Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، «ولایت عشق» یکی از ماندگارترین سریال های تلویزیونی است که به زندگی ائمه پرداخته است. این مجموعه که به زندگی و ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) می پردازد، سال 1379 به کارگردانی مهدی فخیم زاده روی آنتن شبکه یک رفت.
پس از پخش کامل این مجموعه، بخش هایی از آن در قالب یک فیلم سینمایی تدوین شده و معمولا در روزهای میلاد و شهادت این امام از رسانه ملی پخش می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازیگران این مجموعه تلویزیونی عبارتند از: مریلا زارعی، رامبد جوان، اکبر زنجانپور، لادن طباطبایی، فریماه فرجامی، فرخ نعمتی، بیتا فرهی، محمد صادقی، دانیال حکیمی، عنایت بخشی، داود رشیدی، فتحعلی اویسی و …

اما این مجموعه پر بازیگر تنها اثری نیست که توسط کارگردانان ایرانی با موضوع امام هشتم شیعیان ساخته شده است. رسول صدرعاملی کارگردان فیلم هایی چون «من ترانه 15 سال دارم» و «دختری با کفش های کتانی» از دیگر فیلمسازانی است که با ساخت «هر شب تنهایی» به ابعاد حضور امام رضا(ع) در زندگی زوجی جوان می پردازد.

این فیلم خط سیر عاشقانه‌ای دارد؛ عطیه نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیوست. او هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه رفتار کنند، تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. عطیه به شهر مقدس مشهد آمده است، اما او درگیر مناسبات خود و همسرش است و مشکلی دارد که حل نشدنی است و…

لوکیشن اصلی این فیلم سینمایی مشهد و صحن آستان قدس رضوی است که لیلا حاتمی و حامد بهداد به عنوان بازیگر در آن حضور دارند. فیلمنامه این اثر را کامبوزیا پرتوی نوشته است.

اما «هرشب تنهایی» تنها اثر رسول صدرعاملی با موضوع امام هشتم شیعیان نیست، این سینماگر، فیلم دیگری با نام «شب» را هم در کارنامه خود دارد، در این فیلم خسرو شکیبایی به ایفای نقش پرداخته است، عزت الله انتظامی و امین حیایی هم از دیگر بازیگران «شب» هستند.

این فیلم هم که نگارش آن را کامبوزیا پرتوی برعهده داشت، داستان گروهبانی را عنوان می کند که برای تحویل دادن مجرمی سابقه دار به زندان با اتفاقاتی روبرو می شود. گروهبان برای تحویل دادن مجرمی سابقه دار به زندان یکی از شهرستانها، مجبور می شود که به همراه مجرم، شبی را در مشهد بگذراند و با اتفاقات مختلفی روبرو شود.

امین حیایی برای حضور در این فیلم در بیست و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. همچنین این فیلم سینمایی جایزه بهترین فیلم را در جشنواره مذهب ایتالیا کسب کرده است.

«در انتظار معجزه» را هم رسول صدرعاملی با موضوع امام رضا (ع) ساخته است که در سال ۱۳۸۸ ساخته شده است.

فیلم درباره امیر و مهرانه زن و شوهری است که چشم دیدن یکدیگر را ندارند. ازدواج سه سال پیش آنها اشتباه بوده و زندگی جهنمی آنها امانشان را بریده اما ناگزیرند یک شبانه روز یکدیگر را تحمل کنند.

حمید فرخ نژاد، پریوش نظریه، مهتاب گیتی فروز و بیتا فرهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی سعید نعمت الله درباره سه زن سالمند است که به قصد زیارت عازم مشهد می شوند اما در آنجا اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد. ثریا قاسمی، پوراندخت مهیمن و مهین‌ شهابی گروه بازیگران این اثر سینمایی را تشکیل می دهند.
فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

درباره امام هشتم شیعیان، علاوه بر فیلم سینمایی، آثار مستند هم ساخته شده است که یکی از مهم ترین این مستندها «رضای رضوان» است و مجید مجیدی آن را در سال 1384 ساخته است.

این مستند روایت مردانی است که بی مُزد و منت در حرم امام رضا (ع) مشغول امر کفشداری زائران هستند. عشق کفشداران حرم مطهر حضرت امام رضا‏(ع) در خدمت رسانی به زوار حرم مطهر ثامن الحجج و شرح لذت این توفیق از زبان خود آنها و همچنین عشقی که زوار به این امام همام دارند در این مستند تصویر می شود. این روایت در نهایت به جایگاه این امام بزرگ در دل و جان ایرانیان می پردازد.

درباره امام رضا (ع) در سازمان صدا و سیما، فیلم های تلویزونی هم ساخته شده است که می توان به «روز هشتم» به کارگردانی مهدی کرم‌پور اشاره کرد.

انوشیروان ارجمند، علیرضا خمسه، امیرحسین مدرس، فرزاد حسنی و عسل بدیعی بازیگران این اثر تلویزیونی هستند. در این فیلم تلویزیونی، برای سه شخصیت اصلی مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آید که در سایه توسل به امام رضا (ع) رفع می‌شود.

از دیگر آثار تلویزیونی در این زمینه می توان به «زیارت» اشاره کرد که صادق میرکرمیار کارگردانی کرده است. داستان این فیلم تلویزیونی با مردی آغاز می‌شود که برای رسیدن به طلب خود و پیدا کردن فرد بدهکار عازم مشهد می‌شود. او در این سفر زائران دیگری را می‌بیند که هر کدام به امید کرامتی از امام رضا (ع) عازم زیارت هستند. اردلان شجاع کاوه، حسن جوهرچی، ستاره اسکندری، کاوه سماک‌باشی و فریده سپاه منصور بازیگران این فیلم هستند.

«آوای نقاره‌ها» به کارگردانی جواد مزدآبادی قصه چهار نفر را روایت می‌کند که در پایان در حرم امام رضا (ع) گره کارشان گشوده می‌شود. شهرام عبدلی، جلال طباطبایی، سیامک اشعریون، آهو خردمند، حسن اسدی و … از بازیگران این فیلم تلویزیونی بودند.

501

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۰۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»

ایسنا/همدان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: آیین رونمایی کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» در زمینه خاطرات شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری» از زبان همسر، نوشته زهرا علیزاده برگزار می‌شود.

فرشاد کشاورزیان در گفت‌وگو با ایسنا، به دیدار تعدادی از اعضاء ستاد مراسم رونمایی از کتاب رقص خون در گلوی پاییز با همسر شهید والامقام رسول هوشیاری اشاره کرد و افزود: سومین جلسه هماهنگی رونمایی از کتاب رقص خون در گلوی پاییز، روایت زندگی شهید رسول هوشیاری از زبان همسر فداکار او برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیجی شهید رسول هوشیاری متولد سال ۱۳۳۴ دارای شش فرزند(سه دختر و سه پسر) در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۰ در بحبوحه دفاع مقدس در جبهه گیلانغرب به شهادت رسید.

این مقام مسئول افزود: برنامه دیدار با خانواده شهید جاویدالاثر رسول هوشیاری با همکاری ارشاد، بنیاد شهید، سپاه، کتابخانه و پیشکسوتان دفاع مقدس هماهنگ شده و زهرا علیزاده نویسنده ملایری نیز کتابی تحت عنوان «رقص خون در گلوی پاییز» که خاطرات شهید از زبان همسرشان است را به نگارش درآورده و چاپ شده است.

وی گفت: بنابراین به علت ادای دین نسبت به این شهید عزیز که هنوز پیکر مطهرش به وطن بازنگشته و همچنین قدردانی از نویسندگان فعال در حوزه ادبیات پایداری، دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ با حضور تنی چند از مسئولان و پیشکسوتان دفاع مقدس در منزل شهید حضور یافته و ضمن ادای احترام، از خانواده معزز این شهید تجلیل به عمل می‌آوریم.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: در این آیین با حضور مسئولان دفتر حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، به صورت رسمی از کتاب مذکور رونمایی شده و به خانواده شهید عزیز هدیه می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»
  • رسول خطیبی در یک قدمی مدیرعاملی تیم لیگ برتری
  • لِه شدن بازیگران زن و مرد زیر دست و پا طرفداران و بادیگاردها در مشهد! | فیلم
  • پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال شناسایی شد
  • فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی
  • شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
  • بازیگران جدید سریال «سلمان فارسی» مشخص شدند
  • از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم
  • گفتگو با تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «نون خ ۵»
  • ترتیل صفحه 244 کلام الله مجید+ صوت