Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@18:33:23 GMT

۱۲ شهریور‌ماه؛ آغاز کار شورای شهر پنجم

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۸۹۹۸۴

۱۲ شهریور‌ماه؛ آغاز کار شورای شهر پنجم

شهر>شورای شهر - اگرچه تا آخرین ساعات روز گذشته خبری از زمان دقیق شروع به‌کار رسمی دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران از طرف دولت اعلام نشد اما به‌نظر می‌رسد ۱۲شهریور ماه، روز آغاز به‌کار دوره جدید پارلمان شهری پایتخت باشد.

طبق اخبار شنيده شده از سوي برخي مسئولان وزارت كشور و منتخبان جديد شورا، زمان شروع رسمي دوره جديد مديريت شهري براساس قانون موجود تعيين مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين بدان معناست كه طبق قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراها، زمان آغاز به‌كار شوراهاي شهر 12شهريور خواهد بود. هرچند مجلس اخيرا براساس اصلاحيه‌اي در اين قانون، شروع به‌كار شوراها را 14مرداد مصوب كرده، اما به خاطر طي‌نشدن مراحل خود، عملا ماده قانوني قبلي ملاك كار قرار مي‌گيرد.

افشين حبيب‌زاده، منتخب شوراي شهر پنجم نيز روز گذشته در گفت‌وگو با همشهري عنوان كرد كه اين شورا براي آغاز كار خود به‌صورت رسمي همچنان منتظر ابلاغ دولت به وزارت كشور است. وي با بيان اينكه اگرچه مجلس اصلاحيه‌اي را در اين رابطه مصوب كرده و شوراي نگهبان هم آن‌را به تأييد رسانده، گفت:

«طبق اين اصلاحيه 13مرداد‌ماه پايان كار شوراي چهارم اعلام شده اما از آنجا كه روند قانوني اصلاحيه هنوز در حال طي شدن است، به‌احتمال خيلي زياد شروع كار دوره جديد به شهريور‌ماه موكول مي‌شود.» به گفته وي طبق قانون، مهلتي كه پس از درج اصلاحيه مورد نظر در روزنامه‌هاي رسمي كشور بايد طي شود هنوز به اتمام نرسيده؛

بنابراين زمان آغاز كار شوراي شهر پنجم در مرداد‌ماه نخواهد نبود. گفتني است زهرا نژادبهرام، ديگر منتخب دوره پنجم شوراي اسلامي شهر تهران هم ديروز از قول سخنگوي وزارت كشور، 12شهريور‌ماه را براي آغاز به‌كار دوره جديد شوراها مورد تأييد قرار داد. همچنين عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس در گفت‌وگو با ايسنا در ارتباط با اصلاحيه اخير مطالبي را عنوان كرد.

علي‌اصغر يوسف‌نژاد اظهار داشت:‌ «هم‌اكنون اصلاحيه قانون انتخابات شوراها از سوي شوراي نگهبان تأييد شده اما پس از تأييد شورا قانون بايد به مجلس ابلاغ شود و مجلس در نامه‌اي به دولت ابلاغ كند. دولت نيز بايد ظرف 3روز آن‌را در روزنامه رسمي به چاپ برساند و پس از چاپ در روزنامه رسمي، قانون پس از 2 هفته قابليت اجرايي خواهد داشت.» به گفته وي با توجه به اينكه قانون، عطف به ماسبق نمي‌شود و چون اصلاحيه قانون هنوز در روزنامه رسمي چاپ نشده و عملا به بيش از 2هفته زمان نياز دارد، آغاز به‌كار شوراها 12شهريور خواهد بود.

عدم‌‌اعلام برنامه از نامزدها، انصراف‌شان تلقي مي‌شود

جدا از زمان آغاز به‌كار شوراها، انتخاب شهردار تهران نيز اين روزها بسيار محل بحث شده است. اعضاي شوراي شهر تهران در نخستين جلسه كار خود بايد ضمن مشخص كردن رئيس شورا، با رأي خود شهردار را هم انتخاب كنند. در اين بين تاكنون 7نامزد براي تصدي اين پست مشخص شده‌اند و براساس تصميم منتخبين دوره پنجم شورا، اين 7نفر تا پايان هفته جاري مهلت دارند كه برنامه‌هاي خود را ارائه كنند. حال گفته مي‌شود چنانچه هر يك از نامزدها برنامه خود را تا آخر هفته اعلام نكند، انصراف‌ او تلقي مي‌شود. زهرا بهرام‌نژاد در همين خصوص گفت:

«براساس برنامه زمانبندي، گزينه‌ها و نامزدهاي شهرداري تهران چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاري بايد برنامه‌هاي خود را به منتخبان شوراي شهر ارائه دهند. از همه برنامه‌ها كپي گرفته مي‌شود و در اختيار اعضا قرار مي‌گيرد تا قبل از شروع جلسه بتوانند نسبت به برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي آنها آشنايي پيدا كنند.» اينطور كه وي عنوان كرد تا پايان روز پنجشنبه 2 گزينه نهايي براي شهرداري تهران انتخاب مي‌شوند و منتخبان شوراي شهر براساس برنامه‌هاي تحويل داده شده اين دو نفر را انتخاب مي‌كنند.

حبيب‌زاده ديگر منتخب دوره پنجم اما با بيان اينكه هيچ‌يك از نامزدهاي پايتخت انصراف نداده است، افزود: «هنوز مهلت دقيقي به‌عنوان آخرين فرصت براي ارائه برنامه نامزدها مشخص نكرده‌ايم.»وي اضافه كرد: «در آينده‌اي نزديك روز و ساعتي كه قرار است كانديداهاي شهرداري برنامه‌هاي خود را ارائه كنند، اعلام خواهد شد.»

مروري بر سوابقنامزدهاي شهرداري تهران

در جلسه 4مرداد ميان منتخبين دوره پنجم شوراي شهر تهران مقرر شد تا به كانديداهاي شهرداري تهران 2هفته براي تنظيم برنامه‌هاي‌شان فرصت داده شود و سپس آنها در هفته سوم مردادماه برنامه خود را در شورا قرائت كنند. براساس مصوبه آنها همچنين تعيين شد در جلسه پيش‌رو 2ساعت به هر كانديدا فرصت داده شود تا برنامه‌هاي خود را تشريح كند و پس از آن كانديداها به سؤالات اعضا پاسخ خواهند داد.

اكنون همانطور كه گفته شد قرار است از بين 7كانديداي مطرح شده 19مرداد‌ماه منتخبين 2نفر را انتخاب و در نهايت به يك فرد با كابينه‌اش به‌عنوان شهردار آينده تهران رأي دهند. 7كانديد شهرداري تهران داراي سوابق متعددي هستند كه مرور اين سوابق خالي از لطف نيست.

محمدعلي نجفي: وزير سابق آموزش و پرورش، رئيس سازمان برنامه و بودجه، سرپرست وزارت علوم، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و مشاور فعلي رئيس‌جمهور در امور اقتصادي. وي در رأي‌گيري آزمايشي توانست 21رأي از 21منتخب شوراي پنجم را دريافت كند. حسين مرعشي: نماينده مجلس در دوره‌هاي پنجم و ششم، استاندار كرمان، مسئول دفتر رئيس‌جمهور در دولت اول مرحوم آيت‌الله هاشمي، معاون رئيس‌جمهور دولت اصلاحات و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري. وي در رأي‌گيري آزمايشي 20رأي گرفت. الهه كولايي: نمايندگي مجلس ششم، عضو سابق حزب مشاركت، استاد علوم سياسي در دانشگاه تهران و عضو سابق شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان. به‌عنوان تنها زن كانديدا براي شهرداري تهران در رأي‌گيري آزمايشي 16رأي كسب كرد. محمدعلي افشاني: كارشناس ارشد مديريت از دانشگاه صنعتي شريف، معاون عمراني وزير آموزش و پرورش، معاون عمراني و برنامه‌ريزي در 4استانداري، عضو حزب اعتماد ملي و استاندار فعلي فارس. افشاني در رأي‌گيري آزمايشي 14رأي از منتخبين گرفت. حبيب‌الله بيطرف: استاندار يزد، وزير نيرو در دولت اصلاحات و معاون پژوهشي و مهندسي وزير نفت. او از 21منتخب توانست 12رأي بگيرد. محمد شريعتمداري: وزير بازرگاني، سرپرست وزارت ورزش، معاون اجرايي رئيس‌جمهور و رئيس سازمان فضايي. شريعتمداري 11رأي از منتخبين گرفت. محســـن مهرعليزاده: استاندار خراسان، رئيس سازمان تربيت بدني و عضو هيأت مديره سازمان منطقه آزاد كيش.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۸۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد

رئیس دانشگاه تهران در پی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیران علمی و اجرایی و مسئولان کمیته‌های این آیین را که همزمان با نود سالگی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، منصوب کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ با شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران با صدور احکام مسئولان ستاد بزرگداشت این فخر ملی، دکتر مهدی شهبازی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان دبیر شورای علمی ستاد آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران در نودمین سالگی تأسیس دانشگاه تهران، محمدحسین حاج ابراهیمی معاون مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان دبیر شورای اجرایی این ستاد و حسین رضایی دبیر نظام پیشنهاد‌های دانشگاه تهران را به عنوان رئیس دبیرخانه و کنترل پروژه این ستاد منصوب کرد.

رئیس دانشگاه تهران در احکام دیگری، روسای کمیته‌های این ستاد را نیز منصوب نمود که بر اساس آن، دکتر الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته امور بین‌الملل، دکتر فرزاد زیویار مشاور رئیس دانشگاه به عنوان رئیس کمیته فرهنگی و سیاسی، دکتر مهدی قربانی رئیس دانشکده منابع طبیعی به عنوان رئیس کمیته ذی‌نفعان، ابراهیم حسن‌زاده کلیشمی مدیرکل رفاه و سلامت کارکنان دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته تدارکات و پشتیبانی، مهدی تجلی معاون ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی (سمات) دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته هنری، دکتر ناصر غلامی مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، محمدرضا تقی‌دخت رهقی رئیس اداره روابط عمومی دانشکدگان فنی به عنوان رئیس کمیته تولید محتوا و مدیریت دانش، ابراهیم پاک رئیس اداره تشریفات و مراسم‌های مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته تشریفات و نیما شایان مدیر ارتباطات و رسانه دانشگاه تهران به عنوان رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه ستاد آئین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سنت دانشگاهی ایران در نودمین سالگی تأسیس دانشگاه تهران منصوب شدند.

دکتر مقیمی همچنین دکتر رقیه قاسم‌پور مدیر اجرایی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران را به عنوان قائم‌مقام دبیر نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که دومین دوره اعطای این نشان در آیینی ویژه در هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و از برنامه‌های ویژه دانشگاه تهران است، منصوب کرد.

پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

بررسی سیر تکامل نماد‌های آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی، چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

دیگر خبرها

  • خلجی: استان تهران یکی از استان‌های محروم است
  • ۱۲ حکم رئیس دانشگاه تهران برای بزرگداشت سنت دانشگاهی ایران صادر شد
  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • اجرای صد‌ها برنامه طی دهه کرامت در استان تهران
  • سکونت ۵۰ درصد از اتباع کشور در استان تهران
  • آغاز جلسه علنی عصر مجلس
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • آمادگی ۲۵ بسته در بجنورد برای جذب سرمایه‌گذار
  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است
  • تامین ۲۰ درصد سهم اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری