Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با بیان اینکه افق انقلاب، جهاددانشگاهی را پا به پای دانشگاه می‌طلبد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید کمک کند تا جهاددانشگاهی از محدودیت‌هایی که دارد خارج شود تا بتواند نقش واقعی خود را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایفا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر «غلامرضا غیاثی» با تبریک سالروز تشکیل جهادد دانشگاهی به جهادگران اظهار کرد: جهاددانشگاهی از استراتژی‌های انقلاب است ، وقتی که انقلاب اسلامی به ثمر رسید طبیعی بود باید تمام مولفه‌ها ، عناصر و مسائل کشور نظام را هم تبدیل به تراز انقلاب اسلامی می‌کردیم و یکی از مولفه‌های این تراز دانشگاه‌ها بودند و باید رفته‌رفته در تراز انقلاب اسلامی و نظام اسلامی قرار می‌گرفتند و استراتژی‌ای که می‌توانست ما را به این دور نما برساند جهاد دانشگاهی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: جهاد در نظام اسلامی استراتژی‌ای است تا بتوانیم با سرعت فواصل زیاد از پیشرفت و خواسته‌های انقلاب داریم به دست آوریم و جهاددانشگاهی بر این اساس شکل گرفت تا روش و محتوا را در دانشگاه‌ها و فعالیت‌های علمی هم‌تراز نظام کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام تصریح کرد: امروز با طرح تمدن اسلامی و دانشگاه اسلامی طبیعتا به ضرورت ، جدیت و اهمیت جهاددانشگاهی پی می‌بریم و افق انقلاب، جهاددانشگاهی را پا به پای دانشگاه می‌طلبد، بنابراین باید جهاددانشگاهی از محدودیت‌هایی که دارد خارج شود یعنی هم از نظر ساختاری و هم از نظر حمایتی و پشتیبانی نباید به عنوان یک واحد دانشگاهی خودنمایی کند بلکه مسئولان خصوصا شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه ویژه‌ای به گسترش این نهاد داشته باشد.

غیاثی با تاکید بر اینکه نقطه ایده‌آل این است که دانشگاه‌های ما بر اساس روحیه‌ی جهادی عمل کنند و کاربردشان تربیتی آموزشی باشد و اهداف و ویژگی‌های انقلاب اسلامی را در چارچوب‌های دانشگاهی قرار دهند، تصریح کرد:انتظار این است که مراکز علمی کاربردی وابسته به جهاد به واحدهای الگو تبدیل شوند و بر اساس این الگو تبدیل وضعیت شوند تا بتوانیم به اهداف اسلامی شدن دانشگاه ، تمدن نوین اسلامی و تمدن اسلامی تراز انقلاب اسلامی برسیم.

وی ادامه داد: متاسفانه تراز انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها کارهای ابتر و ناقصی هستند که بیش از هر مولفه دیگری ناقص مانده‌اند، در حالی که ضرورت اینها بیش از مسائل دیگر است .امام فرمودند انقلاب سوم ما انقلاب فرهنگی است و انقلاب فرهنگی هم سخت‌تر و پیچیده‌تر و مهم‌تر از انقلاب اول و دوم است و پایگاه و عناصری که می‌توانند انقلاب فرهنگی را طراحی کنند و به سرانجام برسانند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و جهاددانشگاهی هستند.

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام تصریح کرد: دانشگاه‌ها به معنای رایج هم در محتوا و هم در روش همان دانشگاه‌های مدل گذشته و غربی است و ما برای تراز انقلاب اسلامی هم به تغییر محتوا و هم به تغییر روش نیازمندیم که این تغییر الگو را باید در جایی مانند جهاد دانشگاهی بگیریم که نمونه‌اش مرکز رویان است که خود را به خوبی نشان داده است چون جهادی عمل کردند و در نتیجه هم به محتوای علمی و پژوهشی رسیدند و هم رویه‌ی آن رویه‌ای جهادی و اسلامی است.

غیاثی با تاکید بر اینکه وقتی دانشگاه‌ها مرکزی مانند رویان را الگو قرار دهند، هم تغییر محتوایی پیدا خواهند کرد و هم تغییر رویه‌ای ، ادامه داد: بر این اساس ما باید برای رسیدن به اهداف انقلاب و تحقق انقلاب فرهنگی به سراغ جهاددانشگاهی برویم و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این را به عنوان شاخص دانشگاهی، تربیتی و آموزشی و جهادی قرار دهد و رویه‌ی جهادی را در دانشگاه‌ها نهادینه کند.

وی با موفق ارزیابی کردن فعالیت‌های جهاددانشگاهی در استان ایلام گفت: امروز خبرگزاری ایسنا به عنوان یک خبرگزاری جامع خود را نشان داده است و توانسته محتوای فرهنگی خود را حفظ کند و خدمات دیگر مراکز جهاددانشگاهی مانند «رویان» در جهان زبانزد است و به عنوان جلودار در تحقیقات جدید مطرح و خود یک الگو و مدل در این عرصه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه نباید جهاددانشگاهی صرفا به عنوان واحدهای دانشگاهی حضور داشته باشند بلکه به عنوان واحدهای الگو خود را نشان دهند که تحقق این مهم نیازمند حمایت‌های قانونی از این نهاد است.

غیاثی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها را تصویب کرده اما توجه چندانی به دو موضوع نکرده که یکی تعیین ملاک‌های ارزشیابی است چون تا زمانی که ملاک ارزشیابی ما نمره باشد قطعا در بعد تربیتی و کیفی پیشرفت نخواهیم کرد چون محتوای این ملاک صرفا جزوه، کتاب و عبارت است و به اینها محدود خواهد شد.

وی ابراز عقیده کرد: بخش دیگری که مورد غفلت واقع شده این است که رویکرد نظام‌های آموزشی ما صرفا آموزشی است و جای رویکرد کاربردی و تربیتی خالی است به این مفهوم که متاسفانه دانشجوی ما هر که می‌خواهد باشد می‌آید و نمره‌اش را می‌گیرد و مدرک کسب می‌کند، ما انتظار داریم دانشجوی ما چه کسی باشد؟ و باید رویه و رویکرد تربیتی و نظام‌نامه تربیتی و کاربردی هم در بعد فرهنگی و حرفه‌ای طراحی کنیم و تا به اینها نرسیم قطعا نمی‌توانیم به هدف اسلامی شدن دانشگاه‌ها برسیم و به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم و در این مسیر نیازمند الگوهایی مانند دانشگاه امام صادق(ع) و جهاددانشگاهی هستیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام تصریح کرد: مدل‌هایی مانند جهاددانشگاهی می‌تواند ما را به تحقق دانشگاه اسلامی امیدوارتر کند چون محصولات چنین دانشگاه‌هایی انسان فرهیخته و کارشناس است و حوزه‌های علمیه هم با پیشینه‌ی غنی می‌توانند در این راستا الگو باشند و شورای عالی انقلاب فرهنگی تا به این نکات ورود نکند و به عنوان قانون درنیاورد و به نهادهایی مانند جهاددانشگاهی کمک واقعی نکند ما به توفیقات مشخص شده دست نخواهیم یافت.

غیاثی تصریح کرد: جهادگران دانشگاهی باید رویه جهادی خود را حفظ کنند چون مایه‌ی اصلی این کار رویه و روحیه‌ی جهادی است و اگر تاکنون با جایی رسیده‌ایم با کار جهادی بوده است و هم‌اکنون در عرصه فرهنگ و علم باید بیشتر جهادی عمل کرد چون نیاز روز ما است و خلاء‌های شدید احساس می‌شود که جز با کار جهادی جبران نخواهد شد.

وی بر تقویت روحیه‌ی جهادی توسط جهادگران تاکید کرد و از جهادگران خواست تا در چارچوب‌های محدود آموزشی خود را منحصر نکنند و عرصه‌های پژوهشی ، مدل‌سازی ، نوآوری در ابعاد مختلف را مورد توجه قرار دهند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گفت: نقطه کور دانشگاه‌های ما این است که در عبارت و کتاب خود را محصور کرده‌اند و متاسفانه بسیاری از پژوهش‌ها به کتاب‌های موجود منحصر می‌شود، ما باید حوزه علم و تحقیق خود را جدید و تجربه ایجاد کنیم و در علم نوآوری داشته باشیم به این معنا که به دنبال حل مسائل و پژوهش‌هایی برویم که در محدوده‌ی علم روز موجود نیست و تا این شیوه‌ها را در دستور کار قرار ندهیم به توسعه‌یافتگی راه پیدا نخواهیم کرد.

غیاثی طراحی مدل تمدن اسلامی را ضروری دانست و تاکید کرد: باید نیازهای پژوهشی و حرفه‌ای را شناسایی کرد و با توجه به سیاق فرهنگی نیازهای خودمان در عرصه‌های نرم‌افزاری و فضای مجازی برآورده کنیم چونهنوز بهره‌بردار محتوایی هستیم که مدیریت و محتوای آن دست غرب است و این روش بهره‌برداری فرهنگی و اخلاقی نشده و ناچاریم عوارض و عواقب آن را تحمل کنیم.

وی بازتعریف فرهنگ و تمدن استانی را یکی دیگر از وظایف واحدهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: متاسفانه فرهیختگان ایلام، را در قالب فرهنگ، آداب، رسوم ، گویش و زبان و موسیقی طراحی نکرده‌اند تا به صدا و سیما و جامعه و جوانان عرضه کنند که این نیازها رسالت جایگاه‌هایی مانند جهاددانشگاهی را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۸۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سرلشکر سلامی به مناسبت روز بسیج سازندگی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت فرا رسیدن روز بسیج سازندگی،‌ پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا،‌ متن پیام سرلشکر سلامی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
کار جهادی به معنای کار برخاسته از ایمان و بکارگیرنده هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
۱۷ اردیبهشت ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام «بسیج سازندگی» از نهادهای روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های خدمت خالصانه و بی منّ و اذی در پرتو ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و نهضت مسکن محرومان و شتافتن به کمک مردم در بلایای طبیعی، به شایستگی از توانمندی‌های شگفت آور و غیرقابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش موثر پویا و حیاتبخش تجربه گرانبها و الهام بخشی فراروی علاقمندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئوولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) از شاخصه‌های برجسته «سازمان بسیج سازندگی» است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره ) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولین ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار و خرسندی رهبر عزیز و جانباز انقلاب و آرامش بخشی به ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ تر از گذشته تداوم یابد.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها
  • مشارکت دانشگاه‌های تهران در اجرای دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • فرمانده کل سپاه پیام داد
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • پیام سرلشکر سلامی به مناسبت روز بسیج سازندگی