Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرنگارحوزه قرآن و عترتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛بخش های مهمی از سوال های شما کاربران باشگاه خبرنگاران جوان، با کارشناسان دینی و مذهبی مطرح شده و شما می توانید پاسخ های خود را پیرامون ماه گرفتگی، احکام شرعی نماز آیات و ... در اینجا دریافت کنید.

اما پاسخ سوال های شرعی برخي از کاربران در خصوص ماه گرفتگی كه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری سخنران و کارشناس امور دینی و مذهبی، داده شده، به شرح زیر است:

*آیا با ماه گرفتگی نماز آیات بر همه واجب می شود؟

مسلمانان چند نماز واجب دارند؛نماز یومیه نماز میت،نماز آیات،نماز نذر و قسم،نماز پدر که بر پسر بزرگ واجب است،نماز طواف،نماز استیجاری از نماز ها ی واجب هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماز آیات که یکی از نمازهای واجب است که در زلزله، سیل شدید، رعدوبرق، باد شدید، ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی بر همه مردم واجب می‌شود.

در برخی از مواردی که ذکر شده است، قضا دارد و در برخی از موارد قضا ندارد و هر زمانی که خوانده شود، ادا است.

*آیانمازآیات راباید همزمان باگرفتگی ماه به جا آورد یا بعدازماه گرفتگی نیز میتوانیم انجام داد؟

از زمان شروع ماه‌گرفتگی و خورشید‌گرفتگی تا انتهای خورشید گرفتگی و ماه‌گرفتگی وقت نماز آیات است، فرقی نمی‌کند در محدوده شهر، منطقه، کشوری که ماه و خورشید گرفته شود بلکه برای کسانی که ماه گرفتگی را دیده‌اند یا ندیده‌اند خواندن نماز آیات واجب می‌شود و کسانی که در آن موعد نخواند‌ه‌اند، باید قضای آن را به جای آورند.

*امروزه دقیقا میدونیم ماه و خورشید کی و کجا و چه میزان گرفتگی پیدا می کنند و تا سالهای بعد هم میدانیم. آیا نماز واجب است؟

بله نماز آیات واجب است.

*اگه جواب سئوال بالا مثبت است و حکم خدا غیر قابل تغییر چرا وقتی خداوند به صراحت گفته دادن پول و گرفتن سود نزول است حال به هر روشی و چون نیت از اول مشخص است چرا بانکها سود می دهند و سود پول می گیرند؟
عقدی که بانک با افراد امضا می‌کند بر اساس عقود شرعی است ما حدود 50 عقد شرعی داریم که دو عقد ما عقد ازدواج و طلاق است و مابقی عقود اقتصادی است.
بانک هم در این قالب با افراد عقد می‌بندد و وامی را در اختیار آنها قرار می‌دهد سودی که به آن وام تعلق می‌گیرد در قالب آن عقود است و گرفتار ربا نمی‌شود؛ بلکه آن چیزی که افراد با آن گرفتار می‌شود این است که وام جعاله می‌گیردو غیر از آن موضوع وام استفاده می‌کنند که این وام ربا می‌شود باید به این موضوع توجه شود که وام گرفته شده فقط در زمینه خودش استفاده شود وگرنه ربا می‌شود.

البته دیر کردی که بانک‌ها می‌گیرند ربا حساب می‌شود از طرفی مراجع تقلید همه مسائل را بیان کرده‌اند و ممکن است برخی از بانک‌ها خطایی کنند و معنای این خطا این نیست که شرعی عمل کرده است بلکه بانک بر خلاف شرع قانونی کار کرده است.
حضرت امام علی(ع) فرمودند :ربا در اقتصاد مانند مورچه سیاه بر روی سنگ سیاه در دل شب است.

*آیا اگر ماه گرفتگی را مشاهده نکنیم فقط بشنویم از دیگران، نماز آیات بر ما واجب است؟

نماز آیات برهمه مردم در هر زمانی واجب است.

*اگر کسی به هر دلیلی نتواند نماز آیات را بخواند حکمش چه می باشد؟

باید قضا نمازآیات خوانده شود.

*کیفیت نماز آیات چگونه است؟ آیا مثل نماز صبح خوانده می شود؟مانند نماز صبح نیست تفاوت هایی دارد.

اول؛ نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. دستور آن این است که نمازگزار بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد. دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.


دوم؛ در نماز آیات نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید. مثلا به قصد سوره «قل هو الله احد» بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله احد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لم یلد و لم یولد» و برود به رکوع، باز هم سر بردارد و بگوید: «و لم یکن له کفواً احد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد. بعد از سجده دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.


سوم؛ اگر هم نمازگزار، در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.

*ارتباطماه گرفتگی با مسائل شرعی چیست؟ این پدیده بیشتر یک پدیده علمی است چرا می گویید احکام شرعی؟

مسئله عظمت پرودگار عالم است و سر سجده قرار دادن بر آستان پروردگار عالم بر اتفاق این حادثه عظیم است، چرا که نماز آیات، نماز نشانه‌ها، قدرت‌ها است.
آیات به معنی نشانه‌ها است این نشانه‌های پروردگار است و خواندن نماز آیات برای ترس نیست، بلکه عظمت پروردگار است.

*نماز آیات بر چه کسانی واجب است؟ حتی ما که در شهر خود نمی توانیم ببینیم هم باید نماز آیات بخوانیم؟

نماز آیات برهمه افراد واجب است

*اگر میت نماز آیات بقضایی داشته باشد آیا باید آن را برایش انجام داد ؟

بله باید نماز قضا آیات میت خوانده شود.

*آیا درصورت عدم ترس از ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی بازهم نماز آیات واجب است؟

بله نماز آیات واجب است .

*آیا خسوف و کسوف جزئی نماز آیات دارند؟

برای خسوف و کسوف جزئی هم نمازآیات واجب است.

انتهای پیام /

احکام شرعی ماه گرفتگی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۱۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب حتما بخوانید!

پالت یکی از تجهیزات مهم در صنعت لجستیک است که تاثیر بسیاری در انجام اصولی و ایمنی فرایند حمل و نقل و انبارداری اجناس و محصولات دارد. پالت ها در انواع مختلف چوبی، پلاستیکی و فلزی به تولید می رسند و هر کدام از آنها با توجه ویژگی و مشخصاتی که دارند در زمینه و صنایع خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال پالت چوبی در این بین از فروش و طرفداران بسیاری برخوردار بوده و بیشتر صنایع و شرکت های حمل و نقل ترجیح می دهند از پالت های چوبی استفاده کنند. به همین منظور می خواهیم 5 پالت پرفروش و محبوب را به شما معرفی کنیم و ویژگی و مشخصات هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید.

معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب

پالت چوبی از لحاظ جنس چوب خود دارای انواع و مدل های مختلفی است و از چوب درختان متنوعی تولید می شود. از پالت چوبی برای حمل و نقل انواع بار و اجناس در صنایع مختلف استفاده می شود. از این رو این پالت ها باید دارای کیفیت، دوام، مقاومت و تحمل بار خوبی داشته باشند تا بتوانند محصولات را به صورت ایمن و اصولی حمل کنند. مدل های متنوع و کثیر پالت چوبی ممکن است خریداران را کمی گمراه کرده و با چالش هایی رو به رو کند. به همین دلیل در ادامه به معرفی 5 مدل پالت پر فروش و محبوب خواهیم پرداخت تا بتوانید بهترین مدل های پالت را شناسایی و از بین آنها دست به انتخاب بزنید.

پالت یورو

به جرات می توان گفت یکی از بهترین و باکیفیت ترین نوع پالت، پالت چوبی یورو است. این پالت در اروپا و طبق استانداردهای اروپا به تولید می رسد و تاییدیه انجمن پالت اروپا را نیز کسب کرده است. این پالت از چوب درجه یک روسی تولید می شود و عمدتا جهت صادر کردن اجناس به کشور های اروپایی و دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. پالت چوبی یورو از طریق واردات محصولات آرایشی-بهداشتی، مواد ضروری و مواد غذایی به ایران می رسد. این پالت قابلیت تحمل وزن تا 4 تن در حالت ثابت و 2 تن بار در حالت متحرک را دارد و معمولا در ابعاد استاندارد 120*80 تولید و عرضه می شود. این پالت از چهار طرف قابلیت حمل با لیفتراک و جک را دارد و به هنگام حمل توسط لیفتراک به هیچ عنوان دچار کج شدگی و سقوط نخواهد شد. از دیگر مزایای این پالت، قابل بازیافت بودن آن است. پالت یورو در صورت خراب شدن قابلیت تعمیر و استفاده مجدد را دارد. این پالت به لحاظ کیفیت بسیار بالا است و در تولید آن از بهترین چوب ها استفاده می شود. قابل ذکر است که از قیمت گرانتری هم در مقایسه با دیگر پالت ها برخوردار است. اما با این حال ارزش خرید بالایی دارد و بهترین گزینه جهت صادرات محصولات به دیگر کشورها است.

پالت مارون

یکی دیگر از مدل پالت پرفروش و محبوب، پالت چوبی مارون است. این پالت قابلیت بارگیری بسیار آسان و راحتی داشته و به همین جهت مورد توجه بسیار از صنایع قرار گرفته است. پالت چوبی مارون از چوب درجه یک درخت صنوبر به تولید رسیده است و مقاومت و دوام بسیار بالایی در برابر وزن و فشار دارد. ابعاد این پالت 130*110 بوده و ارتفاع آن 14 سانتی متر است. پالت مارون قابلیت تحمل وزن و حمل بار تا 4 تن در حالت ثابت و 2 تن در حالت متحرک را دارد. قابلیت حمل توسط لیفتراک و جک پالت را نیز از 4 طرف داشته و به خوبی در شاخک ها لیفتراک چفت و قفل می شود و مانع از سقوط بار و اجناس هنگام حمل و نقل خواهد شد. پالت چوبی مارون استفاده گسترده ای در صنایع غذایی، پتروشیمی، کاشی و سرامیک و حمل مواد گرانولی دارد. قیمت این پالت نیز در مقایسه با کیفیتی که دارد مناسب بوده و به صرفه است.

پالت پتروشیمی

مدل پالت پرفروش و محبوب دیگر که می خواهیم معرفی کنیم، پالت پتروشیمی است. این پالت همانطور که از نامش مشخص است در صنایع پتروشیمی و حمل و نقل کالاهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. چوب مورد استفاده برای تولید پالت پتروشیمی از چوب های درجه یک صنوبر و چوب سفید ایرانی است. این پالت چوبی در حالت ثابت می تواند وزن 4 تن بار را تحمل کرده و در حالت متحرک نیز قابلیت تحمل وزن بار تا 2 تن را دارد. پالت پتروشیمی در ابعاد 130*110، 110*110 و 115*115 و ... به تولید می رسد. این پالت از دو طرف قابلیت حمل توسط ماشین لیفتراک و جک را دارد. به طور کلی یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در صنایع پتروشیمی و حمل مواد شیمیایی، پالت پتروشیمی است. لازم به ذکر است که قیمت این پالت نیز بسیار به صرفه بوده و در مقایسه با کیفیت بالایی که دارد از ارزش خرید خوبی هم برخوردار است.

پالت کاشی و سرامیک

پالت چوبی کاشی و سرامیک، چهارمین مدل از 5 مدل پالت پرفروش و محبوب در بین صنایع و شرکت های حمل و نقل بوده و در دسته پالت های ارزان و قیمت مناسب قرار می گیرد. این پالت به منظور حمل و نقل انواع کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین کاربرد آن در صنایع کاشی و سرامیک است. این پالت دارای وزن 12 کیلوگرمی بوده و در ابعاد 105*105، 110*110 و 115*115 به تولید می رسد. تحمل وزن بار پالت کاشی و سرامیک در حالت متحرک چیزی حدود 1.5 تن و در حالت ثابت نیز 2.5 تن است. علاوه بر صنایع کاشی و سرامیک در صنایع ذغال سنگ، قیر، پودر سنگ، پودر کربنات، کف پوش های بتنی و قطعات بتنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت این پالت چوبی بسیار ارزان بوده و کاملا مقرون به صرفه است. البته ناگفته نماند که این قیمت به دلیل استفاده چوب درجه 3 در تولید این پالت چوبی است. با این حال از فروش بالایی برخوردار بوده و برای حمل کالا های سبک و غیر حساس، مناسب خواهد بود.

پالت آریا

پالت چوبی آریا یکی از مدل پالت پرفروش و محبوب ایرانی است که در کشور خودمان به تولید رسیده و دارای سطح کیفیت، دوام و مقاومت بسیار بالایی در مقایسه با دیگر پالت های ایرانی است. پالت آریا برای حمل و نقل اکثر اجناس و کالا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اما با این حال بیشترین استفاده از آن در صنایع غذایی، پتروشیمی و حمل کیسه است. این پالت از مغز چوب صنوبر به تولید رسیده و توانایی حمل بار تا حد 4 تن در حالت ثابت و 1.5 تن در حالت متحرک را دارد. پالت چوبی آریا نیز همچون پالت چوبی مارون و یورو از چهار طرف قابلیت حمل با لیفتراک و جک پالت را دارد. این پالت در ابعاد 130*110 و در ارتفاع 14 سانتی متری به تولید می رسد. قیمت پالت چوبی آریا نیز در مقایسه با دیگر پالت های تولید شده ایرانی، کمی گرانتر است اما به دلیل کیفیت بالایی که دارد از میزان فروش بالایی هم برخوردار است.

خرید بهترین پالت چوبی از تولیدکننده ای معتبر

پالت چوبی های بسیاری با چوب های متنوع به تولید رسیده اند و هر کدام از آنها از لحاظ کیفیت، مقاومت، میزان تحمل بار و قیمت دارای تفاوت های ریز و درشت بسیاری با یکدیگر هستند. اما مهم ترین مورد قبل از خرید پالت چوبی توجه به مدل، جنس چوب به کار رفته در آن، مشخصات و ویژگی های کلی (مقاومت و دوام)، ابعاد و قیمت آن است. اگر قصد حمل و نقل بار و اجناس سنگین و حساس را دارید باید پالت چوبی با کیفیتی را خریداری کنید تا محصولات به بهترین نحو ممکن و با ایمنی کامل حمل و نقل شوند. از این رو باید مرکزی معتبر را جهت خرید پالت مورد نظر خود انتخاب نمایید. به همین جهت ما به شما شرکت پالت کاران را معرفی می کنیم. این شرکت، یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع پالت چوبی و پلاستیکی در ایران بوده و از بهترین مواد و چوب در ساخت پالت های خود استفاده می کند. این مرکز امکان خرید حضوری و اینترنتی را برای خریداران فراهم کرده است. شما می توانید با مراجعه به سایت پالت کاران از نمونه ها دیدن کرده و اطلاعات لازم در خصوص قیمت پالت ها را کسب نمایید. در صورت تمایل برای دریافت راهنمایی های بیشتر با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

منبع: https://www.palletkaran.com/

دیگر خبرها

  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • معرفی 5 مدل پالت پرفروش و محبوب حتما بخوانید!
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • نجات زن میانسال از آب‌گرفتگی
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی