حاشیه هایی از سریال شهید عباس بابایی
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۸۹۶۳۴
سریال ۲۴ قسمتی "شوق پرواز" که پس از پایان سریال مختارنامه از شبکه یک سیما پخش گردید، با اقبال فراوانی از سوی مخاطبان روبهرو شد. به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، عباس خامهیار بهمناسبت پانزدهم مردادماه، سالروز شهادت خلبان سرافراز، شهید عباس بابایی، متنی نوشته است:
- پانزدهم مردادماه سالروز شهادت خلبان سرافراز شهید عباس بابایی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
- ماجرا از این جا آغاز میشود که نخستین بار در سال ۱۳۷۲ جرقه همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گروه تلویزیونی شاهد بنیاد شهید برای ساخت سریالی پیرامون زندگینامه خلبان شهید عباس بابایی زده شد. بلافاصله تحقیق و نگارش فیلمنامه سریال شروع شد. پس از نگارش فیلمنامه، تولید سریال در سال ۱۳۷۹ آغاز و صحنههایی از پرواز جنگندههای نیروی هوایی تصویربرداری شد که البته در سال ۱۳۸۰ با توقف تولید مواجه گردید.
- از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قبل از تجمیع نهادهای ایثارگری، گروه تلویزیونی شاهد دچار افت برنامهسازی گردید که پس از تجمیع و پذیرش مسئولیت بنیاد شهید و امور ایثارگران توسط برادر گرانقدرم جناب دکتر دهقان و قرار گرفتن گروه تلویزیونی شاهد ذیل مجموعه معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی که مسئولیت آن را به عهده داشتم، بر آن شدیم تا گروه را از وضعیت موجود خارج و تولید فیلمهای سینمایی و سریالها را با گستردگی تمام در دستور کار قرار دهیم که درخشش فیلمهای سینمایی روز سوم و شب واقعه در جشنواره بینالمللی فیلم فجر از نتایج آن بود.
- همزمان بازنویسی و نگارش سریال شوق پرواز توسط جناب فرهاد توحیدی آغاز شد و کارگردانی و تهیهکنندگی آن، پس از بررسیهای فراوان به آقایان یدالله صمدی و جواد نوروزبیگی سپرده شد.
- در خردادماه سال ۱۳۸۸ یعنی پس از ١٦ سال توقف، تصویربرداری در بارگاه شاهزاده حسین و گلزار شهدای قزوین با حضور ریاست وقت بنیاد شهید دکتر دهقان، اینجانب، مرحومه ملیحه حکمت(همسر شهید بابایی) و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و بازیگران برجسته سریال از جمله سید شهابالدین حسینی، هنرمند توانمند کشورمان و صاحب نقش شخصیت شهید و مشاور هنری سریال جناب مجید مجیدی کلید زده شد.
- در مرحله جدید و در دو سالی که از زمان تولید تا آغاز پخش سریال توسط شبکه یک سیما در شهریور سال ۱۳۹۰ طول کشید، با فراز و نشیبهای فراوانی روبهرو بودیم؛ مشکلات مالی، تغییر مدیریت عالی بنیاد و توقف چند ماهه، زنگ خطر تعطیلی مجدد تولید را بارها به صدا درآورد که با پیگیریهای مستمر و خون دل خوردنهای فراوان و تلاشهای بیشائبه همکاران خوبم در گروه تلویزیونی و مؤسسه شاهد؛ آقایان محمد اسماعیل رضائی و ناصر دهقانی ثمر داد.
- نقش مؤثر مرحومه خانم ملیحه حکمت، همسر شهید والامقام بابایی، در سرعت بخشیدن به چرخه کار بسیار ستودنی است.
او از آغازین روزها در کنار ما و عوامل تولید حضور و در درخشش این سریال سهم وافری داشت. این را هم نباید از نظر دور داشت که بخش مهمی از سریال را باید مدیون همکاری صمیمانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست.
- سریال ۲۴ قسمتی شوق پرواز که پس از پایان سریال مختارنامه از شبکه یک سیما پخش گردید، با اقبال فراوانی از سوی مخاطبان روبهرو شد و به زبانهای عربی، انگلیسی، بوسنیایی و کردی دوبله و با زیرنویس فرانسوی از شبکههای برون مرزی سازمان صداوسیما نیز پخش شد و در فرامرزهای کشورمان نیز مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت. به گفته ریاست وقت سازمان صدا و سیما این مجموعه خوش ساخت توانست یکی از اسطورههای بزرگ این ملت را به خوبی معرفی کند.
- سید شهابالدین حسینی بازیگر نقش شهید بابایی بازی در نقش شهید والامقام را سهم بودنش در این دنیا میداند و میگوید: سریال شوق پرواز برایم یک یادآوری بود؛ یادآوری برای اینکه جایی که زندگی میکنم را بشناسم و با ارزشها و افتخاراتش سرم را بالا بگیریم. و بالاخره آرزوی مادر شهید بابایی که میگفت از دنیا چیزی نمیخواهم جز دیدن فیلم پسرم که قبل از مرگم ساخته شود، تحقق یافت.
شهید عباس بابایی در سال ۱۳۲۹ در قزوین دیده به جهان گشود. او در سال ۱۳۴۸ به دانشکده خلبانی راه یافت و پس از گذارندن دوره آموزش مقدماتی برای تکمیل دوره به آمریکا اعزام شد. پس از بازگشت و دریافت گواهینامه خلبانی وارد نیروی هوایی شد. او که جزء خلبانان تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف۵ بود، برای پرواز با هواپیمای اف۱۴ نیز انتخاب شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان سرپرست انجمن اسلامی پایگاه اصفهان، به پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت.
شهید بابایی در این دوران چنان درخشید که در تاریخ ١٣٦٠/٥/٧ فرماندهی پایگاه هشتم هوایی به عهده ایشان گذاشته شد و در سال ۱۳۶۲ به معاونت عملیات نیروی هوایی منصوب گردید و در طول دوران دفاع مقدس رشادت و شجاعت خود را به نمایش گذاشت. وی سرانجام در یک عملیات برونمرزی در صبح روز پانزدهم مردادماه ۱۳۶۶ مصادف با عید سعید قربان به مسلخ عشق شتافت و به شهادت رسید.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد...
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۹۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رکورددار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
هشتم اردیبهشت، سالروز شهادت قهرمانی است که رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان است و محمد عسگری در فیلم سینمایی «آسمان غرب» که این روزها روی پرده سینما در حال اکران است، به روایت مقطع کوتاهی از زندگی او میپردازد؛ این کارگردان در گفتوگو با ایمنا از عشق به وطن شهید علیاکبر شیرودی میگوید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، این برای چندمینبار است که دیالوگهای طلایی میلاد کیمرام در نقش شهید شیرودی، تماشاگران را سر وجد آورده است «چه جوری وایسم و ببینم، خاکم رو دارند میگیرند، زن و بچه مردم رو میکشند، به ناموسمون دارند، تجاوز میکنند، نمیتونم، الان باید وایسیم و دفاع کنیم.»
جادوی سینما در روایت قهرمانان این بار هم مؤثر افتاده است و همه مجذوب فیلمی شدهاند که به بازخوانی تحولات روزهای ابتدایی آغاز جنگ تحمیلی و نقشآفرینی خلبانان هوانیروز در دفاع از میهن تمرکز دارد.
در دو سه روز ابتدایی پس از حمله نیروهای بعث عراق به خاک ایران، علیاکبر شیرودی به همراه جمع اندکی از همراهانش در نیروی هوایی تن به دستورات بالا نمیدهد و ترجیح میدهد نسبت به آن تمرد کنند! همین تمرد از یک دستور نظامی، اما تأثیری شگرف بر ادامه تحولات جنگ میگذارد.
«آسمان غرب» تلاش کرده است تا این چند روز ملتهب را به تصویر درآورد و روایتی از قهرمانی را به تصویر بکشد که جانش را در راه وطن و مردمش فدا کرد و امروز کلمه شهید کنار نامش نصب شده است.
محمد عسگری، کارگردان این فیلم به دنبال روایت بزرگمردی است که ستاره درخشان جنگهای کردستان نام گرفته بود و به گفته شهید «ولیالله فلاحی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی: «ناجی غرب و فاتح گردنهها و ارتفاعات آریا، بازیدراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیرممکنها را ممکن ساخت.»
شهید شیرودی همچون آهنربایی است که انسانها را به خود جذب میکندمحمد عسگری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا از مازندران درباره انتخاب موضوع فیلمنامهاش که درباره مقطع کوتاهی از زندگی شهید شیرودی است، میگوید: به لحاظ فنی برای هر کارگردانی جذاب است که در آسمان کارگردانی کند، حالا به واسطه هر چیزی که ممکن است یک هواپیما یا یک بالگرد باشد، اما در بخش دیگر، شیرودی یک شخصیت آهنرباگونهای است که انسان را جذب خود میکند.
وی میافزاید: بهویژه در این دوره زمانه ما، اینکه یک نفری بهخاطر غیرتی که به وطنش، خاکش، مردمش، ناموسش، خانوادهاش، نظامش و هر آنچه فکر میکنید دارد، در موضوعاتی گنجانده میشود که آدمی دادخواه و عدالتخواه باشد تا پشت مردمش باشد و این روحیه برای من روحیه جذابی است؛ اینکه وجوه اصلی یک قهرمان را در خود دارد.
کارگردان آسمان غرب با بیان اینکه این دلایل موجب انتخاب این شخصیت شد، ادامه میدهد: زمانی که دیدم سوژه مناسبی است، آن را انتخاب کردم، ضمن اینکه برهه زمانی که به آن در فیلمنامه پرداختم، همچون خورشیدی دیدم که به واسطه عمل آنها میدرخشید، اما گذر زمان روی آن سایه انداخته بود.
عسگری اضافه میکند: رخداد دراماتیک و حماسهگونهای که در روزهای ابتدای جنگ انجام میدهند و ارتش سازمان درستی نداشت و سپاه تازه داشت، شکل و قوت میگرفت و این ماجرا موجب میشود تا شرایط ویژهای پیدا کند و اینها باعث میشود تا بتواند مرا برای ساخت موضوعی جذب کند که انجام هم شد.
آسمان غرب، نمونهای از تمام آسمان ایران استکارگردان نامی چهلودومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به شناختش از شهید شیرودی قبل از آغاز ساخت فیلم میگوید: اطلاعاتم در این مورد شهید، اطلاعات محدودی بود که دیگران هم دارند، اما آنچه در ساخت این فیلم کمک کرد، گفتوگوهای میدانی با همرزمان شهید بود، ضمن اینکه مطالعات و اتفاقاتی که در آن برهه از زمان رخ داد، بخشی از ساخت فیلمنامه بوده است.
وی میافزاید: حضور میدانی در سرپل ذهاب، پادگان ابوذر و اتفاقات آنجا، همچنین گفتوگو با روستاییانی که در آن دوران از زمان و اینکه چرا آن کارها را در آنجا انجام داد، موجب شد تا فیلمنامه نوشته شود و به این شهید جذب شوم.
کارگردان نخستین فیلم حوزه مقاومت به نام «اتاقک گلی» درباره انتخاب فیلم دومش به نام آسمان غرب میگوید: دلیل این نام به این خاطر بود که این موضوع در غرب کشور اتفاق افتاد و در آسمان، البته آسمان غرب نمونهای از تمام آسمان ایران است و معطوف به غرب کشور نیست، بهطور قطع در جنوب کشور هم همینطور بوده است، بههرحال ما قهرمانانی را داریم که خلبان هستند و قهرمانی آنها در آسمان بوده است، حالا چه خلبان هواپیمای جنگی، بالگرد یا سایر که در روزهای جنگ مأموریتهای و پروازهای خاص و خطیر خودشان را داشتند.
عسگری با اشاره به استقبال مردم از اکران این فیلم روی پردههای سینما ادامه میدهد: اشتباهی در فیلمهای ما اتفاق افتاده است و آن این است که عنوانی روی فیلمی گذاشته میشود، بهطور مثال عنوان شیرودی یا قهرمان بهعنوان یک شخصیت کشوری یعنی زندگی او، در صورتی که در این فیلم اینطور نیست، این فیلم رخدادی از روزهای نخست جنگ است که بر حسب اتفاق علیاکبر شیرودی قهرمان آن روزها بود، بهخاطر همین برخی میگویند که چرا معنویات شیرودی را نشان ندادید؟، در واقع اشتباه محض است که بخواهیم در ۱۰۰ دقیقه تمام آنچه که شهید شیرودی بوده است را به نمایش درآوریم.
وی اضافه میکند: در این فیلم جنگندگی یا همان غیرت به وطن و جوهر انسانیت و اخلاق شهید شیرودی به نمایش در آمده است؛ شخصیتی که قهرمان ما در برههای از زمان بوده است و بزرگان از او به عنوان «مالک اشتر» زمانه نام میبرند و بهخاطر سلحشوری و جنگندگی او بوده است.
علاقه شهید شیرودی به حضرت امام راحلکارگردان آسمان غرب ادامه میدهد: نکته نخست درباره روایت این فیلم سلحشوری، جنگندگی و قصه این سلحشوریها در آن دوره بوده است و نکته دیگر در مورد معنویات و خانواده شیرودی است؛ شما به عنوان یک فیلمنامهنویس به یک زاویهای نگاه میکنید و آن شخصیت و جوهره شیرودی محسوب میشود و آن ویژگی برای جوان و نوجوان امروزی ملاک است و این قهرمان شجاع را دوست دارد، شما میخواهید آن را به جوان امروز نشان دهید، بنابراین باید آن را به زبان روز به جوان امروز رساند.
وی تاکید میکند: به عنوان مثال شهید شیرودی در جایی در این فیلم به امام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایمان دارد؛ ابزار شیرودی بالگرد است؛ عکس امام را به آن میچسباند و به آن آهن بیخاصیت به لحاظ مفهومی جان میدهد و این همان زبان سینماست که سبب میشود نوجوان و جوان سینما را دوست بدارد.
عسگری با بیان اینکه با حضور در بعضی از اکرانهای فیلم در سینماها میبینیم که نوجوان و جوان با صوت و سرافرازی شیفته شیرودی میشوند و این نشانه خوب از نوع ارتباط جوان امروز با این قهرمانان است، میگوید: مطمئناً در یک فیلم ۱۰۰ دقیقهای نمیتوان تمام وجوه یک شخصیت مهم را مطرح کرد، شخصیتی که زمانی که خبر شهادتش به حضرت امام (ره) رسید، ایشان به فکر فرو رفتند و با اینکه درباره همه شهدا میگفتند خدا آنها را بیامرزد، اما درباره شهید شیرودی گفتند که او آمرزیده است، یا مقام معظم رهبری درباره این بزرگمرد فرمودند که شیرودی، اولین نظامی بود که به او اقتدا کردم.
کد خبر 748225