Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهرت «ديار فرزانگان» به خانه‌هاي تاريخي، تکيه باغ‌ها و مساجد تاريخي آن است، ميراثي که ترک‌هاي زلزله سال 85 را هنوز بر تن خود دارد و حالا در ميان غفلت مسئولان در حال فروريختن است.

خبرگزاري مهر - گروه استان‌ها: هر موقعِ سال که به اينجا سفر کني جايي براي لمس سادگي و زيبايي معماري غني ايراني- اسلامي پيدا مي‌کني، پاييز که باشد «کوچه‌باغي» رنگارنگ‌ترين صحنه‌هاي پادشاه فصل‌ها را پيش رويت قرار مي‌دهد، تابستان که مي‌شود «تکيه باغ‌ها» و «ترنجستان» با صداي شرشر آب همه وجودت را خنک مي‌کند؛ بهاري‌ترين روزهاي فصل اول خدا را هم مي‌توان در «گلدشت» و «ونايي» تجربه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محرم و صفر که مي‌شود، دلت هواي خانه «آيت‌الله بروجردي» را مي‌کند؛ جايي که مي‌شود حس و حال آسماني آن را همچنان لمس کرد. بروجردي‌ها به آن «خانه آقا» مي‌گويند و حوض بزرگ وسط خانه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد، حرف‌هايي از جنس حاجت و همه استکان‌ها و ليوان‌هايي که در آب حوض غلط مي‌خورند با خودشان ماجراهايي دارند.
اما اين‌همه چيزي نيست که ديار خانه‌هاي تاريخي براي گفتن دارد؛ اينجا ترک‌هاي بي‌توجهي و غفلت رگه‌هاي زلزله‌هاي گاه‌وبيگاه را عميق‌تر کرده است؛ تا ديار ناب‌ترين آثار تاريخي ايراني- اسلامي چشم‌به‌راه همت و اعتبار باشد.
سراغ يکي از بناهاي تاريخي شهر مي‌رويم که به‌عنوان يکي از خانه‌هاي تاريخي شاخص اين شهرستان پس از سال‌ها تملک توسط ميراث فرهنگي هنوز شرايطي براي ميزباني از گردشگران و علاقه‌مندان ندارد.

اين بناي ارزشمند در دل بافت تاريخي بروجرد در کوي صوفيان و در مجموعه‌اي کم‌نظير با نام طباطبايي‌ها واقع‌شده است، ورود به اين خانه تاريخي و مشاهده ريزش‌هاي صورت گرفته نگرانمان مي‌کند تا با دلهره در فضاي زيباي اين بنا قدم بزنيم، اين بناي تاريخي که عمليات مرمت آن به علت کمبود اعتبار متوقف‌شده در خطر ريزش قرار دارد.
بااين‌همه زيبايي، آوار خانه در کنار ريزش‌هاي متعدد آن، شيشه‌هاي شکسته پنجره‌ها، فروريختن کاشي‌کاري‌ها و گچ‌بري‌ها و تخريب بخشي از نقاشي‌هاي اين بناي تاريخي دل دوستداران ميراث فرهنگي اين ديار را به درد مي‌آورد.
ديار کوچه‌باغ‌هاي 500 ساله و خانه‌هاي تاريخي
شهر تاريخي بروجرد که به لحاظ تنوع آثار تاريخي يکي از شهرهاي مطرح کشور محسوب مي‌شود به ديار خانه‌هاي تاريخي شهرت دارد، جايي که مطابق برخي آمارها بيش از 40 خانه تاريخي را در يک مجموعه به‌هم‌پيوسته و منسجم گرد هم آورده است.
بروجرد با دارا بودن 280 هکتار بافت تاريخي فرهنگي و وجود آثار متنوع کهن اين روزها در بين گردشگران و علاقه‌مندان داراي شهرت است آن‌چنان‌که از اين شهر به‌عنوان شهر خانه‌هاي تاريخي ياد مي‌شود.
«دارالسرور»، عنوان قاجاري اين شهر است، شهري که باغات و کوچه باغاتش طوري در طول 400 تا 500 سال اخير شکل گرفته که گويي به شکل يک بيشه ارگانيک و بدون دخالت انسان طراحي‌شده است. کوچه باغاتي که طراحي مسيرهاي آن برگرفته از الگوي طراحي بازار تاريخي اين شهر است و آن‌قدر زيبا در پيچ‌وخم‌هاي رنگي فصل‌ها به هم تنيده شده که گويي در بهشتي گم‌شده ايستاده‌اي.

بازار تاريخي بروجرد و وجود 40 حرفه دستي و کم‌نظير در آن موجب شد در دوره‌هاي متعدد تاريخي اين منطقه به يک مرکز تجاري و بازرگاني تبديل شود و در همان دوران کاروانسراهاي زيادي که نقش هتل‌هاي امروزي را داشتند در جوار بازار آن شکل بگيرد.
بازاري تاريخي که با همه متعلقاتش طوري هوشمندانه طراحي‌شده است که در آن دوران اگر راهزناني قصد داشت در آن مسير جولان دهند پيچيدگي در طراحي مسيرها سبب مي‌شد او نتواند خيلي راحت از سد طراحي پيچيده آن عبور کند و قطعاً با مشکل مواجه مي‌شد.
زخم زلزله بر بناهاي تاريخي
طراحي کوچه باغات و بازار تاريخي اين شهر به‌نوعي است که اگر بارها هم از اين مسيرهاي پيچ در پيچش عبور کرده باشي بازهم براي خروج ناچار به پرس‌وجو هستي و بايد گفت اين طراحي از اولين پدافندهاي غيرعامل شهري در ايران به شمار مي‌آيد.
باغ شهر تاريخي بروجرد داراي ارزش گردشگري و مطالعاتي بالايي است به‌اين‌علت که علاوه بر آنکه اين شهر داراي تنوع آثار تاريخي شامل بازار، تيم، تيمچه، سرا، کاروانسرا، قلعه، حمام، خانه، يخچال، آب‌انبار، مدرسه علميه، مدرسه نوين، قبرستان، خانه باغ، مسجد، امامزاده و... است با گشتي در اين شهر به‌راحتي تنوع قدمت و معماري حکومت‌هاي گذشته ايراني را در آن مي‌توان لمس کرد از سامانيان تا سلجوقيان و از صفويه و زنديه تا قاجار و پهلوي در بافت تاريخي و اجتماعي اين شهر کاملاً مشهود است.

سکونت افراد صاحب‌منصب با درجات علمي بالا و وجود خانه‌هاي متعدد تاريخي موجب شده است که با حجم بالايي از آثار تاريخي مواجه باشيم که زخم زلزله 85 را هنوز بر تن خود دارد.
وعده اي براي مرمت مشارکتي آثار تاريخي
وضعيت آثار تاريخي بروجرد به گونه اي است که رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در جريان سفر خود طي امسال به اين شهر وعده کرد که مرمت بناهاي تاريخي اين شهر به‌صورت مشارکتي انجام شود.
زهرا احمدي پور که در سفر به بروجرد از خانه‌هاي تاريخي آيت‌الله بروجردي و افتخارالاسلام طباطبايي و همچنين مسجد جامع و مسجد امام خميني بروجرد بازديد کرد طي سخناني در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بروجرد داراي بافت تاريخي خيلي گسترده‌اي بوده و بناهاي متنوعي اعم از مساجد و خانه‌هاي تاريخي دارد.
زهرا احمدي پور: بخشي از بناها به دليل تغييراتي که در آن‌ها رخ‌داده و يا به دليل عمر بنا دستخوش تخريب شده است وي با بيان اينکه بخشي از بناها به دليل تغييراتي که در آن‌ها رخ‌داده و يا به دليل عمر بنا دستخوش تخريبي شده که حدي از آن گسترده و در برخي بناها کمتر است، تصريح کرد: قرار شد بتوانيم به‌صورت مشارکتي در سال 96 اين بناها را مرمت کنيم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با تأکيد بر اينکه اولويت اين است که براي بروجرد محور گردشگري تاريخي و فرهنگي طراحي کنيم که طرح آن را تا بهار تهيه مي‌کنيم و اعتبارات را پيش‌بيني مي‌کنيم، افزود: مرمت بناهاي تاريخي شهرستان بروجرد هم به‌صورت مشارکتي و هم توسط ديگر دستگاه‌ها صورت خواهد گرفت.
احمدي پور يادآور شد: سعي داريم اين بافت تاريخي بروجرد را به محور گردشگري تبديل کنيم.
باوجود وعده احمدي پور به نظر مي‌رسد هنوز کار مرمت برخي آثار تاريخي اين شهر درگير کمبود اعتبارات است.
شرايط وخيم آثار تاريخي
رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري بروجرد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: يک سري عناصر و بناهاي تاريخي ارزشمند در اين شهر وجود دارد که در وضعيت وخيمي قرار دارند و نيازمند به مرمت فوري هستند.
پس از زلزله بروجرد حجم قابل توجهي از آثار تاريخي بلااستفاده ماند حجت اله يارمحمدي گفت: پس از زلزله سال 1385 حجم قابل‌توجهي از عناصر ارزشمند تاريخي به علت آسيب‌ديدگي تقريباً بلااستفاده و آرام‌آرام به يک متروکه تبديل شدند که بايد روي اين موضوع با توجه ويژه‌تري کارکرد.
وي با تأکيد بر اينکه وضعيت برخي آثار تاريخي بروجرد مناسب نيست عنوان کرد: پس از زلزله ما براي اکثر آثار تاريخي طرح مقاوم‌سازي و مرمتي تهيه کرديم و مرمت‌هاي گسترده‌اي انجام‌شده اما حجم کار و تنوع آثار به‌قدري زياد است که با اعتبارات قطره‌چکاني عملاً کار نمود واقعي خود را ندارد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري بروجرد با تأکيد بر حجم بالاي آثار تاريخي در بروجرد اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري در شهرستان بروجرد در هر سه حوزه کاري خود با حجم بالايي از کار مواجه هست و محدود به مرمت و حفاظت از آثار تاريخي نمي‌شود.

بسياري از آثار تاريخي وضعيت مناسبي ندارند
وي عنوان کرد: انصافاً حوزه ميراث فرهنگي در شهر تاريخي بروجرد با توجه به ابعاد و تنوعي که دارد حوزه‌اي بسيار مهم و تأثيرگذار است که بايد بر روي آن کار کرد.
بسياري از آثار تاريخي بروجرد عليرغم ارزش فرهنگي بالايي که دارند اما وضعيت مناسبي ندارند رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري در شهرستان بروجرد اظهار داشت: به‌استثناء برخي عناصر ويژه تاريخي همچون کاخ‌ها به جرات مي‌توان گفت بروجرد ازنظر اکثر عناصر تاريخي غني بوده و اين موضوع مهمي است که بايد به آن پرداخت.
يارمحمدي با تأکيد بر اينکه بسياري از آثار تاريخي بروجرد عليرغم ارزش فرهنگي بالايي که دارند اما وضعيت مناسبي ندارند گفت: بااين‌وجود اداره ميراث فرهنگي بروجرد متناسب با اعتبارات و اختيارات خود اقداماتي را در اين حوزه هرساله اجرا مي‌کند.
وي بابيان آنکه در اعتبارات استاني اداره ميراث فرهنگي بروجرد تنها دو پروژه تعريف‌شده است گفت: احياي حوض مدرسه علميه «حجتيه»، بندکشي و مرمت مقبره تاريخي «حاج مولا اسدالله حجتي بروجردي» مشهور به «حجت‌الاسلام»، که متولي همين مدرسه بوده در دستور کار است.
کمبود اعتبار براي احياي بافت تاريخي روستاها
رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري در شهرستان بروجرد افزود: با پيگيري‌هاي مکرر مالکان قلعه تاريخي هزارجريب، خوشبختانه امسال براي اولين بار براي اين اثر تاريخي که کاربري مسکوني و اجتماعي داشته است اعتباري تخصيص داده‌شده است.

در سال‌هاي اخير آسيب‌هاي زيادي به قلعه «هزارجريب» واردشده استوي با اشاره به اينکه در سال‌هاي اخير آسيب‌هاي زيادي به اين قلعه واردشده است گفت: نجات بخشي و رفع خطر بخش‌هايي از اين اثر تاريخي در دست اقدام است.
يارمحمدي ادامه داد: در بروجرد تعداد زيادي روستا وجود دارد که داراي بافت تاريخي است اما بالاخره از اين تعداد روستا که براي مرمت پيشنهاد مي‌شوند با توجه به محدوديت‌هاي اعتباري تنها براي روستاي «کوشکي» اعتبار گذاشته‌شده است.
وي عنوان کرد: گذرهاي تاريخي، حمام‌هاي تاريخي، ديوارها، خانه‌ها و معابري که از گذشته با مصالح بومي ايجادشده‌اند مي‌تواند در بحث گردشگري و بُعد فرهنگي داراي اهميت ويژه‌اي باشد و درصورتي‌که اعتبارات اين اجازه را بدهد در اين حوزه نيز برنامه‌هاي خوبي طراحي‌شده است.
مجموعه «طباطبايي‌ها» جان دوباره‌اي مي‌گيرند
مجموعه طباطبايي‌ها بودجه مستقل ندارد رئيس اداره ميراث فرهنگي بروجرد در پاسخ به اين سؤال که سرنوشت مجموعه تاريخي فرهنگي «طباطبايي‌ها» چه خواهد شد گفت: اگرچه اين مجموعه هنوز در سازمان برنامه‌وبودجه کشور داراي رديف اعتباري مستقلي نيست اما با توجه به اهميت موضوع براي سازمان ميراث فرهنگي کشور امسال براي اولين بار از سرجمع اعتبارات ملي سازمان براي ساماندهي، مرمت و باز زنده سازي مجموعه تاريخي فرهنگي طباطبايي‌ها اعتباري در نظر گرفته‌شده است.
يار محمدي با اشاره به اينکه مجموعه تاريخي «طباطبايي‌ها» يک محله تاريخي شهر است گفت: اين مجموعه عناصر مختلف زندگي شهري شامل مسجد، بازارچه، آب‌انبار، مدرسه علميه، قبرستان، گذر، خانه‌هاي تاريخي، حمام و ... را در خود حفظ کرده است.
وي عنوان کرد: امسال از طريق اعتبارات ملي 5 عنصر تاريخي از اين مجموعه شامل حمام تاريخي سيد، خانه‌هاي تاريخي «افتخار الاسلام»، «حاج‌آقا کمال طباطبايي»، «حاتمي» و خانه تاريخي «روناسي» که اضطرار بيشتري به‌منظور احيا و بازنده سازي دارند مرمت خواهند شد.

خزان تکيه باغ‌هاي بروجرد
وي در پاسخ به سؤال مهر مبني بر اينکه وضعيت تکيه باغ‌هاي بروجرد مناسب نيست عنوان کرد: مرمت تکيه «ديده‌ور» به‌عنوان يکي از شاخص‌ترين تکاياي تاريخي اين شهر در اعتبارات سال 96 قرارگرفته است که هر زمان اين اعتبار تخصيص يابد مرمت آن به‌سرعت آغاز خواهد شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگ بروجرد گفت: علاوه بر پروژه‌هاي مذکور يک اعتبار محدودي تحت عنوان پروژه‌هاي مشارکتي را در دستور کارداريم به اين نحو که آثار تاريخي همچون خانه‌هاي در تملک اشخاص در صورت تمايل و تفاهم دوطرفه زير نظر ميراث فرهنگي و با همکاري و اعتبار دوطرفه مرمت خواهند شد.
يار محمدي اظهار داشت:مجموعه تاريخي «همايوني»، خانه تاريخي «مرادي»، بيت «آيت اله بروجردي»، خانه تاريخي «صدر زاده نبوي طباطبايي» که به‌عنوان يکي از باارزش‌ترين خانه‌هاي تاريخي بروجرد پيش‌ازاين مرمت سقف و باز زنده سازي حمام آن در دستور کار بوده، امسال اگر اعتبارات اجازه دهد مرمت خواهد شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي بروجرد در ارتباط با اشياء تاريخي در مجموعه طباطبايي‌هاي بروجرد گفت: ما امسال دو وسيله تاريخي از جنس چوب در مجموعه طباطبايي‌ها، که شامل دو «کجاوه» بسيار ارزشمند متعلق به خاندان طباطبايي‌هاست که در وضعيت وخيمي است که اقدامات اداري آن در حال انجام است که به‌محض تکميل اين مراحل مرمت آن آغاز مي‌شود.
يارمحمدي اظهار داشت: در کنار اين دو شيء ارزشمند، اشياء چوبي ديگري که جزو وسايل زندگي اين خاندان بوده‌اند و شامل ميز و مبل چوبي است تحت عنوان وسايل زندگي خانوادگي طباطبايي‌ها داراي ارزش حفاظتي بالايي هستند که در صورت تخصيص اعتبار مرمت خواهند شد.

وضعيت وخيم کهن‌ترين مدرسه غرب ايران
دبيرستان «امام خميني» وضعيت مناسبي ندارد رئيس اداره ميراث فرهنگي بروجرد با اشاره به اينکه دبيرستان «امام خميني» وضعيت مناسبي ندارد و از بناهاي بسيار ارزشمند دوران پهلوي است گفت: در سال گذشته براي اين عنصر ارزشمند تاريخي فرهنگي اعتباري در نظر گرفته شد و برنامه‌ريزي‌ها براي مرمت آن انجام شد حتي کار تا جايي پيش رفت که از اعتبارات ماده 12 براي آن پيش‌بيني شد و ما تا نزديک انعقاد قرارداد هم پيش رفتيم اما متأسفانه به دليل کاهش درآمدهاي دولت اعتبار محقق نشد.
وي ادامه داد: اما قول داده‌شده است که در اعتبارات سال آينده مرمت اين اثر شاخص فرهنگي نيز ديده شود که اگر اين موضوع محقق شود به‌سرعت کار مرمت آن را شروع خواهيم کرد.
در حالي رفع مشکلات بناهاي تاريخي بروجرد به تامين اعتبارات گره خورده است که مصائيب اين بناهاي به خانه‌هاي تاريخي و تيکه باغ‌ها خلاصه نمي‌شود، مساجد تاريخي اين شهر ازجمله مسجد امام و مسجد جامع نيز نيازمند مرمت هستند به‌طوري‌که پيش‌ازاين امام‌جمعه اين شهر در سخناني خواستار مرمت اين بناهاي منحصربه‌فرد شده بود.
مرمت مساجد تاريخي بروجرد اعتبار مي‌خواهد
رئيس ميراث فرهنگي بروجرد در واکنش به مشکلات اين بناهاي تاريخي گفت: در ميان آثار شاخص تاريخي بروجرد همچون مسجد جامع طي سال گذشته احياي پوسته فيروزه‌اي گنبد آن به شکل و الگوي اوليه توسط اداره ميراث فرهنگي بروجرد انجام شد و در کنار آن درب مسجد که يک شيء ارزشمند تاريخي بود پس از 18 سال توقف مرمت از انبار بيرون آمد و ضمن مرمت سر جاي اصلي خود نصب شد.
براي کار مرمتي روي مساجد تاريخي اعتبارات بيشتري نياز است وي عنوان کرد: دو مشبک بزرگ چوبي که مشرف‌به ايوان اين اثر ارزشمند تاريخي است پس از زلزله سال 85 آسيب جدي ديده بود که توسط استادکاران اين ديار مرمت و در سر جاي خودش نصب شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي بروجرد گفت: نظافت و بندکشي‌هاي ضلع جنوب انجام شد و در صورت تخصيص اعتبارات کار مرمتي اين مسجد ادامه خواهد داشت.
يار محمدي گفت: در کنار مجموعه‌هاي تاريخي بروجرد مرمت آثار شاخصي همچون مسجد جامع، مسجد امام (ره) و امامزاده «جعفر» بروجرد يک حجم عملياتي بسيار وسيعي دارد و آن‌هم به علت وسعت و ابعاد آن‌هاست لذا براي کار مرمتي بيشتر بر روي آن‌ها اعتبارات بيشتري نياز است.
وضعيت نامناسب خانه‌هاي تاريخي بروجرد
سخنان مسئولان ميراث فرهنگي در حالي است که عباس گودرزي نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي نيز از کم توجهي به اين ميراث گران بها انتقاد دارد و مي گويد: با توجه به بررسي کارشناسان بروجرد به لحاظ آثار متنوع تاريخي بسيار خاص و منحصربه‌فرد است.

وي عنوان کرد: خانه‌هاي تاريخي بروجرد کم‌نظير هستند و هرکدام اگر مرمت و احيا شوند يک مزيت خاص فرهنگي و اقتصادي محسوب مي‌شوند.
نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: متأسفانه آزادسازي حريم مسجد «جامع» و «امامزاده جعفر(ع)» به‌عنوان دو عنصر تاريخي و فرهنگي بروجرد از نگاه رسانه‌ها و مسئولان به دور مانده است.
علاءالدين بروجردي: تقسيم بودجه در بسياري از عرصه‌ها متعادل، متوازن و عدالت محور نبوده که بايد اين ظلم برطرف شودگودرزي با بيان اينکه دبيرستان امام خميني(ره) بروجرد ظرفيت بزرگي براي توسعه گردشگري و ايجاد اشتغال در زمينه صنايع‌دستي است اظهار داشت: متأسفانه اين دبيرستان که اولين آموزش‌وپرورش نوين غرب ايران در دل آن شکل‌گرفته وضعيت مناسبي ندارد.
وي همچنين ضمن تأکيد بر ساماندهي خانه تاريخي آيت‌الله بروجردي گفت: متأسفانه بسياري از خانه‌هاي تاريخي بروجرد وضعيت مناسبي ندارند و نياز بوده که در اين زمينه اقداماتي انجام شود.
علاءالدين بروجردي ديگر نماينده اين شهر نيز در خبري که در رسانه‌ها منتشرشده است با ابراز تأسف از فاصله گرفتن از هويت تاريخي و فرهنگي اين شهرستان اظهار داشت: هويت تاريخي و فرهنگي بروجرد به لحاظ سازه‌هاي معماري و سياست‌گذاري و اجرا در اين عرصه و نيز به لحاظ توجهي که بايد به اين شهر تاريخي استان لرستان شود نيازمند عنايت ويژه‌اي است.
وي با انتقاد از شيوه تقسيم بودجه در استان لرستان افزود: تقسيم بودجه در بسياري از عرصه‌ها متعادل، متوازن و عدالت محور نبوده که بايد اين ظلم برطرف شود.
بروجردي با اشاره به وضعيت خانه‌هاي تاريخي اين شهر بيان کرد: مرمت و حفظ اين آثار امروز در اثر بي‌توجهي در شهر بروجرد مغفول مانده است.
ساماندهي خانه تاريخي آيت‌الله بروجردي
مخاطب بخشي از اين انتقادات متوليان در سازمان ميراث فرهنگي و بخشي ديگر به مديريت ارشد لرستان برمي‌گردد به‌طوري‌که وضعيت آثار تاريخي بروجرد موجب سفر استاندار لرستان به اين شهر شد تا در جريان بازديدهاي مختلف از وعده‌هايي براي ساماندهي اين بناها خبر دهد؛ وعده‌هايي که دوستداران ميراث فرهنگي منتظر تحقق آن هستند.

با معاون اول رئيس‌جمهور براي ساماندهي خانه تاريخي آيت الله بروجردي رايزني‌هاي لازم صورت گرفته است هوشنگ بازوند با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي خانه تاريخي «آيت‌الله بروجردي» در سخناني اظهار داشت: در اين راستا با معاون اول رئيس‌جمهور براي ساماندهي اين خانه تاريخي رايزني‌هاي لازم صورت گرفته است.
وي با بيان اينکه ساماندهي خانه آيت‌الله بروجردي وظيفه همه ماست گفت: پيگيري در اين زمينه ادامه دارد چراکه تاکنون در اين مورد غفلت‌هاي زيادي صورت گرفته است.
استاندار لرستان همچنين در رابطه با مرمت دبيرستان تاريخي امام خميني(ره) بروجرد گفت: ميراث فرهنگي طرحي از اين دبيرستان را آماده کند تا در اولين فرصت به‌صورت ويژه به آن پرداخته شود.
بازوند گفت: دو تا سه ميليارد تومان پول براي ترميم اين دبيرستان نياز است و اگر آموزش‌وپرورش براي مرمت اين دبيرستان پشيمان شده بايد دنبال برنامه ديگري باشيم.
وي با بيان اينکه شرايطي فراهم شد که اين کار را به بخش خصوصي واگذار کنيم و اين بخش هم حاضر شد سه ميليارد تومان براي اين طرح پرداخت کند گفت: اما آموزش‌وپرورش قبول نکرد و خواستند خودشان اين کار را انجام دهند.
استاندار لرستان با بيان اينکه نبايد اجازه داد اين ساختمان بيشتر از اين خراب شود و اگر آموزش‌وپرورش نمي‌تواند در اين زمينه اقدامي انجام دهد بايد از همين الان اعلام کند گفت: بايد در انجام کارها تدبير داشت و اين تدبير بايد در ابتدا و انتهاي کار مشخص باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۱۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد