Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@15:36:17 GMT

جولان هاری در سیستان/ 4 هزار سگ اتلاف شد

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۹۲۳۹۰

جولان هاری در سیستان/ 4 هزار سگ اتلاف شد

بیماری هاری بیماری خطرناک و کشنده ای است که این روزها در منطقه سیستان به راحتی و بدون مانعی جولان می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ بیماری هاری از طریق گاز گرفتگی حیوانات به ویژه سگ ها منتقل می شود که در صورت رسیدگی سریع و تزریق آمپول های ویژه از مرگ حتمی مبتلایان جلوگیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علیرغم مرگ‌۶ نفر در منطقه سیستان به دلیل ابتلا به هاری همچنان سگ های ولگرد در منطقه جولان می دهند و به راحتی مردم را مورد گاز گرفتگی قرار می دهند.

طبق گفته مسولان تعداد ۱۰ هزار سگ ولگرد در منطقه به راحتی زندگی می کنند به طوری که امکان ندارد در محله یا کوچه ای پابگذارید که در آن چند سگ در حال استراحت نباشد.

وجود سگ ها علاوه بر نازیبایی شهر و انتقال بیماری ها به انسان ها سبب بروز ترس و دلهره در میان افراد به ویژه بانوان و کودکان می شود که این موضوع سبب برهم خوردن امتیت روانی در منطقه می شود.

به نسبت سال گذشته تعداد حیوان گزیدگی افزایش چشمگیر داشته است

فرماندار زابل گفت: سگ های ولگرد موضوعی که تقریبا ازاوایل امسال با توجه به تعدد حیوان گزیدگی هایی که نه فقط شهر زابل بلکه در سطح سیستان انجام شد، مطرح شده چرا که موضوع از حالت عادی خارج شده است.

هوشنگ ناظری به خبرنگار اوشیدا گفت: نسبت به سال گذشته افزایش حیوان گزیدگی در منطقه به خصوص در شهرهای مرزی و محدوده های میلک و مجموعه های دیگر وجود دارد.

وی تصریح کرد: تعداد گازگرفتگی های انجام شده از سوی حیواناتی به خصوص سگ های ولگرد باعث شد که موضوع حالت ویژه ای به خود بگیرد، به طوری که شک هایی نسبت به این موضوع ایجاد شده بود که آیا دچار هاری و یا مشکوک به هاری هستند یا نه؟

ناظری تاکید کرد: کودکی که در شهرستان هیرمند که از برادران افاغنه بود به دلیل هاری جان سپرد که براین اساس به دلیل اینکه برای درمان دیر اقدام کرده بودند و ۱۰ روز بعد از حیوان گزیدگی به بیمارستان هیرمند مراجعه و در آنجا به آنها گفته شده که باید به بیمارستان زابل مراجعه کنند و باز هم با یک هفته تأخیر به بیمارستان زهک رفته در حالی که بیماری شدت گرفته بود در آنجا هم اعلام کردند به بیمارستان زابل مراجعه شود که عملا کار از کار گذشته بود.

وی تاکید کرد: افرادی که بر اثر هاری در منطقه سیستان در سال جاری جان خود را از دست داده اند شامل دو یا سه مورد در شهرستان نیمروز، یک مورد در زهک و یک مورد هم در نقاط روستایی زابل بوده است.

ناظری تصریح کرد: این اتفاقات باعث شد که تغییر رفتارهای سگ های ولگرد مورد مشاهده قرار گرفته و به منظور اطمینان از سلامت آن ها و عدم ابتلا به هاری نمونه تست گرفته و به تهران ارسال شود که در این راستا پس از بررسی دقیق ابتلا به بیماری هاری مورد تایید واقع شد.

برگزاری ۱۰ جلسه در ظرف ۲۰ روز

فرماندار زابل خاطرنشان کرد: برای مقابله با هاری جلسات متعددی برگزار شد اما بعد از اعلام تایید نمونه تست شده به بیماری هاری، مسئله حساس تر شد و جلسات متعدد دیگری برگزار شد به طوریکه در مدت ۲۰ روز ۱۰ جلسه برگزار شد.

ناظری اظهار کرد: نسبت به اهمیت این موضوع برای شهرداری زابل و بنجار و همینطور دستگاه هایی که دست اندر کار بودند مثل علوم پزشکی، نیروی انتظامی و دامپزشکی ضرب العجل ۳ روزه ای گذاشته شد که اتلاف سگ های ولگرد به خصوص در قسمت هایی که میزان حیوان گزیدگی زیاد بوده و گزارش های زیادی داشتیم، انجام شود.

وی تاکید کرد: درجلسه ای که با دهیاری های شهرستان زابل داشتیم به آنها تأکید و ابلاغ شد تا نسبت به اتلاف سگ های ولگرد در سطح روستا اقدام کنند.

محل زاد و ولد سگ ها در اطراف شهرها می باشد

فرماندار زابل ادامه داد: مشکل اساسی این است که این سگ های ولگرد از سمت روستاها و شهرهای اطراف به سمت زابل می آیند و محل زاد و ولد و تکثیر آنها در اطراف شهر زابل است و بعضا هم مربوط به شهرستان زابل نمی شود.

ناظری ابراز کرد: یکی از این موارد روستای سه قلعه است که کانون سگ های ولگرد شده که مربوط به شهرستان دیگر است.

وی ابراز کرد: با توجه به شیوع هاری در سطح شهرستان زابل اقدامات زیادی انجام شد و نسبت به هشدارهایی که از ابتدای سال تا جلسه قبلی داشتیم، چهار هزار قلاده سگ اتلاف شدند که برخلاف قوانین رایج کشور بود همچنین این تعداد هم با سم و هم با گلوله از بین رفته اند.

فرماندار ویژه زابل و معاونت استاندار خاطرنشان کرد: مردم باید نسبت به این موضوع در جریان باشند و اطلاع و آگاهی از این بیماری و نوع رفتارهای آن داشته باشند و بدانند که علاوه بر سگ، روباه و شغال هم ناقل بیماری است به طوری که سگ در شعاع سه کیلومتری و روباه و شغال تا شعاع ۳۰ کیلومتری می توانند این بیماری را انتقال دهند.

وی افزود: با توجه به این شرایط هم به محیط زیست و هم مردم اعلام شده که هر نقطه ای که لاشه هایی از حیوانات را دیدند سریعا اعلام کنند.

وی تصریح کرد: دامپزشکی در تمام این مدت آمادگی داشته و دارد که واکسیناسیون را چه برای انسان و چه برای دام ها و سگ های صاحب دار به صورت رایگان انجام دهد تا از شیوع بیماری پیشگیری شود.

ناظری گفت: در ارتباط با اقداماتی که باید انجام می شد بزرگترین مشکل موجود این است که سگ ها از ارتباط با شهرها و روستاهای اطراف وارد شدند به خصوص از شهرهای مرزی که تعدادی هم مراجعه کننده وجود داشته، از این مریض هایی که دچار حیوان گزیدگی شده بودند از افاغنه بودند که از کشور همسایه به اینجا آورده شدند اما باید برای اینکه مراکز شهری در منطقه سیستان کنترل شود لازمه آن این است که روستاهای اطراف را مورد کنترل و مراقبت قرار دهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۲۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار امروز در برنامه زنده پرسمان شبکه خاوران گفت: طی دو سه سال اخیر، روز‌های بهاری متفاوتی را در خراسان جنوبی تجربه می‌کنیم و بارش‌های مناسبی هم امسال داشتیم.


عباس زاده با بیان اینکه این بارش‌ها برای خراسان جنوبی که چندین سال از خشکسالی رنج می‌برد، بسیار نوید بخش است، افزود: سال زراعی از مهر هر سال تا پایان شهریور سال آینده است که از ابتدای سال زراعی جاری، متوسط بارش استان ۱۰۱ و نیم میلی متر است که به دنبال همین بارش‌های اخیر (اسفندماه و فروردین ماه) حاصل شده است.


وی گفت: متوسط میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۹۴.۷ دهم میلی متر بوده که امسال تا این لحظه حدود ۱۰ درصد افزایش بارندگی داشته ایم، اما هنوز به متوسط بارش‌ها در بلند مدت نرسیده ایم و باید به ۱۱۷.۶ دهم میلی متر برسیم.


معاون استاندار با بیان اینکه نسبت به دوره بلند مدت مشابه ۱۴ درصد کاهش بارندگی داریم، افزود: بیشترین بارش‌ها مربوط به حاجی آباد زیرکوه با ۶۷.۲ دهم میلیمتر بود که پیش بینی‌های هواشناسی و دو مرحله هشدار سطح نارنجی مبنی بر بارش شدید و سیلاب از قبل اطلاع رسانی شده بود.


عباس زاده با اشاره به حرف مردم در زیرکوه که چنین بارشی را در ۶۰ سال گذشته بی سابقه خوانده بودند، گفت: بارش شدید از ساعت ۱:۲۰ تا پنج صبح در زیرکوه، سیلاب را جاری کرد که البته با توجه به هشدار‌های هواشناسی برای پنج شهرستان، همه در آماده باش کامل بودیم و به محض اینکه تمرکز بارش‌ها در زیرکوه اتفاق افتاد، امکانات برای رفع مشکلات بسیج شد.


وی با بیان اینکه مهمترین خسارت سیل به محور‌های مواصلاتی بوده، گفت: حجم سیلاب بالا بود لذا برخی راه‌ها بسته شد البته پلیس راه و راهداری تا آخر شب همه‌ی محور‌ها را بازگشایی کردند، اما شانه‌ی جاده‌ها شسته شده و زیر آسفالت جاده‌ها خالی و ناایمن شده است و قطعاً ترمیم آن زمان بر است.


معاون استاندار از همراهی همه دستگاه‌ها با وجود فاصله زیاد زیرکوه تا مرکز استان قدردانی کرد و افزود: به درخواست فرماندار زیرکوه، جلسه مدیریت بحران در استان برگزار و امکانات و دستگاه‌ها برای کمک رسانی بسیج شدند.


عباس زاده با بیان اینکه یک اقدام و همکاری خوب در شرایط بحران را تجربه کردیم، گفت: معادن اطراف حاجی آباد، فرمانداری قاین، راهداری، بنیاد مسکن، هلال احمر، بسیج سازندگی، قرارگاه شهید ناصری و ارتش پای کار آمدند و تا ظهر عمده دغدغه‌ها رفع شده بود.


وی با ذکر اینکه روستا‌های در مسیر سیل بازدید شده، افزود: خسارت به واحد‌های مسکونی و محل‌های نگهداری دام‌ها و بخش کشاورزی در سطح روستا‌ها زیاد بود.


معاون استاندار گفت: تیم‌های ارزیاب از روز گذشته در محل حاضر شده اند و خسارت‌ها بعد از برآورد در روز‌های آینده جمع بندی و اعلام خواهند شد.


عباس زاده با اشاره به دغدغه بازماندگان کنکور در سیل زیرکوه، افزود: از ساعت ۵ صبح دغدغه حضور بموقع دانش آموزان در کنکور را داشتیم و تمهیداتی هم در این زمینه اندیشیده شد، اما تعدادی دانش آموز گرفتار سیلاب شده بودند، هلیکوپتر هم جوابگوی حجم دانش آموزان نبود و به زمان کنکور هم نمی‌رسیدیم.


وی با تأکید بر اینکه بلافاصه گزارش بازماندگان کنکور اطلاع رسانی شد، گفت: استاندار با رئیس سازمان سنجش صحبت کرد و اعلام شد که ظرف یکی دو هفته آینده آزمون مجدد برای بازماندگان کنکور برگزار خواهد شد و برگزاری مجدد آزمون کنکور در سطح ملی بی سابقه است و خوشحالیم که مشکل بازماندگان کنکور استان حل شد.


عباس زاده با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های رسمی و رصد‌های علمی در کنار تغییر اقلیم، نوع بارش باران در کشور تغییر کرده و بارش‌ها مقطعی و سیلاب آسا شده است، گفت: در اکثر نقاط کشور ما شاهد این بارش‌ها هستیم، در سیستان و بلوچستان و یا ۱۵ استان جنوبی کشور سال گذشته این مهم اتفاق افتاده است.


وی افزود: خراسان جنوبی پهناور و حوزه آبریز استان وسیع است و برای مدیریت آن، نیاز به تدابیر ویژه دارد، البته سد‌ها و بند‌های خاکی و سازه‌های آبخیزداری برای مدیریت سیلاب و تأمین آب در حال انجام است.


عباس زاده با تأکید بر ضرورت بیمه شدن واحد‌های مسکونی و کارگاهی و مزارع کشاورزی، گفت: در همان ظهر روز حادثه سیلاب، مدیران بیمه کارآفرین که دو هزار بیمه گذار در شهر حاجی آباد دارند، در منطقه حضور پیدا کردند و مقرر شد امروز شنبه غرامت خسارت دیدگان را واریز کنند.

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • ۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود
  • کنترل هوشمند ترافیکی شهر زابل
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل