Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان گفت: تمام حوزه منطقه آزاد انزلی اعم از روستاهای موجود دارای پتانسیل‌های ارزنده برای اجرای طرح کلنی‌های خلاق خوراکی های بوم آورد برای توانمند سازی جامعه بومی و محلی است.

‌‌به گزارش ایسنا، همایون کاوه در نشست نهاد بازار سرمایه گذاری خارجی با موضوع «فرهنگ خلاق خوراکی‌های بوم آورد گیلان در توسعه گردشگری منطقه آزاد انزلی» در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌ها و خلاقیت‌های گیلانی‌ها در غذا و پخت انواع آن در جای جای این استان اظهار کرد: گردشگری خوراکی‌ها یکی از فعالیت‌های نوین در کسب و کار گردشگری است که بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی استان گیلان افزود: برگزاری جشنوار‌ه‌ها و جشن‌های خوراکی در محیط‌های شهری و روستایی، برگزاری تورهای غذا برای آموزش تهیه خوارکی‌ها و آشپزی غذاهای محلی و افزایش گردشگرانی که به دنبال تنوع غذایی در محیطی کاملا سنتی هستند، منجر به رونق گردشگری خوارکی‌ها شده است.

وی با بیان اینکه آیین ها و آداب و سنت‌های تهیه و آشپزی غذاهای محلی و سنتی، روش و مراحل تولید و قصه‌ها و ضرب المثل های مربوط به آنها به عنوان یک جاذبه فرهنگی غیر ملموس شناخته شده است، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان گفت با معرفی خوراکی‌ها و غذاهای محلی و وسایل استفاده برای طبخ آن، به آشنایی بیشتر با تنوع خوراکی‌های بوم آورد گیلان و انتقال فرهنگ، آداب تهیه و رسوم آشپزی و آیین‌هایشان به جذب گردشگران به روستاها و رونق اقتصادی منطقه بومی و جلوگیری از کوچ جامعه محلی به شهرها کمک موثری خواهد کرد و فرهنگ خلاق خوراکی‌های بوم آورد گیلان را جهانی کرده و موجب توسعه گردشگری و توسعه اقتصادی جامعه بومی و محلی می‌شود.

کاوه با اشاره به مطالعات انجام شده و دو طرح ثبت شده برای توسعه گردشگری ادامه داد: طرح‌های ایجاد کلنی‌های خوراکی‌ها و طرح خانه‌های روستایی ارائه غذاهای محلی(خانه خوراک بومی) در منطقه آزاد انزلی به عنوان الگو و با شناخت سایر توانایی‌های جوامع محلی و جاذبه‌های پیرامون آن‌ها، می‌توان به توسعه گردشگری خوراکی‌ها و جلب گردشگران و همچنین توانمندسازی جوامع محلی و بومی حتی در دورترین نقاط استان گیلان نائل شد.

مدرس دانشگاه ویژگی‌های منطقه آزاد انزلی را یادآور شد و افزود: تمام حوزه منطقه آزاد انزلی اعم از روستاهای موجود به واسطه ویژگی‌های خاص توریستی و حضور جامعه بومی و محلی دارای پتانسیل‌های ارزنده برای اجرای طرح کلنی‌های خلاق خوراکی‌های بوم آورد برای توانمندسازی جامعه بومی و محلی است.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه تاکنون 475 نوع غذا، خوراک بومی و محلی گیلان شناسایی شده است، گفت: استان گیلان ظرفیت فوق العاده در تنوع خوارک دارد و علاوه بر رشت، تمامی روستاها و شهرهای گیلان این ظرفیت را دارند که در حوزه خوراک شناسی مورد مطالعه قرار گیرند و میراث گرانبهای آشپزی و پخت و طبخ انواع غذا، پیش غذا در آن ها ثبت شود.

کاوه به طرح کلنی‌های خوراکی ها در روستاها اشاره و بیان کرد: با آموزش می‌توان نحوه سرو کردن و ارتقای رعایت آداب تشریفات در سرو غذا را نهادینه کرد. هر چند باید تمامی موازین بهداشتی در مراحل پخت و ارائه غذا به گردشگران رعایت شود اما مطمئنا در روستاها با کمی آموزش می‌توان به توسعه گردشگری غذا در روستاها رسید.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد

ایسنا/هرمزگان دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس به میزبانی روستای گورزانگ برگزار شد.

دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس به میزبانی روستای گورزانگ در دو رشته بازی درا و بازی رمازا با حضور شش تیم از شهرستان میناب و به مدت سه روز برگزار شد.

محمد خوشصوت دبیر اجرایی این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی ورزشی، در کنار ایجاد نشاط اجتماعی و حفظ سنت های گذشته، گرامیداشت ۱۰ اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس است.

وی افزود: دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی به همت دهیاری و شورای اسلامی روستای گورزانگ و با همکاری جمعی از فرهنگ دوستان برگزار شد.

بازی رمازا به شماره ۱۱۰۴ بازی درا به شماره ۸۴ و بازی رحمونی به شماره ۱۰۹۶ همگی در سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث معنوی کشور به نام میناب به ثبت رسیده‌اند.

بازی‌های دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی در دو گروه سه تیمی برگزار شد که در هر رشته تیم اول هر گروه به فینال راه پیدا کرد.

از گروه یک، رشته رمازا تیم شهباز و از گروه دو تیم سایپا به مرحله نهایی راه پیدا کردند که پس از برگزاری فینال تیم سایپا قهرمان شد.

و در رشته درا هم از گروه یک، تیم روستای رکن آباد و از گروه دو، تیم سایپا گورزانگ به فینال راه یافتند که در نهایت تیم سایپا موفق شد عنوان  قهرمانی را از آن خود کند.

در میناب بیش از ۳۰۰ نوع بازی بومی محلی وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب