Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «غلامحسين کرباسچي» در يک تئوري‌پردازي جديد اينطور گفته است که برجام شکست خورد چون در ايران «وفاق ملي» نيست!

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

***

ايرنا: عذرخواهي سلفي‌بگيرها آب رفته را برنمي‌گرداند!
خشم دولت از صاحبان «سلفي حقارت»

خبرگزاري دولتي ايرنا، روز گذشته در گزارشي با عنوان «عکس‌هاي سلفي نمايندگان؛ تيرهايي که از چله رها شد» به ماجراي تقلّاي چند نماينده اصلاح‌طلب مجلس براي گرفتن عکس سلفي با فدريکا موگريني پرداخت.
ايرنا در بخش پاياني اين گزارش ضمن اشاره به عذرخواهي چند چهره اصلاح‌طلب از اين رفتار عجيب نوشت:
«هر چند امروز صبح يکي از نمايندگان از رفتار روز گذشته خود در صحن مجلس شوراي اسلامي عذرخواهي کرده است و احتمالا در يکي دو روز آينده ديگراني از نمايندگان سلفي بگيرهم در اين خصوص اظهار نظر خواهند کرد. با اين حال تصاوير منتشر شده تيرهايي است که از چله رها شده و در معرض ديد افکار عمومي در داخل و خارج قرار گرفته است و در اين شرايط بعيد به نظر مي رسد عذرخواهي بتواند آب رفته را به جوي برگرداند.»[1]

*قبل از اين گزارش نيز، حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهور روحاني در يک توييت و در اشاره به قضيه سلفي حقارت نوشت: مشکل سياسي نيست، فرهنگي است.اي کاش با تک تک نمايندگان محترم حاضر در آن تصوير سلفي، مصاحبه اي عميق گرفته شود.[2]
اين اعتراضات دولت به رفتار عجيب چند نماينده اصلاح‌طلب اگرچه در راستاي تلاش براي منسي شدن سطح پايين هيئت‌هاي خارجي شرکت کننده در مراسم تحليف رئيس‌جمهور روحاني، آفريقايي بودن عمده شرکت‌کنندگان و شکست تئوري جهاني بودن دولت آقاي روحاني نيز ارزيابي مي‌شوند اما به هر حال سخن حقي هستند که معلوم نيست ستاد اصلاحات تا چه اندازه خود را موظف به پاسخگويي به آنها بداند؟!
ذکر اين نکته نيز ضروري به نظر مي‌رسد که اين اعتراض دولت به رفتار اصلاح‌طلبان و عزم قابل کشف رئيس‌جمهور روحاني مبني بر اينکه دولت دوازدهم نبايستي هزينه رفتارهاي جريان خاص را بدهد، در روند «طلاق سياسي» آقاي روحاني و اصلاح‌طلبان نقش يک کاتاليزور را ايفا خواهد کرد.
يادآور مي‌شود عبدالواحد موسوي لاري، وزير کشور دولت اصلاحات به تازگي در واکنش به طرح مسئله جدايي دولت و اصلاح‌طلبان از يکديگر گفته است: قاعدتا اصلاح‌طلبان و رئيس جمهوري با هم مرتبط هستند و از همديگر جدا نمي‌شوند؛ حتي اگر انتقادي هم داشته باشند به صورت دوستانه مطرح مي‌کنند![3]

***

مراسم تحليف روحاني بيسابقه بود؛ از نظر حضور هيئت‌هاي آفريقايي
سِرو «غذاي آفريقايي» براي ميهمانان تحليف روحاني

نايب رييس اول مجلس حضور 105 هيئت خارجي در مراسم تحليف رياست جمهوري را خنثي شدن تلاش ترامپ براي انزواي ايران خوانده است!
به گزارش اعتماد، «مسعود پزشکيان» با اشاره به برگزاري مراسم تحليف رياست جمهوري با ١٠٥ هيات خارجي اظهار داشت: ١٩رييس مجلس، ٨ رييس جمهور، ٨ معاون رييس جمهور و نخست وزير، ٣٤ فرستاده ويژه، نزديک ١٤ رييس گروه دوستي و ٣ رييس کميسيون مجالس در مراسم تحليف رييس جمهور حضور دارند.[4]

*در اقتفاي اظهارات پزشکيان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز طي اظهاراتي با بيان اينکه مراسم تحليف رياست جمهوري بسيار باشکوه و با حضور گسترده مهمانان خارجي و داخلي برگزار شد، گفته است: چنين مراسمي در ايران براي روز تحليف از نظر کميت و کيفيت بي‌سابقه بود![5]
متأسفانه اين اظهارات از جانب چهره‌هاي سمپات دولت در حالي اظهار مي‌شود که بر خلاف 4 سال ژست زبانداني و جهاني بودن دولت يازدهم اما تقريباً هيچ مقام سطح بالاي دولتي از قاره‌هاي اروپا و آمريکا در مراسم تحليف آقاي روحاني شرکت نداشت و عمده حضّار خارجي از قاره آفريقا بودند.
به نحوي که مي‌شد براي عمده هيئت‌هاي خارجي حاضر در مراسم تحليف، از منوي غذاي آفريقايي استفاده کرد!
نکته اينجاست که قاره آفريقا طي 4 سال گذشته کمترين توجهات دولت آقاي روحاني را به خود معطوف کرده است و آقايان همانطور که در گفته‌ها و رفتارهاي آنها نيز هويدا بود؛ اروپا و آمريکا را به آفريقا و آسيا مرجح و حتي در کسوت «کدخدا» مي‌دانستند.
جاي تأسف است که بعضاً‌ کشورهايي در مراسم تحليف دولت جهاني شده آقاي روحاني حضور داشتند که اسم آنها هم آشنا و مأنوس نبود و در مواردي حتي رئيس جمهور کشوري آفريقايي مثل «گابن» هم صرفا نماينده خود را به مراسم تحليف فرستاده بود.
مراسم تحليف اخير بر خلاف گفته‌هاي پزشکيان و مصباحي‌مقدم اتفاقاً يکي از نازل‌ترين تحليف‌هاي برگزار شده به لحاظ سطح پايين مقامات خارجي شرکت کننده بوده است که علت اصرار عوامل برگزاري آن بر حضور گسترده مقامات آفريقايي در مراسم هنوز مشخص نيست.
گفتنيست، «جهانبخش خانجاني» از فعالان اصلاح‌طلب، در شماره روز دوشنبه روزنامه دولتي ايران، با اشاره به همين مسئله در گفتاري کنايه‌آميز نوشت:
«وجه ديگر مراسم تحليف اخير نيز حضور گسترده ميهمانان خارجي اين مراسم بود؛ رويدادي که در ادامه سياست‌هاي کلان اعلام شده از سوي رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفيذ و تأکيد ايشان بر گسترش روابط خارجي قرار داشت. حرکت کشور در مسير توسعه يافتن با بهره‌گيري از تجربه‌هاي کشورهاي توسعه يافته سرعت بيشتري خواهد يافت. از اين منظر گرچه تعدد حضور مقاماتي از کشورهاي دور و نزديک در مراسم تحليف قابل توجه به نظر مي‌رسيد، اما نمايانگر همه آنچه بايد در سياست خارجي پيگيري شود نبود. توسعه رابطه با کشورهاي صاحب فناوري‌هاي پيشرفته و ايده‌هاي نوين مديريت، ضرورتي است که بايد در عين مراعات منافع ملي پيگيري شود و به دستآوردهاي به دست آمده در سال‌هاي اخير بسنده نشود.»[6]

***

تئوري‌پردازي جديد کرباسچي
برجام شکست خورد چون «وفاق ملي» نداريم!

غلامحسين کرباسچي، دبير کل حزب کارگزاران سازندگي، اخيراً در بخشي از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد گفته است:
« به نظر من دولت اولويت خود را بر مسائل خارجي و کنترل تورم گذاشته بود. خود دولت مساله وفاق ملي را جدي نگرفت و بسياري از موانعي هم که بر سر راهش ايجاد شد معلول عدم توجه جدي به ايجاد محيط تفاهمي بود. اگر که اين محيط تفاهم ايجاد مي شد بسياري از موضوعات همچون مسائل اقتصادي، مشکلات براي انعقاد قراردادهاي بين المللي، تحريم ها و برجام و مسائل داخلي حل مي شد. اما عمده اين مشکلات و موانع موجود بر سر راه دولت نشان مي داد که روي اين مساله آنچنان تمرکز گذاشته نشده است.»[7]

*جداي از اينکه به لحاظ عقلاني و با توجه به تجربيات گذشته، بي‌دستاوردي و شکست قراردادي بين‌المللي مثل برجام ربط چنداني به مسئله «وفاق ملي» ندارد؛ بايستي اشاره کرد که چهره‌هاي اصلاح‌طلب که همواره خود را مبدع تئوري‌هايي مثل «وحدت ملي»، «گفت‌وگوي ملي» و يا «وفاق ملي» نشان مي‌دهند، هيچگاه بصورت کامل اين عبارت‌ها را ترجمه و معني نکرده‌اند.
تحليلگران معتقدند اين استنکاف از تعبير به اين دليل است که هر سه عبارت فوق که در مقاطع مختلف از سوي چهره‌هاي جريان سياسي خاص مورد تأکيد قرار گرفته‌اند، مشترک‌المعني هستند و چند هدف خاص هم بيشتر ندارند...
اهداف خاصي که از جمله آنها مي‌توان به رفع حصر از فتنه‌گران، حرکت دادن کشور به سمت دوري از کانون‌هاي حساسيت آمريکا[8] و البته پيگيري آرمان هميشگي جريان خاص براي اصلاح بندهايي از قانون اساسي از جمله حيطه اختيارات ولي فقيه اشاره کرد!
لازم به توضيح است که بر خلاف ادعاي مرحوم هاشمي مبني بر نياز کشور به وحدت ملي و بر خلاف اظهارات کرباسچي مبني بر نبود وفاق ملي؛ اتفاقا نظام جمهوري اسلامي ايران و سپهر سياسي و اجتماعي آن تبلوري از وحدت و وفاق است به هيچ وجه دچار حالات آنارشيک، تفرقه ملي (شبيه آنچه در اسپانيا وجود دارد) و يا حرکت به سمت اضمحلال نيست.
مقوله‌اي که دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران نيز بارها بدان اذعان و اعتراف کرده‌اند اما به نظر مي‌رسد مادام که آرمان‌هاي جريان خاص همچون فک حصر فتنه‌گران تحقق نيابد، بايد که از ضرورت وفاق ملي به روايت اصلاح‌طلبان، صحبت‌هاي مختلفي را بشنويم.

***

1_ http://www.irna.ir/fa/News/82622368
2_ http://www.irna.ir/fa/News/82622368
3_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-716022
4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3604804
5_http://www.entekhab.ir/fa/news/358552
6_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/194567
7_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3603497
8_ mshrgh.ir/757067

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۲۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب

ایسنا/بوشهر رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری اداره کل صمت استان بوشهر گفت: صاحبان صنایع استان جهت جذب دانشجویان بورسیه می‌توانند از طریق سامانه سیب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کنند.

محمدرضا صادقی افزود: صاحبان صنایع، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی استان به منظور بورس دانشجویان دانشگاه‌ها در کلیه مقاطع تحصیلی از زمان کنکور یا در حین تحصیل می‌توانند با مراجعه به سامانه سیب به آدرس https://sib.saorg.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

صادقی عنوان کرد : طبق این فراخوان کلیه صاحبان صنایع جهت جذب دانشجویان در حین تحصیل در کلیه مقاطع می‌توانند تا 30 اردیبهشت ماه 1403 نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه سیب اقدام نمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، وی بیان کرد: کلیه صنایع در خصوص جذب دانشجویان نو ورود از طریق کنکور سراسری در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی می‌توانند تا ۱۵ اردیبهشت ماه 1403 درخواست‌های خود را در سامانه سیب وزارت علوم ثبت کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • (تصاویر) حجاب میهمانان خارجی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم
  • جذب دانشجویان توسط صاحبان صنایع از طریق سامانه سیب
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی
  • «برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس