همين نگراني‌ها و تفاوت قايل شدن بين آن و "سهم‌خواهي"، از اصلاح‌‌طلبان خواست تا "رودربايستي" با (آقاي)روحاني را کنار بگذارند. نوري با استفاده از جمله‌ي خود (آقاي)روحاني و تأکيد بر محفوظ بودن حقوق اقليت گفت که او نمي‌تواند رأي خود را از 24 ميليون نفر بگيرد، اما حرف آن 16 ميليون نفر را عمل کند.
نوري تأکيد کرد: «فاصله گرفتن از وعده‌هاي انتخاباتي قطعا پيام اميدبخشي براي 24 ميليون رأي‌دهنده نخواهد داشت». او به (آقاي)روحاني توصيه کرد، به هنگام هر تصميمي به بدنه اجتماعي حامي خود فکر کند. وزير کشور دوران سازندگي و اصلاحات همچنين خواست تا اهل سنت و زنان را که از حاميان تعيين‌کننده (آقاي)روحاني بوده‌اند، ناديده نگيرد.
عبدالله نوري ابراز نگراني کرده که به "بايگاني" سپرده شدن وعده‌هاي (آقاي)روحاني، اعتماد مردم را از بين ببرد. او معتقد است، بايد کساني که به اين وعده‌ها ايمان دارند، در کابينه حضور داشته باشند، وگرنه "براي خود آقاي روحاني مشکل ايجاد مي‌شود".
نوري در بخش ديگري از سخنان خود گفته است: «اخباري که از قابليت و توانمندي بخشي از ترکيب کابينه پيشنهادي به گوش مي‌رسد، چنانچه صحت داشته باشد نگران‌کننده است». و ادامه مي‌دهد: «گاهي هم ممکن است مشکل و فشار خاصي براي ماندن يا رفتن برخي از افراد وجود نداشته باشد و مسائل ديگري در ميان باشد. مثلا با برخي از دوستان و نزديکان رودربايستي باشد و لذا با طرح مسائلي مانند موافقت يا مخالفت رهبري با تک‌تک اعضاي دولت فشار‌ها را از روي خود‌برداريم که اين کار صحيح نيست. بايد به مشاوران، دوستان و نزديکان، در حد جايگاه واقعي آنها در جامعه و در ميان افکار عمومي و براساس توانايي، بهره‌وري و کارنامه آنها بها داده شود».
نفوذ "حلقه نزديکان"
اين بخش از سخنان عبدالله نوري مي‌تواند اشاره‌اي باشد به اخبار ديگري که اين روزها از "حلقه نزديکان" رئيس جمهوري ايران به گوش مي‌رسد. سايت فرارو در همين رابطه از "حلقه"اي متشکل از "چند نام پرنفوذ" سخن مي‌گويد که گفته مي‌شود "بيشترين نقش را در فرايند تنظيم کابينه بازي مي‌کنند".
به نوشته "فرارو" در روز دوشنبه، محمد نهاونديان در سوي اين حلقه و محمود واعظي در سوي ديگر آن قرار دارد؛ حلقه‌اي که به تلاش براي "تسخير پست‌هاي کليدي" کابينه متهم است.
اين حلقه را افرادي مانند محمد باقر نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و سخنگوي دولت، محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، محمد نهاونديان رئيس دفتر (آقاي)روحاني، مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان و حسام‌الدين آشنا مشاور امور فرهنگي رئيس جمهور، تشکيل مي‌دهند.
بيشتر اعضاي اين حلقه که به گفته "فرارو"، از اعضاي حزب "اعتدال و توسعه" هستند، "برگ برنده" را در "لابي‌ها و فشارها" براي اثرگذاري بر ترکيب کابينه در اختيار دارند. حزب "اعتدال و توسعه" توسط محمود واعظي، (آقاي)حسن روحاني و محمد باقر نوبخت در سال 1378 تشکيل شد. تحليل‌گر "فرارو" اين حزب را ميراث اکبر هاشمي رفسنجاني و بازوي راست او و حزب "کارگزاران" را بازوي چپ رفسنجاني معرفي کرده است.
خبر لابي‌ها و فشارها براي تأثيرگذاري بر چينش کابينه دوم (آقاي)روحاني در حالي منتشر شده که الهام امين‌زاده از "ناخرسندي" رئيس جمهوري از آن خبر داده است. امين‌زاده گفته است: «شاهد هستيم که فشارهايي بر رئيس جمهور وارد مي‌شود و افراد سياسي و حتي اعضاي کابينه براي جابه‌جايي يا اينکه در پستي بمانند و يا حتي ارتقا کنند فشار مي‌آورند و رئيس جمهور از اين وضع خرسند نيست، چراکه اين فشار‌ها ممکن است بر انتخاب اثر بگذارد و انتخاب اصلح را که براي حل مشکلات مردم و اقتصادي و اجتماعي مردم است، کمي تحت الشعاع قرار بدهد».
در اين ميان گزارش "فرارو" از نقش واعظي و نفوذ بيش از پيش او در دولت آينده خبر داده است؛ به گونه‌اي که برخي کاربران فضاي مجازي کابينه بعدي را "کابينه واعظي" لقب داده‌اند.
محمود واعظي 65 ساله که علاوه بر رياست بر وزارت ارتباطات، سال‌ها در پست معاونت در وزارت خارجه فعاليت کرده، گفته است که قطعا در دولت دوازدهم وزير ارتباطات نخواهد شد، اما "پيشنهاداتي" براي حضور در دولت دارد. علاوه بر اين گفته مي‌شود که همسر او، پروين دادانديش قرار است جاي شهين مولاوردي را در مقام معاونت رئيس جمهور در امور زنان و خانواده بگيرد.
نام محمد باقر نوبخت نيز در اين ميان شنيده مي‌شود؛ کسي که به عنوان گزينه (آقاي)روحاني براي وزارت اقتصاد و جايگزين طيب‌نيا مطرح شده است. انتشار اين خبر "نگراني‌ها" را بيشتر کرده، زيرا به گفته کارشناسان، با توجه به وضعيت نابسامان اقتصادي، «ابقاي چهره‌هايي همچون نوبخت در پست‌هاي کليدي نشانه اين است که قرار نيست اتفاق بزرگي در اين حوزه رخ دهد».
شايعه رياست آينده محمد نهاونديان بر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز "نگراني‌ها" را بيشتر کرده است. زيرا به باور کارشناسان اقتصادي، «سکان وزارت اقتصاد و سازمان مديريت به دليل ماهيت برنامه‌محوري آن بايد در دست اقتصاددان‌هاي برجسته قرار گيرد، نه فعالان اقتصادي».
نهاونديان که مدتي رئيس اتاق بازرگاني ايران بود، از چهره‌هاي راست دولت محسوب مي‌شود. محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب مجلس، از قول (آقاي)حسن روحاني نقل کرده که دفتر رياست جمهوري مسئول جمع کردن فهرست‌هاي پيشنهادي براي کابينه است. اگر اين قول صحيح باشد، نهاونديان به عنوان رئيس دفتر (آقاي)روحاني نقش مؤثري در اين رابطه خواهد داشت.
حسام‌الدين آشنا هم داماد 63 ساله قربانعلي دري نجف‌آبادي، روحاني اصول‌گرا و وزير اسبق اطلاعات است. خود حسام‌الدين آشنا هم که پيشينه‌اي امنيتي دارد، چندي پيش به خاطر بوسيدن دست احمد جنتي جنجال برانگيخته بود.
کابينه "ائتلافي و ترکيبي"
در کنار واعظي، نوبخت، نهاونديان و آشنا، نام‌هاي ديگري از "حلقه نزديکان(آقاي)" روحاني نيز مطرح هستند که بنا به گزارش پيش‌گفته، هنوز نشانه‌اي از تأثيرگذاري آنها بر ترکيب کابينه دوازدهم ديده نشده است؛ از آن جمله‌اند حسين فريدون برادر (آقاي)روحاني، حميد ابوطالبي معاون سياسي دفتر رئيس جمهور و مسعود سلطاني‌فر و رضا صالحي اميري، وزيران ورزش و ارشاد.
تحليل‌گر "فرارو با توجه به اين شواهد، در (آقاي)حسن روحاني "رويه‌اي محافظه‌کارانه و سياست گردش به راست" مي‌بيند و پيش‌بيني مي‌کند که (آقاي)روحاني در دولت بعدي خود نيز "کابينه‌اي ائتلافي و ترکيبي" تشکيل دهد؛ «کابينه‌اي که پست‌هاي کليدي آن در دست نزديکان (آقاي)روحاني و يا راست‌گرايان قرار دارد. حذف طيب‌نيا از کابينه آينده و جايگزيني نهاونديان- نوبخت نشانه‌اي روشن از رويکرد (آقاي)روحاني است».
صادق زيبا کلام، تحليل‌گر سياسي نيز در گفت‌وگو با "فرارو"، با اشاره به دشواري موقعيت اسحاق جهانگيري در برابر نهاونديان، نوبخت و ولي‌الله سيف رئيس بانک مرکزي، به عنوان مغزهاي متفکر اقتصادي دولت(آقاي)روحاني، گفته است: «در نظر داشته باشيد که هيچ بالندگي و هيچ درخشندگي از اين افراد حتي در بخش اقتصادي هم نمي‌بينيد. يعني واقعا براي کسي چون اسحاق جهانگيري سخت است که با اين مجموعه همکاري داشته باشد. شايد اگر پاي مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و اصرار و تاکيدات الزام‌آور ايشان به آقاي جهانگيري که تحت هيچ شرايطي آقاي روحاني را تنها نگذارند نبود، ايشان مدت‌ها پيش از آقاي روحاني جدا شده بود».
وعده‌هاي (آقاي)روحاني
(آقاي)روحاني در کارزار انتخاباتي وعده "جوان‌گرايي" و "استفاده از توانايي‌هاي زنان" در کابينه آينده‌اش را داده بود. او مدتي پيش نيز ضمن تأکيد بر محفوظ بودن حقوق اقليت گفت که طبعا "مسئوليت‌هاي رده بالا" از آن 24 ميليون نفري است که به او رأي داده‌اند.
خبرهاي اخير اما اين گفته (آقاي)روحاني را تأييد نمي‌کنند. وعده او درباره زنان نيز تاکنون کلي بوده و او تنها به برنامه‌ريزي دولت "براي بهره‌گيري از توان زنان فرهيخته جامعه" اشاره کرده است. خبرهاي تأييد نشده هم نشان از غياب زنان به عنوان وزير در کابينه دوم (آقاي)روحاني دارند.
اين در حالي است که شهيندخت مولاوردي، معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري، روز 7 خرداد پيش‌بيني کرده بود که (آقاي)روحاني "دو يا سه وزير خانم براي حضور در کابينه دولت دوازدهم" معرفي خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۷۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر ساختهای استان کرمان اماده برگزاری مسابقات بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی سالیانه هیات فوتبال با بیان اینکه سهم استان کرمان درتیم‌های ملی جای کار فراوانی دارد و استان امروز پنج تیم لیگ برتری دارد،بیان کرد چهار ورزشگاه استاندارد در استان کرمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این استان اولین جایی است که بانوان به ورزشگاه آمدنداز راه اندازی مسابقات فوتبال ساحلی بزودی در استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه کرمان پایتخت مقاومت اسلامی و استان حاج قاسم است که جای بسی افتخار دارد، بیان کرد: امروز پیراهن تیم ملی فوتسال که اخیراً قهرمان آسیا شده است به موزه دفاع مقدس استان کرمان اهدا شد.

جهانشاهی رئیس هیئت فوتبال استان کرمان هم در این دیدارگفت: در بحث استان کرمان تلاشمان این بوده که طی این ۲ سال فوتبال و فوتسال را در کف جامعه گسترش دهیم.

وی افزود در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار نفر در فوتبال و فوتسال ورزشکار داشتیم که در ۱۴۰۲ این تعداد به بیش از ۲۳ هزار نفر رسیده است که با افزایش ۴۰ درصدی همراه بوده است.

رئیس هیئت فوتبال استان با بیان اینکه ۳۴۰ تیم در سطح رقابت‌های استانی در ۱۴۰۱ داشتیم ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ مجموع ۷ هزار و ۷۰۰ مسابقه در سطح استان برگزار کردیم که در برخی از شهرستان‌ها هم اگر مسابقات نبوده به دلیل نبودن زیرساخت‌ها بوده است.

جهانشاهی درمورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز گفت: بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز بحث مهمی است که شروع این کار از سیرجان اغاز شد و حضور زنان تنها جایی که مجوز حضور زنان در مسابقات داخل سالن را دارد سیرجان است.

دیگر خبرها

  • آمریکا ارسال مهمات به اسرائیل را متوقف کرد؛ نگرانی در کابینه رژیم صهیونیستی
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست؛ تندرو‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست /تندروها شمشیر را از رو بسته اند /وعده های عجیب کاندیداهای ریاست مجلس
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • سیارکی که بر فراز برلین منفجر شد
  • زیر ساختهای استان کرمان اماده برگزاری مسابقات بین‌المللی
  • جهت چرخش آب در اکوادور خط میانی کره شمالی و جنوبی (فیلم)
  • سیارکی که بر فراز برلین منفجر شد، رکورد سریع‌ترین چرخش وضعی را هم شکست
  • نشان ویژه امپراطور ژاپن به یک زن کابینه روحانی رسید
  • یادواره ۲۴ شهید روحانی شهرستان‌های انار و رفسنجان برگزار شد