Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خنداندن مخاطب در حال حاضر هدف اصلي بسياري از آثار تئاتري شده و مي‌بينيم که برخي کارگردانان به بهاي خنديدن مخاطب از الفاظ رکيک و شوخي‌هاي جنسي و سخيف هم استفاده مي‌کنند تا تماشاگر هر طور شده بدون تفکر به مفهوم گنگ اثر تنها دقايقي به سبک تئاترهاي آزاد بخندد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان، سينماي ايران اين روزها بيش از حد به گيشه وابسته شده و اکثر آثار سينمايي تنها با تمرکز بر فروش از رسالت اصلي خويش در ارائه يک اثر سينمايي مطلوب و افزايش سطح فرهنگي جامعه غافل مانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ميان نگاه بفروش بودن در اکثر آثار باعث شده تا اثر سينمايي به هر طريقي حتي به قيمت ابتذال مخاطب را روي صندلي بنشاند.
اين معضل طي چند سال گذشته با ورود سرمايه‌گذاران و تهيه‌کنندگان غيرفرهنگي و همچنين بازيگران سينما در تئاتر هم رسوخ کرده و متاسفانه هنر نمايش کشور نيز در بيشتر موارد به گيشه چشم دوخته است. اين وضعيت تا حدي پيش رفته که اکثر هنرمندان پيشکسوت تئاتر بيکار شده و جواناني هم که نمي‌خواهند به قانون گيشه تن دهند به سختي فعاليت مي‌کنند.

خنداندن مخاطب در حال حاضر هدف اصلي بسياري از آثار تئاتري شده و مي‌بينيم که برخي کارگردانان به بهاي خنديدن مخاطب از الفاظ رکيک و شوخي‌هاي جنسي و سخيف هم استفاده مي‌کنند تا تماشاگر هر طور شده بدون تفکر به مفهوم گنگ اثر تنها دقايقي به سبک تئاترهاي آزاد بخندد.
به همين مناسبت خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان در ادامه پرونده ويژه مشکلات تئاتر در ايران، پس از بررسي دو موضوع گذشته يعني بازار سياه بليت و حضور بازيگران سينما در تئاتر اين بار سراغ سوژه‌اي به نام ابتذال و بفروش بودن آثار نمايشي رفته است. مشروح دو پرونده ويژه قبلي به شرح زير است.
بليت يک ميليون توماني تئاتر شهاب حسيني/بازار سياه نمايش اعتراف به راه افتاد+فايل صوتي فروشنده بليت
هجوم دوباره سينمايي‌ها به تئاتر/عزيزي: وضعيت فارغ‌التحصيلان تئاتر وحشتناک است/نادري: با حضور بازيگران سينما در تئاتر موافقم

مشکل معيشت و اقتصاد تئاتر همواره دغدغه تمامي هنرمندان اين عرصه بوده و هست اما طي اين سالها هنرمندان تئاتر به دو دسته تقسيم مي‌شوند. آنها که در کل هيچ درآمدي از تئاتر ندارند که شامل جوانان تازه وارد و پيشکسوتان اين عرصه مي‌شوند و در حالت دوم کساني هستند که به موج گيشه تن داده و براي فروش بيشتر هرکاري مي‌کنند. حال بايد ديد که تا چه اندازه تهيه‌کنندگان توانسته‌اند بر سر کارگردانان کم درآمد تئاتر سايه افکنده و همه چيز را قرباني درآمدزايي اثر کنند.

ميکائيل شهرستاني نويسنده، بازيگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان، درخصوص اوضاع حال حاضر تئاتر در ايران گفت: اوضاع تئاتر در ايران بسيار بد و يا بهتر بگويم فاجعه‌بار است. در حال حاضر تماشاخانه‌هاي خصوصي به بنگاه تبديل شده‌اند و در هر کدام از آنها 4 اثر در روز اجرا مي‌شود، آثاري که اينقدر بي‌کيفيت هستند که به لعنت خدا هم نمي‌ارزند و اصلاً نمي‌شود روي آنها نام تئاتر گذاشت.
وي در همين راستا ادامه داد: متاسفانه اين روزها اکثراً در تئاتر به دنبال در‌آمد‌زايي هستند و لطمه جبران‌ناپذيري به تئاتر مي‌زنند. يک کار اگر ماه‌ها توسط يک کارگردان متعهد تمرين شود نمي‌تواند هيچ جايي اجرا بگيرد اما اگر اثري بعد از دو هفته تمرين آشنا داشته و کارگردانش اهل لابي باشد، به سرعت روي صحنه مي‌رود.

بازيگر سريال "معماي شاه" برخي اتفاقات در تئاتر را مثابه بهره‌کشي از هنرمند دانست و افزود: روند حال حاضر روند بسيار تيره‌ و تاري است که همه چيز را نابود کرده و تا مسئولين فرهنگي ما نخواهند هيچ چيز درست نمي‌شود. بايد پاي برخي از تئاتر اين کشور بريده شود. بعضي از اين بازيگران چهره که به تئاتر مي‌آيند شايد خودشان ندانند اما مورد بهره‌کشي قرار گرفته‌اند.
وي با اشاره به نزديک شدن فضاي تئاتر امروز به سينماي بفروش کمدي تصريح کرد: تئاتر به مسير بدي افتاده و برخي از کارگردانان کاملاً به سبک و سياق فيلم‌هاي بفروش براي جلب مخاطب از هرکاري دريغ نمي‌کنند. کار به جايي رسيده که استفاده از الفاظ رکيک و هر نوع شوخي مبتذلي را عادي جلوه مي‌دهند.
اين مدرس تئاتر با اشاره وجود لابي گسترده در فضاي تئاتر افزود: منِ نوعي ماه‌ها براي يک نمايش تمرين مي‌کنم و به محض آماده شدن اثر با وضعيتي مواجه مي‌شوم که به هيچ وجه قابل توجيح نيست. سالن‌هاي خصوصي و دولتي متاسفانه در يک مسير قرار گرفته و همه چيز با لابي پيش مي‌رود و من اگر لابي نداشته باشم بايد اثرم را در سالني روي صحنه ببرم که از کمترين امکانات هم بي‌بهره است.
شهرستاني بي‌تفاوتي مسئولين فرهنگي را مايوس کننده خواند و خاطرنشان کرد: متاسفانه آنهايي که بايد حرف‌هاي من را بشنوند گوششان به اين حرف‌ها بدهکار نيست و کلاً مشکلات من و امثال من را نمي‌شوند. مگر تا کجا توان دارم و تا کجا مي‌توانم از هزينه شخصي و انرژي روحي و جسمي‌ام براي توليد تئاتر استفاده کنم؟ بالاخره با اين وضعيت يک روز تمام اعتقادات و اهداف من هم در تئاتر رنگ خواهد باخت.

عده‌اي براي فرار از بيکاري به تئاتر روي مي‎‌آورند!
ايرج راد بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگي خبرگزاري ميزان، با اشاره به گيشه زدگي تئاتر ايران گفت: اگر محوريت تئاتر به سمت استقبال از گيشه برود، تئاتر از واقعيت‌هاي ارزشي و زمينه‌هاي فرهنگي خود دور مي‌شود. البته اگر نمايشي موفق به فروش بالا شود بسيار هم خوب است اما صرف پرداخت به تفريح، خنداندن و سرگرمي مخاطب به ساختار اصلي تئاتر ضربه وارد مي‌کند.
وي در همين راستا ادامه داد: تئاتر موظف به خنداندن مخاطب نيست و اصلاً نبايد به هر قيمتي مخاطب را بخنداند. اين روزها برخي آثار تئاتر سعي مي‌کنند با رفتن به سوي کمدي کم‌ارزش بفروشند اما نبايد فراموش کرد که وظيفه تئاتر به عنوان يک هنر انسان‌ساز صرفاً خنداندن مخاطب نيست.
بازيگر "آواي فاخته" مشکلات معيشت هنرمندان تئاتر را عاملي براي رفتن به تئاتر گيشه‌اي خواند و افزود: هنرمندان تئاتر اين روزها با مشکلات فراواني دست و پنجه نرم مي کنند و در عين حال با وجود اينکه همه اين مصائب را تحمل کرده‌اند بازهم از لحاظ امرار معاش با سختي روبرو هستند. سالن هاي تئاتر هم در اين ميان براي کسب درآمد و تامين هزينه هاي سالن قسمت هاي را ارائه‌ مي دهند که از توان جوانان خارج است و بايد براي تامين هزينه سالن راهکاري بيانديشند.
وي حضور برخي بازيگران مستعد سينمايي در تئاتر را مناسب دانست و تاکيد کرد: از نظر من اينکه گاهي بازيگران سينما به تئاتر مي آيند اشکال اساسي ندارد. البته منظور من کساني است که به خاطر خود تئاتر به اين عرصه آمده اند و پيش از اين تجربه حضور در اين عرصه را داشته‌اند. برخي هم براي کسب درآمد و فرار از بيکاري به تئاتر مي آيند که منظور نظر من آنها نيست.
راد بفروش بودن را به خودي خود مثبت خواند و خاطرنشان کرد: اصلاً ايرادي ندارد که مثلاً يک تئاتر بفروشد و برد اقتصادي داشته باشد اما نبايد براي فروش بيشتر همه چيز را قرباني کرد. تئاتر هنري مفهومي و انسان ساز است پس بايد همواره به اصليت آن توجه داشت و اينطور نيست که براي گيشه قيد همه چيز را زد. از نظر من يک تئاتر نبايد به هر قيمتي بفروشد.
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۲۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «نظامِ ابن عربی» به نویسندگی محسن رهنما با کارگردانی یاسمین ‌عباسی و تهیه‌کنندگی رضا ‌عباسی از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

«نظامِ ابن عربی» در روزهای آغازین اجرای خود میزبان پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی شد و این گروه نمایشی، اجرای خود را به این پژوهشگر و نویسنده تئاتر تقدیم کردند.

پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی پس از تماشای این اثر نمایشی گفت: «این اثر را مونودرامی تک‌بازیگر دیدم که مسئله عشق ممنوع را به تصویر کشاند.»

عرفان رجایی به‌عنوان بازیگر و سارا واحدی در جایگاه پرفورمر، در این اثر نمایشی حضور دارند.

در خلاصه این نمایش آمده است: «جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سال‌هاست که از عشق پری، دختری اصفهانی سرگردان جاده‌هاست. او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محیی‌الدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام، تصمیم می‌گیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامه‌ها و عکس‌های عاشقانه‌اش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایت‌گر داستانی عاشقانه باشد، اما...»

ایلیا ‌شیرازی (دستیار اول کارگردان)، نوید ‌شایان ‌مهر (دستیار دوم کارگردان)، امید ‌محمدی (هماهنگی و برنامه‌ریزی)، ابوالفضل ‌فتحی (منشی صحنه)، علی ‌حیدری (طراح صحنه)، مرتضی ‌نجفی (طراح نور)، شقایق مهاجری (طراح لباس)، سارا میرزازاده اصل (طراح گریم)، مرتضی آکوچکیان (طراح گرافیک)، رضا خزاعی (آهنگ‌ساز)، یاسمین ‌عباسی (تنظیم‌کننده)، علی ‌حیدری (کاخن و آواز)، رها خلیلی (انتخاب قطعات فلامنکو و سولیست و گیتار)، اسماعیل ‌رضوی (مدیر تولید)، حمیدرضا شیرازی (سرمایه‌گذار)، فراز مقدم (نورپرداز، ویدئومپ و ساخت تیزر)، فاطمه ‌عرب، یزدان ‌موسی ‌خانی (عکس)، رسول سلیمیان، حجت جعفری و یعقوب احمدزاده (اجرای دکور)، نیلوفر حیدری (دستیار طراح صحنه)، حمیدرضا کوچکی و نیلوفر حیدری (مشاوران طراح صحنه) و علی کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر ناگهان است، می‌توانند به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900999

دیگر خبرها

  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • برخوار شهرستانی با کمترین نرخ بیکاری در استان
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!