Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر چه تاریخ نتوانسته است نقش بی بدیل اندیشمندان اسلامی را در پایه گذاری حقوق بشر به خوبی مطرح کند، اما شواهد موجود نشان می دهد که این اندیشمندان در پایه گذاری این حقوق درخشیده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; هرچند تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر، پدیده ای نوین است، اما حقوق مذکور در آن، قدمتی بس دراز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در غالب نوشته های رایج پیرامون تاریخ علم و از جمله تاریخ حقوق و حقوق بشر، نویسندگان غربی و سپس نویسندگان متأثر از آنان، خاستگاه علم موضوع بحث را یونان باستان معرفی کرده و سپس از آن جا به رم رفته و اروپا را مهد گسترش و پیشرفت آن علم معرفی می کنند و به غفلت یا تغافل و با چشمی بسته از دوران سیاه قرون وسطای اروپا گذشته و کمترین اشاره ای به نقش اسلام و مسلمانان نمی کنند.

در حالی که در خصوص موضوع بحث ما، یعنی حقوق بشر، اگر نتوان نقش انبیاء الهی را در اندیشه های حکمای یونان باستان اثبات کرد حداقل تأثیر شگرف و بنیادین اسلام را بر فلاسفه بزرگ قرون اخیر اروپا، نظیر منتسکیو، ژان ژاک روسو نمی توان انکار کرد. اندیشمندانی که اعلامیه حقوق بشر، مایه اولیه خود را از اندیشه آنان گرفته است .

در بیانیه ی سازمان ملل متحد که در اول ژانویه 1942 توسط 26 کشور به امضا رسید دول امضا کننده، بر حقوق بشر و حمایت ازآن تأکید کرده و بعد از آن، در طرح دمبارتن اوکس (1944) و کنفرانس سانفرانسیکو نیز اهمیت موضوع حمایت از حقوق بشر عنوان شد و تصمیماتی راجع به آن اتخاذ شد.

در آخرین گام ها، در منشور سازمان ملل متحد نیز، به عنوان سند نظم نوین بین المللی پس از جنگ دوم جهانی به حقوق بشر، اشاره های فراوان شده است.

*اعلامیه حقوق بشر اسلامی

این اعلامیه شامل یک مقدمه و 25 ماده است. مقدمه با این عبارت شروع می‌شود: «دولت‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی، ضمن تاکید بر نقش تمدنی و تاریخی امت اسلامی که خداوند آن را بهترین امت برگزید …» و بعد از آن مواد 25‌گانه را ارائه می‌دهد.

محتوای این اعلامیه همانند محتوای اعلامیه جهانی آزادی سیاسی و اجتماعی و بسیاری از آزادی‌های دیگر را از حقوق انسان‌ها می‌داند و دولت و اجتماع را در فراهم کردن محیط زندگی برای برخورداری از این حقوق مسئول می‌داند.

با این حال محتوای اعلامیه آزادی را که در تضاد با حقوق و تکالیف جامعه و فرد باشد، ممنوع کرده است.در کل، محتوای این اعلامیه همانند اعلامیه جهانی صرفا یک بیانیه مشترک از حقوق بشر اسلامی است و نه کنوانسیون یا معاهده‌ای الزام‌آور. محتوای این اعلامیه هنگام بررسی در سازمان کنفرانس اسلامی مورد حذفیات و برخی تغییرات دیگر گرفت و آن را تا حدودی به اعلامیه جهانی نزدیک کرد ولی نکته قابل تامل این است که محتوای اعلامیه هنوز از حد اعلامیه صرف خارج نشده است.

*ویژگی‌های اعلامیه حقوق بشر اسلامی

اعلامیه حقوق بشر اسلامی همانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، بر شرافت و کرامت ذاتی انسان تکیه کرده و برخی حقوق لازم الرعایه را احصاء کرده است که باید آنها را به رسمیت شناخت و در مقام اعمال و اجرای آنها برآمد.

برخی از اصولی که به عنوان حقوق آزادی‌های اساسی در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده در این اعلامیه نیز آمده است. برخی از حقوق هم که در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیامده، در اعلامیه اسلامی مورد توجه و تصریح قرار گرفته است؛ مثل ممنوعیت استعمارگری و حق مبارزه با آن یا حق مقابله با تجاوز به حیات انسان و نیز حق زندگی در محیط پاک و دور از مفاسد اخلاقی و داشتن امنیت دینی علاوه بر امنیت‌های مربوط به جان و خانواده و ناموس و نیز اشاره به لزوم حفظ حرمت انسان حتی پس از حیات او و محترم شمردن جنازه او.

*هیچ دینی به اندازه اسلام به انسان کرامت نداده است

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به روز حقوق بشر و کرامت انسانی ،اظهار داشت:هیچ دین و مذهبی به اندازه اسلام به انسان کرامت نداده است.

آیت الله شیخ علی خاتمی با بیان اینکه ناقضان حقوق بشر امروز مدعیان رعایت این حقوق در جوامع هستند، گفت: امروز کشورهایی که خود این حق را زیر پا می‌گذارند، دم از حقوق بشر می‎زنند.

امام جمعه زنجان با اشاره به بمباران شمیایی دو شهر ناکازاکی و هیروشیما توسط آمریکا،افزود: ۱۶۵ هزار انسان بی‌گناه در این جنایت تاریخی را به قتل رسیدند.

وی با بیان اینکه این جنایت تاریخی تنها نمونه ای نقض حقوق بشر توسط آمریکا است، افزود: آمریکا در نقض حقوق بشر دارای لیست بلند بالایی است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه اسلام در حرف و عمل حقانیت این مسئله را اثبات کرده است، گفت: مدعیان حقوق بشر به‌ویژه آمریکا حق ندارند از حقوق بشر و تکریم انسان حرف بزنند.

امام جمعه دندی نیز به روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اشاره کرد و افزود: در دین اسلام انسان حتی غیر مسلمان ارزش بالایی دارد.

حجت الاسلام حسینی نسب ادامه داد: اما کسانی ادعای حقوق بشر دارند که در کارنامه آنها جز جنایت برای بشریت چیزی وجود ندارد.

ویبا بیان اینکه آمریکا از جمله کشورهایی است که شعار حقوق بشر می‌دهد اما ناقض حقوق بشر است، گفت: حمله شیمیایی آمریکا به هیروشیما با 160هزار کشته و مجروح نشانگر ناقض حقوق بشر بودن آمریکا است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۱۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت لیر ترکیه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که لیر ترکیه که ۲ روز پیش تا ۲،۰۱۵ (دو هزار و پانزده) تومان رسیده بود، امروز - چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ - با کاهش ۰.۲۴ درصدی به ۲،۰۱۰ (دو هزار و ده) تومان رسید.

منبع: انتخاب

tags # قیمت لیر ترکیه سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • کالیاری ۲-۲ یووه: رانیری به مدعیان نمی‌بازد!
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • ارتش مقتدر ایران معادلات جهانی را در منطقه برهم زده است
  • جدول واریز و اضافه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • فوتبال امید‌های آسیا در قطر؛ استارت مدعیان با پیروزی، توقف استرالیا
  • زمان واریز حقوق فروردین ۱۴۰۳ فرهنگیان