Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک تحقيق جديد نشان مي دهد که 112580 مورد مرگ و مير ناشي از تصادفات وسايل نقليه در بزرگراه هاي نقاط مختلف ايالات متحده در بين سال هاي 2005 تا 2014 به عدم رعايت سرعت مجاز و عجله بيش از حد راننده مرتبط بوده است.

اين ميزان مرگ و مير ناشي از سرعت بالا تقريبا با تعداد افرادي که جان خود را در اثر رانندگي در حين مستي از دست مي دهند برابر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که در همين بازه زماني 112984 نفر نيز جان خود را به دليل رانندگي با حالت مستي از دست داده اند.
اين مطالعه که توسط هيئت ايمني حمل و نقل ملي امريکا (NTSB) انجام شده است به سازندگان وسايل نقليه مسافربري و مصرف کنندگان اين وسايل به شدت توصيه مي کند که در هنگام رانندگي از سيستم کروز کنترل استفاده کنند.
اتخاذ اين سيستم ها مي تواند به عنوان يک اقدام احتمالي در راستاي کاهش چشم گير تعداد مرگ و مير تصادفات ناشي از سرعت بالا صورت گيرد. اين تحقيق همچنين توضيح مي دهد که سرعت بالا نه تنها خطر وقوع تصادف جاده اي و شهري را افزايش مي دهد، بلکه روي شدت مصدوميت هاي ناشي از سوانح رانندگي نيز تاثيرگذار است.

اگر دوباره به عدد 112580 نگاهي بيندازيد متوجه مي شويد که اين عدد براي دهه بسيار زياد و قابل توجه است. براي درک بهتر اين موضوع تصور کنيد که در يک بازه ده ساله جمعيت کل شهر بندرانزلي يک باره ناپديد شود.
سازمان حمل و نقل امريکا عنوان مي کند که با وجود آگاهي نسبي رانندگان اين کشور از خطرات ناشي از سرعت بالا، همچنان رانندگي با سرعت زياد جزئي از رفتار و عادات رانندگي مردم اين کشور است. البته با وجود 112580 مورد مرگ بر اثر تصادفات ناشي از سرعت بالا، ارائه چنين اطلاعتي از NTSB تعجب آور نيست.

در حقيقت اين موضوع در بسياري از کشورهاي جهان رايج است که با وجود اگاهي مردم از خطرات ناشي از سرعت زياد، همچنان رانندگان به اين عادت بد رانندگي پايبند اند. يک سوم از تصادفات رانندگي در جهان به سرعت بستگي دارد. به سادگي مي توان گفت که رانندگان واقف اند که سرعت زياد قصد کشتن آن ها را دارد ولي باز هم از قوانين تخطي کرده و سريع مي رانند.
بد نيست بدانيد که در کشور ما نيز سرعت در وقوع تصادفات نقش اساسي داشته و حتي جايگاه اول را نيز از آن خود کرده است. به طور کلي 30 تا 50 درصد علل مرگ ناشي از تصادفات به سرعت خودروها مربوط است. در حقيقت تصادفات دومين عامل مرگ و مير ايرانيان محسوب مي شوند.

در مصاحبه اي که با رابرت ل. سوموالت، رئيس سازمان NTSB صورت گرفت وي بيان کرد که شما در صورتي ميتوانيد اپيدمي بالاي مرگ و مير تصادفات جاده اي را کاهش دهيد که از افرايش سرعت رانندگان جلوگيري کنيد.
در حقيقت بدون تحقيقات و مطالعات اخير مهار کردن چنين سرعت هاي بالا و کشنده اي امکان پذير نبوده و در واقع شما نمي توانستيد سرعت خود را کنترل کنيد اگر مطالعات تحقيقاتي سال هاي اخير صورت نمي گرفت. سوموالت معتقد بود که سرعت بسيار خطر آفرين و کشنده است.

وي همچنين در ادامه توضيح داد که اين تحقيق سازمان حمل و نقل ملي امريکا نشان مي دهد که چگونه سرعت زياد سبب کشته شدن مردم مي شود و چه اقداماتي براي نجات جان انسان هايي که سرعت زياد به آن ها آسيب زده کمک کننده است. اين تحقيق همچنين راهکارهايي که مانع از رخ دادن تصادفات ناشي از سرعت است را ارائه مي دهد.
بر اساس نتايج اين مطالعات، سازمان NTSB ، 19 توصيه ايمني را منتشر کرده است. از اين 19 توصيه ايمني يک مورد به وزارت حمل و نقل ايالات متحده، هشت مورد به اداره امنيت ملي ترافيک، چهار مورد به اداره فدرال بزرگراه ها و يکي يک مورد نيز به انجمن ايمني گاورنور بزرگراه ها، انجمن بين الملل فرماندهان پليس و انجمن ملي مارشال اشاره دارد.

در بسياري از کشور هاي دنيا براي جلوگيري از سرعت زياد و وقوع تصادفات رانندگي، تدابيري مختلفي در نظر گرفته شده است. مثلا کشور فرانسه در سال 2003 اقدام به نصب 1000 دوربين مخصوص ثبت سرعت غير مجاز کرد که نتيجه آن کاهش 30 درصدي تلفات جاده اي بود.
در کانادا با وجود کم بودن ميزان تلفات ناشي از تصادفات اما باز هم با اجراي طرح منطقه ‌بندي معابري که داراي محدوديت‌هاي سرعتي مختلفي اند موفق به کاهش ميزان اين تلفات شدند. در ايران نيز يکي از اقداماتي که به شدت به کاهش ميزان 80 درصدي تصادفات جاده اي کمک کرده است نصب دوربين هاي ثبت سرعت غير مجاز بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۶۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با بیان اینکه بیشتر تصادفات به خاطر عدم توجه به جلو است؛ گفت: استفاده از هر چیزی که باعث حواس پرتی راننده شود ممنوع است.

سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا درباره حواس پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه، عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس پرتی راننده شده و توجه کافی را از راننده می گیرد بنابراین ممنوع است.

وی ادامه داد که بعنوان مثال همه رانندگان می دانند استفاده از تلفن همراه، در حین رانندگی باعث حواس پرتی راننده می شود؛ اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می کنند و این مسئله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می تواند فجایع بسیاری رقم بزند.

کشیر افزود: بارها مشاهده شده که برخی از رانندگان که در پشت چراغ قرمز متوقف می شوند تا لحظه ای که چراغ سبز شود؛ مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این فاصله چند ثانیه ای که رانندگان در پشت چراغ قرمز متوقف هستند؛ آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش می کنند و این چنین با خودروی جلویی برخورد می کنند.

کشیر گفت: تلفن همراه به گونه ای است که وقتی فرد از آن استفاده می کند؛ تمام حواسش را می گیرد بنابراین از اطراف غافل شده و نمی تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم، واکنش درستی داشته باشد.

وی  افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شده می شود. 

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد که راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث بر هم زدن هوش و حواس شود؛ اجتناب کند.

کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس پرتی رانندگان می شود؛ گفت:  ماده ۱۸۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، به صراحت هشدار می دهد که رانندگان حق ندارند در حین رانندگی دخانیات استفاده کنند. زیرا علاوه بر ایجاد حواس پرتی،  ممکن است ته سیگار بر روی لباس راننده بیافتد و حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی افزود: همچنین راننده حق ندارد در حین رانندگی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کند؛ چرا که ممکن است یک لحظه آب در گلوی راننده پریده و باعث خفگی و واژگون شدن خودرو شود و این حادثه دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف در پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز، از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران در رانندگی بگذارند.

وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می افتد .

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : همچنین در بررسی ها مشخص شد ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد

کشیر گفت:  همچنین این تحقیق نشان می دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد و مصرف موادمخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند.

وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از مواد مخدر باعث می شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی ، درگیری ذهنی و مغزی , درک نکردن فاصله نیز رخ دهد بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد که این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آنها شوخی کنیم . شوخی با این اعداد یعنی شوخی با جان و زندگی خود و خانواده بنابراین از رانندگان درخواست می کنیم عواملی که باعث حواس پرتی در رانندگی می شوند را حذف کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • ساخت هر کیلومتر مربع آسفالت چقدر هزینه دارد؟
  • پلیس راهور : ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است
  • عاقبت سبقت گرفتن با سرعت بالا (فیلم)
  • هر کیلومتر آسفالت ۳.۵ میلیارد تومان هزینه دارد
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید