Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@14:11:10 GMT

روحانی: کشورهای مستقل بایددر کنار یکدیگر باشند

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۹۹۸۷۸

رییس‌‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان برای همکاری در ایران و مولداوی، بر ضرورت معرفی این پتانسیل‌ها به بخش های خصوصی و سرمایه‌گذاران دو کشور در راستای توسعه مناسبات مشترک تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار «ایگور دودون» رییس جمهور مولداوی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال مولداوی را به رسمیت شناخت و طی ۲۵ سال گذشته روابط صمیمانه و خوبی میان دو کشور برقرار بوده و تهران از گسترش همه‌جانبه این روابط استقبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه ایران و مولداوی در مناطق حساسی از آسیا و اروپا قرار دارند، اظهار داشت: ما باید در راستای تأمین منافع و آینده ملت‌های خود در برابر دشواری‌ها و پیچیدگی‌های منطقه هوشیارانه ایستادگی کنیم.

روحانی افزایش رفتارهای خشن میان قدرت‌های بزرگ را برای صلح جهانی نگران‌کننده دانست و افزود:اگر ملتی متحد و یکپارچه بوده و برای دستیابی به منافع خود تلاش کند، هرگز شکست نمی‌خورد. از سوی دیگر در شرایط امروز جهان، کشورهای مستقل که تحت فشار قدرت‌های بزرگ نیستند، باید در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

او افزود: امروز پس از توافق هسته‌ای شرایط مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست از جمله مولداوی فراهم شده به گونه‌ای که پس از برجام روابط تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا ۸۰ درصد و با روسیه حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

روحانی همچنین بر ضرورت افزایش ارتباط بیشتر میان مسئولان دو کشور و رایزنی آنها برای ارتقایسطح مناسبات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله علمی، فناوری، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و همکاری‌های گسترده در زمینه مسایل و موضوعات بین‌المللی و توسعه گردشگری میان ایران و مولداوی تأکید کرد.

رییس‌جمهور اضافهکرد: معتقدیم نباید در دنیای امروز به دنبال ایجاد بلوک جدید بود، بلکه باید همه کشورها در راستای منافع مشترک به دنبال توسعه روابط دوستانه با یکدیگر باشیم.

ایگور دودون، رییس‌جمهور مولداوی نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران، مناسبات ایران و مولداوی را در ۲۵ سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: مطمئناً روابط ایران و مولداوی در سال ۲۰۱۷ وارد سطح جدیدی از پیشرفت خواهد شد.

رییس‌جمهور مولداوی دوستی و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را مطابق با منافع ملی کشورش عنوان کرد و خواستار ارتقاسطح روابط تجاری و اقتصادی فی‌مابین و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور شد.

او با بیان اینکه حضور هیأت‌های عالی‌رتبه از بیش از یکصد کشور جهان در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران، نشان‌دهنده آن است که تلاش‌ها برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بوده است، گفت: مطمئناً دشمنان نمی‌توانند ملت ایران را با تاریخی چند هزار ساله منزوی کنند و ایران پس از عبور از مشکلات در جهان خواهد درخشید.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۹۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم

بن الطوق الماری ضمن استقبال از سرمایه گذاری در ایران گفت: روابط دو کشور باید در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند؛ امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

وزیر اقتصاد امارات جلسه امروز را نشانی از عزم ایران و امارات برای توسعه روابط به همت دولت‌های دو کشور دانست و افزود: در ایام گذشته روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به خوبی توسعه پیدا کرده بود، اما باید روابط در تمامی حوزه‌ها توسعه پیدا کند.

بن الطوق الماری تصریح کرد: کشور امارات در بین شرکای تجاری خود بعد از چین بالاترین میزان روابط تجاری را با ایران دارد که سال گذشته هم این میزان ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: حجم تجارت و صادرات از امارات به ایران در سال گذشته به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است که نشان می‌دهد طرفین علاقه‌مند به توسعه روابط در تمامی حوزه‌ها هستند.

بن الطوق الماری گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند و امارات از سرمایه گذاری در ایران استقبال می‌کند.

دیگر خبرها

  • ایدکوپرس سایپا،‌ تندیس شرکت برتر ایران را از رییس جمهور دریافت کرد
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور