Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته از کاهش قیمت CNG به عنوان راهکار جدید مقابله با واردات بنزین نام برد.

علی محمودیان با اشاره به رشد افسارگسیخته متوسط مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون متوسط مصرف بنزین به حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده که جهشی حدود ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

به گزاش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته با اعلام اینکه با توجه به ثابت بودن میزان ظرفیت تولید بنزین عملا در شرایط فعلی برای جبران کسری بین تولید و مصرف این فرآورده نفتی روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده و مقادیری هم از ذخایر کشور برداشت می شود، افزود: این افزایش تولید بنزین درحالی در کشور اتفاق افتاده که ایران با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز طبیعی خود را به بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داده است.

این تحلیگر اقتصاد و انرژی با تاکید بر اینکه با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد، اظهار داشت: همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز، در بخش انتقال و توزیع هم ظرفیت شبکه انتقال گاز ایران به بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ایران یکی از بزرگترین شبکه های تولید، انتقال و توزیع گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد، افزود: مطالعه نرخ رشد مصرف بنزین از سال ۱۳۸۰ نشان می‌دهد سالانه برابر ۱۰ درصد بوده است. میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۸۰ برابر ۴۶ میلیون لیتر بود در حالی که در سال ۱۳۸۵ به ۷۴ میلیون لیتر در روز افزایش داشت.

به گفته محمودیان از سال ۱۳۸۵، CNG ناجی بخش حمل و نقل سبک کشور شد و سهم مصرف ۱.۴ میلیون متر مکعب در روز تا سال ۱۳۹۰ به ۱۷ میلیون متر مکعب در روز رسید و توانست روزانه از واردات ۱۷ میلیون لیتر بنزین جلوگیری کند و این راه حلی مناسب برای جایگزین انرژی بخش حمل و نقل با نگاه زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه با توجه به تمام مزیت‌های توسعه صنعت CNG، مسئولان وقت قیمت این انرژی پاک را حدود هشت برابر افزایش دادند و قیمت این سوخت در ایران به بالاترین قیمت در بین کشورهای مصرف کننده CNG تبدیل شد، افزود: در سالهایی که CNG در حال توسعه بود نرخ رشد مصرف بنزین منفی ۴ درصد بود و با افزایش قیمت CNG مجدد نرخ رشد بنزین به ۱۰ درصد رسید و واردات بنزین رونقی مجدد گرفت.

محمودیان با اعلام اینکه در حال حاضر حدود دوهزار و ۴۰۰ جایگاه CNG در ایران با ظرفیت عرضه روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به خودروهای دوگانه سوز در مدار بهره برداری قرار دارد، یادآور شد: با وجود ایجاد این ظرفیت عرضه CNG اما هم اکنون به طور متوسط روزانه ۲۰ تا ۲۱ میلیون مترمکعب CNG در کشور عرضه و توزیع می شود و بیش نیمی از ظرفیت ایجاد شده برای عرضه CNG در کشور خالی و بدون استفاده مانده است.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته در ادامه با تاکید بر اینکه هم اکنون سهم CNG در سبد سوخت خودروهای کشور حدود ۲۱ تا ۲۳ درصد بوده و این درحالی است که امکان افزایش سهم این حامل انرژی پاک به ۴۵ تا ۵۰ درصد به راحتی امکان پذیر است، گفت: دولت و وزارت نفت در صورت موافقت با کاهش قیمت CNG می‌تواند ضمن افزایش انگیزه برای استفاده از این حامل انرژی بدون کوچک‌ترین اقدام و سرمایه گزاری مجدد حجم واردات بنزین را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، CNG و خدمات وابسته با توجه به این موضوع که قیمت گاز طبیعی تحویلی به جایگاه های CNG کشور بیش از ۳ برابر قیمت بخش خانگی است با ارائه پیشنهادی به وزارت نفت خواستار کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت CNG شده است، افزود: کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت CNG منجر به ارزان شدن بهای این حامل انرژی پاک از ۴۱۴ تومان فعلی به ازای هر مترمکعب به کمتر از ۳۰۰ تومان شود.

این فعال صنعت CNG کشور با بیان اینکه در صورت موافقت وزارت نفت با کاهش ۱۵۰ تومانی قیمت CNG در طول چند هفته تقاضا برای مصرف گاز در خودروها ۴ تا ۷ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد و در مدت ۳ ماه بین ۷ تا ۹ میلیون متر مکعب افزایش میابد و به مرز ۳۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید، تصریح کرد: افزایش مصرف CNG قطعا منجر به کاهش واردات بنزین می شود و دست کم روزانه ۳ تا ۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر چشم انداز ادامه کاهش تولید نفت اوپک پلاس، افزایش یافت اما در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی در سه ماه گذشته پیش می رود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، ۱۴ سنت افزایش یافت و به ۸۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال، هر دو شاخص در مسیر ثبت کاهش هفتگی چشمگیری قرار دارند که ناشی از نگرانی سرمایه گذاران نسبت به بالا ماندن نرخهای بهره آمریکا به مدت طولانی تر و محدود شدن رشد اقتصادی این کشور و کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است.

به گفته الکس هودز، تحلیلگر نفتی استون ایکس، هر دو شاخص پایین میانگین ۲۰۰ روزه خود قرار دارند که از نظر فنی، نشان دهنده نزولی شدن قیمت نفت است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: در حالی که فصل رانندگی تابستانی آمریکا پیش روی ما قرار دارد، تورم بالا ممکن است باعث شود مصرف کنندگان در طول تعطیلات، مسیرهای کوتاهتری را انتخاب کنند.

بازار اکنون به داده های اقتصادی آمریکا و شاخصهای عرضه نفت آینده بزرگترین تولیدکننده نفت آمریکا چشم دوخته است.

فدرال رزرو آمریکا، هفته جاری، نرخهای بهره را بدون تغییر نگه داشت و به آمار مایوس کننده اخیر از نرخ بالای تورم اشاره کرد که باعث می شود کاهش نرخ بهره، مدتی طول بکشد. در نتیجه سرمایه گذاران بازار نفت با توجه به عدم کاهش نرخ بهره این کشور، نگران کندی رشد اقتصادی آمریکا شده اند.

پس از انتشار آماری که جهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه، بیش از ۳ درصد سقوط کرده بود.

همچنین مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش بس موقت، نرخ ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ غزه را که قیمت نفت را تحت تاثیر احتمال مختل شدن عرضه جهانی، بالا نگه داشته بود، ضعیف کرده است.

نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۶.۳ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۵.۶ درصد کاهش داشته است. این کاهش شدید، درست چند هفته قبل از نشست بعدی وزیران اوپک پلاس، افتاق افتاده است.

سه منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند: اگر تقاضا برای نفت افزایش بیشتری پیدا نکند، این گروه ممکن است کاهش تولید نفت داوطلبانه به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را که تا پایان ژوئن تعیین شده است، تمدید کند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اشتغال آمریکا که معیاری برای ارزیابی سلامت بازار کار این کشور و معیار کلیدی برای فدرال رزرو در تصمیم گیری درباره نرخهای بهره است، روز جاری منتشر خواهد شد. همچنین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، روز جمعه آمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا را که معیاری برای ارزیابی تولید این کشور در ماههای آینده است، اعلام می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معمای بنزین در ایران
  • ۹ راهکار موثر برای کاهش وزن در زنان بالای ۳۰ سال
  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته
  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین