Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان گفت: در گذشته تمرکز بر آموزش‌های مهارتی قبل از اشتغال و توسط دولت بود، اما در حال حاضر دولت و بخش خصوصی به کمک هم آموزش‌های مهارتی را اجرا و آموزش‌های متصل ‌مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، ابوطالب جلالی افزود: امروز توانسته‌ایم به مشاغلی دست پیدا کنیم که نگرانی‌ها کمتر و دلبستگی و علاقه جوانان به نظام مقدس جمهوری و مشارکتی که در فعالیت‌ها دارند بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بیشتر نشست‌ها، گفتمان‌ها و دغدغه‌هایی که در جامعه مطرح می‌شود پیرامون اشتغال جوانان است که این دل نگرانی هم برای مسئولان و خانواده‌ها، پدران و مادران و برای جوانان، نگران کننده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: صرف نظر از اینکه در گذشته چه اقداماتی صورت گرفته، چه منابعی تخصیص داده شده و چه برنامه‌هایی اجرا شده، نهایتا امروزه با پدیده شوم بیکاری مواجه هستیم که به نظر می‌رسد از تمام تریبون‌ها و رسانه‌ها باید به مسئله آماده سازی جوانان برای قبول مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی پرداخته شود.

جلالی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: در برون رفت از مشکل بیکاری با اتحاد، تلاش و همراهی و استفاده از همه ظرفیت‌ها به اشتغال جوانان کمک خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در داخل کشور ظرفیت‌ها و ثروت عظیمی است که می‌تواند برنامه‌های اقتصادی و اشتغال جوانان را به شکل بهتری مدیریت کند. کسانی که علاقه مند هستند در موضوعات اقتصادی مشارکت داشته باشند، می‌توانند کمک، هدایت و حمایت کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در کشوری هستیم که قابلیت‌ها و مزیت‌هایی داریم و علاقمندی جوانان به مشارکت، توانمندسازی و مهارت‌هایی که افراد باید داشته باشند در قبول این مسئولیت‌ها بسیار مهم است. این دغدغه را داریم که بخش اعظمی از افراد جامعه بیکار هستند و نگرانی بیشتر برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است و اشکالاتی در این حوزه است که باید برنامه‌های جدی‌تری صورت پذیرد.

جلالی افزود: کشورهایی که در شرایط خوبی هستند، نظام آموزش و توانمندسازی در قالب نظام مهارتی را دنبال می‌کنند و جوانان در دوران نوجوانی مسیر شغلی آینده را انتخاب می‌کنند و اگر قرار باشد در این مسیر درست هدایت شوند و انحرافی نداشته باشند، به واسطه تمرین و علاقمندی که در طول دوره تمرین شغل یا آموزش می‌بینند شرایطی ایجاد شود که در مطالبه محیط‌های کسب و کار باشد.

وی اضافه کرد:‌ باید فرصت‌های مهارتی و آموزشی را در اختیار جوانان قرار دهیم، تا زمانی که این اتفاق نیفتد این مشکلات حادتر و دغدغه‌ها بیشتر خواهد شد. در این مسیر لازم است برنامه‌های بهتری داشته باشیم که در این خصوص نقش خانواده‌ها در هدایت، حمایت و راهنمایی فرزندان حائز اهمیت است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در کشور قریب به 15 هزار شغل داریم، که با توجه به شرایط و ظرفیت‌ها اگر بر روی همین تعداد متمرکز شویم قطعا بیکار نخواهیم داشت.

جلالی افزود: بسته‌های آموزشی دقیق متناسب با مشاغلی که امروزه در جامعه داریم تدوین و آموزش‌هایی که صورت می‌گیرد به صورت عملی است. از طرفی علیرغم گران بودن این آموزش‌ها، دولت این ظرفیت‌ها را به صورت رایگان ارائه می‌دهد تا مهارت آموختگان با ارائه طرح‌هایی، تسهیلاتی را دریافت و شغلی را برای خود و دیگران فراهم کند.

وی در راستای معرفی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی و ضرورت آن گفت: در گذشته تمرکز بر آموزش‌های مهارتی قبل از اشتغال و توسط دولت صورت می‌پذیرفت و در حال حاضر دولت و بخش خصوصی به کمک هم آموزش‌های مهارتی را اجرا و آموزش‌های متصل (مدرسه – مهارت) ‌مورد توجه قرار گرفته و در آینده باید دولت به عنوان تسهیل‌گر و بخش خصوصی به عنوان آموزش دهنده آموزش‌های مهارتی مبتنی بر نیاز با تنوع بخشی، مشاغل را در محیط کار واقعی اجرا کند.

وی افزود: در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی متقاضی در کنار استاد کار (مربی) و در محیط کار واقعی دوره آموزشی مهارتی را به مدت حداقل طول استاندارد آموزشی و حداکثر یک سال سپری می‌کند و با محیط کسب و کار نیز آشنا و کسب تجربه می‌کند و ضمن خودباوری برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی آماده می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و به کارگیری نیروی‌های فاقد مهارت با استفاده از ظرفیت و توان آموزشی بنگاه‌های اقتصادی از دیگر مزایای این طرح است.

جلالی اظهار کرد: متقاضیان مهارت آموزی در قالب این طرح به عنوان کارآموز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شناخته شده و با توجه به قراردادی که به امضاء می‌رسد بیمه مسئولیت مدنی آنها به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی‌شود.

وی در معرفی طرح دوم با نام طرح کارورزی دانش آموختگان، گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی و ایجاد انگیزه کارآفرینی و ارتقاء صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در طرح کارورزی دانش آموختگان، متقاضیان و واحدهای پذیرنده (مراکز یادگیری متقاضی) هر دو می‌توانند در سامانه ثبت نام متقاضیان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت نام اقدام کنند.

وی افزود: در این طرح دانش آموخته در کنار دوره آموزشی مهارتی در دوره آمادگی شغلی نیز شرکت کرده و در طول دوره آموزشی که از حداقل چهار ماه تا حداکثر شش ماه به طول می‌انجامد از یک سوم حداقل حقوق کارگری که توسط دولت پرداخت می‌شود برخوردار می‌شود و بیمه مسئولیت مدنی به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی در این مدت نمی‌شوند.

جلالی گفت: این دو طرح می‌تواند موجبات بالا بردن اندازه مشارکت، تنوع رشته‌های آموزشی، مشارکت خبرگان و نخبگان و صاحبان فن و افراد با تجربه شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که از دالان مهارت آموزی عبور و به مشاغل مورد دلخواه دسترسی پیدا کنند هم برای ما باعث انگیزه می‌شود که فرصت‌های بهتری را ایجاد کنیم و هم می‌تواند برای بیکاران انگیزه شود که افرادی که دغدغه کار داشتند اعتماد و قبول کردند بخشی از عمرشان را در این مراکز آموزشی طی کردهه و امروزه بتواند با کمترین سرمایه با درآمد خوب به شغل دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۳۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور

نادر کریمی‌بیرانوند ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: در اجرای طرح «شهید محمودوند» که در راستای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل  اجرا می شود، سال گذشته ۶۰ هزار تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.

 مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را یک عامل مهم در رشد ساحت اقتصادی و اشتغال عنوان کرد و گفت: تا وقتی که دانش‌آموزان مهارت ورود به بازار کار را کسب نکنند نمی‌توانند در این امر تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه مدارس شبانه‌روز اوقات فراغت خوبی برای دانش آموزان در خود دارد، بیان کرد: استان کردستان یک استان پیشرو در مهارت آموزی مدارس شبانه روز است و در همین راستا نمایشگاه طرح‌های خوداتکایی مدارس شبانه روز استان در محل نمایشگاه‌های دائمی از امروز برپا می‌شود.

کریمی بیرانوند از تصویب آیین‌نامه مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان متوسطه خبر داد و افزود: در ساختار آموزشی نیز تغییراتی داده شده و ساعات درسی مهارت آموزش داده خواهد شد.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این اقدام دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در طول سه سال تحصیلی خود ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی را در قالب درس‌های خود می‌گذرانند. 

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • اولین مرکز مهارت‌آموزی سربازان وظیفه خوزستان راه‌اندازی شد
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای