Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه خراسان‌شمالی گفت: برخی از مسئولان به جایگاه نمازجمعه به چشم رقیب نگاه می‌کنند و این باعث کند شدن روند حل مشکلات مردم می شود.

حجت الاسلام حسن عابدینی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم در بجنورد با اشاره به برگزاری نمازجمعه در هفده شهر استان خراسان شمالی اظهار داشت: دو شهر چناران شهر و قوشخانه نیز خواهان برگزاری آئین عبادی سیاسی نمازجمعه هستند که بررسی های لازم انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای برگزاری نمازجمعه زیرساخت‌هایی در شهرها لازم است؛ از جمله خانه‌ای که امام جمعه در آن مستقر باشد و دیدارهای خود با مردم را در آنجا برگزار کند.

وی تجهیز محل زندگی و دفتر امام‌جمعه و مسجد و یا مصلایی که خطبه‌های نماز‌جمعه در آن ایراد شود را از دیگر شرایط شورا برای برگزاری نماز جمعه در شهرها دانست و افزود: در همه شهر‌هایی که نماز‌جمعه برگزار می‌شود٬ استقبال مردم از نسبت بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه روزهای جمعه مردم درگیر امور شخصی خود هستند٬ اما به صورت میانگین نمازهای‌جمعه دارای مخاطب 35 درصدی به بالا هستند.

مسول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان با اشاره به نحوه رصد و آمارگیری در نمازهای‌جمعه گفت: این رصد هر سه ماه یکبار انجام می‌شود و گزارش کامل رصد سه ماه را هم برای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سایر مسئولان مرتبط ارسال می کنیم تا از ریزش‌ها و رویش‌های نماز جمعه مطلع باشد. یکی از اولویت‌های اصلی شورای سیاستگذاری، جذب جوانان در نمازجمعه است و این موضوع مهم و اولویت دار ما است.

انتخاب ائمه جمعه روندی کاملا علمی دارد

عابدینی تصریح کرد: نماز‌جمعه٬ مظهر حاکمیت نظام اسلامی است و در زمان غیبت امام زمان مسئولیت برگزاری و مدیریت نمازجمعه با رهبر جامعه اسلامی است؛ از این رو ائمه جمعه همگی از طرف مقام معظم رهبری منصوب می شوند و این عبارت از طرف مقام معظم رهبری دراحکام انتصاب همه ائمه‌جمعه می آید.

وی بیان کرد: در انتخاب ائمه جمعه اولویت با نیروهای بومی است، اگر در جایی نیروی واجد ویژگی‌های مورد نظر شورا باشد آن فرد انتخاب می شود. افراد برای طی مراحل گزینش در تهران و قم مورد پذیرش قرار گرفته و پس از موفقیت در آزمون‌ها به عنوان امام‌جمعه معرفی می شوند. روند انتخاب امام‌جمعه روندی کاملاً علمی است.

امام جمعه جناحی نداریم

رئیس شورای فرهنگ عمومی بجنورد با تاکید بر لزوم آشنایی امامان جمعه با فضای سیاسی کشور، اظهار داشت: تعریف ما از امام‌جمعه سیاسی با تعریفی که در برخی از محافل سیاسی وجود دارد متفاوت است. اساس دین اسلام همراهی دیانت با سیاست است و این موضوع در آیات و روایات نیز توصیه شده و به چشم می خورد. اما به آن معنا که امام‌جمعه تمایلات سیاسی حزبی و جناحی داشته باشد، این نیست.

وی افزود: در استان ما تا کنون موردی ندارشتیم که ائمه‌جمعه در مسائل سیاسی جانب‌دارانه نظر داده باشند یا از کسی نامی ببرند. فقط ائمه‌جمعه ملاکها را تبیین و تبلیغ کرده و براساس منویات ولی فقیه حرکت می‌کنند.

عابدینی ادامه داد: شورا در عزل و نصب امامان جمعه به هیچ وجه تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نگرفته و نمی‌گیرد و تا حالا نشده که تحت تأثیر فشارهای سیاسی امام جمعه ای نصب و یا عزل شود. اصول کار نیز بر اساس تعامل با دولت‌هاست. اما هرجا انتقاد یا کاستی وجود داشته باشد٬ گفته می‌شود تا آن موضوعات حل‌ شود.

ائمه جمعه حقوق از دولت نمی‌گیرند

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان گفت: ائمه‌جمعه حقوقی از دولت دریافت نمی‌کنند؛ تنها دریافتی ائمه‌جمعه مبلغ شهریه ثابتی است که از طرف مقام‌معظم رهبری دریافت می‌شود و این مبلغ در شهرهای محروم حداکثر 600 هزار تومان است. البته ائمه‌جمعه و روحانیت معظم با حداقل ها زندگی می‌کنند و برای امرار معاش برخی از آنها در حوزه و دانشگاه تدریس کرده و یا در مساجد منبر می روند.

وی افزود: مهمترین برنامه شورای سیاستگذاری در استان‌ها برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت برای ائمه جمعه است. ما به صورت ماهانه برنامه آزمون‌ها و آموزش‌های حضوری را برای ائمه جمعه برگزار می‌کنیم. همچنین اخبار روزانه و هفتگی از طریق سایت‌ها و خبرنامه‌ها به آنها ابلاغ می شود تا آن‌ها در جریان مسائل روز قرار بگیرند.

عابدینی با اشاره به برگزاری جلسات ماهانه امامان جمعه استان تصریح کرد: نشست هم اندیشی ائمه‌جمعه را هر ماه با حضور یکی از مسئولان استان به فراخور موضوعات مختلف در شهرستان‌های استان برگزار می‌کنیم. اخیراً نیز با توجه به هفته بزرگداشت نماز‌جمعه این جلسه در شهرستان اسفراین برگزار شد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص سال اقتصاد مقاومتی٬اشتغال-تولید از کارخانه فولادگستر اسفراین بازدیدی انجام شد.

ساخت مصلاها معطل بودجه عمرانی است

رئیس شورای فرهنگ عمومی بجنورد درمورد ساخت مصلاها در استان اظهار داشت: هم‌اینک در بجنورد و شیروان، نماز‌جمعه در مصلا برگزار می‌شود و در سایر شهرهای استان٬ نمازجمعه در مساجد اصلی و محوری و یا مساجد جامع در حال برگزاری است. در چهار شهر استان نیز برنامه ساخت مصلا ها را داریم که هرکدام بنا بر بودجه های مصوب و اختصاص یافته درصدی پیشرفت فیزیکی داشته اند ولی با توجه به کاهش بودجه های عمرانی٬ در حال حاضر ساخت این مصلاها تعطیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: امسال استاندار قول مساعدی برای اختصاص ردیف بودجه استانی خاص برای ساخت مصلا ها را داده که امیدواریم با خودیاری مردم در شهر‌هایی که نیاز به ساخت مصلا داریم این اقدام مبارک صورت بگیرد. هم‌چنین در کنار آیین‌های برگزاری نماز جمعه در 5 شهر استان٬ مهدهای آدینه را اندازی شده که این مهدها با هدف نگه‌داری کودکان و نونهالان در هنگام برگزاری نمازهای جمعه و کمک به نمازگزاران عزیز جمعه برای استفاده بیشتر از خطبه‌ها و فضائل نماز جمعه در نظر گرفته شده است.

مسئولان نمازجمعه را رقیب خود می‌دانند!

عابدینی در پاسخ به نحوه و میزان همکاری مسولان استانی با ایمه جمعه گفت: هرچند الحمدالله به طور کلی همکاری مسئولان با نماز جمعه خوب و مناسب است، اما متاسفانه بعضی از جاها دیده می‌شود که برخی از مسئولان همکاری مناسبی با نماز‌جمعه و ائمه جمعه ندارند.در واقع برخی از مسئولان جایگاه نماز‌جمعه را رقیب خود دانسته و هنوز به چشم رفیق به نماز‌جمعه نگاه نمی کنند!

وی تصریح کرد: برخی از مسئولان از اینکه امام‌جمعه مشکلات را در خطبه ها و تریبون جمعه بگوید٬ ناراحت می‌شوند و همراهی لازم را ندارند. بعضی اوقات نامه‌نگاری‌هایی برای ائمه جمعه می‌شود که چرا فلان امام جمعه فلان حرف را زد و البته ما همیشه گفته‌ایم که امام جمعه غرض شخصی، جناحی یا سیاسی ندارد.

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان ادامه داد: امامان جمعه در خطبه‌ها مشکلات مردم را به گوش مسئولان مربوطه می رسانند که این هم البته یک عقبه و سابقه ای دارد. همیشه ما به ائمه‌جمعه تاکید کرده ایم که اگر مشکلی را در منطقه مشاهده می‌کنند آن را از طریق جلسات خصوصی و شوراهای داخلی مطرح کرده و اگر بعد از چندین بار پیگیری و رفت و آمد و نامه نگاری آن مشکل هنوز هم مرتفع نشده بود٬ می‌توانند آن را در خطبه های نماز اعلام کنند.

عابدینی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر اگر مشکلی در خطبه‌های نمازجمعه مطرح شد، یعنی این مشکل یک عقبه و پشتوانه چندین و چندباره و حداقل چند ماهه‌ی پیگیری دارد.از این رو٬ از مسئولان خواهش می‌کنیم که به نمازجمعه به عنوان رفیق و همراه خود نگاه کنند٬ نه رقیب خود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد مراجعات مردم به ائمه‌جمعه در شهرستان‌ها، مسائل معیشتی و اقتصادی است و امامان جمعه سعی می‌کنند این مشکلات را در جلسات با مسولان مطرح کنند. در حال حاضر همکاری با استاندار بهتر شده و مسئولان سعی می‌کنند با حضور در دفاتر ائمه‌جمعه مشکلات حل شود و کمتر موضوعات به خطبه‌های نمازجمعه کشیده شود.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه استان در پایان یادآور شد: در مجموعه ستادهای نمازجمعه استان٬ بیش از هزار نفر اعضای ستادها هر هفته مسئولیت برگزاری به‌هنگام و با نظم و امنیت نماز جمعه‌ها را بر عهده دارند. همچنین در دفاتر امام جمعه افرادی حضور دارند که همگی این‌ها بدون دریافت هیچ‌گونه حقوق و مزایایی نسبت به برگزاری نمازجمعه اقدام می‌کنند. در نمازجمعه‌ها چند سالی است که معاونت خواهران هم ایجاد شده که این موضوع زمینه خوبی را برای جذب خواهران و جوانان به نماز جمعه ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

R7719/P1336/S6,55/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با جدول اعتبارات طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، جدول پیوست یک با عنوان «اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه دستگاه‌های اجرایی» را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در توضیح اظهار کرد: جدول پیوست یک مربوط به پروژه‌هایی است که در ماده ۲۳ آمده بود، پروژه‌هایی در ۲ سال گذشته حذف شده بود که ما در این پیوست آوردیم.

وی ادامه داد: این پیوست مربوط به اختصاص اعتباراتی برای زیرساخت‌های کشور است یعنی هر پروژه‌ای که باید اجرا شود در این پیوست آمده است، ما بودجه عمرانی را افزایش داده و هیچ بودجه عمرانی کم نشده است به طوری که بودجه عمرانی از ۳۷۵ همت به ۴۰۰ همت افزایش پیدا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • نشست تبیینی ائمه جمعه و روحانیون شهرستان دماوند
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسئولان ایران
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • موافقت مجلس با جدول اعتبارات طرح‌های عمرانی در بودجه ۱۴۰۳
  • مجلس با جدول اعتبارات «طرح‌های عمرانی» موافقت کرد
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی
  • گردهمایی ائمه جمعه استان فارس در سپیدان
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی