اهل سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع ) دارند/ فریضه حج یکی از ارکان اسلام است
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۷۶۲۷۹
به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، امام جمعه اهل سنت ارومیه بر لزوم حفظ اتحاد و انسجام مسئولان و قوا با یکدیگر در راستای توسعه و پیشرفت امور کشور تاکید کرد.
ماموستا عبدالقادر بیضاوی در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: اتحاد، انسجام و مقاومت ملت ایران باعث می شود که تهدیدات استکبار جهانی نقش برآب شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: وحدت و انسجام داخلی عامل موفقیت و تفرقه و تشتت زمینه ساز شکست و اضمحلال ظرفیتها و توانمندیهای کشور است.
شعار برائت از مشرکین حکم جهاد دارد
امام جمعه اهل سنت شاهین دژ گفت: شعار برائت از مشرکین در پیشرفت آینده جامعه مفید واقع شده است به طوری که این حرکت دینی نه تنها حکم جهاد به خود گرفته بلکه به مقابله با نیروهای بیگانه نیروی مقاومت را در برابر مهاجمان تقویت و همه را وارد عرصه جهاد کرده است.
ماموستا حاصل بالقچی در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: شعار برائت از مشرکین روح مبارزه و اتحاد را در کالبد مسلمانان دمیده، غیرت وطنی و دینی مردم را به جوش آورده و مردم را برای جهاد در مقابل استکبار مهیا ساخته است.
وی با اشاره به اینکه این حرکت سرانجام به رهایی مسلمانان مظلوم از تسلط بیگانگان منجر شد، افزود: حاکمان خشن، زورگو و دور از اخلاق و معنویت به صورت نهان و آشکار اتحاد، اجتماع و پیشرفت مسلمانان را تضعیف می کنند.
فريضه حج يكي از اركان اسلام است
امام جمعه بوکان گفت: فریضه حج یکی از ارکان اسلام است، رسول خدا (ص) حج را از افضل ترین اعمال بعد از ایمان به خدا و رسول و جهاد فی سبیل الله عنوان کرده است.
ماموستا عبدالرحمن خلیفه زاده در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: امروز قدرتهای استکباری بهدنبال افزایش تنش و تفرقه در منطقه هستند، لذا در این شرایط حساس، کشورهای اسلامی باید هوشیار باشند و با دامن زدن به اختلافات، در جهت منافع دنیای استکبار حرکت نکنند.
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد حجاج ایرانی در مراسم حج امسال، افزود: مسلمانان قدر آن لحظات معنوی را بدانند و با عبادت و راز و نیاز، سعی کنند بیشتر به درگاه الله متعال نزدیک شوند.
امام جمعه بوکان با اشاره به روایات و احادیثی در باب فضیلت حج گفت: حج یکی از واجبات اسلام است، خداوند تمام گناهان انسان را پس از ادای حج به جز موارد حق الناس عفو می کند.
امام رضا (ع) متعلق به همه مسلمانان است
امام جمعه اهل سنت تکاب گفت: امام رضا (ع) متعلق به همه مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی است.
ماموستا جلال مرادی در خطبه های نماز جمعه این هفته اظهار داشت: اهل سنت به ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) ارادت ویژه ای دارند.
وی افزود: مرقد مطهر امام رضا (ع) در ایران و در استان خراسان رضوی باعث افتخار همه مسلمین اعم از اهل تسنن و تشیع است.
امام جمعه اهل سنت تکاب ادامه داد: درباره فضایل و حتی کرامات حضرت نه تنها در کتب شیعه، بلکه از سوی علماي اهل سنت نیز به این امر تأکید شده است.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۶۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
آفتابنیوز :
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.