Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:50:28 GMT

جامعه المصطفی مخالف تحمیل مذهبی است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۶۲۴۳۷

جامعه المصطفی مخالف تحمیل مذهبی است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: جامعه المصطفی نهادی متعلق به تمام مسلمانان بوده، خود را در کنار مردم آفریقا می‌داند و ضمن تأکید بر وحدت کشورها، همواره بر همکاری و تعامل مذاهب برای مقابله با ظلم و دوری از افراط تصریح دارد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اعرافی در دیدار با عبدالوهاب ویدراغو از شیوخ تیجانیه بورکینافسو، ضمن تأکید بر جایگاه آفریقا در فعالیت‌های جامعه المصطفی تصریح کرد: علی رغم وجود فاصله‌های زیاد جغرافیایی میان ایران و قاره آفریقا، علاقه زیادی میان ایرانیان و ملت‌های این سرزمین وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاره آفریقا در آینده جهان، نقشی به مراتب بیشتر از امروز خواهد داشت و اسلام در آفریقا روز به روز قوی‌تر و مستحکم تر خواهد بود.
مدیر حوزه‌های علمیه به تأثیر مردمان آفریقا در گسترش اسلام ناب در سراسر جهان اشاره و ابراز کرد: قاره آفریقا در راهبردهای فرهنگی ایران و جامعه المصطفی از جایگاهی بسیار مهم برخوردار است.

المصطفی مباحث دینی را بر اساس مبانی فقهی پیروان مذاهب ارائه می‌کند
وی با بیان این که جامعه المصطفی در بسیاری از کشورهای افریقایی، مراکز و موسسات علمی- پزوهشی مختلفی را راه‌اندازی کرده است، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی در فعالیت‌های خود، نگاهی فرا مذهبی داشته، به صورت همزمان از تمام مذاهب اسلامی پذیرش نموده، مبانی دینی را بر اساس مبانی فقهی مخاطبان مذاهب مختلف اسلامی ارائه می‌کند.
آیت‌الله اعرافی در ادامه به نمونه‌ای از مراکز تقریبی جامعه المصطفی در گستره جهانی اشاره و اظهار کرد: دانشگاه اسلامی غنا، تنها نمونه‌ای از مراکز علمی آموزشی جامعه المصطفی است که شیعیان، برادران اهل سنت و حتی غیر مسلمانان در کنار هم در حال تحصیل هستند.
رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: نمایندگی جامعه المصطفی در گرگان، مجموعه‌ای است که در آن دانش پژوهانی از کشورهای مختلف اسلامی حضور به هم رسانده، در کنار یکدیگر مبانی اسلامی را بر اساس فقه مذاهب خویش فرا می گیرند.
المصطفی مخالف تحمیل مذهبی شیعی و سنی است
وی با تأکید بر این که معارف اهل بیت(علیهم السلام) پاسخگوی تمام نیازهای جهانی است، اظهار کرد: جامعه المصطفی تحمیل مذهبی و شیعه سازی و سنی سازی را قبول نداشته، تأکید دارد، که تمام امت اسلام باید اهل بیت(علیهم السلام) را به عنوان خاندان نبی معظم اسلام(صلی الله علیه و آله) بشناسند.
آیت‌الله اعرافی توجه به مسائل عرفانی، معنوی و اخلاقی در حوزه‌های مختلف نظری و عملی را مهمترین ظرفیت های مراکز شهر مقدس قم عنوان و اظهار کرد: در معارف اهل بیت(علیهم السلام) مسائل عرفانی و معنوی در اوج قرار دارد و همانند آن را در جای دیگری نمی‌توان یافت. مجموعه دعاها و مناجات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) مهمترین ذخایر عرفان و معنویت برای همه بشریت است.
مناجات اهل بیت(ع) زیباترین جلوه راز و نیاز الهی
رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که معارف مهم عرفانی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را در هیچ جای عالم نمی‌توان یافت، خاطرنشان کرد: دعای کمیل، مناجات خمسه عشر و دعای ابو حمزه ثمالی، زیباترین جلوه‌های راز و نیاز با خداوند و تعالی به سمت پروردگار است.
آیت‌الله اعرافی با بیان این که عبادت در نگاه اهل بیت(علیهم السلام)، با تمسک به عشق الهی مهم شمرده می‌شود، اظهار کرد: رویکرد عرفانی اهل بیت عطمت و طهارت(علیهم السلام) از مهمترین تأکیدات جامعه المصطفی العالمیه به شمار می‌رود.
وی ذخائر و میراث اهل بیت(علیهم السلام) را متعلق به تمام بشریت دانست و یادآور شد: جامعه المصطفی خود را متولی عرضه اندیشه‌های متعالی اسلامی به تمام جهانیان می‌داند.
مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تأکید بر این که فکر بشر باید بر تمام فلسفه‌های عقلی استوار باشد، گفت: هیچ جای جهان نمی‌توان به اندازه شهر مقدس قم، عمق فلسفی و معارف عقلی اندیشه‌های اسلامی را مشاهده کرد.
گرسنگی و سوء تغذیه یک هفتم جمعیت جهان، مایه شرمساری بشریت است
آیت‌الله اعرافی عدالت اجتماعی و اقتصادی در عالم را از مهمترین وظایف بشریت عنوان و اظهار کرد: مایه ننگ بشریت است که یک هفتم جامعه جهانی در عصر کنونی در گرسنگی و سوء تغذیه قرار داشته باشد.
رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: جولان انواع تبعیض‌ها، ظلم‌ها و ستم‌ها در دنیای کنونی، باید با اتحاد و همفکری تمام جهانیان خاتمه یافته، به سمت ترسیم جامعه ای متعالی قدم برداریم.
وی افزود: دین مبین اسلام در عین عرفانی، اخلاقی و معنوی بودن، دینی اجتماعی و سیاسی است؛ باید نسبت به مقوله‌های اجتماعی و سیاسی آموزه‌های دینی احساس مسئولیت روز افزون تری داشته باشیم.
رئیس جامعه المصطفی به تحریم های ایران در سال های اخیر اشاره و اظهار کرد: ایرانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در تحریم قرار دارد، به پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه‌های مختلف تکنولوژیکی دست یافته است.
جامعه المصطفی به تمام مسلمانان متعلق است
آیت‌الله اعرافی در پایان با اشاره به این که از قاره آفریقا علما و فضلای ارزشمندی از پیروان مختلف اسلامی تربیت شده است، اظهار کرد: جامعه المصطفی نهادی متعلق به تمام مسلمانان بوده، خود را در کنار مردم آفریقا می داند و ضمن تأکید بر وحدت کشورها، همواره بر همکاری و تعامل مذاهب برای مقابله با ظلم و دوری از افراط تصریح دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۲۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر سقط جنین در جامعه

مریم موحد مسئول اجرایی طرح نفس در کرمانشاه در نشست خبری که در جمع خبرنگاران در دفتر بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه برگزار شد، با تأکید بر اینکه اهمیت زنگ خطر سقط جنین باید در جامعه برجسته شود، گفت : سقط جنین نوعی قتل به شمار می‌آید، زیرا فردی که مرتکب این کار می‌شود یک موجود زنده را از بین می‌برد و این کار حتی از زمان اعراب جاهلیت که پدران، فرزندان خود را زنده به‌گور می‌کردند بدتر است.

مسئول اجرایی طرح نفس در کرمانشاه افزود: در زمان جاهلیت پدران پس از تولد نوزادان اگر فرزند دختر بود او را زنده به گور می‌کردند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود سونوگرافی و نیز با وجود اطلاع از جنسیت جنین چه پسر باشد و چه دختر، برخی اقدام به قتل جنین می‌کنند.

وی گفت: هنگامی که نطفه منعقد می‌شود خداوند از همان ابتدا در آن روح قرار می‌دهد و از چهار ماهگی جسم او شروع به شکل گرفتن می‌کند پس روح حتی قبل از جسم در نطفه وجود دارد به همین دلیل در آیات و روایات بر حرمت جنین بسیار تأکید شده است.

موحد با تأکید بر حرام بودن قتل نفس و سقط جنین به اندازه تبعاتی که در پی دارد، یعنی بحران جمعیت، مهم است، تصریح کرد: طرح نفس در ابتدا برای جلوگیری از قتل جنین و سپس به منظور پایداری جمعیت طرح‌ریزی شده است.

این کارشناس مامایی ادامه داد: طرح نفس بسیج جامعه پزشکی در فروردین‌ماه سال یک‌هزار و ۴۰۲ در استان کلید خورد، هدف اصلی از این طرح کار همه‌جانبه برای نجات فرزندان سقط جنایی است.

وی گفت: از تمام سقط‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد ۹۵ درصد سقط جنایی، ۳ درصد سقط درمانی و دو درصد سقط خود به خودی است در واقع ۹۵ درصد از سقط‌هایی که در کشور رخ می‌دهد سقط جنایی و به عبارتی قتل جنینی است. 

این کارشناس مامایی اذعان داشت: طبق آمار‌ها روزانه به طور میانگین یک‌هزار جنین در کشور سقط می‌شود، در استان کرمانشاه نیز طبق آمار‌ها رقمی بین ۲۲ تا ۲۵ سقط در روز انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این عمل در واقع یک قتل خاموش است، گفت: بسیاری از افرادی که مرتکب این گناه بزرگ می‌شوند در واقع جنین را به مثابه یک شیء در نظر می‌گیرند که رسانه‌های غربی در قبح‌شکنی سقط جنین تأثیرگذار بوده‌اند. 

وی گفت: پنج راهبرد اصلی در طرح نفس وجود دارد که اولین آنها فرهنگ‌سازی است، در گام اول باید مادران را به صورت اغنایی برای انجام ندادن سقط و نگه‌داشتن جنین متقاعد کرد. 

موحد افزود: دومین راهبرد حمایت‌کردن و مشاوره دادن به مادرانی است که قصد سقط جنین دارند و راهبرد سوم ارائه خدمات مختلف به کسانی است که بارداری مشروع داشته‌اند و کسانی که به صورت نامشروع باردار شده‌اند در این طرح گنجانده نمی‌شوند. 

موحد ادامه داد: طرح نفس ظرفیت کوچکی دارد، اما نیازمند یک کار گسترده و اجرایی است بنابراین در راهبرد چهارم تمام ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر نیز باید در فرهنگ‌سازی، حمایت و مشاوره در این طرح مشارکت و همراهی کنند تا نتایج مطلوب‌تری به دست آید. 

وی ادامه داد: در راهبرد پنجم طرح نفس تنها به عنوان یک مرکز حمایت مالی معرفی نمی‌شود و بنابراین تنها مادرانی که به دلیل مشکل مالی تصمیم به سقط جنین دارند مشمول این طرح نمی‌شوند بلکه تمام مادران دیگر نیز که به دلایل غیر مالی هم‌چون دلایل فرهنگی، عقیدتی و روحی می‌خواهد اقدام به این کار کنند در این طرح می‌گنجند. 

موحد افزود: در واقع راهبرد پنجم صیانت از مرکز نفس به عنوان یک مرکز فرهنگی است و نه به عنوان مرکزی که صرفاً به ارائه خدمات و حمایت‌های مالی می‌پردازد بنابراین تمام مادرانی که قصد سقط دارند بهتر است به این مرکز ارجاع داده شوند.

 وی گفت: مرکز نفس در پیش‌برد اهداف خود اقدام به شبکه‌سازی و همکاری با بسیاری از افراد، گروه‌ها و مراکز می‌کند که از آن جمله می‌توان این موارد را نام برد: متخصصان زنان، ماماها، مراقبان سلامت، بهورزان، داروخانه‌ها، عطاری‌ها و تمام مکان‌های ارجاع مادران. 

موحد خاطرنشان کرد: این مشاوره‌ها یا به صورت کار فرهنگی، روان‌شناسی، عقیدتی و یا به شکل ارائه خدمات مالی و بهداشتی مادران را به سمت انصراف از سقط جنین سوق می‌دهند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • زنگ خطر سقط جنین در جامعه
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • رحیم‌پور ازغدی: یهودی‌ها اصلا تمام شدند | در آمریکا می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل» +فیلم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است