Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساماندهی گلزار شهدا حداقل حقی است که شهدا و خانواده های آن‌ها بر گردن ما دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک قبور مطهر شهدا میراث ماندگار و گران بهایی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والامقام و ایثارگری های آنان در طول دوران دفاع مقدس است که با زیارت آنان درس فداکاری در راه سرزمین و ایستادگی در برابردشمنان از یادها نرود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهدایی که برای حفظ خاک این سرزمین و امنیت و آرامش آن بزرگترین سرمایه زندگی خود رابه طبق اخلاص گذاشتند و حال بعد از گذشت سال ها مزارشان به میعادگاه عاشقان تبدیل شده است.

اما در این بین گاهی اوقات ایثار و از جان گذشتگی فرزندان این سرزمین در پیچ و خم این روزگار از یاد بعضی ها فراموش می شود و یادشان می رود که ساماندهی قبور مطهر این شهدا کمترین کاری است که در مقابل جان فشانی این شهدا و خانواده های آنان می توان انجام داد.

به گونه ای که وضعیت گلزارهای شهدا هنوز پس از گذشت سال ها به طور کامل ساماندهی نشده است و در بحث آب، برق، نورپردازی،تردد و ... مشکل دارند.

ساماندهی گلزار شهدا یک نوع فرهنگ‌سازی است که در این زمینه همه تکلیف دار ند و بنیاد شهید به‌عنوان دستگاه متولی مکلف به فرهنگ‌سازی است.

محمد اصلانی،معاون عمرانی استانداری لرستان در جلسه کارگروه ساماندهی گلزار های شهدا گفت: شهرداری‌هایی که درزمینهٔ بحث ساماندهی قبور شهدا کم‌کاری کرده‌اند با آن‌ها به ‌شدت برخورد می‌شود.

وی با بیان این که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف هستند تا دو ماه آینده بحث ساماندهی گلزار شهدا را تحویل بگیرند، گفت: روشنایی گلزارهای شهدا باید تأمین شود چراکه روشنایی ارتقا امنیت را بیشتر می‌کند.

اصلانی با اشاره به تشکیل تیمی فنی متشکل از بنیاد شهید، شهرداری مرکزی و دفتر فنی گفت: این تیم موضوع ساماندهی گلزار شهدا را پی گیری می کند که چه اقداماتی باید به منظور نگهداری و نظارت در ساماندهی گلزار شهدا انجام شود.

معاون عمرانی استانداری لرستانی بیان کرد: تمام فرمانداران باید برنامه هایی سال 96 درزمینهٔ ساماندهی گلزار شهدا را ارائه و اعلام کنند که چه اقداماتی تا کنون انجام داده اند.

حجت الاسلام احمدرضا غلامی،معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی لرستان در همین رابطه گفت: نگهداری و تعمیر قبور شهدا ضرورتی انکار ناپذیر است ولی تاکنون نظارت خوبی در آغاز کار انجام نشده و از مصالح مناسب نیز استفاده نشده است.

وی با بیان این که یاد شهدا باید حفظ شود، افزود: مردم انتظار دارند فضایی ایجاد شود که حرمت شهدا حفظ شود لذا بایستی برای ساماندهی گلزارشهدای روستاها نیز ردیفی برای دهیاران در نظر گرفته شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی لرستان اظهار داشت: برخی از خانواده های شهدا گلایه دارند که دیگر شهدا فراموش شده اند لذا باید در فضا سازی به قبور شهدا نیز توجه شود.

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: در سازمان تبلیغات همه برنامه های اوقات فراغت به سرکشی از خانواده شهدا و بیان وصایای شهدا معطوف شده که به عنوان یک ارزش می تواند موثر باشد.

به گفته وی در خیلی از روستاها یادواره شهید گرفته نمی شود که لازم است در روستاها هم این برنامه ها برگزار شود و ما آمادگی داریم با حضور روحانیون و مبلغان یادواره هایی برای شهدای روستاها برگزار کنیم.

مراد روشنی،مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در همین راستا گفت: برخی از گلزارهای شهدا در سال های قبل از 90ساماندهی و الان نیاز به حفظ و نگه داری دارند.

وی افزود: متاسفانه در بحث نگهداری برخی دوستان این موضوع را جز وظیفه ذاتی خود نمی دانند.

روشنی اظهار داشت: در برخی از گلزارهای شهدا در روستاها و شهرستان ها که حداقل300شهید دارند از نظر پردازش نور مشکل دارند که بایستی اداره برق در این راستا همکاری کند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان بیان کرد: در خصوص بحث نظافت، سطل زباله و جمع آوری زباله،هرس کردن درختان و فضای سبز بایستی برای دهیاری ها و شهرداری ها دستور مدون ابلاغ بشود که به موضوع گلزارهای شهدا تمرکز و توجه داشته باشند.

روشنی تصریح کرد: مزارشهیدان سید فخرالدین و سید نورالیدن رحیمی به عنوان شهدای شاخص توسط میراث فرهنگی باید ساماندهی شود بخشی از آن ها تخریب شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

به گفته وی آبرسانی، برق رسانی و راه دسترسی به گلزارها باید در اولویت قرار مدیران این دستگاه ها قرار بگیرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان با بیان این که در قبرستان خضر خرم آباد تعدادی شهید پراکنده اند دستگاه ها پای کار بیاند، گفت: امسال 20درصد تربت پاک شهدایی که باقی مانده را ساماندهی می کنیم در بعضی از شهرستان ها مثل پل دختر و نورآباد کار انجام شده است.

به گزارش سفیرافلاک،ساماندهی گلزار شهدا حداقل حقی است که شهدا و خانواده های آن‌ها بر گردن ما دارند و این مهم علاوه بر ارج نهادن به مقام شامخ شهدا، موجبات رشد و تعالی درزمینهٔ فرهنگ‌سازی ایثار، شهادت و جهاد می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۶۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرتی که در خون غلتید

اردیبهشت که می‌آید با خودش عطر بهارنارنج می‌آورد و اقاقیا، تا کوچه و خیابان را پُر کند از عطر سحرانگیز بهار، اما از ساعت ۹ شب ۸ اردیبشهت سال گذشته دیگر گل‌های اقاقیای خیابان عظیمیان سبزوار بوی خون می‌دهند، بوی خون غیرت که بر اثر اصابت ضربات چاقو از سینه حمیدرضا الداغی بر سنگفرش خیابان ریخت تا از دختری در برابر مزاحمت چند مرد جوان دفاع کند.

هنوز یک ساعتی به شروع مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی مانده که به گلزار شهدای سبزوار می‌رسم. با خودم می‌گویم تا گلزار شلوغ نشده به مزار شهید الداغی بروم. فاتحه‌خوان از کنار مزار شهدا می‌گذرم و همزمان با مادر شهید الداغی سر مزار می‌رسم. قطر‌ه‌های گرم اشک‌های مادر شهید الداغی، روی سنگ قبر سرد پسرش می‌چکد.

دلتنگتم عزیز مادر...
پیرزن دیگری آن طرف نشسته و با سوز دل، پسرش را صدا می‌زند؛ حمیدرضا پسرم، دلتنگتم عزیز دل مادر. سیل اشک، دیگر نمی‌گذارد قربان صدقه پسرش برود. چند نفری سعی می‌کنند تا مادر شهید را آرام کنند، اما پیرزنی رنجور و نحیف همان طور که با انگشتان چروکیده و لاغرش تصویر شهید الداغی را نوازش می‌کند گویی با خودش زمزمه می‌کند: مادر که باشی دلت آتش می‌گیرد وقتی جگر گوشه‌ات را زیر خروار‌ها خاک می‌ببینی. هنوز بعد گذشت ۴۰ سال، داغ شهیدم تازه است.

شهیدغیرت پسر همه مادران است
پیرزن، چادر را روی سرش مرتب می‌کند و در حالیکه سعی می‌کند با کمک عصا از جایش بلند شود، پوستری که تصویر شهید الداغی روی آن نقش بسته را با احتیاط روی سینه‌اش می‌گذارد. دست یخ‌زده پیرزن را در میان دستانم می‌گیرم و می‌پرسم شما مادر شهید هستید، اما چرا به جای عکس پسر شهیدتان عکس شهید الداغی را در آغوش گرفتید؟ پیرزن در حالی که آرام آرام از مزار دور می‌شود می‌گوید: شهیدغیرت پسر همه مادران سبزوار است.

خیلی نمی‌گذرد که به یکباره گلزار پر می‌شود از جمعیتی که مقصدشان مزار شهید الداغی است. همزمان صدای نوحه‌سرایی مداح از بلندگو‌ها می‌آید که می‌خواند: کوچه به حرف آمده، چند نفر یه یک نفر!

مرگش انتخاب بود، اتفاق نبود

وقتی مداح می‌خواند: مرگش انتخاب بود، اتفاق نبود، تکان‌های شانه‌های مردانه چند جوان از میان جمعیت توجهم را جلب می‌کند. 

نزدیک‌شان می‌شوم. کمی که آرام می‌گیرند با چشمانی اشکبار نگاهم می‌کنند و یکی از آنها پُربغض می‌گوید این که ببینی آن وقت شب در خیابانی خلوت ۲ پسر می‌خواهند ۲ دختر را با خودشان ببرند، بایستی و باغیرت از ناموس دفاع کنی، این که با خوردن اولین ضربه چاقو به قلبت پا پس نکشی، این که تا آخرین لحظه پای غیرتت بایستی، این واقعا انتخاب است نه اتفاق! 

سوز نوحه مداح دوباره سیل اشک را به چشمان جوان‌ها می‌آورد. پیرمردی با مهربانی دست بر روی شانه یکی از جوانان می‌گذارد و گوید: شما جوانید، دلتان پاک است. امن یجیب بخوانید خون‌های شهدا پایمال نشود و اتفاقی که برای شهید الداِغی افتاد دوباره تکرار نشود.

الگوی سربداران
پیرمرد همچنان پدرانه سعی در آرام کردن جوانان دارد که خانمی محجبه نزدیکم می‌شود و بعد از اینکه مطمئن می‌شود خبرنگارم می‌گوید: شهید غیرت، کم حرفی نیست. 
حفظ ناموس، حفظ امنیت خانواده، شهید الداغی جهانی شده، روحش شاد. 

یک سال گذشت، اما یکسال با افتخار گذشت، با سربلندی سبزواری‌ها گذشت که چنین جوان‌هایی را تقدیم کردند که برای ناموس شان بدون فکر کردن به مادیات و زندگی از جان می‌گذرند.

سبزوار شهر سربداران است سربداران جوانان ما را اینگونه بار آورده‌اند. همه جوان‌ها باید اینطور باشند و از غربگرایی دوری کنند. حجاب، حرمتِ حریم خانواده است. اگر آن دو دختر‌ها حجاب‌شان را رعایت می‌کردند، اگر آن موقع شب تنها بیرون نمی‌آمدند، اگر قانون خانواده را رعایت می‌کردند و اگر حرف بزرگتر خانواده را گوش می‌کردند آن اتفاق برای این شهید عزیز نمی‌افتاد. شهید الداغی جوان خوبی بود. ورزشکار و الگو بود و الگو ماند.

خیابان خلوتی که جهانی شد
میان شلوغی جمعیت، چشمم به مرد میان سالی می‌خورد که از جایش بلند می‌شود و صندلی‌اش را به خانمی با کودکی در آغوش می‌دهد. 

وقتی از او می‌خواهم از شهید الداغی بگوید: خیره به تصویر شهید می‌گوید: شهید الداغی که رستگار شد، اما یک سال است که ما سبزواری‌ها هر وقت به محل شهادت حمیدرضا الداغی، آن خیابان و آن پارک نزدیک می‌شویم غم سنگینی روی دل همه ما می‌نشیند. 

خیابان عظیمیان و پارک بعثت که حالا به نام پارک شهید الداغی است یادآور رشادت جوانی است که با دست خالی برای دفاع از ناموس، مقابل دو نانجیب ایستاد و به نامردی شهید شد. 

اما چه خوب فروشگاهی که به تازگی دوربین نصب کرده بود فیلم جنایت آن شب شوم را ضبط کرد تا حق شهید پایمال نشود؛ کار خدا بود که حماسه شهید در آن شب تعطیل و آن خیابان خلوت، جهانی شود. 

شهید الداغی با نثار خونش حماسه آفرید همه شهیدان ما با نثار خونشان به ما زندگی دادند، اما شهید الداغی همه چیز به ما داد که رهبر معظم ما در وصفش می‌فرماید؛ دنیا را تکان داد. 

همین حین مردی دیگری می‌گوید شهید الداغی نه شهید سبزوار که، شهید وطن است من و همسرم از رامسر برای سالگرد شهادت شهید حمیدرضا الداغی به سبزوار آمدیم تا تسلای دل مادرش باشیم که چنین پسر باغیرتی را تربیت کرد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • حاجی می‌گفت: می‌توانیم چند بار اسراییل را شخم بزنیم
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • شهرداری‌ها متصدی حفظ و نگهداری گلزار شهدا هستند
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • درگذشت مادر شهیدان محمدرضایی در شهر زاینده رود
  • گلزار شهدا یک فرصت برای کار فرهنگی است
  • کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه ساماندهی می‌شود
  • تالار شهیدان فلاح نژاد کرج ایمن سازی می‌شود
  • غیرتی که در خون غلتید