Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - مدیر کل میراث فرهنگی کاشان گفت: بخشی از ابزار و آثار کشف شده در کاوش‌های محوطه باستانی استرک و جوشقان در موزه ملی باغ فین کاشان به نمایش درآمده است.

به گزارش خبرنگار مهر،جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشان است که از ارزش‌های باستان‌شناسی خاصی برخوردار است. نکته جالب اینکهبیش از سه دهه دست‌اندازی و حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه توسط سودجویان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۳۹۳ گزارش محلی در ارتباط با تخریب و حفاری‌های غیرمجاز در این منطقه، کارشناسان میراث فرهنگی را برآن داشت تا به بازدید از این منطقه اقدام کنند که منجر به درک اهمیت این منطقه شده و ساماندهی این در دستور کار قرار گرفت.

فصل نخستکاوش در این محوطه باستانی از ۲۷ مهر تا اوایل آذر سال گذشته با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی انجام شد که منجر به کشف یافته‌های مهمی از عصر آهن دو شد.با توجه به اهمیت و ارزش باستانی این منطقه هم‌اکنون نمایشگاه یافته های محوطه باستانی استرک و جوشقان در موزه ملی واقع در باغ تاریخی فین کاشان گشایش یافته است.

محسن جاوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در این ارتباط اظهار داشت: پس از به پایان رسیدنفصل نخست گمانه‌زنی در محوطه باستانی جوشقان و استراک بقایای ۱۸ تدفین شامل چندین زن و مرد و ۶ کودک در این محوطه کشف شد.

وی افزود: دو مورد از این اجساد دارای تدفین عادی بود و مابقی به شکل تدفین مرده‌سوزی متعلق به عصر آهن ۲ یعنی۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ سال پیشبودند.

مدیر کل میراث فرهنگی کاشان شیوه این تدفین‌ها را یک سنت خاص دوره آهن برشمرد که در ایران و خاورمیانه نیز ناشناخته مانده است و ابراز داشت: از گورهای تدفینی مرده‌سوزی بقایای اندکی از وسایل مانند ظروف سفالی و مهره‌های سنگی نیز کشف شد.

وی ادامه داد: اطلاعات به‌دست آمده درباره محوطه باستانی جوشقان و استرک در کتابی با عنوان «محوطه تدفین جوشقان و استراک» منتشر خواهد شد.

جاوری اضافه کرد: همچنین به تازگی نمایشگاهی از ابزار کشف شده در کاوشمحوطه باستانی استرک و جوشقان افتتاح شده است که در آن وسایلی مانند کوزه و کاسه، رشته مهره از جنس صدف و عقیق، فنجان های دسته دار، درپوش با نقش کنده هندسی، مهر سلیندری، کوزه‌های دسته دار و تغارهای بزرگ سفالی به نمایش درآمده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۱۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ ماه نمایشگاه آثار هنر‌های تجسمی، نگارگری، خوشنویسی گرافیک و هنر‌های ایرانی اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعر نامدار ایرانی افتتاح شد.

در این نمایشگاه که با حضور هنرمندان و هنردوستان افتتاح شد، بیش از ۱۸۰ اثر ارائه شده است.



محمدخراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مذهبی مدیر عامل سازمان زیباسازی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری و تنی چند از مدیران شهری و اساتید به نام هنری و خوشنویسی در افتتاحیه شرکت کرده و نظاره‌گر آثار بی‌بدیل هنری در ستایش استاد سخن سعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران