Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@04:53:01 GMT

دو یا سه وزیر ممکن است از مجلس رأی اعتماد نگیرند

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۹۸۸۷۲

با انجام مراسم قسامه در مجلس شورای اسلامی، امروز دومین روز آغاز به کار دولت است و رئیس جمهور نیز از روز گذشته، رسما دوازدهمین رئیس دولت کشور به شمار می آید.

به گزارش «تابناک»؛ حسن روحانی باید در نخستین اقدام خود در دولت، گزینه‌های پیشنهادی را برای هجده وزارت‌خانه تقدیم مجلس کند تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وی برای تصدی وزارت خانه های دولت جهت تعیین و تکلیف کابینه دوازدهم اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بنابراین، بر پایه گفته معاون اول رئیس جمهور، قرار است، حسن روحانی، سه شنبه و در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اسامی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را تقدیم هیأت رئیسه محترم کند؛ هر چند رئیس جمهور فرصت دو هفته ای برای انتخاب اعضای کابینه دارد، گویا ترکیب کابینه برای روحانی مسجل شده و وی تصمیم دارد، هر چه زودتر کار دولت دوازدهم را آغاز کند.

رئیس جمهور دو هفته برای انتخاب اعضای کابینه فرصت دارد

طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف کتباً اسامی هیأت وزیران را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس می‏‌کند و رئیس مجلس مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنی، وصول معرفی‏ نامه وزیران را اعلام و پس از قرائت دستور تکثیر آن را صادر کند.

با این حال، به نظر می رسد، رئیس جمهور تصمیم گرفته است تا این زمان را به جلو اندازد و از حداکثر زمان چهار ساله خود برای اداره کشور بهره ببرد.

فرصت یک هفته ای مجلس برای بررسی افراد کابینه

پس از آنکه رئیس دولت اسامی را تقدیم هیأت رئیسه کرد، بنا بر ماده ۲۰۵، آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت دارند تا به بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت بپردازند. پس از آن باید صلاحیت افراد در جلسه علنی مجلس مورد بررسی موافقان و مخالفان قرار گیرد، أخذ رأی اعتماد برای هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالی خواهد بود و طبق این ماده با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات صبح و بعدازظهر برگزار می شود.

در ماده ۲۰۶ آیین‌نامه هم آمده که قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‌های دولت و أخذ رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏ های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می‌کنند.

همچنین هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهند. در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد کرد. پس از آن، مجلس بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج تن از نمایندگان مخالف و پنج نماینده موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای ۱۵ دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد نمود به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر، دو ساعت و نیم خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هر یک از وزیران را جداگانه آغاز خواهد کرد.

در مورد هر وزیر دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق که قبلا از طریق قرعه کشی انتخاب شده اند، هر یک برای پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت تا نظرات خود را بیان کنند. پس از آن، وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

بررسی صلاحیت بر پایه حروف الفبای خواهد بود

بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه انجام می‏ گیرد. رئیس جمهور می‏ تواند در پایان و یکجا با استفاده از وقت وزیران از آنان دفاع کند. پس از آن رأی‏ گیری می شود و شمارش و اعلام نتیجه آرا. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است، از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوطه داده خواهد شد.

در صورتی که مجلس به یک یا چند وزیر اعتماد نکرد و یا وزیری برای وزارتخانه‌ای به هر دلیل انتخاب نشد، رئیس جمهور موظف است، بنا بر اصل ۱۳۵ قانون اساسی، ظرف سه ماه فرد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی کند. پس از آن نیز روال مانند گذشته خواهد بود و تمام مراحل باید بار دیگر تکرار و در نهایت یک تن به عنوان وزیر انتخاب شود.

بنابراین، تا هنگامی که برای وزارت خانه ای وزیر تعیین نشده باشد، این وزارت خانه توسط یک سرپرست که از سوی رئیس جمهور انتخاب می شود، مسئولیت وزارت خانه مربوطه را بر عهده خواهد گرفت.

اما و اگرهای کابینه دولت دوازدهم

هرچند روز گذشته رئیس جمهور در سخنان خود تلویحا از خواسته مردم در ترکیب کابینه جدید دفاع کرد و این اطمینان را داد که باید رنگ کابینه جدید از جنس خواسته مردم باشد، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که شاید ترکیب جدید، خواسته اکثریت را تأمین نکند.

گفتنی است، برخی نمایندگان تأکید کرده اند، در صورتی که روحانی در انتخاب افراد خواسته اکثریت رأی دهنگان را تأمین نکند، امکان دارد، به برخی از اعضای کابینه در روز رأی اعتماد، رأی منفی دهند.

با این حال، باید منتظر ماند و دید، آیا رئیس جمهور روز سه شنبه اسامی افراد را به بهارستان خواهد برد و یا اینکه افراد منتخب روحانی، می توانند نظر اکثریت نمایندگان در مجلس را تأمین کند یا خیر؟!

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۸۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا ویدئویی را در شبکه اجتماعی ایکس به مناسبت سالگرد اظهار نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره کووید-۱۹ به اشتراک گذاشت.

طبق گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ چهار سال پیش درباره ویروس کووید-۱۹ گفته بود: «ضدعفونی‌کننده‌ای را دیده‌ام که ظرف یک دقیقه کارش را می‌سازد. حالا آیا راهی دارد که بشود مثلا همین را تزریق کرد، مثل تمیزکاری؟»

به نقل از ایسنا جو بایدن در ادامه پست ایکس در واکنش به اظهارات پیشین ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در حال حاضر نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده است، نوشت: «ضدعفونی‌کننده تزریق نکنید! و به شخصی رای ندهید که به شما گفته بود ضدعفونی‌کننده تزریق کنید.»

در آن زمان کارشناسان پزشکی فورا به این پیشنهاد ترامپ واکنش نشان دادند و «وین گوپتا» متخصص ریه و کارشناس سیاست‌های بهداشت عمومی در آمریکا، اظهارات ترامپ را «پیام‌های بهداشتی ناشایست» خواند.

بایدن در جریان سخنرانی خود زمانی که تلاش داشت ترامپ را به عنوان شخصی غیر قابل اعتماد معرفی کند، گاف داد و به اشتباه گفت: «او چند بار باید ثابت کند که ما قابل اعتماد نیستیم؟»

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز هم در تلاش برای تصحیح سخن رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا، کلمه «ما» را با کلمه «او» جایگزین کرد، گرچه در ویدیوی آن به وضوح شنیده می‌شود که بایدن از ضمیر «ما» استفاده می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899056

دیگر خبرها

  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • اینفوگرافیک/ حاشیه جلسه امروز هیأت دولت
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • حسینی: در حال آماده شدن برای تعامل بیشتر با مجلس آینده هستیم
  • درخواست‌های تلفنی مردم در سفر رئیس جمهور به سمنان پیگیری می‌شود
  • ۴۷ هزار درخواست تلفنی در سفر رییس جمهور به استان سمنان ثبت شد
  • حاشیه های پررنگ تر از متن سفر رئیسی به پاکستان؛ از استقبال سرد در فرودگاه تا غیبت آجودان
  • انتخاب پنجمین رئیس‌جمهور در وقت فوق‌العاده
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • قدردانی شهباز شریف از رهبر انقلاب به دلیل حمایت از مردم کشمیر | کنایه رئیسی؛ ممکن است برخی همکاری‌های دو کشور را نپسندند