Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، کتاب «ته رزهای باستانی تنبور» (روایت سازی مقامات مجلسی و مجازی) به روایت علی اکبر مرادی که آوانگاری و نت نویسی آموزشی و تحلیلی آن توسط حیدر کاکی ثبت شده، به زودی توسط انتشارات موسیقی «عارف» در بازار موسیقی کشور منتشر می‌شود.

حیدر کاکی درباره این اثر تالیفی توضیح داده است: روایت سازی «مقامات مجلسی و مجازی تنبور»، آوانگاری یک فرهنگ صوتی است که آموزش آن تاکنون شفاهی و به صورت سینه به سینه بوده، اما با نت نویسی آموزشی وتحلیلی برای نخستین بار مکتوب و از نشانه‌ها و علامت هایی که ویژه نوازندگی تنبور است استفاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشانه‌ها هنگام فراگیری، کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز و متناسب با فرهنگ نوازندگی این ساز کهن ومقامهای آن است.

در این کتاب همه مقام های مجلسی و مجازی و گوشه‌های مختلف آن‌ها با روش تقریری و دقیق و نه توصیفی نت نویسی شده‌اند. درثبت و آوانویسی آن‌ها نیز بخش های مختلف مقام‌ها تفکیک، گوشه‌ها به صورت آغاز مقام، آوازهای هرمقام، زمزمه‌ها، بخش های ریتمیک و فرودهای گوناگون تقسیم بندی و برابر اثر صوتی منتشر شده استاد علی اکبر مرادی با هدف آموزش و فراگیری هنرجویان علاقه‌مند به این ساز، به صورت بی کلام ثبت شده است. البته دو مقام «قه تار» و «هجرانی» که در اثر یاد شده به صورت بداهه ضبط شده بودند، در این کتاب بر پایه روایت باکلام در مقامات «یاری» نوشته شده‌اند.

امید است که نت نویسی مقام های مجلسی و مجازی موجب ارتقا، گسترش، و معرفی بیشتر موسیقی تنبور شود و ضمن کمک به فراگیری علاقه مندان این موسیقی، پژوهشگران موسیقی و آهنگسازان نیز بتوانند، ارتباط کتبی با این موسیقی برقرار کنند.

حیدر کاکی متولد سال ۱۳۵۱ منطقه گوران کرمانشاه، نوازنده تنبور، تار وسه تار، دانش آموختهٔ مقطع کارشناسی موسیقی و کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه سوره تهران است. وی نوازندگی تنبور را از کودکی شروع کرده و محضر اساتید قدیمی تنبور چون درویش علی میر درویشی و سید قاسم افضلی را درک کرده و طی سالیان متمادی از محضر استاد علی اکبر مرادی بهره برده است. این هنرمند در زمینه فراگیری موسیقی دستگاهی از محضر استاد علی اکبر شکارچی، استاد عطا جنگوک و داریوش پیرنیاکان و در زمینه پژوهش موسیقی نیز از محضر محسن حجاریان و ساسان فاطمی و در زمینه موسیقی کلاسیک غربی نیز از محضر استادان مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان و کیاوش صاحب نسق بهره‌مند شده است.

کاکی همکاری‌های متعددی با استادش علی‌اکبر مرادی در زمینه اجرای کنسرت‌ و انتشار آلبوم‌های موسیقی تنبور و کتاب شیوه آموزش تنبور «صد درس» داشته است. نگارش مقالات پژوهشی در ماهنامهٔ هنرموسیقی و فصلنامه «ماهور»، آلبوم «طرز تنبور از آوای باربد، آلبوم موسیقی «نوایی دیگر» (تنبور و پیانو) از حوزه هنری، آلبوم «سحرگاهان» با صدای بیژن کامکار از سروه تنبور، «آلبوم «نوای تنبور» از نشر ماهور و کتاب «زمینه شناخت تنبور» از انتشارات نوید شیراز از جمله آثار منتشر شده حیدر کاکی در ایران است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۵۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود

نور الله مرادی در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور  گفت: ما معتقدیم مدیران سازمان باید قبل از آن که تخصص محیط زیست داشته باشند باید دغدغه فرهنگ داشته باشند، زبان و بیان و ضمیر مسئولان محیط زیست باید جان مایه فرهنگی داشته باشد، تاثیر فرهنگ در حفظ محیط زیست بسیار پررنگ است، گاه یک اثر سینمایی در حوزه محیط زیست بسیار اثر گذار‌تر از ساعت‌ها سخنرانی است، از این رو ما معتقدیم باید نهاد‌های خلاق فرهنگی با سازمان محیط زیست مرتبط باشند و به تقویت فرهنگ بپردازند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تلاش دولت سیزدهم بر این است سازمان محیط زیست را به جایگاه واقعی خود برسانداضافه کرد: ارتباط سازمان محیط زیست با صنعت و دانشگاه‌ها محدود بوده است، مراکز محیط زیست باید محل تولید اندیشه، دانش و جریان سازی در سطح ملی و بین المللی با دانشگاه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته به مقوله محیط زیست توجهی نشده یا به عنوان اولویت ثانویه به آن نگریسته می‌شد، اضافه کرد: همچنین به این موضوع در نظام آموزشی به ویژه آموزش و پرورش توجه چندانی نمی‌شد. 

مرادی با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ محیط زیست باید در دوران پیش دبستانی شکل بگیرد، افزود: متاسفانه کتابی که اکنون در آموزش و پرورش تالیف شده بیشتر رفع تکلیفی بوده هم اکنون مقوله محیط زیست بسیار شکننده شده است و در شرایط مناسبی قرار ندارد، هرچند اقداماتی نظیر دانشگاه‌ها و مدارس سبز با تاخیر انجام شد، اما باید آن را غنیمت بدانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • پهلوانی به قامت «حیدر»
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است نه رؤیا / مرادی: هدف مشترک داریم
  • مرادی: هیچ گله‌ای از موسوی نداریم/ دبیر به زودی معرفی می‌شود
  • وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد
  • بانک‌های دشتی در تحقق شعار سال مشارکت و همکاری لازم داشته باشند
  • قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی
  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است