Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-27@14:45:33 GMT

محسن هاشمی گزینه مطلوب برای شهرداری تهران است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۶۵۸۲۹

محسن هاشمی گزینه مطلوب برای شهرداری تهران است

عضو شورای شهر تهران معتقد است در بستن لیست اصلاح‌طلبان «بی صداقتی و انحصار طلبی» رخ داده است و شورای پنجم مسیر شورای اول را طی می‌کند.

احمد حکیمی پور عضو و رئیس فراکسیون اصلاح طلبان دوره چهارم شورای شهر تهران است؛ وی حضور در سپاه پاسداران و جبهه های جنگ را تا رده‌های فرماندهی گردان در کارنامه خود دارد و در عملیات‌های مهمی در دفاع مقدس حضور داشته و از جانبازان جنگ تحمیلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش صدای ایران از مشرق؛ حکیمی پور با انتقاداتش به عملکرد شهرداری تهران بویژه در ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بیش از گذشته در رسانه‌ها مطرح شد و اوج این موضوع به ماجرای املاک شهرداری رسید؛ اتفاقی که به اذعان خود آقای حکیمی پور، انتشار آن کار اشتباهی بود که از سوی مدیر یک وبسایت صورت گرفت و قرار نبود منتشر شود. وی همچنین تاکید می‌کند که «املاک نجومی» در جایی بیرون از شورای شهر ساخته و پرداخته شد؛ موضوعی که در مناظرات انتخاباتی هم مطرح و از اتاق عملیات روانی به ریاست یکی از نامزدهای فعلی شهرداری تهران پرده برداشته شد.

حکیمی پور معتقد است در بستن لیست اصلاح‌طلبان «بی صداقتی و انحصار طلبی» رخ داده است و اعضای اصلاح طلب شورای چهارم بطور سیستماتیک از لیست کنارگذاشته شده‌اند. ایشان دخالت مسائل اقتصادی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی جریان اصلاحات را نیز تایید کرده اند. وی ساز و کار تصمیم گیری را اینگونه توضیح داده است که تصمیمات در جایی بیرون از شورایعالی سیاستگذاری گرفته می‌شود و تنها برای کسب مشروعیت به داخل شورایعالی می‌آید؛ البته ایشان در مقابل سؤالات ما درباره تصمیم‌گیران و اصطلاحا پدرخوانده‌های جریان، تن به پاسخ صریح نمی‌دهند و آن را به آسیب‌شناسی‌های بعدی موکول می‌کنند.



مهمترین نکات مطرح شده در گفتگو با احمد حکیمی پور بدین شرح است:

- در قضیه بستن لیست شورای پنجم حرف زیاد زده شده و الان هم جریان اصلاحات در حال بررسی و آسیب شناسی این موضوع است. - به عنوان یک حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در انتخابات مجلس دهم هم به فرآیند شکل گیری لیست نقد داشتیم. - جریان اصلاحات پدرخواندگی بر نمی تابد و عده ای نباید چنین رفتاری از خود نشان دهند. - تصمیماتی در بیرون دارد اخذ می شود و می آید در شورایعالی مشروعیت حقوقی می گیرد. این کار بی صداقتی و عدم شفافیت است. - در شورای اول جریان اصلاحات کلت را برداشت، گلنگدن را کشید و به سر خودش شلیک کرد - به ما خبر رسید که دارند پنهانی امضا جمع می کنند که اعضای شورای فعلی در لیست شورای پنجم نباشند. - محسن هاشمی گزینه مطلوب برای شهرداری تهران است. خیلی از رای دهندگان هم به این نیت به ایشان رای دادند. - نمی‌خواهم بگویم ایشان را حذف کردند اما شورای پنجم توانایی های محسن هاشمی را نادیده می‌گیرد. - عبارت املاک نجومی را من نگفتم. من همواره گفتم املاک واگذار شده و این عبارت بیرون شکل گرفت. - شورای پنجم مسیر شورای اول را طی می‌کند.

**در ادامه مشروح گفتگو مشرق با احمدی حکیمی پور از نظرتان می‌گذرد:

آقای حکیمی پور گفتگویمان را از حضور شما در شورای شهر اول شروع کنیم. چه شد که یکباره به شما پیشنهاد شد و از زنجان آمدید در لیست انتخابات شورای اول شهر تهران. چطور شد که تجربه اول شوراهای شهر در تهران آغشته به مسائل سیاسی شد و آن سرنوشت را پیدا کرد؟

بسم الله الرحمن الرحیم. من قبل از اینکه عضو شورای شهر تهران شوم، یک دور نماینده مجلس دوره چهارم بودم. در عرصه سیاست و عرصه عمومی حضور داشتم و این حضور با ورودم به مجلس چهارم بیشتر شد. قبل از آن هم ما جزو نسلی بودیم که بیشتر وقت مان در دفاع مقدس گذشت، اما همراه با آن من تحصیل هم می کردم.

عضو سپاه هم بودید؟

بله من عضو سپاه بودم. از سال ۷۴ دیگر برای ادامه تحصیل از سپاه آمدم بیرون.

با چه درجه ای آمدید بیرون؟

در زمان ما درجه نبود. درجه بعد از قبول قطعنامه مرسوم شد.

شما سال ۷۴ بیرون آمدید و قطعنامه سال ۶۷ پذیرفته شد؟!

نه نه. عذر می خواهم. سال ۶۴. من اشتباه کردم. من سال ۶۴ بعد از عملیات والفجر هشت که فاو را ما فتح کرده بودیم، رزمندگان فاو را فتح کرده بودند و ما هم در عملیات توفیق حضور داشتیم و من در لشکر عاشورا بودم، آمدم دیدم که ستاد خبر داد که بالاخره جواب استعفای تو آمد. دو سال طول کشید تا موافقت کنند. من رفتم دنبال ادامه تحصیل تا هم بتوانم راحت تر و داوطلبانه به کار جبهه و جنگم بپردازم و هم به تحصیل. لذا از سپاه آمدم بیرون و از آن سال فقط بسیجی بودم. منتها در جنگ مسئولیتهایی داشتم که فرمانده گردان بود، معاونت و اینها در عملیات های مختلفی که حضور داشتم و ماموریتهای پدافندی و در نهایت هم توفیق داشتم افتخار جانبازی نصیبم شد.

منتها در دوره جنگ ما دیگر جنگ را مساله اصلی می دانستیم و سیاست برای ما فرع بود. هر وقت می آمدیم پشت جبهه و مرخصی و اینها مسائل کشور را هم رصد می کردیم. البته در خود جبهه و جنگ هم غافل از مسائل سیاسی نبودیم، اما برای ما چون امام فرموده بودند که مساله اصلی جنگ است برای ما آن بحث، بحث اصلی بود.

بعد از جنگ این گشایش فراهم شد و من به عنوان کاندیدای رزمندگان و خانواده شهدا و نه کاندیدای جناحی از زنجان به مجلس چهارم راه پیدا کردم در حالی که تنها ۲۸ سال داشتم. بعد از مجلس هم که در وزارت دارایی، عضو هیات مدیره سازمان اموال تملیکی بودم تا رسید به دوره اصلاحات در سال ۷۶ که بعد از آن هم بحث انتخابات شوراها مطرح شد. بنده از سوی گروههای خط امامی آن زمان که بعد از دوم خرداد اسم آنها شده بود گروههای دوم خردادی، برای شورای شهر تهران کاندیدا شدم. لذا از زنجان بلند نشدم بیایم تهران. ما در واقع می شود گفت که به نوعی اینجا بودیم، از دوران تحصیل و از مسائل شهر تهران بی خبر نبودم.

حضور بنده در شورا هم اینگونه شد که بنده از سوی گروههای مختلف اصلاح طلب کاندیدا شدم. گروههای همسوی آن زمان روی یکسری افراد مشترکشان به تفاهم رسیدند و عمده اختلاف روی ۴ نفر از لیست ۱۵ نفره بود. من جزو افراد مشترک بین گروهها بودم.

آن زمان لیدر بستن لیست کی بود؟

آن زمان لیست را عمدتا گروههای خط امامی ... .

آقای حجاریان و اینها بستند یا اینکه کس دیگری؟

نه همه گروهها بودند در بستن لیست ... .

به هر حال همه گروهها هم که باشند چنین کارهایی بالاخره یک نفر لیدر می خواهد.

آن زمان مشارکت یک لیست مستقل داد که ۱۱ نفرش با لیستهای دیگر مثل کارگزاران مشترک بود و ۴ نفر در هر لیست اختلاف وجود داشت. بنده در لیست مشترک بودم. اختلافی های لیست حزب مشارکت آقایان دوزدوزانی، لطفی، سلیمانی و خانم وسمقی بودند. لیست کارگزاران هم اختلافی هایش خانم سیاسی، آقای غرضی، آقای علیزاده طباطبایی و ... .

بالاخره لیدر بستن لیست آن موقع کی بود. کسی که حرف نهایی را در بستن لیستها می زد؟

ببینید خانه کارگر هم لیست مستقلی داده بود که در مجموع سه لیست شد. در میان این لیستها ۱۱ نفر مشترک بودند. بنده در لیست مشترک بودم و بیشتر فعالیتم در آن مجموعه مشترک بود و در تهران هم قائم مقام ستاد بودم و در فعالیتهای انتخاباتی نقش داشتم.

اینکه کل منتخبین شورای آن موقع اصلاح طلب شد، به نظر شما که تجربه حضور در آن را داشتید، خوب بود که همه یکدست بودند؟

ببینید یکدست بودن هم می تواند فرصت باشد هم تهدید. یکدست از این لحاظ که هماهنگی و همفکری در تصمیمات راحت تر می تواند صورت بگیرد و تهدید از این لحاظ که وقتی احساس شود رقیبی نیست، ممکن است بالاخره اختلافات داخلی بروز کند و در تصمیم گیری ها همه جوانب دیده نشود.

بیشتر تهدیدی که گفتید در آن دوره شورا مترتب شد؟

نه شورای اول حدیث خیلی مفصلی دارد. شما باید دوره فعالیت شورا را بین سه سال اول و سال آخر تفکیک کنید. مباحث چالشی حاد برای سال آخر بود. علتش هم در قضیه تراکم پیش آمد که شهردار بدون هماهنگی شورا در ۶ منطقه اصلی تهران فروش تراکم را ممنوع کرد. اینجا بحران در بخش مسکن پیش آمد و قیمت مسکن شدیدا بالا رفت حتی در روستاها. ما احساس کردیم این تصمیم اولا غیرقانونی است چرا که باید شورا چنین تصمیمی می گرفت. و دوما این تصمیم بی ضابطه باعث شد به اقشار آسیب پذیر فشار سنگینی بیاید. آنجا دیگر یک طیفی گفتند که این تصمیم را باید شهرداری پس بگیرد و موضوع به شورا بیاید. اما از آنجا که آن تصمیم اعلام شده بود و تاثیراتش را گذاشته بود در سطح جامعه، ما را به اختلاف رساند و جلسات شورا به مشکل خورد و تبدیل شدیم به دو فراکسیون. اختلاف سر این بود که ما می گفتیم شهردار صلاحیت اتخاذ این تصمیم را نداشت و باید شورا در جریان می بود و آثار روانی این تصمیم طبقات پایین دست را تحت تاثیر قرار داده است. لذا می خواستیم به همین دلیل شهردار را استیضاح کنیم.

حامیان شهردار هم در مقابل به هر دلیلی کار را عقب می انداختند، جلسات را آبستراکسیون می کردند، دستور جلسات را این ور و آن ور می کردند و خلاصه شورا به یک وضعیت فرسایشی افتاد.

همه این مباحث مربوط به سال آخر بود و ما از اول دوره این بحثها را نداشتیم.

آن موقع به هر حال در لیست انتخاباتی جریانهای دوم خردادی یا اصلاح طلب قرار گرفتید. این نشان می دهد که آن طیف اصلی جریان دوم خردادی شما را از خودشان می دانستند و شما را در لیست قرار دادند و وارد شورا شدید و بین لیستها مشترک بودید. آن اجماعی که روی شما بود، چه شد که با وجود حضور شما در شورای چهارم، دیگر در لیست کاندیداهای انتخابات شورای شهر پنجم از سوی اصلاح طلبان نبودید؟

در قضیه بستن لیست شورای پنجم حرف زیاد زده شده و الان هم جریان اصلاحات در حال بررسی و آسیب شناسی این موضوع است. من حرفهایم را گذاشته ام بعد از این بررسی ها ... .

شما یکسری حرفها را زده اید. اما برای خود من به عنوان یک روزنامه نگار سوال است که با این سابقه و خدماتی که شما کرده اید به جریان اصلاح طلبی و سوابق تان، چه شد که یکباره آدمهایی که کمتر شناخته شده هستند در لیست وارد شدند و افراد با سابقه زیاد در جریان اصلاح طلبی که سابقه منطقی تری داشتند پس زده شدند؟

این را باید کسان دیگری پاسخ دهند. ما منتها به عنوان یک حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در انتخابات مجلس دهم هم یک نقدی به فرآیند شکل گیری لیست داشتیم. که این را پارسال شهریور ماه مکتوب کردیم و برای دبیران کل احزاب اصلاح طلب و شخصیت های تاثیرگذار جریان اصلاحات فرستادیم. این دفعه هم قصدمان همین است. یعنی معتقدیم که در آسیب شناسی و نقد بیشتر هدف ما فرآیند را نقد کردن است نه فرد را. چون نقد فرد جواب نمی دهد. دنبال اصلاح فرآیند هستیم که ببینیم چرا نتیجه اش اینطوری می شود که مورد اعتراض قرار می گیرد.

لذا معقتدیم که علی رغم حسن نیتی که بوده و تلاشهایی که شده برای حفظ انسجام و وحدت، در عمل ما جاهایی مشکلاتی داشتیم که خروجی به هر حال مورد اعتراض بدنه اصلاحات قرار گرفت و این باید آسیب شناسی شود تا جریان بتواند با هزینه کمتر و نتیجه بهتر ادامه راه بدهد.

ما این را مکتوب خواهیم کرد و آن را برای پویایی جریان اصلاحات لازم و ضروری می دانیم.

در برهه انتخابات عده ای شعاری دادند تحت عنوان شورای پاک و شما یکی از معترضین به این شعار بودید و گفته بودید که شما که این حرفها را می زنید خودتان عضو شورای سابق بودید و مگر آن شورا ناپاک بود که حالا می خواهید شورای پاک تشکیل دهید؟ جریان این شورای پاک چه بود؟

کلا حرف ما در درجه اول این بود که ما اعتقاد به استمرار تجارب داریم و انقطاع تجربه را در مسائل سیاسی و مدیریتی و غیره آسیب زا می دانیم. در هر زمینه ای این استمرار تجارب و پیوستگی تجارب به کسب نتیجه بهتر با هزینه کمتر کمک می کند. اینجا ما بالاخره یک فراکسیونی از اصلاح طلبان بودیم که ۴ سال تجربه داشتیم. با توجه به تجربیات قبلی، به عنوان مثال در دوره سوم شورا که سه عضو اصلاح طلب در شورای شهر تهران داشتیم، این سه عضو در شکل گیری لیست و فرآیندهایی که تصمیمات را داشت می گرفت و خروجی می داد، کاملا در جریان تصمیمات و بحثها بودند و نظراتشان اخذ می شد و به کار گرفته می شد. به خاطر اینکه اینها در متن کار بودند و عینی نسبت به موضوع اشراف داشتند.

این سری اما این اتفاق نیفتاد. ما هم پرسیدیم که چرا این اتفاق نیفتاد؟ برای ما جالب بود و حتی من گفتم که این مثل این است که ما برای مجلس یازدهم بخواهیم تصمیم بگیریم، اما از اعضای فراکسیون امید مجلس دهم حتی یک نفر در جریان این تصمیم گیری نباشد.

جالب بود در فرآیند تصمیم گیری در شورایعالی برای شورای شهر پنجم، سه عضو از فراکسیون امید مجلس حضور داشتند، اما از اعضای اصلاح طلب شورای شهر کسی حضور نداشت. اگر ما عضو شورایعالی بودیم یا آقای سالاری، این به اعتبار جایگاه حزبی ما بود. ایشان از حزب همبستگی و من از حزب راه ملت در جلسات شورا حضور داشتیم. ما می گفتیم باید خود افراد اصلاح طلب عضو شورای چهارم در شورایعالی حضور داشته باشند.

بالاخره دوستان ما تجاربی داشتند و گزارش عملکرد دقیقی تهیه شده بود که به اینها بی اعتنایی شد.

شاید آنها که شعار می دادند، شما را خودی و پاکدست و پاک نمی دانستند؟

نمی دانم، کسی چنین حرفی نزد.

ببینید وقتی شعار شورای پاک داده شد خود شما اعتراض کردید و گفتید که یعنی ما ناپاک هستیم؟

در شورایعالی وقتی یک تعدادی از اصلاح طلبان نامه نوشته بودند و یک بحث هایی مطرح کرده بودند که به نوعی یک تعریضی داشت به اعضای اصلاح طلب شورای چهارم، من گفتم<

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، و به نقل از روابط عمومی شهرداری اردبیل، محمود صفری روز پنجشنبه اظهار کرد: طرح تفصیلی شهر اردبیل که پس از طی مراحلی به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید، بخش عمده مشکلات شهری را برطرف خواهد کرد.
وی افزود: با اجرای طرح تفصیلی اردبیل که در قالب پهنه‌بندی و با احصای کمبودها و معضلات شهری تهیه شده، ضمن رفع کاستی‌های طرح قبلی نگاه ویژه‌ای به تامین کمبود سرانه‌های عمومی شهر و رساندن سرانه‌های مورد نظر به استانداردهای کشوری دارد.
شهردار اردبیل، جبران کمبودهای مناطق کم‌برخوردار و توسعه متوازن و یکسان مناطق مختلف شهر را از محورهای اصلی طرح تفصیلی جدید عنوان کرد و افزود: اصلاح ضوابط و موارد مدنظر در این طرح موجب نوسازی، بهسازی، رونق و توسعه شهر در زمینه‌های مختلف خواهد شد و شهروندان به‌زودی شاهد اثرهای مثبت آن خواهند بود.
صفری اضافه کرد: اصلاح و توسعه مبادی ورودی‌ شهر اردبیل نیز در برنامه‌های شهرداری قرار دارد که با ساماندهی آنها توسعه، رونق و وضعیت بصری مناسب و در شان کلانشهر اردبیل را شاهد خواهیم شد.
طرح تفصیلی اردبیل شهریور سال ۱۴۰۱ پس از حدود ۱۱ سال از سوی شورای اسلامی این شهر مصوب و در مهرماه ۱۴۰۲ از سوی شهرداری به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده بود.

دیگر خبرها

  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • مصطفی هاشمی: همه در باخت شهرداری گرگان مقصرند
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا