Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه>محیط زیست - ایلنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به نبود امکانات برای مهار آتش در پناهگاه حیات وحش میانکله گفت: ما حتی جیره خشک و آب‌ معدنی هم در اختیار نداشتیم تا به مردمی که برای کمک شتافته بودند، بدهیم.

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌ شده میانکاله واقع در استان مازندران، دهم مرداد آغاز شد و تا دیروز ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آتش‌سوزی که در تاریخ میانکاله بی‌سابقه بوده، چندین هکتار از این منطقه حفاظت شده را خاکستر کرد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، در پاسخ به این سوال که میزان خسارت‌های آتش‌سوزی منطقه میان‌کاله را چقدر برآورد می‌کند، گفت: در حال حاضر نمی‌توان میزان دقیق خسارت را تخمین زد، اما به هرحال با قطعیت می‌توان گفت که بیش از 200 هکتار از جنگل‌های میانکاله در آتش سوخته است.

گفتنی است آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده میانکاله از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و موجب شد آتش بخش عظیمی از اکوسیستم این پناهگاه بی‌نظیر را از میان ببرد. و البته خطر آتش‌سوزی هنوز کاملاً برطرف نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر اینکه خطر به طور کامل رفع نشده است، افزود: از‌ آنجا که درختان آتش گرفته‌اند و وزش باد شدید ادامه دارد، ممکن است باز هم آتش شعله‌ور شود. مطمئن هستیم، عامل این آتش‌سوزی انسانی است اما اینکه آتش به صورت سهوی یا عمدی آغاز شده، هنوز در حال بررسی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا آتش‌سوزی توسط صاحبان مزارع غیرقانونی پرورش ماری‌جوانا در جنگل میان کاله صورت گرفته است یا خیر، گفت: هنوز در حال بررسی این مسئله هستیم و تا زمانی که مراجع ذیربط بررسی‌های خود را به اتمام نرسانند، هیچ منبع مستدلی برای نتیجه‌گیری نخواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره کمبود امکانات برای خاموش کردن آتش، گفت: علاوه بر کمبود امکانات، اکثریت نیروهای انسانی سازمان، صرف پایش، بررسی مناطق و برخورد با متخلفان می‌شود و سازمان نیروهای جداگانه برای اطفاء حریق در اختیار ندارد. به علاوه نیروهایی که در اختیار سازمان هستند نیز تجهیزات کافی ندارند.

ابراهیمی ادامه داد: البته مردم و سایر دستگاه‌های خصوصی و دولتی هم به همراه محیط‌بانان برای اطفاء آتش تمام تلاش خود را کردند، اما درنهایت این وظیفه به عهده محیط‌بانان و پایگاه محیط‌بانی است، که آنها هم حداقل امکانات را در اختیار ندارند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه با وجود خاص بودن منطقه اعتبارات کافی به آن اختصاص داده نشده، ادامه داد: ما حتی جیره خشک و آب‌معدنی هم در اختیار نداشتیم تا به مردمی که برای کمک شتافته بودند، بدهیم. این در حالی است که خطر هنوز تمام نشده و با نزدیک شدن به پایان تابستان بازهم امکان آتش‌سوزی وجود دارد.

رئیس اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که چرا میان‌کاله به عنوان یک منطقه حفاظت شده امکانات ویژه‌ای ندارد، افزود: هر نوع زیستگاهی دارای اهمیت است، اما فراموش نکنیم که مازندران دارای اهمیت ویژه‌ای است، چراکه اکثریت این زیستگاه‌ها بکر بوده و برای حفاظت از آن منابع فراوانی صرف شده است.

براساس شنیده‌ها برخی ماشین‌های آتش‌نشانی از ورود به منطقه خودداری کردند، اما رئیس اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران این مسئله را تکذیب کرده و گفت: ماشین‌های آتش‌نشانی نمی‌توانند هر کجا وارد طبیعت شوند و برای استفاده در شهر ساخته شده‌اند. اما براساس تبصره 47 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و با دستور فرماندار، ماشین‌های آ‌تش‌نشانی برای کمک اعزام شدند اما در هرحال مناسب اطفاء آتش در جنگل نیستند، برای مثال ممکن است لاستیکشان در هنگام ورود به جنگل بترکد.

۴۲۲۳۵

کلید واژه‌ها : سازمان محیط زیست - جنگل - محیط زیست -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۲۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواست تا بودجه ۲۰۰ میلیارد ریالی فنس کشی در جاده میامی- سبزوار را تعیین تکلیف کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه - طی نامه ای به مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی- نوشت: طابق مصوبه جلسه مشترک مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ مقرر شده بود که مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای فنس کشی در این جاده اختصاص یابد.

همچنین در این نامه اشاره شده است که با توجه به نظر سازمان راهدای مبنی بر انتقال این اعتبار به سازمان محیط زیست یا استانداری سمنان جهت انجام این پروژه همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در پایان این نامه آمده است: به دلیل رسانه ای شدن این موضوع و مطالبات مردمی و سمن‌ها به عنوان یکی از وعده‌های تحقق نشده آن وزارتخانه و این سازمان، لازم است این مساله در مدت زمان کوتاه تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه
  • دستگیری ۸۷ متخلف محیط زیست در قزوین
  • دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۵ شهر مازندران
  • توقیف خودروی حمل پساب در تاکستان 
  • خودروی حمل پساب در تاکستان توقیف شد
  • حکم سبز برای متخلفان محیط زیست در گیلان