Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، تحلیف حکم ریاست جمهوری پس از مراسم تنفیذ حکم رییس جمهور با حضور رییس دیوان عالی کشور و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی انجام می‌گیرد. در این مراسم رییس جمهور منتخب سوگند یاد کرده و پس از امضا آن را تقدیم رئیس مجلس می‌کند.

رییس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته ، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون ۱۱ دوره مراسم تحلیف روسای جمهور منتخب برگزار شده است.

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

طبق اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در روز شنبه بعدازظهر (14 مرداد ماه) با حضور تعداد قابل توجهی از مهمانان خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

بنا به گفته سخنگوی وزارت خارجه، از مدتی پیش ستاد برگزاری مراسم تحلیف در راستای دعوت از مهمانان خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین رییس جمهور ایران با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی از مقامات دفتر ریاست‌جمهوری در وزارت خارجه تشکیل شده است.

بر اساس هماهنگی های صورت گرفته نمایندگانی از سایر کشورها در سطح بالا در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی شرکت می‌کنند.

حضور 92 هیات عالی رتبه در تحلیف رئیس جمهور روحانی

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از حضور هشت رئیس‌جمهور و 19 رئیس مجلس در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری خبر داد.

وی با بیان اینکه تاکنون حضور حداقل 92 هیئت بلندپایه خارجی و بین‌المللی در این مراسم مسجل شده و احتمال افزایش تعداد هیئت‌ها نیز وجود دارد، اظهار داشت: در این مراسم 25 هیئت از آسیا و اقیانوسیه، 26 هیئت از کشورهای عربی و آفریقایی و 30 هیئت از اروپا و قاره آمریکا شرکت می‌کنند.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از حضور 11 هیئت از دبیران کل و مسئولان ارشد سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این مراسم خبر داد و افزود: در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری هشت رئیس‌جمهور و 19 رئیس مجلس حضور خواهند داشت.

به گفته وی، 9 معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، هفت معاون رئیس مجلس، 11 وزیر امور خارجه و 35 فرستاده ویژه کشورها نیز در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حضور دارند.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور ، افزود: همچنین در این مراسم 12 معاون وزیر خارجه، شش رئیس گروه دوستی پارلمانی و دو رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان‌ها حضور خواهند داشت.

در همین چارچوب در روز دوشنبه نیز محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت اعلام کرد: با توجه به شرکت گسترده هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و به منظور برگزاری مناسب و شایسته مراسم مذکور و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیئت‌های خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی( غیر از اورژانس و نهادهای امدادی) در روز شنبه چهاردهم مرداد 1396 در شهر تهران تعطیل است.

همه آماده برای برگزاری تحلیف دوازدهم

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد روز دوشنبه محمد جواد ظریف به همراه معاونینش بازدیدی از محل اجلاس و تشریفات بعمل آورده‌اند و تمامی سفارتخانه های ایران برای انجام هماهنگی‌های دیپلماتیک و کنسولی برای شرکت مهمانان خارجی در این مراسم باظرفیت کامل فعال شده اند.

همچنین حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران درباره اقدامات امنیتی برای روز تحلیف رییس‌جمهور، اظهار کرد: تمام پیش‌بینی‌های امنیتی، انتظامی و ترافیکی انجام شده و در کمیسیون حفاظت در وزارت کشور هم تقسیم کار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای تامین امنیت مراسم روز تحلیف برگزار شده است، گفت: مسئولیت کلی برقراری امنیت بر عهده قرارگاه ثارالله است و وظایف سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و پدافند هوایی هم مشخص شده است.

این مقام مسوول در وزارت کشور همچنین اعلام کرد : سطح حفاظت منطقه مجلس را در ایام تحلیف از حساس به حیاتی ارتقا داده‌ایم.

متن سوگندنامه رییس جمهور

متن سوگندنامه رئیس جمهور ایران به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم "

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم."

تنفیذ حکم رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری

مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران، صبح روز گذشته در حسینیه‌ امام خمینی قدس‌سره برگزار شد.

در این برنامه وزیر کشور، گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را ارائه کرد و بعد از آن متن حکم رهبر انقلاب در تنفیذ رأی مردم و نصب حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را قرائت شد؛ آنگاه رهبر انقلاب اسلامی لوح متن حکم را به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا کرد.

در ادامه رئیس‌جمهور به بیان سخنان خود پرداخت و پس از آن حاضران، شنونده‌ی بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی«مدظله‌العالی» بودند.

تنفیذ در قانون

بر اساس اصل 110 قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌وسیله‌ مقام رهبری آغاز می‌گردد».

دوره یازدهم ریاست جمهوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ 24 خرداد 1392 برگزار شد و"حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی "با شعار دولت تدبیر و امید" توانست با کسب 50.7 درصد آراء رقبای انتخاباتی خود همچون سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی، محمد غرضی را پشت‌سر گذاشته و پیروز این دور از انتخابات شود.

مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب ساعت 17 روز شنبه 12 مرداد 1392 در حسینیه امام‌خمینی برگزار و رهبر معظم انقلاب حکم ریاست‌جمهوری "حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی" را تنفیذ فرمودند.

همچنین 13 مرداد 1392 با حضور در مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی(رئیس وقت مجلس شورای اسلامی)، در حضور مردم و نماینگان آنها مراسم تحلیف را به جا آورده و سوگند یاد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: مردم شریف ایران به اعتدال‌گرایی و دوری از افراط و تفریط رأی مثبت دادند. کانون فکری و اجرایی دولت بر محور اعتدال و عقلانیت بنا خواهد شد. اعتدال‌گرایی به‌معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است. اعتدال‌گرایی بر اجماع ملی، قانون‌گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تأکید می‌کند. بنیان این مرام فکری و عملی، فاصله گرفتن از تخیل و توهم و تمرکز بر تفکر، برنامه، شفافیت و استفاده از تخصص‌هاست. دولت تدبیر و امید نهایت اهتمام خود را به کار خواهد گرفت تا بر مبنای اهداف و روش‌های عقلایی و متناسب با واقعیت‌های موجود، اعتدال را شالوده عملکرد و مدیریت کشور قرار دهد، تهدیدها را کاهش داده و فرصت‌ها را افزایش دهد. اعتدال‌گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می‌ورزد و از طریق گفتگو، تفاهم و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت سعی خواهد نمود شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.

دور دهم ریاست جمهوری

در سال ۱۳۸۸ محمود احمدی نژاد مجددا به رئیس جمهوری برگزیده شد و حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم دهمین دوره ریاست جمهورى اسلامی ایران را برای محمود احمدی نژاد تنفیذ فرمودند.

احمدی‌نژاد روز چهارشنبه 14 مرداد 1388 در مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف خود را که با حضور روسای قوه مقننه و قضاییه، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای هیات دولت، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مقامات کشوری و لشکری و نمایندگان خارجی مقیم تهران برگزار شد به جا آورد و تاکید کرد:" خود را به همه مطالبات و آرمان‌های به حق ملت در برابر خدا، نمایندگان ملت متعهد می‌داند و تردید ندارد که نمایندگان نیز خود را در برابر آنها متعهد می‌دانند."

دور نهم ریاست جمهوری

دوره انتخابات ریاست جمهوری روز 27 خرداد 1384 برگزار شد و این انتخابات اولین رقابت این‌چنینی بود که به دور دوم کشید.

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله 27 خرداد و 3 تیر 1384، محمود احمدی‌نژاد توانست با کسب حداکثر آرا به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب گردد. روز 12 مرداد 1384 به عنوان روز مراسم تنفیذ برگزار شد.

مراسم تحلیف احمدی‌نژاد نیز روز 15 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در آن روزآیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی کنار احمدی‌نژاد ایستاد تا او در پیشگاه ملت سوگند یاد کند.

احمدی نژاد در این مراسم به عنوان رئیس‌جمهور منتخب گفت: "بهترین ژست دیپلماتیک، پایبندی به قوانین است. در کشور ما دمکراسی واقعی وجود دارد و قوا مستقل از یکدیگر هستند و اگر بپذیریم که قوه مجریه در کار مقننه دخالت کند، مفهومش دیکتاتوری است. لذا من حامی اجرای قانون هستم و از تمام ظرفیت قانون برای استیفای حق مردم استفاده خواهم کرد.

او که در آن نشست کابینه خود را «کابینه 70 میلیونی» خوانده بود، گفت: «اعتدال، مشی دولت است و هر نوع افراط و تفریط جایی در این دولت ندارد و به همه فرصت‌ها، توان‌ها و شایستگی‌ها اتکا خواهد شد و پیشرفت و منافع ملی و عزت همگانی در این دولت مد نظر خواهد بود.»

دور هشتم ریاست جمهوری

18 خرداد 1380 روز برگزاری هشتمین دوره ریاست‌جمهوری بود که پس از مشارکت 68 درصدی مردم، این بار نیز خاتمی با 77 درصد آراء پس از بنی‌صدر، رجایی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان پنجمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد.

حکم تنفیذ حجت الاسلام سید محمد خاتمی نیز در تاریخ 11 مرداد توسط مقام معظم رهبری صادر شد.

صبح روز 17 مرداد 1380 مراسم تحلیف دور دوم ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مراسم تحلیف سید محمد خاتمی در هشتمین دوره ریاست‌جمهوری یک تغییر داشت، پس از سه دوره حضور آیت‌الله محمد یزدی این بار با تغییر رئیس قوه قضائیه،آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی در کنار خاتمی برای ادای سوگند تحلیف ایستاد.

در این نشست علاوه بر رئیس جمهوری و 255 نماینده مجلس، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس قوه قضائیه، آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجلس خبرگان و شورای نگهبان هیات دولت و سایر مقامات کشوری حضور داشتند در این جلسه رئیس جمهور پس از ادای سوگند در میان مسئولین و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی پرداخت.

دور هفتم ریاست جمهوری

انتخابات هفتمین دوره ریاست‌جمهوری در دوم خرداد 1376 در حالی برگزار شد که 80 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و در نهایت این سید محمد خاتمی بود که با کسب 70 درصد آراء توانست از رقبای خود محمد محمدی ری‌شهری، رضا زواره‌ای، علی‌اکبر ناطق نوری( رئیس وقت مجلس شورای اسلامی) پیشی گرفته و رئیس‌جمهور شود.

حکم تنفیذ سید محمد خاتمی، روز یکشنبه دوازده مرداد سال 1376 از سوی مقام معظم رهبری صادر شد و پس از آن نیز، مراسم تحلیف در روز 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان و مقامات کشوری و لشکری برگزار گردید.

در این جلسه رئیس‌جمهور منتخب، طبق اصل 121 قانون اساسی در حضور آیت‌الله محمد یزدی رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است بکار گیرد.

وی پس از ادای سوگند در جمع حضار به ایراد سخنرانی پرداختند و اظهار داشت: «برای حسن انجام تعهدات که فوق طاقت فرد و حتی توان به تنهایی است از درگاه حضرت احدیت هدایت و حمایت و از مردم شریف مدد می‌جویم. مقام معظم رهبری با نظارت و اشرافی که بر سه قوه و نقش والایی که در نظام و جامعه دارند، ما را به یقین در انجام این تعهدات راهنمایی و یاری خواهند فرمود. »

دور ششم ریاست جمهوری

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از اتمام دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود، در تاریخ 21 خرداد سال 1372 در انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری مجددا با اکثریت آرا از میان چهار نامزد، به عنوان رئیس‌جمهور منتخب انتخاب شد و حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در روز 12 مرداد آن سال حکم ریاست جمهوری وی را تنفیذ فرمودند.

یک روز بعد در 13 مرداد 72 13 نیز در مجلس که به ریاست علی اکبر ناطق نوری بود، هاشمی در کنار آیت‌الله محمد یزدی رئیس قوه قضائیه، بار دیگر به عنوان چهارمین رئیس‌جمهور ایران در ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سوگند یاد کرد.

رئیس جمهور منتخب پس از ادای سوگند، طی سخنانی گفت: «می‌دانم که این قسم، قسم دشواری است و بدون کمک و یاری خداوند به طور جدی از عهده این قسم بر نمی‌آییم. اجرای این قسم برای یک نفر به تنهایی مقدور نیست. در سیاست‌ها و قوانین و نظارت‌ها و گزینش‌ها، این مساله به تنهایی امکان‌پذیر نیست و شدیدا نیازمند راهبران انقلاب هستیم»

دور پنجم ریاست جمهوری

پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از ارتحال جانگداز معمار کبیر انقلاب در 6 مرداد ماه 1368 برگزار شد و این در حالی بود که چهارمین

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۱۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

آیت‌الله رئیسی سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

کد خبر 748120

دیگر خبرها

  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • معاون رئیس‌جمهور: ۵۰۰ هزار خانه تحویل متقاضیان شد
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد