Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس نوشت: مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی هفتمین رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران عصر فردا با حضور سران قوا، اعضای شورای نگهبان، سفرا و مقامات برخی کشورها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور فردا (شنبه) 14 مردادماه از ساعت 17 تا 20 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و سایر مسئولان لشکری و کشوری و همچنین میهمانانی از کشورهای دیگر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مراسم تنفیذ روحانی صبح روز گذشته با حضور رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان کشور در حسینیه امام‌خمینی (ره) برگزار شد.

مراسم تحلیف (سوگند یاد کردن) رئیس‌جمهور، نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها و نظام‌های سیاسی دنیا به عنوان یک اصل قطعی مطرح است.

فردی که می‌‌خواهد رئیس دستگاه مجریهیا نخست‌وزیر باشد، باید در ابتداسوگند یاد کند، محتوای سوگندها مبتیبر ارزش‌های حاکم بر کشورهاست و به این ترتیب همه سوگند یاد می‌کنند؛ یکی به قرآن، یکی به تورات و دیگری به انجیل.

«تحلیف» آئینی استکه در هر گوشه از جهان با آداب و رسوم خاص مبتنی بر فرهنگ آن کشوربرگزار می‌شود و در جمهوری اسلامی ایران نیز طبق اصل 121 قانون اساسی «رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‏‌ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‏‌شود، به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و متن سوگندنامه را امضاء می‌نماید»:

* متن سوگند رئیس‌جمهور به قرآن‌کریم در مراسم تحلیف
رئیس‌‌جمهور بعد از مراسم تنفیذ، در آئین تحلیف و در پیشگاه خداوند و ملت ایران و در حضور رئیس دستگاه قضا و اعضای شورای نگهبان، اینطور سوگند یاد می‌‌کند:

«بسم‏‌الله‏‌الرحمن‏‌الرحیم؛ من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده‏ گرفته‏‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‏‌السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم».

درباره مراسم تحلیف نیز شرایطی ذکر شدهکهمحل اتیان سوگند موضوعیت دارد و جلسه باید در محل استقرار مجلس تشکیل شود.

تحلیف باید در جلسه‌ای که رسمی است و به حد نصاب رسیده، انجام شود و شخص رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیفحاضر باشند.

سوگندنامه باید به وسیله شخص رئیس‌جمهور و با صدایی که همگان بشنوند، قرائت شود و در نهایت، سوگندنامه باید توسطشخص رئیس‌‌جمهور امضاء شود.

* آغاز مهلت دو هفته‌ای روحانی برای معرفی کابینه پیشنهادی از فردا
روحانی فردا با حضور در صحن علنی مجلسمراسم تحلیف را به جا می‌آورد و سپس طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، 2 هفته از زمان برگزاری مراسم تحلیف برای معرفی اعضای کابینه پیشنهادی‌اش به مجلس مهلت خواهد داشت.

*ورود بیش از 50 هیأت خارجی به تهران برای حضور در مراسم تحلیف
از روز گذشته تاکنون بیش از 50 هیأت از مقامات، شخصیت‌ها و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی جهان برای شرکت در آئین تحلیف رئیس‌جمهور وارد تهران شده‌اند.

«تان سری مولیا» رئیس مجلس مالزی، «ایگور دودون» رئیس‌جمهوری مولداوی و «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و «رمضان عبدالله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور زیمبابوه، «لستی سوم» پادشاه لسوتو، «کانر اوریلی» معاون رئیس‌جمهور ایرلند و «یحیی عمر» معاون رئیس‌جمهور نیجر وارد تهران شده‌اند.

«چونگ سی کیون» رئیس مجلس کره جنوبی، «أنور محمد» نماینده ویژه رئیس‌جمهور سورینام، «ژان ماکس راکو توماموجی» رئیس مجلس ماداگاسکارد، «لحاجی بادومیا» معاون اول رئیس‌جمهور غنا، «ربینیو بودلو» وزیر خارجه سائوتومه و «ایسکا سیدیبه» رئیس مجلس مالی از جمله مهمانانی هستند که تاکنون وارد تهران شده‌اند و مورد استقبال مقامات کشورمان قرار گرفته‌اند.

همچنین «ابواحمد فواد» از جبهه شعبیه و «ابونضال» از مسئولان گروه‌های فلسطینی، «ریچارد بیکن» رئیس گروه فراحزبی دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، «عزت رشق»، «صالح عاروری»، «زاهر جبارین» و «اسامه حمدان» هیأتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از دیگر مهمانانی هستند که از بامداد جمعه تا ساعت 14 برای حضور در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری وارد جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

«کیم یونگ نام» رئیس کنگره ملی خلق کره شمالی و مرد شماره 2 این کشور، «بارناباس سیبوسیو دلامینی» نخست‌وزیر پادشاهی سوازیلند، «موسس علی» معاون نخست‌وزیر اوگاندا، «ژان ماکس راکو تو ماموجی» رئیس مجلس ماداگاسکار، «جاب ایندوگایی» رئیس مجلس ملی جمهوری متحده تانزانیا و هیأت دیپلماتیک جمهوری نامیبیا مهمانانی محسوب می‌شوند که روز گذشته وارد تهران شده‌اند.

همچنین «آلبرتو اورتگا» نماینده ویژه پاپ فرانسیس-اسقف رم و رهبر کلیسای جهانی کاتولیک و «آدریوس بروزگا» نماینده جمهوری لیتوانی، «دمبا فادیگا» معاون رئیس مجلس گینه، «مارکو پاوویچ» وزیر کار و امور بازنشستگی کرواسی نیز از دیگر مهمانان روز پنجشنبه هستند که به منظور شرکت در مراسم تحلیف روحانی وارد تهران شدند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالحسین روح الامینی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: دولت و مجلس در حساس‌ترین شرایط قدردانی از مردم را رها نکرده اند، تذکر بنده به ماده ۲۲ یعنی حفظ شان مجلس می‌باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ملت عزیز شاهد هستند نمایندگان چند شیفته کار می‌کنند، تمرکز را بر روی حل مسائل و مشکلات اساسی همچون خودرو، مسکن، همسان سازی حقوق بازنشستگان گذاشته اند، اما شاهد هستیم با بی انصافی زیاد در فضای عمومی و گا‌ها نخبگانی انتقاداتی بر مجلس وارد است؛ وظیفه مجلس انقلابی و هیات رئیسه مجلس دفاع از شان نمایندگان است که به صورت تمام وقت کار می‌کنند از طرفی هم مورد انتقاد‌هایی قرار می‌گیرند، هیات رئیسه، روابط عمومی به ویژه سخنگویان مجلس بیشتر دستاورد‌های مجلس یازدهم را مطرح کنند.

روح الامینی در ادامه تاکید کرد: کالا‌هایی که در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شد امروز مورد استقبال عموم قرار گرفته، اکثریت مردم پیگیر و در انتظار اجرایی شدن آن هستند، بر اساس آن که افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان را شاهد خواهیم بود موجب خرسندی بسیاری از مردم خواهیم شد.

نوری قزلجه: اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور در بودجه با عدالت بودجه ریزی همخوانی ندارد

غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در اخطار اصل ۵۳ مربوط به پرداختی ها، گفت: آقای رئیس جمهور و همکاران در این جدول ردیفی در خصوص اجرای مصوبات سفر آقای رئیس جمهور آورده شده است که نزدیک به ۲ همت اعتبار به آن اختصاص داده شده است و ۷۵۰ میلیارد تومان آن هزینه‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: هزینه‌ها در بخش هزینه‌ای و جداول بودجه آورده شده است، در جایی از بودجه عنوان شده که تقریبا ۹۵ هزار همت به دولت داده می‌شود تا همگی به صورت هزینه‌های بلاعوض به عنوان هزینه سفر صرف شود؛ اختصاص ردیف اعتباری برای سفر رئیس جمهور بدعت محسوب می‌شود که با عدالت بودجه ریزی و اقدامات کارشناسی همخوانی ندارد، بی تردید انحرافاتی با اختصاص این اعتبار در مناطق مختلف رخ خواهد داد و در بودجه دستگاه‌های اجرایی هزینه‌های مربوط به سفر مشخص نخواهد بود، امیدواریم با این ردیف اختصاص داده شده مخالفت شود. 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

دیگر خبرها

  • تفاهم نامه اجرای فیبرنوری بیرجند امضا شد
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
  • آیا رئیس جمهور آرژانتین مشکل روانی دارد؟
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد