Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-03@00:15:54 GMT

مقابله با جوانگرایی در داوری فوتبال

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۷۷۹۷۳

رویداد۲۴-به‌نظر می‌رسد لیگ برتر فوتبال ایران در همان ابتدای فصل با بحران داوری روبه‌روست. فدراسیون فوتبال ایران که مشغول نوشتن بیانیه برای محرومیت بازیکنان ملی خودش است از کارهای زیربنایی فاصله گرفته و همراه با موج رسانه‌ای شده است. در فوتبال همیشه اشتباه داوری وجود دارد اما در این بین کمیته‌های داوری فدراسیون‌های فوتبال سعی دارد با برنامه‌ریزی‌های مناسب و تربیت داوران کارآمد تاثیرات اشتباهات داوری را در بازی‌ها به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشرفت داوری و بهبود قضاوت بازی‌های لیگ، موضوعی است که هر سال از دپارتمان داوری و کمیته داوران انتظار می‌رود و اتفاق تازه‌ای هم نیست. البته این روزها کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران به جای بررسی اشتباهات موجود و البته حل این مشکلات درگیر اختلافات داخلی شده به‌طوری که در دو هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته مشخص نیست چه کسی چیدمان داوران را انجام داده است.
در فدراسیون فوتبال ایران وظیفه اداره امور داوران بر عهده کمیته داوران است. بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال رییس و اعضای این کمیته با پیشنهاد رییس فدراسیون و تصویب هیات‌رییسه به مدت ٤ سال انتخاب می‌شوند. کمیته داوران باید قوانین بازی را مورد اجرا قرار دهد. سازماندهی مسائل مربوط به داوری در داخل کشور با همکاری سازمان اداری فدراسیون، نظارت بر کار داوران و برگزاری دوره‌های آموزشی داوری از جمله وظایف این کمیته است. پیشنهاد آیین‌نامه‌های مرتبط با انتخاب داوران مسابقات داخلی یا معرفی به کنفدراسیون و فیفا و نظارت بر کار داوران به هیات‌رییسه، به عهده این کمیته است. این کمیته از یک رییس، یک معاون و تا پنج عضو تشکیل شده است. اما دپارتمانی هم در این کمیته وجود دارد که وظیفه آن اجرایی کردن تصمیمات کمیته داوران است. یا به نوعی این دپارتمان وظیفه چیدمان داوران در مسابقات بر عهده دارد. ریاست این دپارتمان نیز با پیشنهاد دبیرکل و حکم ریاست فدراسیون انتخاب می‌شود. حال در این میان وقتی ریاست کمیته داوران و دپارتمان با هم دچار اختلاف شوند، مشکلاتی را برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت. فریدون اصفهانیان که ریاست کمیته داوران را برعهده دارد، معتقد است هر زمانی که بخواهد می‌تواند وارد گود شود و کار چیدمان داوران برای مسابقات لیگ را انجام بدهد اما در مقابل حسن کامرانی‌فر که ریاست دپارتمان داوری را عهده‌دار است، می‌گوید وظیفه چیدمان داوران صرفا در اختیار دپارتمان است و کمیته نباید به آن ورود کند. همین اختلاف‌نظر‌ها باعث شده در دو هفته اخیر کسی دقیقا نداند چیدمان داوران دقیقا توسط چه کسی انجام شده است به‌طوری که فراز کمالوند پس از شکست تیمش مقابل سایپا با اعتراض نسبت به عملکرد داور مسابقه گفت: «ما اصلا نمی‌دانیم داوران را چه کسی برای بازی‌ها انتخاب می‌کند! نمی‌شود روزهای زوج اصفهانیان داوران را انتخاب کند و روزهای فرد کامرانی‌فر.» اختلاف‌نظر‌ها این روزها میان رییس کمیته داوران و دپارتمان داوری بیشتر شده است به‌طوری که حسن کامرانی‌فر می‌گوید در این شرایط دیگر علاقه‌ای به کار کردن ندارد.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «نگاهی که ما داشتیم، میدان دادن به داوران جوان بود و می‌خواستیم با جوانگرایی، داوری کشور وارد عرصه جدیدی شود تا داوران بین‌المللی بیشتری را به فوتبال دنیا معرفی کنیم.» البته حسن کامرانی‌فر معتقد است جوانگرایی در داوری با فشار‌هایی همراه خواهد بود. او در بخش دیگر صحبت‌هایش در این باره گفت: «به هر حال این نگرش می‌تواند تاوان‌هایی نیز داشته باشد. به هر حال داوران کم‌تجربه باید در میدان‌های مهم سوت بزنند تا تجربه‌‌اندوزی کنند. ما می‌خواستیم از داوران بیشتری استفاده کنیم تا جامعه داوری ایران را گسترش دهیم که متاسفانه این نگرش ما مورد قبول خیلی‌ها واقع نشد.» رییس دپارتمان داوری همچنین با انتقاد از دخالت اعضای کمیته داوران در چیدمان داوران گفت: «به هر حال تا چند روز قبل اعضای کمیته درگیر کارهای دیگری نظیر شورای شهر بودند و وقت نداشتند. اکنون وقت آنها آزاد شده و می‌توانند به راحتی برای داوری تصمیم بگیرند و کارهایی مثل چینش داوران را انجام دهند.» کامرانی‌فر درباره استعفایش از ریاست دپارتمان داوری هم گفت: «هنوز رسما استعفا نداده‌ام اما رویکرد ما جوانگرایی بود و وقتی می‌بینم در جایی که هستم به کار دوستان نمی‌آیم، ترجیح می‌دهم نباشم و در جای دیگری به داوری ایران کمک کنم.» پیش از این هم در زمان ریاست عسگری در دپارتمان داوری شاهد این اختلافات میان او و اصفهانیان که ریاست کمیته را بر عهده داشت، بودیم. در آن مقطع هم عسگری اصرار داشت چیدمان داوران صرفا باید بر اساس تصمیم دپارتمان باشد و کمیته نباید دخالتی در آن کند اما اصفهانیان در این‌باره می‌گوید: «وقتی قرار است ریاست کمیته نامه چیدمان داوران را امضا کند، حق اظهارنظر و اعمال تغییرات را هم دارد.» این اظهارات اصفهانیان منافاتی با قانون ندارد اما وقتی اختلافی میان دو رکن اصلی داوری ایران رخ می‌دهد، انتظار می‌رود ریاست فدراسیون فوتبال به ورود به موضوع در جهت حل اختلافات قدم بردارد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراکتور ۲۰۰ میلیون جریمه و تهدید شد

به گزارش همشهری آنلاین، تیم فوتبال تراکتور که در دیدار برگشت لیگ برتر شکست سنگین ۴ بر یک را در ورزشگاه یادگار امام تبریز مقابل ذوب‌آهن متحمل شد، به دلیل تخلف هوادارانش در این بازی باید جریمه سنگینی را پرداخت کند.

فدراسیون فوتبال در این باره نوشته است: «دیدار تیم‌های تراکتور و ذوب آهن اصفهان در هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال کشور برگزار شد که کمیته انضباطی رای خود را به این شرح صادر کرد: باشگاه تراکتور به دلیل فحاشی و پرتاب اشیا توسط تماشاگران منتسب در چندین نوبت و نقض اصول کلی رفتار و مستند به مواد ۵۱ و ۸۶ با جریمه ۲۰۰ میلیون تومانی مواجه شده که این رای قابل تجدید نظر در کمیته استیناف است.»

باشگاه تراکتور در این فصل و به ویژه دور برگشت چندین مقطع اقدام به رایگان کردن مسابقات خانگی خود کرد که فدراسیون فوتبال در این باره هم به سرخ پوشان تبریزی هشدار داده است.

در پایان رای انضباطی برای باشگاه تراکتور عنوان شده: «به باشگاه اخطار می‌گردد چنانچه بلیت فروشی مطابق مقررات انجام نشود، با تنبیهات شدیدتری مواجه خواهند شد.»

کد خبر 848305 منبع: ورزش سه برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه تراکتور تبریز

دیگر خبرها

  • اعلام رای کمیته استیناف درباره پرسپولیس
  • فراخوان ویسی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال
  • ویسی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دعوت شد
  • سرمربی فولاد به کمیته انضباطی دعوت شد
  • ویسی به کمیته انضباطی احضار شد
  • اقدام عجیب فوتبال فرانسه برای مقابله با نمادهای اسلامی
  • ناتینگهام فارست، تیمی که همیشه در مورد داوری حقیقت را می‌گوید
  • تراکتور ۲۰۰ میلیون جریمه و تهدید شد
  • تراکتور 200 میلیون جریمه و تهدید شد
  • جریمه ۲۰۰ میلیونی و یک اخطار برای تراکتور