Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن تاکید بر تقویت فضای تعاملی و مشارکتی این نهاد با دانشجویان، گفت: جهاد دانشگاهی همواره در جهت اجرای فعالیت‌های گزین فرهنگی، کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی بیشتر پیش برده است.

دکتر سعید پورعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: جهاد دانشگاهی براساس اهداف و اساسنامه به ذات یک زیر ساخت علمی فرهنگی است که با رویکرد تحقق اهداف انقلاب در مدیریت دانشگاه و نهاد علم شکل گرفته و متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: در این‌ راستا این نهاد در همان آغاز ضمن شناخت دقیق از اقتضائات فضای علمی و دانشگاهی و اشراف به مطالبات انقلاب اسلامی با اقدامات خود، پیوند خوبی میان این دو فضا مهیا ساخت.

وی ادامه داد: بر این مبنا و رویکرد، عمده اقدامات زیر ساختی این نهاد که هر کدام به تدریج مبدع فعالیت‌های علمی متنوعی شد با جهت گیری فرهنگ سازانه و رفع کمبود و مرتفع ساختن مساله‌ای خاص، شکل گرفته و البته تا امروز دنبال شده است. این نهاد از همان ابتدا از پیشتازان تامین منابع آموزش دانشگاهی مطلوب بود و با اقداماتی ماندگار این مهم را دنبال کرده است. شکل دهی واحد نشر دانشگاهی، جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان نامه‌های برتر دانشگاهی از جمله اقدامات در این زمینه است.

پورعلی اقدام جهاددانشگاهی در برگزاری اولین دوره‌های معرفت افزایی با رویکرد قرآن و معارف اسلامی در دانشگاهها را در راستای تاکید بر فرهنگ اسلامی عنوان کرد و گفت: این دوره‌ها و قوت آن خیلی سریع مورد توجه عام و خاص قرار گرفت و تجربه اجرای آن هنوز مورد تحسین است. اگرچه امروز متولی آن صرفا جهاد نیست.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تاکید کرد: در حوزه گفتمان سازی در بخش قرآن و معارف اسلامی، جهاددانشگاهی اولین نهادی است که مبدع سازمان و رسانه مستقل در حوزه قرآن و دانشگاه است که امروز با نام سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و ایکنا فعال است. در حوزه هنر و گفتمان سازی در این عرصه، شکل دادن ابتکاراتی همچون کنگره شعر و ادب دانشجویان از آن جمله است.

وی با اشاره به تامین و پرورش نیروی انسانی عالم و دلسوز و دارای دغدغه‌ برای نظام و انقلاب، گفت: تصورم این است که آن چه گفته شد گوشه‌ای از جایگاه و عملکرد این نهاد در گفتمان سازی است. تاسیس ایسنا با رویکرد و مشارکت فعال دانشجویان در راستای رفع خلا اطلاع رسانی علمی در جامعه و ارائه یک الگوی بی بدیل رسانه‌ای در کشور، تاسیس ایسپا با هدف فرهنگ پژوهی علمی و شناخت افکار عمومی جامعه با اتکا به سرمایه دانشجویی از جمله عرصه های زیر ساختی و نوین است که در جهاد دانشگاهی شکل گرفته است و برنامه‌های خوب و مرتبطی را در این عرصه محقق ساخته‌اند.

پورعلی به سیاست‌های کلیدی جهاد در راستای حاکمیت گفتمان علم و فرهنگ اسلامی، افزود: بهره‌گیری از شیوه‌ها و الگوهای نوین و روزآمد و نوآورانه، حضور همزمان در فضای واقعی و مجازی، جلب مشارکت، جذب و سازماندهی دانشجویان، تعامل موثر با نخبگان دانشگاهی و تاکید بر ارزیابی کمی و کیفی برنامه‌ها با محوریت اثر بخشی مورد انتظار از آنها، از جمله سیاست‌های کلیدی جهاد در این حوزه است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: همچنین لازم است به ابلاغ ماموریت‌های هفت‌گانه ستاد اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور به جهاد دانشگاهی اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین محورهای این ماموریت تلاش برای حاکمیت گفتمان علم در جامعه بوده و محور دیگر نیز تلاش برای تعمیق فرهنگ اسلامی - ایرانی در دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: برای تحقق این دو هدف طی ۱۷ جلسه نقشه راه و عملیات تدوین و به ستاد اجرایی سازی نقشه جامعه علمی کشور معرفی شد. علاوه بر این و با هدف مشارکت فزون‌تر دانشگاهیان برای تحقق این هدف مهم، همایش ملی فرهنگ دانشگاهی را با همکاری و مشارکت پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران در سال ۹۵ برگزار کردیم.

پورعلی افزود: در کنار این اقدام‌ها و با هدف حاکمیت گفتمان علم تلاش داریم اولین دو فصلنامه "فرهنگ دانشگاهی" را با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان منتشر کنیم. تکریم عالمان در چارچوب برنامه "تکریم مقام استاد" در قالب طرح هماهنگ از برنامه‌های دیگری است که معاونت فرهنگی برگزار کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه انتشار داده‌های علمی و نشر دانش در تقویت گفتمان علم نقش بی بدیلی دارد، گفت: در سال گذشته سازمان انتشارات ضمن چاپ ۶۰۰ عنوان کتاب اقدام به برگزاری جشنواره های کتاب سال و پایان نامه سال دانشجویی و همچنین مسابقه دفاع سه دقیقه‌ای کرد.

تقویت فضای تعاملی و مشارکتی جهاد دانشگاهی با دانشجویان

وی در ادامه در خصوص نحوه بهره‌مندی جهاد دانشگاهی از ظرفیت نخبگان،‌ اظهار کرد: نظر به این که وظایف و ماموریت فرهنگی این نهاد در دو سر فصل کلی مطالعات و برنامه‌های فرهنگی قابل بیان است، این نهاد به عنوان سازمانی تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی، طبیعتا با توجه به طیف متنوع و گسترده اعضا در شورا و دانشگاه‌ها، دارای رویه خوبی در همکاری با نخبگان و مشارکت با نهادهاست.

پورعلی افزود: در دوره اخیر با خطاب واقع شدن این نهاد در مسیر تحقق ماموریت‌های محوله نقشه جامع علمی کشور، برنامه خوبی در بخش فرهنگی این نهاد تهیه شده است. مهم‌ترین محور این برنامه‌ها که در قالب برنامه ششم توسعه به تصویب هیات امنا رسیده، تقویت فضای تعاملی و مشارکتی جهاد دانشگاهی با دانشجویان و امضا هیات علمی دانشگاه‌ها است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: حضور پر تعداد جامعه دانشگاهی در ساختارهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری سازی جهاد دانشگاهی در قالب‌های متعدد و متنوع بیانگر عمق ارتباط و جایگاه علمی آن در بین دانشجویان و دانشگاهیان است.

پورعلی ادامه داد: به طور تقریبی در همه رویدادهای فرهنگی این نهاد نخبگان علمی به عنوان عضو شورای سیاستگذاری، عضو کمیته علمی، عضو کمیته‌های داوری، شوراهای مدیریتی و مرکزی ساختارهای فرهنگی و هیات تحریریه نشریات علمی این نهاد، حضور جدی، فراگیر و موثر دارند.

وی با بیان اینکه برای استفاده بیشتر از ظرفیت نخبگان برنامه‌های متعددی طراحی شده است، گفت: فضا سازی و ایجاد ظرفیت براساس برنامه ششم توسعه جهاد برای گسترش ارتباط و همکاری با اعضای هیات علمی، نخبگان دانشگاهی و صاحب نظران حوزه فرهنگی، تقویت جایگاه رصدگری و مساله شناسی در عرصه فرهنگی و اجتماعی، گسترش تعاملات و همکاری مشترک با نهادهای دانشجویی و دانشگاهی و تقویت حضور افزایش همکاری واحدها، سازمان ها و مراکز فرهنگی جهاد با دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های جهاد برای استفاده از ظرفیت نخبگان است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزایش حمایت از تالیف و نشر آثار دانشجویی، تقویت کانون ها، انجمن‌ها و گروه های کار دانشجویی و فعالسازی شعب سازمان دانشجویان و افزایش حضور و همکاری ساختاری دانشگاهیان در رویدادهای فرهنگی این نهاد را نیز از دیگر برنامه‌های جهاد در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان عنوان کرد.

اجرای مناظرات تخصصی با حضور دانشجویان آموزش دیده

پورعلی در ادامه با اشاره به مناظره‌های دانشجویی،‌اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه رو به رشد و بالنده وجود فضای گفت‌وگو بین مردم با مردم، مردم با حاکمیت و بالعکس و اهمیت دادن به تعاملی بودن روابط و دامن زدن به مشارکت برای تصمیم سازی‌هاست.

وی افزود: با افزایش سطح سواد و توسعه آموزش عمومی و عالی، میل به مشارکت و ایفای نقش در تصمیم سازی‌ها ارتقا جدی یافته است. برای پاسخ‌گویی به این نیاز اجتماعی-فرهنگی به ویژه در بین جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور و همچنین کیفی‌سازی فرایندهای تعاملی و گفت‌وگو نیاز به آموزش و اعتمادسازی داشتیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: مناظره‌های دانشجویی تمهیدی برای ایجاد فرصت یادگیری، تقویت نگاه استدلالی و انتقادی و بیان دیدگاه‌های جامعه دانشگاهی کشور است. استقبالی که از این رویداد شده بیانگر آن است که قالب مناسب و مسیر درستی را برگزیده‌ایم.

پورعلی با بیان اینکه هم‌اکنون در حال برگزاری مرحله دانشگاهی و استانی ششمین دوره مسابقات مناظره هستیم، گفت: در این دوره از لحاظ کمی با مشارکت و استقبال خیلی خوب دانشجویان و مدیران و مسئولان دانشگاهی و استانی در مناطق مختلف کشور روبرو بوده‌ایم. در این دوره 25 استان و 10 دانشگاه در سطح تهران حضور فعال دارند.

وی با بیان اینکه این استقبال نشان از افزایش اعتماد به مسابقات است، افزود: 1200 گروه و مجموعه دانشجویی در مسابقات شرکت کرده‌اند و تمرین فرهنگ گفت‌وگو صحیح، منطقی،‌ عقلانی و علمی را داشته‌اند. این گروهها بزرگ‌ترین سرمایه سازمان‌یافته برای تقویت کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشور هستند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برای تقویت مسابقات تمهیداتی دیده شده است، گفت: ارتقای کیفی سطح آموزش گروه‌ها، اساتید و داوران و نیز موضوعات و گزاره‌های مناظره از اهداف فعالیت در سال جاری است.

وی تصریح کرد: همچنین ایجاد فرصت‌هایی برای استفاده از ظرفیت شبکه دانشجویان آموزش دیده و توانمند در برنامه‌ها و فعالیت‌های تخصصی، اجرای مناظرات تخصصی با حضور دانشجویان توانمند و آموزش دیده و تعمیق فضای آموزشی مناظرات از برنامه‌های پیش‌رو در سال جاری است.

ضرورت کمک به گسترش فعالیت‌های گردشگری در میان دانشجویان

پورعلی در ادامه در رابطه با حضور جهاد دانشگاهی در عرصه گردشگری، اظهار کرد: نقش و جایگاه گردشگری در توسعه فرهنگ و اقتصاد جامعه موجب شد جهاد دانشگاهی که از پیشروترین نهادها در حل مسائل روز کشور است، در ابعاد آموزشی، پژوهشی، ترویجی و فرهنگی به مقوله گردشگری بپردزاد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به تاسیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران با رویکرد ترویج گردشگری، افزود: همچنین پژوهشکده گردشگری به منظور تمرکز پژوهش‌های تخصصی و تولیدات علمی گردشگری، متناسب با نیازهای کشور از مهر ماه سال 89 فعالیت خود را در جهاددانشگاهی مشهد آغاز کرد و برای راهبری اهداف مربوط به توسعه آموزش‌های گردشگری در جهاد دانشگاهی، دانشکده علوم گردشگری در مهرماه سال 91 در دانشگاه علم وفرهنگ افتتاح شد.

وی توجه و تاکید بر موضوع ارتقا شناخت دانشجویان از فرهنگ، تمدن و مواریث ایران، تقویت و تعمیق هویت ملی در میان این قشر و آشناسازی دانشجویان با دستاوردهای فناورانه و پروژه‌های صنعتی را از جمله اهداف کلان مندرج در برنامه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ عنوان کرد.

پورعلی تصریح کرد: مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران به عنوان یکی از سازمان‌های تخصصی، ریشه‌ در توجه به تاکید و تشویق دین مبین اسلام در آیات و روایات متعدد بر گردشگری، نیاز، مطالبه و علاقه دانشجویان کشور به فعالیت‌های گردشگری داشته و این نهادسازی تجربه‌ای کارشناسی بوده و به درستی بر "تخصصی شدن گردشگری علمی - فرهنگی" به مثابه "خدمتی فرهنگی" برای دانشجویان کشور تاکید شده است و کارکرد و اهداف این مرکز براساس اولویت‌های فرهنگی کشور و در قالب برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای برنامه‌های سیاحتی، زیارتی و فعالیت‌های ویژه‌ گردشگری برای دانشجویان، در محورهای فرهنگی، علمی- پژوهشی و آموزشی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: از سویی دیگر در بیشتر اسناد بالا دستی کشور بر گردشگری به عنوان عامل "ارزآور" و جایگزینی مناسب برای نفت و به مثابه "عامل مهم تحکیم هویت ملی" یاد شده است.

وی اظهار کرد: رشد سریع صنعت گردشگری موجب شده است که بسیاری از کشورها به گردشگری به عنوان یک مولفه مهم رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی محلی و ملی بنگرند و گردشگری به عنوان یک حوزه علمی و دانش مطرح است.

پورعلی تاکید کرد: برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در پیوند با موضوع گردشگری طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، واجد چند ویژگی خاصی است و طی این سال‌ها تلاش شده که رعایت شوند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: فعالیت‌های گردشگری جهاد دانشگاهی با توجه به "آیین نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی" که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و ابلاغ کرده‌اند، با حفظ حدود و آداب اسلامی و نیز اهداف و سیاست‌های دانش محور و فرهنگی ناظر بر برگزاری اردوهای دانشجویی پیگیری می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: از سویی دیگر در جهاد دانشگاهی تلاش بر این نکته متمرکز است که از اجرای پراکنده و موردی اردو خودداری شود و بازدیدهای علمی به شیوه نظام‌مند و در قالب طرح مشخص با اهدافی از پیش تعیین شده پیگیری شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: مانند اجرای طرح ملی ایران مرز پرگهر (بازدید نظام‌مند دانشگاهیان از مراکز علمی و فناورانه، پروژه‌های ملی و مواریث تاریخی و طبیعی کشور) که سابقه ۱۲ ساله دارد و چندین هزار نفر طی این سالها از مواریث فرهنگی و پروژه‌های ملی بازدید کرده‌اند، برگزاری ۱۰ دوره طرح ملی "دریای خاک" (کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان ایران)، سه دوره طرح ملی گنبد گیتی (کوهنوردی دانشجویان کشور)، دو دوره طرح ملی "ایران جهانی و جهان ایرانی" (بازدید دانشگاهیان غیر ایرانی از مواریث فرهنگی و دستاوردهای انقلاب اسلامی)، طرح ملی اردوهای دانشجویی بوم گشت ایران و ... از جمله این طرح‌ها است که به صورت روش‌مند برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

پورعلی در این طرح‌ها برگزاری اردو صرف تفریح و پر کردن اوقات فراغت نبوده،‌ بلکه توسعه و تعمیق گفتمان پیشرفت علمی و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه که از مسائل مورد تأکید و پیگیری رهبر معظم انقلاب اسلامی و از اهداف اولیه و اساسی تشکیل جهاد دانشگاهی بوده، مد نظر است.

وی با بیان اینکه مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی که مجری برنامه‌های گردشگری و طرح‌های شاخص آن هستند به گردشگری به عنوان یک امکان بسیار عالی و اثرگزار آموزشی می‌نگرند، گفت: به دانشجویان شرکت کننده در اردوها اجازه می‌دهد که از طریق مشاهده پدیده های طبیعی یا انسان ساخت اعم از مواریث و منابع طبیعی، رویدادهای فرهنگی، سنت‌ها، دستاوردهای فناورانه، صنایع بزرگ و کوچک تولیدی، مراکز علمی و تحقیقاتی و جوامع میزبان محلی و ... تجربه علمی به دست آورند و مفاهیمی یاد گرفته را غنا بخشند.

پورعلی تاکید کرد: ما بر این باوریم که از این حیث گردش علمی که در جهاد دانشگاهی پیگیری می‌شود، روش آموزش منحصر به فردی برای به کار بستن آموخته‌ها، کسب تجربه‌ها، کشف پدیده‌ها و شناخت دستاوردهایی است که طی چهار دهه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به دست جوانان این آب و خاک ایجاد و توسعه یافته است. از این رو یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این اردوها، عینی سازی و ملموس کردن برنامه آموزشی دانشگاه هاست که از طریق استادان دانشگاه‌ها به صورت نظری آموخته می‌شود.

وی اظهار کرد: با این همه و به دلیلی که بیشتر اهداف و ابعاد توسعه صنعت گردشگری از سوی دستگاه‌های مربوطه در دهه های اخیر، معطوف به رهیافت‌هایی بوده است که گردشگری علمی را به عنوان اولویت مطرح نمی‌کرد، لذا حمایت‌های مناسب نیز از این طرح‌ها نشده و محدودیت منابع و امکانات موجب شده تا به تمامی تقاضای دانشجویان در خصوص گردشگری پاسخ داده نشود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: برای حضور قدرتمند جهاد دانشگاهی در عرصه گردشگری و توسعه این حوزه در سال‌های آتی تلاش خواهد شد تا حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی چون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از پیش جذب شده و مشارکت بنگاه‌ها و مراکز دولتی و خصوصی برای تداوم این طرح‌ها جلب شود.

پورعلی تاکید کرد: کمک به گسترش فعالیت‌های گردشگری در میان دانشجویان که در نهایت به تقویت هویت و همبستگی ملی خواهد انجامید، از جمله زمینه‌هایی است که سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی می‌توانند از آن در جهت ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی استفاده کنند و در توسعه برنامه‌های گردشگری دانشجویی مشارکت کنند.

ایجاد گروه‌های مطالعاتی تخصصی در حوزه‌های جدید ایسپا

وی در ادامه در خصوص گسترش فعالیت‌های مرکز افکارسنجی ایسپا، اظهار کرد: ایسپا به عنوان چشم بینای نظام و صدای رسای مردم سعی دارد، همچون گذشته با به کارگیری و توسعه دانش و صنعت نظرسنجی مرکزی پیشرو و مرجع در زمینه مطالعات افکارسنجی و رصد مسائل فرهنگی اجتماعی کشور از طریق تولید اطلاعات و داده های معتبر علمی در کشور باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در این رابطه یکی از برنامه‌های ایسپا ارتقا سطح سازمانی و تشکیلاتی متناسب با نیازمندی‌های تخصصی جدید است. به عنوان مثال ایسپا تاکنون در حوزه‌های مختلف طرح‌های مطالعاتی در حوزه‌های مطالعات سیاسی و رفتار انتخاباتی، دین، فرهنگ و اندیشه، آسیب‌ها و مسائل اجتماعی انجام داده است.

پورعلی با بیان اینکه در مرکز افکارسنجی بنا دارند در سال جدید گروه‌های مطالعاتی تخصصی در حوزه‌های جدید نیز ایجاد کنند، گفت: مثلا گروه مطالعات فرهنگ شهرنشینی و رفتار شهروندی که اگرچه تاکنون طرح‌های متعدد ایسپا در این حوزه انجام داده، اما سعی بر این است از امسال به صورت ویژه در این حوزه فعالیت صورت گیرد و از ظرفیت اساتید متخصص کشور در این حوزه استفاده نمایند.

وی افزود: از دیگر گروه‌هایی که در حال‌ حاضر در ایسپا مشغول راه‌اندازی آن هستند گروه مطالعات خانواده است که اولین جلسه شورای علمی آن در همین روزها تشکیل خواهد شد و بنا بر این است یک طرح پیمایشی کلان ملی در هر سال اجرا کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های جدید مطالعاتی در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، افزود: ایسپا از دو سال پیش تاکنون در این حوزه کارهای متعددی را شروع کرده و امسال آن را گسترش خواهد داد. همچنین از دیگر برنامه‌های ایسپا فعالیت در حوزه بین‌المللی است که در این رابطه همکاری با موسسات نظرسنجی بین‌المللی، اجرای پروژه‌های فراملی و استفاده از یافته‌های نظرسنجی موسسات بین‌المللی را در دستور کار دارد.

نقش جهاد در عرصه ترویج فرهنگ اسلامی و علمی قابل کتمان نیست

پورعلی همچنین با بیان اینکهدر یک نظام و جامعه اسلامی نه یک نهاد بلکه تمام نهادها در زمینه به سرانجام رسیدن آرمان‌ها و اهداف عالیه آن دارای ماموریت و مسئولیت اند، گفت: با توجه به فلسفه شکل‌گیری این نهاد در دانشگاه‌ها، این نقش در مورد جهاد دانشگاهی متناسب با محیط استقرار بسیار پر رنگ بود لذا نقش این نهاد در عرصه ترویج فرهنگ اسلامی و علمی در فضا و نهاد علم، قابل کتمان و چشم پوشی نیست و این موضوع در ابلاغیه جدید دبیرخانه نقشه جامع علمی کشور برای این نهاد مورد تاکید مجدد قرار گرفته است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: آنچه در موضوع "مشارکت در ترویج فرهنگ اسلامی-ایرانی"مهم است رسیدن به ساز و کاری دقیق و کارشناسی جهت پرهیز از موازی کاری و اثرگذاری مطلوب تر است که این مهم می‌تواند بر اساس داشته‌ها و سرمایه‌های هر یک از نهادهای مشارک، مورد تامل‌ قرار گیرد.

وی با اشاره به اهم ماموریت‌هایی که جهاد می‌تواند در حوزه فرهنگی در مسیر حل مسایل و پیشرفت کشور عهده دار شود، توضیح داد:مشارکت در ارایه الگوهای روزآمد و کارآمد مرتبط با نیاز جوانان و دانشگاهیان،ارائه رویکرد و روش بومی در حوزه فناوری‌های نوین و فضای مجازی، ایجاد همبستگی در بین دانشجویان کشورهای اسلامی وحضور فعال‌تر در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و ... (عرصه های جدید) از جمله مباحثی است که جهاد توان نقش‌آفرینی در آنها را دارد.

پورعلی ادامه داد: همچنین تعمیق فرهنگ پژوهی ملی (در گستره وسیع‌تر)، مدیریت و اجرایی سازی نهضت تولید علم، تدوین و ارائه الگوهای نوین مدیریتی مبتنی بر مستند سازی و بهره‌مندی از دانش مدیریت جهادی، تولید داده‌های فرهنگی و اجتماعی مداخله محور - تقویت مباحث "اثربخشی" و طراحی مرکز ملی نظارت و پایش "اثر بخشی" فرهنگی و توانمندسازی مهارتی اجتماعی و فرهنگی دانشجویان در کنار حضور در دوره آموزش های رسمی از دیگر مباحثی است که جهاد توان حضور در آنها را دارد.

جهاد دانشگاهی همواره کشور را به سمت سربلندی و استقلال حقیقی پیش برده است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بدون شک تعامل مثبت و سازنده با نهادها و سازمان‌های بیرونی می‌تواند عزم و توان مجموعه جهاد را در انجام رسالت خود مضاعف کند، گفت: طی سالیان اخیر اقدامات مفیدی در جهت افزایش سطح همکاری‌های مشترک با وزارت علوم، وزارت بهداشت و همچنین وزارت ارشاد انجام شده که مطمئنا باعث غنی‌تر شدن کیفیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی در جهاد دانشگاهی در سالهای آتی شده و این به نوبه‌ خود منجر به پرورش شخصیت‌های مومن، متعهد و برجسته علمی، با جهت‌گیری‌های انقلابی و دلبسته به آرمان‌های انقلاب در جامعه دانشگاهی خواهد شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر، کارهای فرهنگی را از جمله کارهای مهم بیان کردند و با اشاره به خلل و فرج فرهنگی به عنوان نفوذگاه دشمن، وظیفه‌ی پیگیری این امور را هم بر عهده مجموعه‌های مسئول دولتی و هم مجموعه‌های گسترده عظیم مردمی دانستند، جهاد دانشگاهی نیز همواره در جهت اجرای فعالیت‌های گزین فرهنگی، کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی بیشتر پیش برده است.

پورعلی ادامه داد: در همین راستا تاکید ایشان بر انجام کار فرهنگی خودجوش و تمیز و شناسایی منافذ فرهنگی بیانگر این است که با توجه به صبغه‌ی جهاد دانشگاهی در این زمینه، ضمن شناخت نقاط ضعف و مشکلات و تقویت خود، مسئولان نیز باید توجه ویژه‌ای به این نهاد انقلابی داشته باشند.

وی افزود: مسئولان باید با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی جهاد نظیر معاونت‌های فرهنگی در سطح استان‌ها، خبرگزاری ایسنا و ایکنا، سازمان‌های قرآنی و انتشارات، مراکز افکارسنجی و گردشگری و... در سراسر کشور، مسیر خدمت رسانی را برای صاحبان اندیشه، فکر و همت هموار سازند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: این نهاد به علت رویکرد مساله محور در همه عرصه‌های فعالیتی خود می‌تواند نقش بسزایی در شناسایی مشکلات و چالش‌ها، تبدیل آنها به مساله و ارائه راه حل ها داشته باشد. انگیزه دینی و انقلابی جهادگران در اقصی نقاط کشور سرمایه اجتماعی و فرهنگی برجسته‌ای است که می‌تواند به ارائه خدمت به دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی اقدام کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۷۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حامد تقدیری در مراسم افتتاحیه رویداد آموزشی و توانمندسازی کنشگران فرهنگی و اجتماعی ویژه دختران حاج قاسم (استان قزوین) که شامگاه شنبه در در اردوگاه شهدای هفتم تیر رامسر برگزار شد، اظهار کرد: اکنون که در جنگ اراده‌ها قرار گرفتیم و این نوع جنگ سخت‌ترین نوع جنگ است که به مراتب مواجه شدن و مقابله در این جنگ سخت نیازمند نیروهای مقاوم است که باید فرماندهی میدان‌های سخت را به عهده بگیرند.

رییس بنیاد ملی نوجوانان سازمان تبلیغات اسلامی کشور عنوان کرد: علت اینکه نام رویداد را دختران حاج قاسم گذاشتند این است که حاج قاسم فرمانده میدان‌های سخت بود و حالا این میدان سخت به شما دختران حاج قاسم واگذار شده است.

وی ادامه داد: مهمترین سرمایه‌های هر کشور نسل نوجوان و جوان آن است چنانچه نسل نوجوان و جوان همواره مورد تاکید امام و رهبر انقلاب قرار گرفته است که علت این تاکید و توجه آن است که نسل جوان نسل اثر گذار جامعه است و حالا شما در این جایگاه مهم و اثرگذار قرار گرفته‌اید.

این مسئول در پایان صحبت‌هایش گفت: باتوجه به اینکه همواره انسان‌های گرانقدر و باارزش همواره در شرایط سخت قرار می‌گیرند امروز شما در این جایگاه قرار گرفته‌اید و دوره دختران حاج قاسم در واقع دوره فرماندهی جهاد تبیین است.

کد خبر 6090291

دیگر خبرها

  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم