Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مجله دانستنيها - حسين رحماني: اگر گزارش هاي رسانه هاي مختلف درباره پيشرفت ها و آزمايش هاي شرکت هاي بزرگ در رابطه با اتومبيل هاي خودران (بدون راننده) باعث شده اند که تصور کنيد پيشرفت هاي حوزه حمل و نقل تنها به وسايل چهارچرخ محدود شده اند، بايد در ديدگاهتان تجديدنظر کنيد. چون موتورسيکلت ها هم به اندازه خودروهاي چهارچرخ، آينده درخشان و هيجان انگيزتري دارند و به سرعت به سوي استفاده از فناوري هاي سطح بالا در حرکتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




منطقي به نظر مي رسد که تصور کنيم فناوري ها و نوآوري هايي که در ساختار خودروها به کارگرفته مي شود، در دستور کار توليدکنندگان موتورسيکلت هم قرار بگيرند. گذشته از اين ها، طراحي هاي زيبا و آينده نگرانه موتورسيکلت هاي مدرن باعث شده اند اين وسيله هاي نقليه جايگاهي هميشگي در فرهنگ عامه داشته باشند؛ براي نمونه موتورسيکلت ها در مجموعه کميک بوک هاي «قاضي دِرِد» (Judge Dredd) و فيلم هاي علمي- تخيلي «Tron» و مجموعه فيلم هاي «نابودگر» و به ويژه قسمت چهارم آن يعني «رستگاري نابودگر» (Terminator Salvation) حضور بسيار پررنگي داشته اند. از سوي ديگر شکل و شمايل موتورسيکلت هاي اسپرت جديد هم، کاملا با ايده اي از آينده که در آن ماشين ها ظريف، تميز و پرقدرتند، همخواني دارد.




موتورسوار انسان نما: پاييز گذشته، ربات انسان نماي ياماها با توانايي راندن موتورسيکلت 1000 سي سي RIM که گل سرسبد محصولات ياماهاست، زلزله اي در دنياي فناوري هاي موتورسيکلت به راه انداخت.


اگر فکر و خيال را کنار بگذاريم و به سراغ واقعيت برويم، متوجه مي شويم که بسياري از مشتاقان موتورسيکلت با مشکلاتي از جنس مشکلات علاقه مندان به خودروهاي چهارچرخ دست و پنجه نرم مي کنند؛ مشکلاتي مانند اين که چگونه هزينه تعمير و نگهداري و سوخت به کمترين ميزان برسد، مسافرت هرچه امن تر باشد و موتور سيکلت هرچه کمتر به محيط زيست آسيب برساند. درواقع انگيزه بهينه سازي فناوري موتورسيکلت ها هم جنبه تجاري دارد و هم جنبه اشتياق شخصي.

عصر موتورسيکلت ها


نخستين موتورسيکلتي که توليد شد، محصول شرکت «هيلدبرند و ولف مولر» (Hildebrand & Wolfmuller) بود که توليد آن به سال 1894 (1273) بر مي گردد. حجم موتور اين موتورسيکلت تقريبا 1500 سي سي (سانتي متر مکعب يا cubic centimeters، واحدي که براي اندازه گيري حجم سيلندر به کار مي رود) بود.


ممکن است تصور کنيد هرچه حجم سيلندر موتور بيشتر باشد، مقدار توان ايجاشده بيشتر خواهدبود، اما موتورسيکلت هاي امروزي نشان مي دهند که همه چيز در حجم سيلندر خلاصه نمي شود. حجم سيلندر 1000 سي سي براي موتور موتورسيکلت هاي امروزي، زياد است و با اين حال، بيشينه سرعت آخرين سوپربايک ها به فراتر از 320 کيلومتر در ساعت هم مي رسد.


موتورسيکلت «Ninja H2R کاواساکي» مي تواند به سرعتي حدود 400 کيلومتر در ساعت برسد؛ يعني تقريبا 10 برابر بيشينه سرعتي که موتورسيکلت هيلدبرند و ولف مولر مي توانست به آن برسد. دست يافتن به چنين سرعت هايي حاصل پيشرفت فناوري است که به موتورها و موتورسيکلت ها اجازه مي دهد کارکرد بهينه تري داشته باشند و نيروي فوق العاده اي توليد کنند.




موتور هيلدبرند و ولف مولر: موتور چهارزمانه «هيلد برند و ولف مولر» مي توانست موتورسيکلت را به بيشينه سرعت 45 کيلومتر در ساعت برساند.


براي نمونه، Ninja H2R از سوپرشارژري بهره مي برد که توان خروجي موتور را به قدري تقويت مي کند که براي استفاده در جاده بسيار زياد است. اين سوپربايک، همانند سوپربايک هاي «S100RR» شرکت «ب ام و» و «Panigale S1299» توليد، «دوکاتي» (Ducati)، به قابليت هاي پيچيده اي مجهز است که مکانيک موتورسيکلت را هنگام حرکت کنترل مي کند تا بهترين سواري ممکن تجربه شود.


يکي از اين فناوري هاي پيچيده، سيستم «کنترل اصطکاک پويا» يا «dynamic traction control» است که چسبندگي پايدار به سطح جاده را تضمين مي کند تا مانورها، ترمز و شتاب گيري موتورسيکلت به بهترين نحو انجام شود. سيستم کنترل اصطکاک درواقع سيستمي است که دائما حرکت چرخ ها را زير نظر دارد تا اطمينان حاصل شود هر دو چرخ با سرعتي يکسان در حال چرخش هستند. اگر تفاوتي در سرعت چرخيدن چرخ ها مشاهده شود، نيروي منتقل شده به چرخ عقب کمتر مي شود تا سرعت چرخ عقب کاهش پيدا کند.

يکي از نمونه هاي چنين ساز و کاري، سيستم «3D Intelligence» شرکت ايتاليايي «Grip One» است که با استفاده از حسگرهاي مختلف، داده هاي مورد نياز را گردآوري مي کند؛ حسگرهايي که مي توانند تا 200 بار در ثانيه، داده هايي مانند وزن وارد شده به چرخ ها، سرعت و زاويه کج شدن موتورسيکلت را در اختيار سيستم مرکزي بگذارند.

به سوي هوشمندسازي


اگر مواد هوشمند انعطاف پذير جايگزين تنه هاي فعلي موتورسيکلت ها شود، نسل بعدي اين وسيله نقليه مي تواند حتي مانورپذيري بيشتري داشته باشد. موتورسيکلت مفهومي «Motorrad VISION NEXT 100» شرکت ب ام و بر پايه همين ايده طراحي شده و در حقيقت پيش بيني خيالي ب ام و از شکل و شمايل قابليت هاي وسايل نقليه دو چرخه در سال 2040 (1419) است.


اسکلت اين موتورسيکلت که «فلکس فريم» (Flexframe) ناميده مي شود، کاملا يکپارچه است و هنگام پيچيدن موتورسيکلت به چپ و راست، تمام اين بدنه به سمت مورد نظر مي چرخد. چنين بدنه اي مي تواند از فشارها و تنش هاي مکانيکي بکاهد و خوردگي ميان اجزاي متحرک بدنه را عملا حذف کند.


از ويژگي هاي ديگر اين موتورسيکلت ب ام و مي توانيم به لاستيک هاي آن اشاره کنيم که مي توانند با بافت جاده يا زميني که روي آن حرکت مي کنند، سازگار شوند. همچنين موتور اين موتور سيکلت مفهومي مي تواند در حال حرکت تغيير شکل دهد تا اين وسيله نقليه در حين حرکت حالت آيروديناميکي بهتري داشته باشد.




Motorrad VISION NEXT 100: طرح مفهومي ب ام و براي موتورسيکلت هاي سال 2040 (1419)


اين پروتوتايپ (نمونه اوليه) از يک سيستم ديجيتال هم استفاده مي کند که مي تواند تغييراتي نامحسوس در موتور محرک موتورسيکلت به وجود بياورد تا موتور در شرايطي بهينه به کار خود ادامه دهد. با اين که موتور سيکلت هاي هنرمندانه اي مانند VISION NEXT 100 و Ninja H2R کامپيوترهاي مخصوص وسايل نقليه را به سطحي بالاتر ارتقا داده اند، اما سيستم هاي الکترونيکي اي که به راننده اجازه مي دهند با فشار دادن يک دکمه ترمز بگيرد يا دنده عوض کند، چيز تازه اي نيستند.


در حال حاضر، کنترل حرکت موتورسيکلت از طريق سيستم هاي الکترونيکي به قابليتي استاندارد و عادي براي موتورسيکلت هاي رده بالا تبديل شده است. براي نمونه وقتي موتورسيکلت سوار مي خواهد گاز بدهد، يک «ترانسپوندر» (transponder، وسيله اي که مي تواند سيگنال الکترونيکي يا راديويي توليد کند) حرکت دست راننده را به سيگنال الکترونيکي تبديل مي کند.


سپس اين سيگنال به واحد کنترل الکترونيکي موتورسيکلت فرستاده مي شود و اين واحد کنترل، اقدام متناسب با اين سيگنال را انجام مي دهد و براي نمونه سوخت بيشتري به داخل موتور تزريق مي شود.

کاواساکي Ninja H2R: سريع و نيرومند

اگر انتظار داريد اين موتور سيکلت پرقدرت باشد، سراغ يکي از بهترين مدل هاي آمده ايد. درحقيقت «Ninja H2R کاواساکي» به قدري نيرومند است که راندن آن در جاده هاي معمولي قانوني نيست. در طراحي اين موتورسيکلت اصول علم فيزيک در کنار مهندسي ظريف قرار گرفته است.



از آن جا که اين موتورسيکلت براي پيست هاي مخصوص موتورسواري طراحي شده است، موتور محرکي براي آن درنظر گرفته شده که مي تواند بسيار بيشتر از موتور موتورسيکلت هاي قانوني در جاده هاي عمومي نيرو توليد کند. افزون بر اين، پوسته اي روي اسکلت اين موتور سيکلت سوار شده است که بيشتر به قسمت جلوي جت هاي جنگنده شباهت دارد که البته بي حکمت هم نيست.

دماغه تيز، قسمت مخروطي و بالچه ها به شکلي طراحي شده اند که مقاومت در برابر جريان باد به کمترين ميزان برسد. اما تنها طراحي ظاهري و مکانيکي اين موتورسيکلت ها نيست که به بهترين نحو انجام شده است؛ علاوه بر همه اين ها، سيستم کنترل الکترونيکي هنرمندانه اين موتورسيکلت مي تواند يک موتورسواري روان، ايمن و تحت کنترل کامل را، حتي در سرعت 400 کيلومتر در ساعت، نويد دهد.

سوپر شارژر سانتريفيوژي: اين نوع سوپرشارژر هوا را با قدرت به داخل موتور مي دمد تا احتراق داخل سيلندر با قدرت بيشتري انجام شود.پروانه: با چرخش اين قطعه، هوا به داخل سوپرشارژر مکيده و سپس به داخل موتور دميده مي شود.جعبه دنده کروي: کاواساکي از مهندسان بخش هوا و فضاي خود خواسته است جعبه دنده اي بر اي انتقال نيروي سوپرشارژر طراحي کنند.سريع و آتشين: اين سوپر بايک ترکيبي است از طراحي هوشمندانه و موتوري که از جديدترين فناوري ها استفاده مي کند.طراحي آيروديناميک: پوشش بسيار سبک بدنه را مهندسان هوانوردي طراحي کرده اند تا مقاومت موتورسيکلت در برابر جريان هوا کم شود. چيزي که در سرعت هاي بالا، مانع از لرزش هاي اضافي مي شود.ارتباط هاي الکترونيکي: سيستم الکترونيکي قابليت هايي دارد که در پيچيدن، ترمز کردن، شتاب گيري و تعويض دنده به راننده کمک مي کند و ميزان چسبندگي لاستيک ها به سطح جاده را بالاتر مي برد.کنده شدن چرخ ها: قابليت «Launch Control» اين امکان را مي دهد که موتورسوار هنگام آغاز حرکت، با بيشينه قدرت ممکن شتاب بگيرد.ترمزهاي قوي: براي اطمينان از عملکرد مناسب ترمزها در سرعت هاي بالا، ديسک هاي ترمز نيمه معلق بزرگي براي اين موتورسيکلت درنظر گرفته شده اند.موتور 899 سي سي: اجزاي متحرک موتور چهار سيلندر به گونه اي تنظيم شده اند که با سوپرشارژر در هماهنگي کامل باشند.چرخ هاي آتشين: چرخ هاي اين موتورسيکلت به سبک سوپربايک هاي مسابقات قهرماني جهان طراحي شده اند. براي ساخت رينگ ها از آلومينيوم سبک استفاده شده است و لاستيک عقب براي بيشينه کردن چسبندگي، 200 ميلي متر ضخامت دارد.


آينده همين جاست


فناوري وايرلس يا بي سيم هم توانسته است رانندگان را از طريق تعبيه حسگرها و فرستنده هايي در لباسشان با موتورسيکلت مرتبط کند. دستکش هاي مجهز به بلوتوث به رانندگان اجازه مي دهند هنگام رانندگي، به مديريت پخش موسيقي بپردازند يا اين که به تلفنشان پاسخ بدهند. همچنين کلاه هاي ايمني هوشمند مي توانند تعامل پيچيده تري را ميان راننده و موتورسيکلت ممکن کنند.


در سال 2014 (1393) توسعه دهندگاني توانستند با معرفي کلاه هوشمندي به نام «Skully» در صدر خبره هاي جهان موتورسيکلت قرار بگيرند. کلاه هوشمند آن ها که به دوربيني براي ديدن پشت سر راننده مجهز است، نمايشگر کوچکي داشت و مي توانست با گوشي هوشمند در ارتباط باشد و امکان برقراري تماس صوتي و دريافت مسير از طريق اپ هاي ناوبري را فراهم کند. متاسفانه اين پروزه به سرانجامي نرسيد و کلاه Skully هيچ وقت توليد نشد. اما توسعه کلاه هاي ايمني پيشرفته براي موتورسيکلت ها تنها به همين يک مورد محدود نيست.



سيستم Riding Assist هوندا: ايستاده، بدون جک، بدون راننده

فناوري اي انقلابي که تعادل موتورسيکلت را به صورت خودکار حفظ مي کند، حتي اگر موتورسيکلت يک جا ايستاده باشد.




حرکت هاي ريز: حرکت هاي کوچک چرخ جلو به چپ و راست باعث مي شود موتورسيکلت متعادل بماند.موتورسيکلت خودران: «هوندا» براي معرفي فناوري «رايدينگ اسيست» موتورسيکلتي را به نمايش گذاشت که مي توانست بدون راننده حرکت کند، از فاصله دو ستون يک در عبور کند و بايستد.تغيير شکل: وقتي موتورسيکلت در حالت توقف است، زاويه کمک فنرهاي جلو تغيير مي کند تا بيرون آمدگي چرخ افزايش پيدا کند.بدون ژيروسکوپ: به جاي استفاده از ژيروسکوپ هاي عادي که باعث افزايش وزن موتورسيکلت مي شود، مهندسان هوندا از فناوري حفظ تعادلي استفاده کرده اند که در ربات «ASIMO» به کار رفته است.


در نمايشگاه «CES 2016»، ب ام و طرحي از يک کلاه ايمني را معرفي کرد که شامل نمايشگر قابل برنامه ريزي هم مي شد. مهندسان ب ام و، با نگاهي به آينده، روياي جهاني بدون کلاه ايمني را در سر مي پرورانند.


اين مهندسان، به عنوان بخشي از موتورسيکلت مفهومي VISION NEXT 100، عينک هوشمندي را طراحي کرده اند که مي تواند مسير نگاه راننده را تشخيص بدهد و متناسب با جهت نگاه راننده، چشم اندزا پشت سر را در آينه عقبي مجازي نمايش دهد.
اين عينک مي تواند نقشه ها و منوهايي را هم به نمايش بگذارد که مي شود با ژست هاي حرکتي دست، با آن ها تعامل داشت و کار کرد.




نمايشگر ب ام و: طرح مفهومي ب ام و براي نمايشگري خاص روي کلاه کاسکت که اطلاعاتي را درباره جاده و سفر به موتورسوار نشان مي دهد.


با همه اين ها، موتورسيکلت ها سابقه بسيار بدي دارند و گاهي با لقب هايي مانند «قاتل» و «آدم کش» به خطرناک بودن آن ها اشاره مي شود. طي سال هاي گذشته تلاش شده است آموزش ها و فرهنگ سازي هايي در جهت استفاده از پوشش مناسب و رانندگي با سرعت مطمئن انجام شود، اما توليدکنندگان هم کوشيده اند با استفاده از فناوري هاي جديد، راندن موتورسيکلت ها را ايمن تر کنند.


در سال 2015 (1394) گزارشي در استراليا منتشر شد که نشان مي داد استفاده از ترمزهاي ABS در موتور سيکلت مي تواند ميزان مرگ و مير و جراحت هاي جدي ناشي از تصادفات را تا 21 درصد کاهش دهد. در حال حاضر بيشتر موتورسيکلت هاي جاده اي به ترمزهاي ABS مجهز مي شوند. موتور سيکلت ها هم درست مانند دوچرخه ها، ترمزهاي جداگانه اي براي چرخ جلو و عقب دارند. حسگرهاي سرعت مي توانند تشخيص بدهند اين چرخ ها با چه سرعتي در حرکتند.


وقتي راننده ترمز مي گيرد، سيستم ABS، متناسب با ميزان فشار ترمز، تغييرات کوچکي در حرکت يک يا هر دو چرخ موتورسيکلت ايجاد مي کند تا اطمينان حاصل شود چرخ ها قفل نمي شوند تا موتورسيکلت سر نخورد و واژگون نشود. اما حتي با وجود استفاده از ABS، بسياري از موتورسيکلت سواران ممکن است زمين بخورند.


خوشبختانه با توجه به پيشرفت هاي اخير در پوشش هاي مخصوص موتورسواري، احتمال آسيب ديدن در چنين مواردي هم کاهش پيدا کرده است. شرکت بريتانيايي «D3O» پليمري مخصوص براي پوشش موتورسواران ساخته است. لباس مخصوصي که از اين پليمر ساخته مي شود، کاملا انعطاف پذير است و مي تواند از بدن موتورسواران در برابر ضربه هاي ناگهاني محافظت کند.

موتورسيکلت هاي سبز

استفاده از هيدروژن و اکسيژن- عنصرهاي تشکيل دهنده آب- در سلول هاي سوختي هيدروژني براي نيرو بخشيدن به وسايل نقليه مي تواند موتورسيکلت هاي سبزتري عايدمان کند؛ وسايل نقليه اي که با دوچرخه هاي موتوردار قرن نوزدهمي که از نيروي بخار هم بهره مي بردند، تفاوت دارند.

سلول هاي سوختي از طريق فرايندي شيميايي که باعث جدا شدن الکترون ها از اتم هاي هيدورژن مي شود، الکتريسيته توليد مي کنند. سپس اکسيژن با اين الکترون ها و اتم هاي هيدروژن ترکيب مي شود. نتيجه اين که تنها ماده زائد اين چرخه، آب است.

در سال 2007 (1386)، شرکت «سوزوکي» در نمايشگاه موتور توکيو موتورسيکلتي به نام «Crosscage» معرفي کرد که از سلول سوخت هيدروژني براي شارژ يک باتري ليتيم- يوني بهره مي برد. اين مدل به خاطر تاثير ناچيزش روي محيط زيست جذاب به نظر مي رسيد، اما اين طرح سرانجامي نيافت و آن موتورسيکلت در حد همان طرح اوليه باقي ماند.

ايده اميدوارکننده تر استفاده از باتري هاي الکتريکي تعويض پذير يا شارژ شدني است؛ درست مانند سيستمي که در خودروهاي «تسلا» به کار مي رود. موتور سيکلت سازاني مانند «زير» (Zero)، «هوندارم و «هارلي- ديويدسون» (Harley-Davidson) به تازگي موتورسيکلت هايي را آزمايش کرده اند که با نيروي باتري کار مي کنند.




env: يکي از موتورهاي الکتريکي آينده نگرانه


شرکت هاي مختلفي هم هستند که لباس هايي مجهز به ايربک يا کيسه هوا توليد مي کنند. به عنوان نمونه، شرکت «الپاين استارز» (Alpinestars) لباسي با عنوان «Tech Air» معرفي کرده که با کشيده شدن زيپش، ايربگ هاي داخلي آن فعال مي شود. اگر موتورسوار زمين بخورد، اين ايربگ ها به سرعت پر از هوا مي شوند تا از قسمت هاي آسيب پذير بدن موتورسوار محافظت کنند. اما فناوري توقف ندارد و حتي مي توان موتورسيکلت هايي را تصور کرد که تعادلشان را به صورت خودکار حفظ مي کنند و زمين خوردن براي آن ها معنايي ندارد.


شرکت «هوندا» فناوري خودش در اين زمينه را «Riding Assist» مي نامد. «رايدينگ اسيست» مي تواند کمک موثري براي موتورسواران تازه کاري باشد که در حفظ تعادل موتورسيکلت مشکل دارند. حتي موتورسواران کهنه کار هم مي توانند با استفاده از اين فناوري، با خيال راحت تري در ترافيک سنگين (که مجبورند با سرعت کمتري برانند) موتورسواري کنند.

Airbus APWorks Light Rider: موتورسيکلت فوق سبک

با موتورسيکلتي آشنا شويد که با پرينتر سه بعدي ساخته شده و به قدري سبک است که مي توان با دست بلندش کرد.




بدنه نشکن: اسکلت اين موتورسيلکت از آلياژ آلومينيومي ساخته شده که در برابر خوردگي مقاوم است؛ آلياژي به نام «اسکالمالوي» (scalmalloy) که تقريبا به اندازه تيتانيم استحکام دارد.سيک وزن: «لايت رايدر» نام مناسبي براي اين موتورسيکلت است، چون تنها 35 کيلوگرم وزن دارد.سوراخ هاي بدنه: بخش هايي از بدنه موتورسيکلت سوراخ هايي دارد که امکان عبور کابل و سيم را هم فراهم مي کند.الهام گرفتن از زندگي: براي طراحي بدنه اين موتورسيکلت از ساختار قدرتمند اسکلت هاي طبيعي الهام گرفته شده است.موتور پرقدرت: موتور اين موتورسيکلت به قدري نيرومند است که مي تواند ظرف مدت سه ثانيه موتورسيکلت را از حالت توقف به سرعت 45 کيلومتر بر ثانيه برساند.


موتورهاي خودران


در سال هاي اخير اتومبيل هاي خودران (بدون راننده) در مرکز توجه قرار گرفته اند. هيچ بعيد نيست که بعد از موتورسيکلت هايي که مي توانند تعادل خودشان را حفظ کنند، نوبت به موتورسيکلت هايي برسد که بتوانند بدون راننده رانندگي کنند.


اخيرا خبر رسيده است که گوگل مشغول آزمايش هايي در اين زمينه است و کليپ تبليغاتي رايدينگ اسيست هم، موتورسيکلتي را نشان مي دهد که پشت سر راننده اش در حرکت است. همچنين مي توان به موتورسيکلت هاي پليسي فکر کرد که راننده ندارند. «چارلز بمباردير» (Charles Bombardier)، مدير سايت «imaginactive.org»، موتورسيکلتي مفهومي از اين دست طراحي کرده است که مي تواند با استفاده از دوربين سه بعدي، قانون شکني هاي ترافيکي و رفتارهاي خطرناک در حين رانندگي را تشخيص بدهد. هرچند چنين طرح هايي زيادي تخيلي به نظرمي رسند، اما از آينده اي خبر مي دهند که در آن موتورسيکلت ها ديگر تنها موضوع علاقه مندي موتورسيکلت بازها نخواهندبود.


با توجه به افزايش گريزناپذير تعداد وسايل نقليه، برخي موتورسيکلت سازان روي طرح هايي براي کاهش ميزان تاثير وسايل نقليه روي محيط زيست سرمايه گذاري کرده اند؛ طرح هايي مانند استفاده از موتورهايي با آلايندگي صفر و طرحي به نام «i-Road» از «تويوتا» که با بهره گيري از ويژگي هاي خودروهاي چهارچرخ و موتورسيکلت، مرز بين اين دو نوع وسيله نقليه را مخدوش کرده است. اين نوآوري ها فعلا نمونه هايي اوليه (پروتوتايپ) هستند، اما اگر عملي بودنشان ثابت شود، موتورسيکلت ها مي توانند به انتخاب نخست براي وسيله حمل و نقل شخصي بيشتر مردم جهان تبديل شوند.

موتورسيکلت هاي بدون راننده


اين طرح مفهومي خودروي گشت زني دوچرخي است که نيازي به راننده ندارد و مي تواند جانشين پاسبان ها شود.




کارآگاه الکترونيکي: موتور الکتريکي 24 اسب بخاري به اندازه اي بي سر و صدا است که مي تواند بدون جلب توجه به خلافکاران نزديک شود. اين موتور هيچ گونه آلايندگي اي هم ندارد.ديده باني: اين وسايل نقليه براي زير نظر گرفتن خيابان هاي شهري طراحي شده اند، نه تعقيب و گريز با سرعت بالا. حرکت با سرعت زياد و در مسافت طولاني مي تواند باعث تمام شدن باتري اين موتورسيکلت شود.چراغ گردان: چراغ گردان با نورهاي آبي و قرمز براي جلب توجه خلافکاران (براي نمونه رانندگان با سرعت غيرمجاز) استفاده مي شود.بدنه مستحکم: بدنه موتورسيکلت از ماده اي با استحکام بالا و وزن پايين (مانند فيبرکربن) ساخته مي شود.بدنه نشکن: اسکلت اين موتور سيکلت از آلياژ آلومينيومي ساخته شده که در برابر خوردگي مقاوم است؛ آلياژي به نام «اسکالمالوي» (scalmalloy) که تقريبا به اندازه تيتانيم استحکام دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۰۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، جشنواره کشتی آزاد و فرنگی نونهالان استان سمنان با عنوان "سمنان، پایتخت شهرهای جاده ابریشم" "گرامیداشت جانباز مدافع حرم، پهلوان هادی خاکپاش و شهدای ورزشکار استان سمنان" روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در سالن بزرگ غدیر شهر سمنان برگزار شد.

در این دوره از مسابقات حدود ۱۷۰ کشتی گیر آزاد و۲۰ تا کشتی گیر فرنگی در قالب ۱۷ تیم برگزار شد و درپایان نفرات اول و دوم و سوم مشترک به شرح زیر معرفی شدند

گفتنی است با نظر کمیته فنی محمدمهدی دروهی از باشگاه شهید صدرزاده سمنان به عنوان فنی ترین کشتی گیر و پرویز ایمانی از فولاد محله برترین مربی و باشگاه دلاوران سمنان بهترین باشگاه معرفی شدند

✓وزن ۳۵ کیلوگرم: محمد مهدی دروهی (باشگاه شهید صدرزاده سمنان)-مهدی رضوانی (بسطام) و کیان رشمه و محمدرضا محمدی(گرمسار)

✓وزن ۳۸ کیلوگرم:سید حنطه طباطبایی(باشگاه ولیعصر عج)-ماهان فولادی(فولاد محله) و متین کردی(باشگاه نورانی),محمدرضا داودی زاده (دامغان)

✓وزن ۴۱ کیلوگرم: متین چنگیزی (فولاد محله)-علی اقیان (باشگاه دلاوران) و امیر عباس بوربور(گرمسار),مهدی غلامی (شاهرود)

✓وزن ۴۴ کیلوگرم: احسان رضایی(دلاوران)- ابوالفضل امیر احمدی (دامغان) و صدر نیکدل (گرمسار) ،امیر علی بلوچی (آیندگان)

✓وزن ۴۸ کیلوگرم: امیررضا شجاعی (ولیعصر عج)- امیر حسین امیر احمدی (دامغان) و ابوالفضل تات (گرمسار) ، محمد باقر احمدی(نردین)

✓وزن ۵۲ کیلوگرم: سید ابوالفضل یوسفی (دامغان) - احمدرضا اصغری (نردین) و یزدان اسکندری(شاهرود),محمد حسین تیموری (میامی)

✓وزن ۵۷ کیلوگرم: امیر علی وجدانی(شاهرود)- سجاد نوروزی (میامی) و امیر علی کریمی (شاهرود), امیر مهدی عباسی (فولاد محله)

✓وزن ۶۲ کیلوگرم: مهدی عجم اکرامی (شاهرود)- سید عادل موسوی (فولاد محله) و بنیامین حاج عیدی (دامغان) ،احد عوامی (سرخه)

✓وزن ۶۸ کیلوگرم: رهام برزگر (فولاد محله)-محمد طاهر احمدیان (باشگاه نورانی) و امیر عباس لطفی (شاهرود) ، امیر عباس باقری (شاهرود)

✓وزن ۷۵ کیلوگرم : امیر علی یزدانی (دلاوران) - زانیار گل محمدی (گرمسار) و هادی رحمانیان (شاهرود),ماهان امین نژاد (دامغان)

✓وزن ۸۵ کیلوگرم : علیرضا زیاری (دلاوران)- علی اکبر میرآخورلی(گرمسار) و محمد پورچه (سرخه) ،امیر علی پارسا (دلاوران)

✓وزن ۱۰۰ کیلو گرم : سید مهزیار حسینی (دلاوران ) - عرفان گیلوری (گرمسار) ،محمد حسین افتخاریان (دامغان) ،حسین پهلوانی پور ( باشگاه شهید صدرزاده)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900647

دیگر خبرها

  • شمس آذر 2-1 پیکان؛ اوج هیجان در قزوین؛ پیروزی، تساوی و دوباره پیروزی!
  • داداش کلاه یادت نره 
  • موتورسیکلت ۴ میلیاردی قاچاق در اصفهان توقیف شد
  • یک میزبانی هیجان‌انگیز در انتظار والیبال ایران
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • هیجان ستاره بایرن: چی بهتر از بازی با رئال!
  • شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • ۳۱۰ نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند