Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@14:38:27 GMT

در بورس چگونه فرآیند یک معامله متوقف می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۹۲۸۷۶

لیلا علای؛ عصر ایران-بورس 24- یشاید بهتر باشد فعالان بازار سرمایه از آیین نامه معاملات و چهارچوب انتقال عملیات و فعالیت های اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار مختصری اطلاعات داشته باشند تا با برخی از اتفاقاتی که در بازار توسط نهاد ناظر رخ می دهد بیگانه نباشند.

برای مثال بحث ابطال برخی معاملات گاها مطرح می شود و در برخی موارد عملیاتی می شود موضوعی که فعالان باید بدانند که چه موقعی سازمان اقدام به این کار می نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین تغییراتی که ممکن است در ساعات معاملات ، حجم مبنا و ... در شرایط مختلف رخ دهد موضوعاتی است که دانستن آن خالی از لطف نیست.

چه زمانی معاملات در بورس قطعی می شود؟

براساس آیین نامه معاملات در شرکت بورس اوراق بهادار تهران«معاملات» خرید یا فروش اوراق بهاداری است که در بورس پذیرفته شده است، هر معامله در صورتی قطعیت می یابد که به تایید بورس برسد. این یعنی ناظر بازار در صورتی که مشکلی باشد یا تخلفی صورت بگیرد در آن روز معاملاتی می تواند اقدام به ابطال معاملات نماید.

بورس می تواند تا قبل از تایید اطلاعات و قطعیت معاملات نسبت به ابطال برخی از معاملات در شرایط خاص اقدام نماید.از جمله:

*سهام فروخته شده بیش از 5 درصد توسط یک کد معاملاتی در نماد عادی سهم طی یک جلسه معاملاتی

*معاملاتی که خریدار و فروشنده یکسان باشد.

*معاملات خارج از دامنه نوسان قیمت مجاز روز صورت پذیرد.

*معامله با بازار گردان بیش از مقدار مجاز روزانه تعیین شده در قرار دادبازار گردانی

*زمانی که حجم مبنا و حد نوسان قیمت برای یک نماد اعمال نمی گردد، معاملاتی که با نوسانات غیر عادی قیمت همراه باشد یا در حجم غیر عادی معامله می شود به تشخیص مدیرعامل بورس

،معاملاتی که در اثر خطای سامانه معاملاتی رخ می دهد از قبیل فروش بیش از دارایی سهامدار پس از اعلام مدیر سامانه معاملاتی یا شرکت سپرده گذاری

* سایر مواردی که طبق مقررات مصوب یا مصوبات هیئت مدیره بورس مشخص شود. این مورد مربوط به شرایط خاص است و در اختیار هیئت مدیره بورس.

آیا امکان تغییر در زمان و ساعت معاملات مقدور است؟

بر اساس ماده 2آیین نامه معاملات ساعت و روز های انجام معامله انواع اوراق بهادار در بورس به استثنای روزهای تعطیل رسمی توسط هیئت مدیره بورس تعیین می شود و تغییرات ساعت و روزهای دائمی انجام معامله حداقل 15 روز قبل از انجام بایستی به اطلاع عموم برسد.

کنترل ساعات شروع و پایان کار معاملات که در شرایط عادی از ساعت 9تا 12:30 است و پیش گشایش بازار ساعت 8:30 است و هر گونه تغییر دائمی در این ساعات حداقل 15 روز قبل باید اطلاع رسانی شود. در برخی شرایط خاص بورس می تواند با اطلاع رسانی در سامانه معاملاتی زمان معاملات را تغییر دهد.

چه زمانی بورس می تواند از انجام معامله جلوگیری کند؟

بر اساس ماده 6 آیین نامه معاملات در شرایطی که نوسان غیر عادی در قیمت پیشنهادی یا معاملاتی اوراق بهادار در هر جلسه مشاهده شود هیئت مدیره بورس می تواند از انجام آن جلوگیری کند. همچنین هیئت مدیره می تواند اختیارات این ماده را به مدیر عامل تفویض کند. در صورتی که کارگزار خریدار یا فروشنده نسبت به جلوگیری از معامله اعتراض داشته باشد می تواند با ذکر دلایل اعتراض خود را به سازمان ارائه کند و ظرف 48 ساعت به اعتراضات رسیدگی خواهد شد.

برای آن که معاملات به درستی و در زمان مقرر انجام شود و حقوق تمام سهامداران و فعالان بازار رعایت شود بر اساس قانون اقداماتی توسط بورس در حوزه عملیات روزانه بازار و انجام خواهد شد.

انتقال عملیات و فعالیت های اجرایی سازمان دارای چارچوب هایی است که در زیر به اختصار به آن اشاره می شود.

1_ نظارت بر تالارهای معاملات

2_نظارت بر عملیات و سامانه

*محدودیت نوسان روزانه قیمت ، حجم سفارشات و حجم مبنا

محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا در زمان بازگشایی نماد پس از برگزاری مجمع عادی و فوق العاده یا جلسه هیئت مدیره در صورتی که تصمیمات مجمع یا هیئت مدیره بر قیمت یا تصمیم سرمایه گذاران تاثیر گذار باشد. از قبیل تصویب صورت های مالی تصویب سود سهام تصمیم گیری در خصوص افزایش یا کاهش سرمایه و تحقق آن، بازگشایی نماد پس از انتشار اطلاعات با اهمیت،بازگشایی نماد حق تقدم و حق تقدم استفاده نشده در روز اول و سایر مواردی که براساس آیین نامه ها و دستور العمل های مصوب مجاز باشد.

*نظارت بر کار سامانه معاملاتی

*ابطال معاملات یا عدم تایید قطعیت معاملات

بورس می تواند تا قبل از تایید اطلاعات و قطعیت معاملات نسبت به ابطال برخی از معاملات در شرایط خاص اقدام نماید که در بالا به تفصیل توضیح داده شد.

*تایید و انتشار اطلاعات معاملات در بازار

3-توقف و بازگشایی نماد

4- معاملات خاص

5- بازار سازی سهام

6-معاملات حق تقدم

7-اصلاحات و تغییرات

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!

به گزارش خبرآنلاین ،دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، با افت ۰.۸۷ درصدی، معادل ۲۰ هزار و ۲۸۴ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۳۳ واحد قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت: رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۹۹ درصدی (معادل هفت هزار و ۵۳۶ واحد) در پله ۷۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) را در روز یکشنبه، سه هزار و ۹۶ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز یکشنبه را ۶.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج پول در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، از خروج ۱۱۹.۵ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش‌ بینی بورس دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه، در حالی که همه اهالی تالار شیشه‌ای منتظر یک شروع مثبت و قوی بودند، روز منفی دیگری را پشت سر گذاشت. قامت سرخ نقشه بازار بورس، نشان از منفی بودن ۸۰ درصدی تابلوهای بورسی داشت.

حجم و ارزش پایین معاملات در کنار توقف روند ورود پول حقیقی‌ها به بازار سرمایه، روایتگر روز معاملاتی فرسایشی برای سهامداران بود. روند نماگرهای سهامی نشان می‌دهد برخلاف انتظار، در روز یکشنبه خبری از حمایت حقوقی‌ها نبود و روند معاملات با بازگشت قدرت خریداران همراه نبود.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که محرک‌های بازار از جمله دلار نیمایی تغییر چندان محسوسی پیدا نکند، روند نوسانی بازار ادامه خواهد یافت. صندوق‌های اهرمی نیز، در پایان معاملات دومین روز هفته، در سوی منفی دامنه نوسان خود قرار گرفتند؛ این موضوع مشخص می‌کند معامله‌گران و سرمایه‌گذاران امید چندانی به تغییر شرایط در بازار روز میانی هفته ندارند.

با وجود این، دو خبر مثبت به بازار سرمایه تزریق شده که می‌تواند حال و هوای معاملات را در روز میانی هفته تغییر دهد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «معافیت‌هایی که در حوزه بورس وجود داشته، به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها به سطح ۲۰ درصدی بازگشت.»

از همین رو، در راستای پیش بینی بورس روز میانی هفته، می‌توان با توجه به اخبار مثبتی که به بازار سرمایه تزریق شده است، انتظار بازگشت نماگرهای سهامی به ریل مثبت را داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900717

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • شروع طوفانی معاملات برق؛ جهش ۶۸۴ میلیارد ریالی در بورس انرژی
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا