Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هر روزه خبرهاي زيادي از پيشرفتهاي صورت گرفته در زمينه هاي مختلف به ويژه فناوريهاي مرتبط با حوزه حمل ونقل به گوشمان ميخورد؛ در ابتداي امر اينطور در ذهن مي ايد که اين سيستم هاي جديد براي اولين بار وارد دنياي ما شده اند و به نوعي اختراع شده توسط شرکت هاييست که براي نخستين بار آنها را بطور گسترده در محصولات خود بکار ميگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شايد اين ذهنيت در بسياري از موارد درست باشد اما نه دقيقا در همه آنها، در اين فرصت شما را با چندين نمونه از استثنائات جالب در اين زمينه آشنا خواهيم ساخت، با ديجياتو همراه باشيد.
اتومبيل هاي خودران
امروزه برخي از شرکت‌هاي محترم در مورد فناوري اتومبيل خودران و اينکه آنها مبدع اين تکنولوژي هستند، کمي اغراق را چاشني کار خود کرده‌اند. البته اين دليل بر دروغگويي آنها نيست ،چراکه تکنولوژي مذکور توسط ايشان با فناوري روز ترکيب شده و به شکل کاملا کاربردي در اختيار ما قرار گرفته است. اما بحث ما بر سر اولين مرتبه بکارگيري اين فناوريست.
شايد تعجب کنيد اما نخستين بار خودرو خود ران در سال 1964در لابراتوار هوش مصنوعي استنفورد بصورت عملي آزمايش شد.

خودروي مورد استفاده در اين آزمايش قابليت حمل مسافر نداشت و قدو قواره آن به سان يک اتومبيل مورد استفاده در ورزش گلف بود. تکنولوژي بکار رفته در اين خودرو بر پايه يک عدد دوربين آنبرد (onboard) که از طريق يک سيستم وايرلس (بيسيم) به رايانه متصل ميشد، استوار بود.
روش کار بدين گونه بود که تصاوير ضبط شده توسط دوربين به يک الگوريتم مهندسي ارسال ميشد و اين ساختار کامپيوتر مانند با تجزيه تحليل آنها به صورت نوعي از نقشه سه بعدي محيط اطراف، دستورات لازم براي حرکت را به خودرو باز پس ميفرستاد.
ايستگاه هاي تعويض باتري خودروهاي برقي
اخيرا يک استارتاپ ايده استفاده از ايستگاه هاي تعويض باتري براي خودرو هاي برقي را مطرح کرده است.موضع آقاي ماسک بعنوان مدير اولين و بزرگترين شرکت توسعه دهنده اتومبيل هاي الکتريکي يعني تسلا نيز درباره اين ايده چندان مشخص نيست و احتمال آن ميرود که ايده "شبکه ابرشارژرهاي تسلا" سايه سنگيني بر مورد مذکور بيندازد.
بنياد اين ايده بسيار ساده است؛ شما خودروي خود را درون سيستمي که قادر به تعويض باتري خالي با يک نمونه کاملا شارژ شده است، پارک ميکنيد و منتظر تعويض باتري اتومبيل خود ميشويد.

اين ايده براي اولين بار در دهه 1890 ميلادي، پيش از اينکه بسياري از شرکت هاي خودروساز کنوني وجود خارجي داشته باشند ، توسط يک موسسه کرايه تاکسي در نيويورک به مرحله اجرا گذاشته شد.
در آن زمان بسياري از خودروها بر پايه الکتريسيته و بخار آب کار ميکردند و شرکت تاکسيراني مذکور نيز از اين قاعده مستثنا نبود. رانندگان اين شرکت پس از طي مسافتهاي مشخصي به مرکز باز مي گشتند و باتري سربي-اسيدي آنها با يک باتري کاملا شارژ شده تعويض ميشد. متاسفانه اين شرکت پس از حدود ده سال ورشکسته شد و اتومبيل هاي بنزيني و گازوئيلي جايگزين نمونه‌هاي برقي-بخار شدند.
ايستگاههاي شارژ عمومي خودروهاي برقي
بسياري از توليدکنندگان خودرو هاي الکتريکي در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم، راه حل خود را براي رفع مشکل شارژ باتري محصولات خود داشتند.به طرز جالبي راهکار شرکت تسلا در اين باره شباهت زيادي با اجداد غير مستقيم خود دارد.
برخي از فروشندگان در آن زمان نقاط مختلفي را براي شارژ باتري در نظر گرفته بودند که رانندگان ميتوانستند با پارک اتومبيل خود در آنجا، باتري را شارژ نمايند.

بعضي ديگر پس از جمع آوري تعداد زيادي باتري خالي، به شارژ يکباره همه آنها مي پرداختند. افرادي از بخش خصوصي نيز به ارائه خدمات شارژ باتري خودرو مشغول بودند.
به علت ناکافي بودن اينگونه از خدمات شارژ باتري، شرکت جنرال الکتريک به گسترش ابزاري موسوم به الکترنت(Electrant) پرداخت. الکترنت ها به باجه هاي تلفن عمومي شباهت داشتند و مالکان خودروها ميتوانستند در آن محل باتري اتومبيل خود را شارژ نمايند.
تکنولوژي غيرفعال سازي برخي از سيلندرها حين روشن بودن موتور خودرو
بسياري بر اين باورند که اين تکنولوژي به اوايل قرن21 مرتبط است، مثلا کرايسلر 300C در سال 2005 و حتي پيش از آن مرسدس S600 در سال 2001 به گمان برخي براي اولين بار از اين فناوري بهره برده اند. بايستي خدمت اين عزيزان عرض کنيم که کاملا در اشتباه بسر ميبرند، چرا که اولين بار کاديلاک در سال 1981 با معرفي پيشرانه "L62 "V8-6-4 ، اين تکنولوژي را به مرحله انجام رساند.

شرکت آنچنان اعتمادي به کارايي اين سيستم داشت که آنرا در کليه توليدات خود به صورت استاندارد عرضه نمود و تنها کاديلاک سويل از اين قاعده مستثني شد.
اين فناوري که Modulated Displacement نيز ناميده ميشد قادر بود تا در طي يک رانندگي پايدار در بزرگراه ، دو تا چهار عدد از سيلندرهاي موتور را از مدار خارج کند.
فناوري بازيابي انرژي ترمز و سيستم انتقال قدرت e-cvt
آيا گمان مي بريد بازيابي انرژي جنبشي ناشي از ترمزهاي خودرو سيستمي جديدست که به تازگي در برخي خودروهاي مدرن و از نوع هيبريد بکار گرفته شده است؟ خير، در اشتباهيد زيرا ريشه اين فناوري به اوايل قرن بيستم برميگردد، جايي که در آن شرکت
بيکر الکتريک درسال 1904 ميلادي يک سيستم کاملا پيچيده را براي جذب انرژي جنبشي ترمزها بکار گرفت و از اين انرژي براي شارژ باتري و يا استفاده مجدد از آن در سيستم ترمز ، بمنظور بهبود عملکرد ترمزها بهره جست.
در مورد سيستم انتقال قدرت ضريب متغير پيوسته (e-cvt) نيز بايد بگوييم که تعدادي از ساخته هاي هيبريد و لوکس شرکت اوون مگنتيک (owen magnetic) در طي سالهاي 1915تا 1922 از يک نوع قواي محرکه مبتني بر الکترومغناطيس استفاده مي نمود.

در اين سيستم ،پيشرانه فاقد هرگونه ارتباط مستقيم با چرخهاست،بعلاوه فلايويل نيز در اين پيشرانه حذف شده است.در عوض سيستم e-cvt تقريبا مشابه با تويوتا پريوس،يک موتور الکتريکي متصل به ژنراتور پيشرانه، نيروي لازم جهت چرخش شفت محرک و سپس انتقال آن به چرخها را تامين ميکند.در اين سيستم پدال گاز وجود ندارد و در عوض از يک اهرم کوچک که موجب همنوايي سرعت موتور الکتريکي با پيشرانه احتراق داخلي ميشود، استفاده شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۷۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن

ژاپن از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان با ۴۴۰ اسب بخار و تنها انتشار بخار آب از اگزور رونمایی کرد. این نوآوری نقش مهمی در بهره‌وری انرژی و پایداری زیست‌محیطی دارد و می‌تواند ردپای کربن انسانی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت خودرو در حال گذر به تحولات قابل‌توجهی است که تحت هدایت پیشرفت‌های تکنولوژیکی قرار دارد که پایداری زیست‌محیطی و بهره‌وری انرژی را در اولویت قرار می‌دهد. این تغییرات نشان‌دهنده یک روند رو به رشد به سمت مدل‌های طراحی شده برای جایگزینی موتور احتراق داخلی سنتی است که به انتشار آلاینده‌های بالا و سهم قابل‌توجه در تغییرات آب‌وهوایی شهرت دارد.

یک شرکت مشهور ژاپنی که به دلیل سابقه نوآوری‌های خود در بخش خودرو شناخته شده، با جدیدترین ساخته پیشگامانه خود جهان را مبهوت کرده است. این اختراع جدید با ترکیب فناوری‌های پیشرفته‌ای که می‌تواند تجربه رانندگی را به‌طور اساسی تغییر دهد، انقلابی در نحوه سفر بشر ایجاد می‌کند.

شرکت یادشده به دنبال نوآوری در بخش خودرو نیست، بلکه در نظر دارد آن را به‌طور کامل متحول کند. فناوری آن وعده اختراعی بیش از یک جایگزین ساده برای موتورهای احتراقی و الکتریکی را می‌دهد که می‌تواند به معنای پایان وابستگی بشر به سوخت‌های فسیلی و گذار به ترددی پاک‌تر و پایدارتر باشد.

پیشرفت شرکت ژاپنی در اختراع موتور احتراقی غیرآلاینده، از نقطه‌نظر اکولوژیکی گزینه‌ای است که آلایندگی بسیار کمتری نسبت به بنزین دارد و می‌تواند با کاهش قابل‌توجه ردپای کربن بشر، از اثرات تغییرات آب‌وهوایی به‌شدت بکاهد.

ویژگی‌های استثنایی نوآوری برند ژاپنی

با وجود تمرکز روزافزون بر خودروهای الکتریکی به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی در بخش خودرو، نوآوری اخیر موتور احتراقی V8 ژاپن سطح انتظارات موجود را بالا برده است. همان‌طور که صنعت به سمت برقی‌شدن پیش می‌رود، این توسعه با ارائه یک جایگزین قدرتمند و کم‌مصرف، انتظارات را به چالش می‌کشد.

V8 وعده داده است که قدرت و عملکردی را که به‌طور سنتی با موتورهای احتراق داخلی مرتبط است با ردپای محیطی بسیار کمتری ترکیب کند و طی یک جهش هیجان‌انگیز در صنعت خودروسازی، هیدروژن را در مرکز توجه قرار دهد. شرکت یادشده نمونه اولیه موتوری را ارائه کرده است که ویژگی‌های شگفت‌انگیزی ارائه می‌کند. منیفولدهای اگزوز این موتور، با طول‌های یکسان برای مجاری خروجی از سر سیلندر، اطمینان حاصل می‌کنند که آب حاصل از هر سیلندر فاصله‌ای یکسان را با سرعت یکسان طی می‌کند. این پیشرانه با حجم پنج لیتری، نیروی چشمگیر ۴۴۰ اسب بخار را در ۶۸۰۰ دور در دقیقه آزاد می‌کند.

اتحاد کلیدی برای آینده‌ای پایدار در صنعت خودرو

ژاپن از طریق همکاری بین کاوازاکی، یاماها، سوزوکی و هوندا یک انجمن فناوری تحقیقاتی تأسیس کرده است که بر توسعه موتورهای هیدروژنی برای طیف وسیعی از وسایل‌نقلیه تمرکز دارد. این ابتکار نشان‌دهنده تلاش مشترک برای پیشبرد فناوری پیشرانه پاک و پایدار در بخش حمل‌ونقل است.

هدف اصلی این اتحاد نوآوری در طراحی و اجرای سیستم‌های انرژی مبتنی بر هیدروژن بوده است که از این طریق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترویج راه‌حل‌های سازگار با محیط زیست در صنعت خودرو کمک می‌کند. پیشرفت فناوری فعلی در موتورهای احتراقی غیرآلاینده نقطه عطفی در مسیر پیاده‌سازی راه‌حل‌های پایدار در حمل‌ونقل است که بر تعهد قطعی این شرکت‌های نوآور پیشرو برای ایجاد آینده‌ای پاک‌تر و کارآمدتر در صنعت خودرو تأکید دارد.

این رهبران صنعتی در کنار یکدیگر فناوری‌های نوآورانه‌ای را توسعه داده‌اند که به حفاظت از محیط‌زیست کمک می‌کند و موتور چشمگیر V8 جدید آن‌ها که تنها بخار آب را از طریق لوله‌های اگزوز خود ساطع می‌کند، یک گام مهم به جلو را نشان می‌دهد.

کد خبر 749013

دیگر خبرها

  • کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟
  • با ده دقیقه شارژ ۳۲۰کیلومتر رانندگی کنید!
  • آموزش: با این راهکار ساده دمای گوشی خود را پایین بیاورید!
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • رونمایی از استراتژی آینده چری EXEED در نمایشگاه خودرو پکن
  • باتری‌دزد ارومیه به آخر خط رسید
  • ارتقا فرودگاه جده با استفاده از تکنولوژی های جدید در حمل و نقل ریلی
  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن