Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین- مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : ۲ هزار و ۵۶۴ تن ماهی قزل آلا در استخرهای پرورش ماهی استان تولید شد.

ایرج رحمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این میزان ماهی سردابی در ۱۴۵ واحد فعال پرورشی ماهی خصوصی تولید شده است.

وی افزود: میانگین متوسط عملکرد تولید ماهی قزل آلا دراستخر های پرورش ماهی ۲۴ و نیم کیلوگرم در مترمربع در سال بوده که در سطح مزارع منفرد سردابی استان تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان اینکه امروزه افزایش جمعیت و نیاز به غذا در کنار اهمیت حفاظت از جمعیت آبزیان در منابع آبهای طبیعی، نیاز به آبزی پروری مدرن می باشد گفت : با توجه به محدودیت در تامین آب و همچنین نیاز به اقتصادی کردن تولید ماهی و بهره برداری بهینه از آب موجود در استخرها افزایش تولید در واحد سطح امری ضروری است.

رحمانی تاکید کرد: پرورش ماهی در آبهای داخلی راهی مناسب جهت تولید پروتئین مرغوب و ایجاد اشتغال محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: تنوع آب و هوایی در مناطق مختلف استان بستر و موقعیت مناسبی را جهت پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری و سایر گونه ها فراهم کرده است.

رحمانی تصریح کرد: توسعه پرورش ماهی در آبهای داخلی علاوه بر تولید پروتئین مرغوب می تواند با ایجاد اشتغال و درآمد در توسعه اقتصادی منطقه نقش موثری را داشته باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۰۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه عمر ماهی‌های قرمز عید را افزایش دهیم؟

ایسنا/گلستان عضو هیئت علمی داشگاه منابع طبیعی گرگان ماهی قرمز را جز رایج‌ترین نوع ماهی در دنیا دانست و گفت: تکثیر و پرورش این نوع ماهی در همه جای دنیا مرسوم بوده اما یادگیری نحوه نگهداری درست از این ماهی بسیار حائز اهمیت است.

محمدرضا ایمان پور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به نزدیک شدن سال نو و خرید فروش بالای ماهی قرمز برای سفره‌های عید در بین مردم، اظهار کرد: باید توجه داشت بالغ بر ۹۰ درصد این ماهیان به علت عدم نگهداری صحیح در ایام عید می‌میرند و عمر طولانی نمی‌کنند که این مسئله به لحاظ اخلاقی و انسانی درست نیست.

 وی ماهی قرمز را از خانواده ماهی«کاراس» یا با نام دیگر «اوشین» بیان کرد و گفت: خواستگاه این ماهی به چین نسبت داده شده و این نوع ماهی وارد ایران نیز شده که قدمت آن به حداقل ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد.

این استاد تمام رشته شیلات در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه ماهی‌های قرمز جز ماهی‌های زینتی هستند که تا زمانی که به دست خریدار برسند چند دست چرخیده اند، گفت: اغلب این ماهی‌ها را در تعداد بالا و در محیط‌های کوچک نگه می‌دارند برای همین بسیار ضعیف هستند مگر اینکه در آکواریوم نگه داشته شوند.

ایمانپور با اشاره به اینکه هنگامی که اقتصاد و مسائل اجتماعی را به هم گره می‌زنیم، فرهنگ سازی کار بسیار سختی است، افزود: ماهی قرمز در همین ایام کوتاه سبد اقتصادی بسیار بزرگی است و نمی‌توان به مردم گفت که آن را نخرند یا از سبد خرید شب عید حذف کنند اما باید نحوه نگهداری از آن را به مردم آموزش دهیم به این دلیل که این ماهی‌ها پس از خرید آسیب بسیار زیادی را متحمل شده و تلفات بالایی دارند.

وی ماهی قرمز را جز رایج‌ترین نوع ماهی در دنیا دانست و عنوان کرد: این امر به این دلیل است که این ماهی، یک ماهی مدل بوده و به راحتی هر چه تمام‌تر تکثیر شده و به لحاظ فیزیولوژیکی نیز همه متخصصین دنیا روی آن کار کرده‌اند و تکثیر و پرورش آن در همه جای دنیا مرسوم است، فی‌المثل در ایران در ایام نوروز و در اروپا در شب عید پاک تکثیر و خریداری می‌شود.

عضو گروه آموزشی تکثیر و پرورش آبزیان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه آموزش نحوه نگهداری درست از این ماهی بسیار حائز اهمیت است، گفت: این ماهی بهتر است در محیط آکواریومی نگهداری شده یا اینکه اگر در محیط‌های کوچک است آب آن به موقع تعویض شده و از آب بدون کلر استفاده شود، بدین صورت که آب شهری را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت کنار گذاشته تا کلر آن خارج شود، نکته مهم دیگر آن است که این ماهی‌ها باید در محیط‌های خنک تر نگهداری شوند چرا که گرمای زیاد سبب افزایش آلودگی آب می‌شود.

ایمانپور در مورد میزان غذای مصرفی ماهی‌های قرمز، توضیح داد: این ماهی‌ها معده حقیقی نداشته و بخش اولیه روده نقش معده را ایفا می‌کند، میزان حجم غذاخوری آن‌ها بالا است و علاوه بر غذاهای آماده مخصوص ماهیان، همه چیز خوار هستند اما باید توجه داشت اگر میزان غذای زیادی به آن‌ها داده شود آب سریعتر آلوده شده و این آلودگی آب است که بیشتر سبب مرگ آن‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم قصد خرید ماهی قرمز دارند بهتر است آن را رها نکرده و نگهداری کنند، گفت: در نهایت اگر تمایل به رها سازی دارند در محیط‌های بسته‌ای که وصل به رودخانه نیست این کار را انجام دهند مانند آب بندان توشن البته به شرط آنکه محل تکثیر و پرورش ماهیان دیگر نباشد چرا که توانایی تکثیر و پرورش بالایی نسبت به ماهیان دیگر داشته و تبدیل به ماهی مهاجمی می‌شود که پرورش ماهیان دیگر را با اختلال مواجه می‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه شهرداری می‌توانند نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کنند، افزود: برای کاهش مشکلات ناشی از رهاسازی و نگهداری این ماهیان شهرداری‌ها می‌توانند مکان‌هایی مناسب رهاسازی ماهیان قرمز تعبیه کرده تا مردم ماهی‌ها را با خیال راحت در آنجا رها کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرستان شازند یکی از قطب های تولید ماهیان سردابی در استان
  • احتمال سر ریز شدن سد‌های استان کهگیلویه و بویراحمد
  • توزیع هزار پرس غذای گرم بین خانواده‌های نیازمند در قزوین
  • ۲۵۰۰ کلاس‌های درس آماده اسکان مسافران در بوشهر
  • ایجاد زنجیره ارزش تولید ماهی در قفس در آب‌های شمال کشور
  • ایجاد زنجیره ارزش تولید ماهی در قفس با مشارکت ۱۲ مجموعه صنعتی
  • چگونه عمر ماهی‌های قرمز عید را افزایش دهیم
  • تولید بالغ بر ۲۵۰ تن ماهی در بیضا
  • چگونه عمر ماهی‌ های قرمز عید را افزایش دهیم؟
  • چگونه عمر ماهی‌های قرمز عید را افزایش دهیم؟