Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان با اصلاح یک ژن در جنین انسانی، به ریشه کن کردن ناهنجاری‌های ارثی یک گام نزدیک تر شدند. به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون فرانس بیست و چهار؛دانشمندان موفق به اصلاح ژن های حامل بیماری در جنین انسان شدند.نخستین بار این موفقیت علمی پزشکان سبب خواهد شد از این پس نوزادان تازه متولد شده از هرگونه بیماری ژنتیکی در امان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس دانشمندان با اصلاح یک ژن در جنین انسانی، به ریشه کن کردن ناهنجاری‌های ارثی یک گام نزدیک تر شدند.در این تحقیقات، که در یکی از دانشگاه های آمریکا صورت گرفت، گروهی از دانشمندان آمریکایی و کره جنوبی پس از آن که به جنین ها فرصت پنج روزه رشد و نمو دادند، موفق شدند یک ژن جهش یافته را اصلاح کرده و آن را به حالت طبیعی برگردانند.شوکرات میتالیپوف، محقق و مدیر مرکز سلولهای جنینی و ژن درمانی در دانشگاه بهداشت و دانش اورگان در آمریکا می گوید:« در واقع این برش‌های سلولی است که به ما امکان می دهد وارد یک مکان خاص و یک ژن به خصوص شویم. در این مورد، وارد یک ژن جهش یافته می شویم و یک برش در دی ان ای ایجاد می کنیم. دی ان ای مانند یک رشته بلند است و این قیچی‌های مولکولی در محل جهش یک برش ایجاد می کند. پاسخ جنین به این برش آن است که آن را ترمیم می کند.»این نخستین رخداد علمی در نوع خود است که گروهی از دانشمندان ایالت اورگان در ژن های جنین انسان تغییراتی ایجاد کردند و این موفقیت می تواند راهگشای جلوگیری از بروز ده ها هزار ناهنجاری ارثی شود.از سوی دیگر، تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن موجی از نگرانی را پدید آورده است چرا که این فناوری علمی می تواند در به دنیا آمدن نوزادانی که از نظر ژنتیکی تغییر یافته اند نیز به کار گرفته شود. این نوآوری علمی می تواند در انتخاب نوع رنگ چشم یا بالا بردن قدرت جسمانی نوزادان نیز استفاده شود.در فرانسه در نظر سنجی صورت گرفته که گزارش آن سال دو هزار و شانزده میلادی منتشر شد، سه چهارم از فرانسویان اظهار کردند که با تغییرات ژنتیکی و تحقیقات در این خصوص مخالف هستند.شوکرات میتالیپوف و گروه تحقیقاتی او با استفاده از این نوآوری علمی، ژن های معیوب عامل نوعی بیماری موروثی در تعداد زیادی از جنین های تک سلولی را دستکاری و اصلاح کردند. پیش از این کشور چین در زمینه آزمایشهای ژنتیکی پیشتاز بوده است اما دانشمندان آمریکایی برای اولین بار از این تکنیک در مورد جنین انسان برای اصلاح ژن مسبب اختلال خونی کشنده استفاده کردند.به هر حال کنگره امریکا، آزمایش های بالینی را که شامل تغییر ژنتیکی جنین انسان می شد متوقف کرد چرا که منتقدان نگران بودند این اقدام در نهایت باعث ایجاد نوزادان اصلاح شده شود. اصلاح جنین برای از بین بردن بیماری های سرطانی «مهندسی ژرمین» نامیده می شود، و آکادمی ملی علوم آمریکا در اوائل سال دو هزار و هفده گزارشی منتشر کرد که بر اصلاح ژرمین بشری صحه می گذاشت.این آزمایش اثبات امکان پذیری اصلاح ژن ها است که می تواند تاثیرگذار باشد. این روش ها می توانند تا حد زیادی اختلالات موزاییک را کاهش دهند. تصور می شود این آزمایش ها شروعی برای آزمایش های بالینی باشد، اما این آزمایش ها گسترده تر از آزمایش های قبلی بوده است. دانلود دانلود تصویر

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۶۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه بزرگداشت مقام معلم و استاد با حضور اعضای هیئت علمی و استادان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان برگزار شد.

مدرس دانشگاه و مشاور خانواده در این نشست گفت: در جهان دو معلم وجود دارد، نخست روزگار است که به قیمت جان ما به ما درس می‌دهد و دیگری معلمانی هستند که به قیمت جانشان به ما درس می‌دهند، وظیفه معلمان در قبال جامعه و انسان‌ها وظیفه بسیار حساس و بس خطیر است و معلم باید علاوه بر آموزش علم به دانش‌آموزان و دانشجویان به آنان درس اخلاق بیاموزد.

امیرحسین افضلی ادامه داد: امروزه به دلایل شرایط ایجاد شده در زندگی ما، مشکلات متعددی در زندگی انسان‌ها به وجود آمده است. در این رهگذر باید تلاش کنیم که بار مشکلات را چه در زندگی خود و چه در زندگی دیگران کمتر کنیم. مهم‌ترین و ارزشمندترین مفاهیم در زندگی، مفاهیم درونی هستند. انگیزه یکی از مفاهیم درونی است که به طور مثبت روی انسان تأثیر گذاشته و معیار‌های زندگی را مشخص می‌کند، انگیزه به انسان، قدرت تصمیم‌گیری‌های بزرگ و کوچک را می‌دهد، کمرنگ شدن انگیزه در زندگی‌های ما یکی از معضلاتی است که در کمین جوامع امروزی است.

وی متذکر شد: عدم وجود و یا کمبود آرامش در زندگی یکی دیگر از مشکلات ماست که نبودن آن، حادث شدن مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت. مقایسه کردن بین شخص و دیگران نیز یکی دیگر از مشکلات زندگی امروزی است، با مقایسه خود با دیگران باعث می‌شویم که دیگران زندگی ما را کنترل کنند، مقایسه غالبا بین نقاط مثبت زندگی دیگران با فرد مقایسه‌گر صورت می‌پذیرد، اگر مقایسه به صورت طبیعی باشد می‌تواند انگیزه را افزایش دهد و زندگی را متحول کند، ولی اگر مقایسه به صورت نادرست باشد، نابودگر می‌شود و زندگی را به تباهی می‌کشاند.

مدرس دانشگاه و مشاور خانواده در ادامه با اشاره مبحث شکرگزاری و قدردانی از داشته‌ها بیان کرد: در حالت عادی افکار و نیاز انسان‌ها، افکار و فعالیت‌های آنان را به سمت کمبود‌ها و رفع آنها سوق می‌دهد. این نیاز و افکار می‌تواند انسان را از داشته‌هایش دور کند، داشته‌هایی که شاید آرزوی بسیاری از افراد دیگر باشد، شکرگزاری برای داشته‌ها، یک قدرت است، قدردان بودن و سپاسگزاری، یک ویژگی خوب و مثبت است که می‌تواند باعث بهبود و رشد زندگی شود و شادی و پیشرفت زیادی برای فرد به وجود بیاورد. شکرگزار بودن از شرایط، ساده‌ترین، بی‌هزینه‌ترین کار در زندگی است که با صرف کمترین وقت و انرژی، بالاترین تاثیرگذاری را روی زندگی خواهد داشت.

در پایان برنامه از اعظم محمودی، عضو هیئت علمی گروه پرستاری و مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، به‌عنوان استاد منتخب سال ۱۴۰۲ و از امین پورصفر، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فنی و مهندسی دانشگاه، به عنوان استاد ساعی، فعال و مسئولیت‌پذیر سال ۱۴۰۲ با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • رئیس قوه قضائیه در هرمزگان: چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد
  • چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد
  • رئیس قوه قضائیه: چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد
  • دانشمندان چهره یک نئاندرتال ۷۵ هزار ساله را بازسازی کردند + عکس
  • دانشمندان چهره یک نئاندرتال ۷۵ هزار ساله را بازسازی کردند
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • دانشمندان جوان این مرز و بوم زمینه ساز پیشرفت های علمی شده اند