Web Analytics Made Easy - Statcounter


چهار کشور غربی عضو گروه 1+5 با نگارش نامه ای خطاب به شورای امنیت با ادعای نقض قطعنامه این شورا از سوی ایران، پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ از سوی ایران را ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت دانسته و این اقدام را تحریک آمیز و تهدید آمیز دانسته اند.

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه ایالات متحده آمریکا با نگارش نامه ای خطاب به شورای امنیت ملل متحد و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، از فعالیت ها و آزمایش های موشکی بالستیک ایران ابراز نگرانی کرده و آن را ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و روح برجام دانسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نامه به نیابت چهار کشور، از جانب نیکی هیلی نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل امضا شده است.

کشورهای غربی امضا کننده نامه از شورای امنیت خواسته اند آزمایش اخیر موشک ماهواره بر سیمرغ را از جهت نقض قطعنامه 2231، بررسی کند. این نامه تاکید کرده جامعه جهانی باید پیامی روشن در قبال نقض تعهدات بین المللی به ایران بدهد. این نامه همچنین از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل می خواهد که گزارشی جامع از فعالیت های موشکی و فضایی ایران آماده کند.

آنها مدعی شده اند اگر موشک سیمرغ در قالب موشکی بالستیک طراحی شود، امکان حمل کلاهک هسته ای را خواهد داشت که این مساله نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است که ایران را از توسعه موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای، منع کرده است.

ایران با رد این ادعا گفته موشک سیمرغ با هدف قرار دادن ماهواره های مختلف در مدار 500 کیلومتری زمین طراحی و ساخته شده و هیچ ارتباطی به برنامه های نظامی ندارد.

این چهار کشور هفته گذشته نیز با صدور بیانیه ای مشترک، از پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ ابراز نگرانی کرده و آزمایش موشک های بالستیک از سوی ایران را نگران کننده خوانده بودند.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا این نخستین همسویی آشکار بین سیاست های واشنگتن و پایتخت های اروپایی در قبال ایران محسوب می شود.

قدرت های غربی مدعی اند قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران را از توسعه برنامه موشک های بالستیک منع می کند، ادعایی که از جانب ایران رد می شود.

ایران می گوید لحن این قطعنامه الزام آور نیست و از سوی دیگر موشک های بالستیک دارای توانمندی حمل کلاهک هسته ای را شامل می شود، در حالی که برنامه هسته ای – نظامی به هیچ وجه در دستور کار ایران نبوده و نیست.

این نامه در شرایطی نگارش شده که همزمان با امضای لایحه تحریم های ایران (روسیه و کره شمالی) از سوی ترامپ، به نظر می رسد برنامه دولت آمریکا بهانه جویی در زمینه اجرای برجام است.

عصرایران

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد.

بیشتر بخوانید؛ برگزاری رژه اقتدار شناورهای نیروی دریایی سپاه و بسیج مردمی در مرز دریایی آستارا

این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه‌ سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک های بالستیک دوربرد است.

در بهمن ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، ۲ موشک بالستیک با برد تقریبی ۱۷۰۰ کیلومتر از داخل ۲ کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.

به گفته سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، بر روی این ناو، علاوه بر موشک‌های بالستیک برد بلند، موشک‌های کروز ۲هزار کیلومتری با نام «قدر۴۷۴» نیز نصب شده است.

سپاه پاسداران از اواخر دهه ۸۰ شمسی و در پی تفکیک ماموریت نیروهای دریایی ارتش و سپاه، مسئول اصلی حراست از خلیج فارس و تنگه هرمز است اما در سالهای اخیر، مامور به حضور در آبهای اقیانوسی نیز شده است و برای این ماموریت، شناورهای مختلفی ازجمله همین ناو شهید مهدوی، رودکی و باقری در اختیار دارد.

به گفته سردار تنگسیری، مهمترین ماموریت نیروی دریایی سپاه در آبهای دوردست، ایجاد و حفظ سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است.

در ماه‌های اخیر شناور شهید مهدوی در خلیج عدن نیز به انجام ماموریت پرداخته بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229389 برچسب‌ها سپاه پاسداران

دیگر خبرها

  • ناو سپاه از مدار صفر درجه گذشت
  • نخستین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • شناور موشکی سپاه از خط استوا گذشت
  • اولین ماموریت اقیانوسی سپاه در نیمکره جنوبی
  • شناور موشکی سپاه از خط استوا عبور کرد
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • (ویدئو) اصابت موشک بالستیک روسیه به شهر اودسا
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • پایه‌های «پاتریوت آمریکایی» فرو ریخت