Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:10:29 GMT

حضور برجسته طنزپردازان قمی در عرصه ادبیات کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۸۳۷۸۴

حضور برجسته طنزپردازان قمی در عرصه ادبیات کشور

قم - رئیس حوزه هنری استان قم با اشاره به جایگاه برجسته طنزپردازان قمی از فراهم شدن زمینه طنز فاخر و بدون حاشیه در استان قم خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجدالدین معلمی در نشست خبری که ظهر شنبه به مناسبت برگزاری سومین جشنواره طنز سوهان روح در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه برجسته طنز استان قم، اظهار کرد: برای کسانی که در بیرون استان قم هستند این شهر همیشه با علم، دین و انقلاب معروف بوده است و کمتر کسی از جایگاه برجسته طنازی در این استان مطلع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه استان قم از قدیم در شعر آئینی جایگاه فاخری داشته است، افزود: بسیاری از بزرگان شعر آئینی اهل قم بوده‌اند و امروز در جایگاه شعر طنز نیز هنرمندان استان حرفی برای گفتن دارند و در سطح کشور درخشش جدی داشته‌اند.

وی به زبان تلخ و گزنده طنز نیز اشاره و تصریح کرد: در استان قم با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه‌ای که دارد شاید این نگاه مدیریتی وجود داشته باشد که باید با احتیاط بیشتری در حوزه طنز وارد شد.

می‌توان طنز گفت بدون اینکه حاشیه ایجاد کرد

معلمی با اشاره به برگزاری محفل طنز «قم پز» در استان قم، تأکید کرد: ما در محفل طنز قم که ۲۷ جلسه از آن برگزار شده است ثابت کردیم که می‌توان طنز گفت بدون اینکه حاشیه ایجاد کرد.

رئیس حوزه هنری استان قم محفل طنز قم پز را نمونه عینی از خنده حلال عنوان کرد و گفت: محفل طنز قمپز بعد از نشست تهران پربرنامه‌ترین و جدی‌ترین نشست طنزی بوده است که در این سال‌ها برگزار شده است.

وی با تأکید بر شرط حذف خطوط فکری و عقیدی در این جلسات، افزود: اتفاق جدیدی در طنز استان در نتیجه این جلسات رخ داده است و آن پرورش نسل جدیدی درعرصه طنز است، ۲ سال پیاپی است که طنزپردازان قمی در حضور مقام معظم رهبری به شعرخوانی طنز می‌پردازند که از همین محفل‌ها به شعرطنز روی آورده‌اند.

معلمی از کسب مقام‌های کشوری هنرمندان طنزپرداز قمی یاد کرد و گفت: جشنواره سوهان روح جایی برای تجلیل از همه کسانی است که طنز فاخر و بدون حاشیه دارند و در واقع می‌تواند سوهان روح را جشنواره جشنواره‌های قم نام برد.

تأکید سوهان روح بر استفاده از گویش قمی

رئیس حوزه هنری استان قم با اشاره به تأکید سوهان روح بر استفاده از گویش قمی، افزود: گویش قمی ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای برای طنز دارد و اگر به درستی از آن استفاده نشود افرادی به شیوه‌ای نادرست از آن استفاده خواهند کرد و این جشنواره موقعیت مناسبی برای این استفاده درست است.

وی با تقدیر از همکاری ویژه شهرداری در برگزاری این جشنواره، تصریح کرد: کار فرهنگی هزینه دارد و این مخارج از عهده حوزه هنری برنخواهد آمد و امیدوراریم که با همکاری نهادهای مربوطه شرایطی را ایجاد کنیم که فضایی برای تنفس، تفریح و آرامش در قم برای مردم فراهم شود.

معلمی به حضور چشمگیر خانم‌ها در عرصه طنز استان هم اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های مسئولان در سطح کشور این بود که خانم‌ها کمتر به این عرصه وارد می‌شود اما ما شاهدیم بودیم که خانم‌های قمی از حضور در همین محفل طنز قمپز اشعار خود را در سطح کشوری عرضه کرده‌اند و قطعا شعر طنز در سطح کشور را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

در این نشست از پایگاه خبری جدید حوزه هنری قم نیز رونمایی شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها عرصه ظهور حضور مردم در حکمرانی هستند

فرماندار همدان ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات اعضای شوراهای شهر و روستا گفت: بنا بر فرمایش امیرالمومنین در نهج البلاغه، مردم عماد دین هستند و ستون دین و ستون خیمه سیاست بدون حضور مردم ایستادگی نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، مسلم مخفی امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توجه به حضور مردم در عرصه‌های مختلف یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی بوده و حضرت امام (ره) از زمانی که نهضت را شروع کرد و پس از آن در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و در تمام عرصه‌هایی که توفیقی برای نظام اسلامی بوده توجه به حضور مردم داشتند.

وی حضور مردم را مهم و اثرگذار دانست و افزود: اکنون هم اگر احساس می‌شود که گاه دشمن با سیاه نمایی و ناامیدسازی قصد دارد مردم از میدان اصلی انقلاب کنار بروند، به دلیل آگاهی از نقش مؤثر مردم است.

فرماندار همدان ادامه داد: به همین علت، اگر مردم واقعاً بخواهند از حاکمیت جدا بشوند هزینه و خسارت زیادی برای کشور خواهد بود.

مخفی با اشاره نقش ویژه شوراها در مشارکت‌جویی مردم اضافه کرد: هرچه بررسی کنیم که کجا به سراغ مردم رفتیم تا مردم را در نظام و حکمرانی و کشورداری دخیل کنیم، هیچ جایی به اندازه شوراهای شهر و روستا این امر به منصه ظهور نرسیده است، به همین علت لازم است شوراها تقویت شده و آسیب‌شناسی شوند.

وی با بیان اینکه حضور مردم در عرصه از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر می‌بینیم برهه‌هایی در کشور اقتصاد به مشکل تبدیل شده، به دلیل این است که مردم اینجا وارد نشدند، لذا در شعار سال مقام معظم رهبری تاکید بر مشارکت مردم است.

مخفی تصریح کرد: لذا کار شورا را نباید کم اهمیت بگیریم و تجربه بشری هم نشان داده هرجا مردم حضور داشته باشند حکمرانی و اداره جامعه به بهترین وجه و کمترین هزینه انجام می‌شود.

فرماندار همدان با اشاره به آنکه به اندازه کافی قانون در کشور داریم تا گره از کار مردم باز شود، گفت: در این مسیر و در کار شوراها، هرچه قدر بتوانیم از حاشیه کم کنیم و همگرایی و وحدت داشته باشیم با توجه به آیه یدالله مع الجماعه، توجه به قوانین و استفاده از ظرفیت‌های قانونی، پیشرفت خواهیم کرد.

کد خبر 750181

دیگر خبرها

  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • شوراها عرصه ظهور حضور مردم در حکمرانی هستند
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم