Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@06:52:55 GMT

آزمایش‌ مجدد تلسکوپ جیمز وب 1 سال قبل از پرتاب

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۹۳۳۹۲

بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی دنیا چند آزمایش مهم دیگر را پیش از پرتاب به فضا در سال 2018، از سر گذراند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، این تلسکوپ که "ابرهابل" لقب گرفته، پیشرفته‌ترین رصدخانه فضایی دنیا به شمار می‌آید و به دانشمندان امکان سفر در زمان و مشاهده 13.5 میلیارد سال قبل را می‌دهد.

سامانه فناورانه "جیمز وب" برای کشف تعدادی از بزرگ‌ترین اسراسر جهان از رصد نخستین ستارگان و کهکشان‌های پس از "بیگ‌ بنگ" گرفته تا بررسی جو سیارات اطراف ستارگان دیگر طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیمی از دانشمندان ناسا به تازگی نخستین ارتباط آزمایشی بین این تلسکوپ و مرکز عملیات ماموریت آن را تکمیل کرده‌اند؛ این ارتباطات برای پشتیبانی از پرتاب و عملیاتی کردن جیمز وب هنگام قرار گرفتن آن در مدار زمین لازم‌اند.

این آزمایش‌ها، تلسکوپ جیمز وب را برای پرتاب در سال 2018، آماده‌تر می کنند و شامل دو بخش هستند: "شبکه فضا" (SN) و "شبکه اعماق فضا" (DSN). "شبکه اعماق فضا" شامل ایستگاه‌های زمینی است که در فاصله 120 درجه طول جغرافیایی از یکدیگر قرار دارند و در شهرهای کانبرا، مادرید و گلدستون واقع شده‌اند.

چیدمان این مراکز ماموریت، تضمین می‌کند که تلسکوپ جیمز وب قادر خواهد بود در تمامی اوقات با حداقل یکی از ایستگاه‌های زمینی تماس داشته باشد و بنابراین ارتباط همیشگی آن با کره خاکی حفظ شود.

آزمایش ارتباطی دیگر جیمز وب در محل پرتاب این تلسکوپ واقع در گویان فرانسه و یک ماه قبل از اعزام آن به فضا در اواخر سال 2018 انجام خواهد شد. این آزمایش، ارتباط این تلسکوپ را در نخستین تماس با زمین آزمایش خواهد کرد؛ تماسی که تقریبا سه و نیم دقیقه پس از پرتاب برقرار خواهد شد.

اواخر ماه مارس، جیمز وب بر روی سامانه‌ای موسوم به "میز لرزان" قرار داده شد تا لرزشی که هنگام پرتاب بر روی موشک آریان 7 تجربه خواهد کرد، را از سر بگذراند. همچنین در آزمایش صوتی، دانشمندان جیمز وب را در یک چادر تمیز پوشاندند و در داخل "اتاقک آزمایش صوت" قرار دادند که توسط درهای فولادی عایق شده است. جیمز وب در داخل این اتاقک در معرض نویز بسیار بالا و لرزش حاصل از آن قرار گرفت.

در نهایت، این سامانه به مرکز "سیستم‌های هوافضای" شرکت "نورثروپ گرومان" (Northrop Grumman) در کالیفرنیا فرستاده خواهد شد تا فرآیند مونتاژ و آزمایش نهایی‌اش قبل از پرتاب را سر بگذراند.

دانشمندان اهداف علمی زیادی را برای این سامانه فناورانه در نظر گرفته‌اند که شامل رصد اجرامی در داخل منظومه شمسی و فراتر از آن از سیارک‌هاگرفته تا سیستمفراخورشیدی مرموز Trappist-1e است. براساس اعلام ناسا، مشاهدات اولیه این فناوری طیف وسیعی از جهان‌های مرموز کیهان از جمله تولد ستارگان و سیارک‌هاست.

از نخستین کهکشان‌های پس از بیگ‌بنگ تا جستجوی ردپاهای شیمیایی حیات بر روی اجرامی مانند قمر انسلادوس زحل، قمر اروپای مشتری و سیاره‌های فراخورشیدی مانند Trappist-1e ، اهداف مورد هدف سامانه جیمز وب هستند. این تلسکوپ، 100 برابر قدرتمندتر از هابل و سه برابر بزرگ‌تر از آن است و به همین دلیل هم "ابرهابل" لقب گرفته است.

حدود 2 هزار و 100 مشاهده برای این تلسکوپ طراحی شده‌اند که از آن میان می‌توان به مشاهده مشتری، زحل، اورانوس و نپتون اشاره کرد؛ علاوه بر این، جیمز وب کمربند کپلر و اجرام فراتر از نپتون را رصد خواهد کرد. این فناوری کهکشان‌های دوردست را هم بررسی خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری درباره دوره جوانی کیهان ارائه دهد.

هزاران دانشمندان طی دو دهه در ساخت این فناوری شرکت داشته‌اند و مهم‌ترین بخش آن آینه‌ اصلی‌ است که شامل 18 آینه‌ شش ضلعیبوده و مانند یک قطعه پازل عظیم به نظر می‌رسد. هر یک از آینه‌ها که به اندازه یک میز نهارخوری هستند، از بریلیوم ساخته‌ شده‌اند وبا فیلم نازکی از طلای تبخیرشده پوشانده‌ شده‌اند تا انعکاس نور مادون قرمز را بهینه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۳۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه

تصویری پخش شده که نشان می‌دهد یک راکت پرتاب شده از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در خلال بمباران شمال غزه منفجر نشده است. پیش از این تعداد زیادی از بمبها و مهمات پرتاب شده از سوی صهیونیست‌ها خنثی شده است.

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تریلر جدید و عجیب «جیمز باند» که ۳.۵ میلیون بازدید خورد
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • کره شمالی: ما یک قدرت نظامی فوق العاده می‌سازیم
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بلاک شات دیدنی لبران جیمز مقابل جمال موری در دیدار دنور ناگتس و لس آنجلس لیکرز / فیلم
  • پرتاب چاقو به سمت بازیکن در لیگ کلمبیا! / فیلم
  • اولین آزمایش ضد حمله هسته‌ای کره شمالی
  • فیلم/ یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه