Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از تأخیر چند ماهه در اعلام آمار واردات و صادرات، چکیده آمار تجارت خارجی کشور در چهار ماه ابتدایی سال ۹۶ منتشر شد که نشان می‌دهد چگونه تبعات لزوم افزایش نرخ ارز تراز تجاری کشور را منفی کرد.

به گزارش مشرق، همشهری نوشته است: «امید می‌رود یکسان‌سازی نرخ ارز در نخستین فرصت و در اوایل دولت دوازدهم به مرحله اجرا برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این تازه‌ترین اظهارنظر ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی است.

* همشهری

- کارنامه ضعیف خصوصی‌سازی‌ در بورس

همشهری درباره خصوصی سازی گزارش داده است: براساس آمار‌های موجود، کارنامه خصوصی‌سازی‌ و عرضه سهام در بورس در طول ۳سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و سالانه فقط ۶درصد از سهام قابل‌عرضه در بورس به عموم عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری، اطلاعات و آمار‌های موجود از پرونده خصوصی‌سازی‌ در دولت یازدهم نشان می‌دهد که مقدار کل واگذاری‌ها از طریق بورس با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. براساس این اطلاعات جمع کل واگذاری‌هایی که از طریق بازار شفاف بورس و فرابورس انجام شده است به‌طور میانگین 6درصد بوده و فقط در سال94 سازمان خصوصی‌سازی‌ کارنامه مثبتی را از طریق بورس از خود برجای گذاشته است.

این در حالی است که مقدار واگذاری سهام از طریق بورس در پنج‌ماهه سال‌جاری به صفر رسیده است. مطابق قانون اولویت اصلی برای فروش سهام شرکت‌ها بورس و فرابورس است اما رویه واگذاری‌ها تغییر کرده و بیشتر واگذاری‌ها از طریق مزایده انجام می‌شود. براساس آمار موجود در سال 93جمعا 5147میلیارد تومان سهام واگذار شده است که از این مقدار فقط 300میلیارد تومان که معادل 6درصد است از طریق بورس به عموم عرضه شده است.

این مقدار در سال گذشته به 5.5درصد رسید به‌طوری که از مجموع کل واگذاری‌های انجام شده در سال 95 که معادل 4300میلیارد تومان بود جمعا 239میلیارد تومان سهام در بورس فروخته شده است. با این حال ارزش کل واگذاری‌ها از طریق بازار سهام در سال 94معادل 55درصد از کل واگذاری‌ها بوده و این تنها سالی است که کارنامه مثبتی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ برای عرضه سهام از طریق بورس به ثبت رسیده است.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون حتی یک سهم از سوی خصوصی‌سازی‌ در بورس و فرابورس فروخته نشده است. قبل از این بدترین دوره خصوصی‌سازی‌ مربوط به سال‌های 81تا 84 بود که در آن دوره نیز رئیس‌کل کنونی سازمان خصوصی‌سازی‌ تصدی این سازمان را برعهده داشت.

انجام تکالیف بودجه

رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی در گزارش تازه‌ای کارنامه عملکردش را تشریح کرد و‌ گفت: در سال گذشته، ۱۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان تکلیف بودجه‌ای داشتیم که بالغ بر ۱۶هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته است. علی اشرف پوری حسینی گفت: در سال۹۵ این سازمان ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تکلیف بودجه‌ای بر عهده داشت که بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته است که از این نظر سال ۹۵ تنها سالی در تاریخ اجرای خصوصی‌سازی‌ در کشور است که به تحقق ۱۰۰ درصدی وظایف بودجه‌ای نزدیک شده‌ایم. رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ افزود:

نگاهی به وضعیت واگذاری‌ها در کشور نشان می‌دهد تا پیش از دولت یازدهم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان واگذاری داشته‌ایم که این رقم در 4سال دولت یازدهم ۴۲هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود؛ یعنی در دولت یازدهم بیش از ۳۰ درصد واگذاری‌های تاریخ خصوصی‌سازی‌ صورت گرفته است. وی همچنین تصریح کرد: تا پیش از دولت یازدهم تنها ۱۸ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی بوده و این در حالی است که در دولت یازدهم ۶۶ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است.

- وعده دوباره سیف برای ارز تک نرخی

همشهری نوشته است: «امید می‌رود یکسان‌سازی نرخ ارز در نخستین فرصت و در اوایل دولت دوازدهم به مرحله اجرا برسد.» این تازه‌ترین اظهارنظر ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی است.

پس از آنکه بارها وعده تک‌نرخی شدن ارز در دولت یازدهم به‌ویژه با اجرای برجام و به امید عادی شدن روابط بانکی ایران با جهان تکرار شد، در اسفندماه سال گذشته سکاندار بانک مرکزی در گفت‌وگو با همشهری گفته بود: قبل از امضای برجام گفته بودم 6ماه پس از اجرای برجام، ارز تک‌نرخی می‌شود؛ ذهنیت ما این بود که مشکلات ما پس از برجام به سرعت حل می‌شود؛ اما وقتی دیدم روند اجرای برجام کند پیش‌می‌رود، اعلام کردم که شرط اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، عادی شدن روابط بانکی، استمرار و پایداری روند رو به بهبود مناسبات بانکی است.

او از اجرایی نشدن یکسان‌سازی نرخ ارز به‌عنوان «تنها نکته باقی مانده» از مجموع اهداف ترسیم شده بانک مرکزی در دولت یازدهم یاد کرد و شنبه شب در برنامه نگاه یک تلویزیون خاطرنشان کرد: فاصله بین تورم کشور ما با تورم بین‌المللی، همان درصدی است که باید نرخ ارز در بازار ایران افزایش یابد. سیف نرخ فعلی ارز در بازار آزاد ایران را قیمت واقعی خواند و افزود: با احتساب تورم ۱۰ درصدی برای ایران، اختلاف تورم داخلی با تورم بین‌المللی به حدود ۷ تا ۸ درصد می‌رسد؛

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف قیمت دلار در سه ماهه اول سال‌جاری با مدت مشابه در سال گذشته همین حدود است؛ یعنی قیمت ارز در بازار ایران واقعی است. رئیس‌کل بانک‌مرکزی تأکید کرد: اگر این تعدیل متناسب با فرمول گفته شده صورت نگیرد تولید داخلی متضرر می‌شود، بنابراین باید اجازه داد قیمت ارز براساس متغیرهای واقعی اقتصاد تعیین شود.

پایان رانت ارزی با یکسان‌سازی

نرخ ارز در ماه‌های اخیر روندی صعودی را تجربه کرده؛ به‌نحوی که ارزش برابری هر دلار در بازار آزاد در برابر ریال به 3820تومان و هر یورو به 4565تومان رسیده؛ این در حالی است که نرخ دلار مبادله‌ای اعلام شده از سوی بانک مرکزی 3278تومان و یورو 3826تومان است. اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی نشانه‌ای آشکار از وجود رانت ارزی در اقتصاد ایران است که باعث عدم‌تعادل در بازارها شده است.

این در حالی است که فعالان و کارشناسان اقتصادی، واقعی‌شدن نرخ ارز را نه‌تنها به مثابه پایان دوران رانت ارزی بلکه عاملی جهت تقویت تولید ملی و افزایش توان صادراتی می‌دانند. چالش اصلی پیش روی بانک مرکزی در ارتباط با یکسان‌سازی نرخ ارز، نگرانی از عادی نشدن روابط بانکی ایران با بانک‌های بزرگ خارجی برای تسهیل نقل و انتقال ارز از یک سو و اطمینان از توان پاسخ دادن به نیازهای ارزی است. چالشی که به‌نظر می‌رسد نسبت به 3سال اخیر کمرنگ‌تر شده و زمینه را برای اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم ساخته است.

* کیهان

- سیف وعده تک نرخی کردن ارز را باز هم تکرار کرد

کیهان نوشته ست:‌ در حالی که رئیس‌کل بانک مرکزی در چهار سال اخیر چندین بار وعده تک نرخی شدن ارز را داده و هیچ کدام نیز محقق نشده، بار دیگر وعده تک نرخی کردن نرخ ارز را در نخستین روز دولت تکرار کرد.

ولی ا... سیف در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با‌اشاره به آخرین تحولات اقتصادی و نظام بانکی کشور اظهار داشت: ما تصور می‌کردیم پس از برجام، تبادلات و روابط بانکی کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و براساس آن بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی کنیم اما به دلیل عدم وجود روابط بین‌المللی کافی یکسان سازی نرخ ارز به تاخیر افتاد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با بیان اینکه بعد از برجام روابط زیادی برقرار شد اما به میزان مورد انتظار نرسید، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یکسان سازی نرخ ارز اوایل دولت دوزادهم عملیاتی خواهد شد.

این اولین باری نیست که رئیس‌کل بانک مرکزی از تک نرخی کردن نرخ ارز سخن می‌گوید، وعده ارز تک نرخی از سال 93 توسط سیف داده شد و در سال 94 هم به تکرار این وعده پرداخت. دیگر کار به جایی رسید که در نهایت اعلام کرد شش ماه پس از اجرای برجام، ارز تک نرخی خواهد شد. اما این وعده هم همانند سایر وعده‌های پیشین وی نه تنها پس از شش ماه، بلکه بعد از گذشت یک سال و شش ماه هم محقق نشده است! در حال حاضر نیز با گذشت حدود چهار سال از وعده تک ارز نرخی و محقق نشدن آن، باز هم رئیس‌کل بانک مرکزی وعده تک نرخی شدن ارز را داده است.

این در حالی است که در اوایل مرداد ماه سال جاری، با تصویب تحریم‌های جدید آمریکا، بازار ارز با تلاطم جدیدی مواجه شده و قیمت دلار در یک هفته حدود 45 تومان افزایش پیدا کرد. یکی از ضعف‌های بزرگ بانک مرکزی در چهار سال اخیر، بی‌انضباطی‌های پولی فراوان آن می‌باشد، به عنوان نمونه بدهی بخش دولتی به نظام بانکی در دولت یازدهم 118 درصد و پایه پولی کشور (که به معنای چاپ پول می‌باشد) حدود 90 درصد رشد کرده است. این رشد‌های بسیار بالا نشان دهنده مدیریت ناکارآمد بر دستگاه سیاستگذاری پولی کشور می‌باشد. سیف‌ علی‌رغم تعطیلی بنگاه‌های صنعتی و تولیدی در چهار سال اخیر، مدعی شد: وجود رکود را در اقتصاد قبول ندارم زیرا پارسال رشد اقتصادی خیلی خوبی داشتیم.وی تصریح کرد: در مجموع بانک‌ها تلاش می‌کنند که حمایت جدی از رشد تولید و ‌اشتغال داشته باشند؛ از آنسو بانک‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و بخش عمده‌ای از منابع دچار انجماد است.یکی از بزرگترین مشکلات دوره مدیریت سیف در بانک مرکزی، مربوط به بحران موسسات مالی و اعتباری می‌باشد. متاسفانه بارها شاهد اخبار نابسامانی‌های این موسسات بودیم، از بحران در کاسپین و ثامن تا مسئله ادغام چند بانک با هم! رئیس‌کل بانک مرکزی با‌اشاره به اینکه خرید تضمینی برخی محصولات از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد، درباره وصول مطالبات بانک‌ها از دولت نیز گفت: اخیرا رئیس‌جمهور درباره تعیین تکلیف مطالبات بانک‌ها دستوراتی داده‌اند که در این زمینه تعیین تکلیف صورت پذیرد.

صف دریافت وام ازدواج آخر شهریور از بین می‌رود

سیف درباره روند پرداخت وام ازدواج گفت: منابع قرض‌الحسنه نظام بانکی کشور محدود است و رشد بالایی ندارد و در عین حال شاهد بودیم که مبلع وام ازدواج از سه میلیون به 10 میلیون تومان افزایش یافت.

وی با اعلام اینکه تا پایان شهریور ماه امسال دیگر صفی برای دریافت وام ازدواج نخواهیم داشت، گفت: به طورمیانگین یک ماه زمان و طول مدت در صف افراد متقاضی دریافت وام ازدواج منطقی به نظر می‌رسد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره روند نرخ تورم عنوان کرد: در پایان سال ۹۵ نرخ تورم به ۹ درصد رسید و در فروردین و اردیبهشت ماه نرخ تورم افزایش یافت و در خردادماه به 10/2 درصد و در تیرماه به 10/3 درصد رسید.سیف بیان کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه روند نزولی دارد واین نشان می‌دهد که دوباره به دامنه نرخ تورم تک رقمی باز می‌گردیم.

سال پایه آماری باز هم تغییر می‌کند

وی به برنامه بانک مرکزی برای تغییر سال پایه آماری و همچنین تغییر سال پایه از ۸۳ به ۹۰‌ اشاره و تصریح کرد: از ماه آینده مبنا سال ۹۵ خواهد بود و این دقت محاسبات را بالا می‌برد.

گفتنی است، تغییر مداوم سال پایه، دستاویزی برای بازی با آمار شده و بانک مرکزی با تغییر سال پایه در محاسبات خود، باعث می‌شود آمار‌های غلطی از وضعیت اقتصاد کشور به ثبت برسد. در حالی که چندی پیش آمار‌های بانک مرکزی بر مبنای سال پایه 83 اعلام می‌شد، اخیرا سال 90 ملاک قرار گرفته و باز هم قرار است به سال 95 افزایش پیدا کند. طبق نظر اقتصاددانان سال پایه تقریبا هر ده سال یکبار باید تغییر کند اما در حالی که هم اکنون سال پایه 1390 می‌باشد، دولت قصد دارد تا سال پایه را به 1395 تغییر دهد.

* فرهیختگان

- رکورد چاپ پول شکسته شد

فرهیختگان نوشته است:‌ یکی از انتقادهای اصلی مسئولان دولت یازدهم نسبت به عملکرد دولت‌های نهم و دهم در زمینه اقتصادی، چاپ بی‌رویه پول پرقدرت و افزایش پایه پولی بود که به دلیل تامین مالی طرح مسکن مهر صورت گرفته بود. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در دولت‌های نهم و دهم (ابتدای مرداد 84 تا پایان تیر 92) حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت چاپ شد و پایه پولی افزوده شد که حدود 45 هزار میلیارد تومان از این رقم، مربوط به خط اعتباری مسکن مهر بود و بر همین اساس حجم پایه پولی کشور در پایان تیر ۹۲ به ۹۵ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان رسید.

به همین دلیل، مسئولان اقتصادی دولت یازدهم در طول سال‌های اخیر و به‌خصوص در سال‌های 92 و 93 بارها از شیوه تامین مالی طرح مسکن مهر به‌شدت انتقاد کردند. به‌عنوان مثال، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» دوم شهریور 92 گفت: «ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای عامه مردم مقدس است و همه ما وظیفه داریم در این مسیر حرکت کنیم، اما متاسفانه برای تولید مسکن ارزان‌قیمت به رشد نقدینگی و منابع بانک مرکزی متوسل شده‌ایم. اگر بگوییم چیزی حدود نیمی از کل پایه پولی و نقدینگی کشور به مسکن مهر مربوط می‌شود شاید تعجب‌آور باشد که برای تحقق یک هدف مقدس ما به یک ابزار نامناسب متوسل شده‌ایم.» ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی هم در مصاحبه با «ایلنا» در 19 خرداد 93 درباره این موضوع گفت: «مسکن مهر تصمیمی بود که از یک جهت خیلی مطلوب جلوه می‌کرد و هدفش ایجاد مسکن برای اقشار ضعیف بود، منتها روش تامین مالی که برای این طرح انتخاب شد، بسیار بسیار روش غلطی بود... . قطعا سهم بسیار بسیار عمده تورم ۴۵ درصدی زمان دولت قبل را، همین اجرای غیراصولی و غیرکارشناسانه پروژه مسکن مهر داشت که برای برخی اقشار جامعه پیش‌بینی شده بود که فشار آن را تمام آحاد جامعه باید تحمل می‌کردند.»

در واقع، مسئولان اقتصادی دولت یازدهم دیدگاهی به‌شدت منفی نسبت به افزایش پایه پولی داشتند، به‌گونه‌ای که پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی 11 اسفند 92 در این زمینه گفته بود: «هیچ کشوری با چاپ پول نتوانسته اقتصاد خود را رونق دهد.» به‌خاطر این دیدگاه آنها نه‌تنها جلوی گسترش اجرای طرح مسکن مهر گرفته شد، بلکه تکمیل واحدهای در دست ساخت این طرح در دولت یازدهم هم به‌شدت کند شد، به‌گونه‌ای که همچنان بخش قابل توجهی از این واحدها به متقاضیان تحویل داده نشده است.

بر همین اساس، انتظار می‌رفت که در دولت یازدهم جلوی چاپ پول پرقدرت و افزایش پایه پولی گرفته شود. اما این امر محقق نشد، به‌گونه‌ای که مطابق با آمارهای بانک مرکزی، در ۴۴ ماه عمر دولت یازدهم (ابتدای مرداد 92 تا پایان اسفند ۹۵) بیش از ۸۴ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت چاپ شد و حجم پایه پولی کشور در پایان اسفند 95 به 179 هزار و 830 میلیارد تومان رسید. به عبارت دیگر، در دولت یازدهم بیشتر از دولت&zwn

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۲۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین خبرهای ۲۹ فروردین/فقط «دخانیات» تحریم نشد!

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تداوم اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تداوم اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک، افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است.در ادامه برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور را مرور می‌کنیم.

زمان و شرط اجرای «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»

اوخر اسفند سال گذشته بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام تکلیف دولت به تأدیه بدهی قطعی حسابرسی‌شده به سازمان تامین اجتماعی را برای متناسب‌سازی حقوق و حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی  به مبلغ 130 همت، تصویب کرد.بدین ترتیب تنها «زمان» اجرای همسان‌سازی به عنوان مسئله موجود باقی ماند که محمد محمدی، معاون فنی و امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در خصوص آن، گفت: این امر منوط به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوطه است اما عملیاتی شدن آن مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، از اول فروردین‌ماه سال 1403 است.

چرا استفاده از کارت سوخت شخصی برای دولت به یکباره مهم شد؟

یکی از راه‌های کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت استفاده از کارت سوخت شخصی است؛ موضوعی که در هر از گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مردم فکر می‌کنند چون این موضوع از سوی مسؤولان وزارت نفت گوشزد شده است پس باید منتظر افزایش قیمت بنزین باشند اما هر بار از سوی مسئولان ارشد وزارت نفت تکذیب شده است.گزارش‌ها حاکی از آن است مصرف بنزین در کشور هم اکنون بالاست و دولت سعی دارد تا با استفاده از کارت سوخت شخصی این میزان مصرف را کاهش دهد.

تداوم اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک

مدیر داروخانه سیزده آبان گفت: بخشی از سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی و سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت در روزهای اخیر مشکلات زیادی داشته که موجب ازدحام در داروخانه سیزده آبان به عنوان داروخانه مرجع تهران شده است. پیگیری ما از سازمان بیمه سلامت نشان داد تیم متخصصان فناوری اطلاعات در حال به روز رسانی اجتناب ناپذیر سامانه نسخه الکترونیک هستند که موجب کُندی این سامانه شده است.

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره جزئیات افزایش بهای بلیت مترو، اتوبوس و کرایه تاکسی گفت: نرخ بلیت تک سفر که فعلا 3300 تومان است، برای سال1403 حداکثر مبلغ 4300 تومان خواهد شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش 30 درصدی نرخ را در نظر گرفتیم. همچنین بهای بلیت برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی 22 درصد افزایش یافت. برای نرخ کرایه تاکسی‌ نیز حداکثر رشد 45 درصدی را خواهیم داشت.البته دقت داشته باشید که در مورد سرویس دهی تاکسی های خطی، ضریب شیب معابر محاسبه می شود یعنی بطور متوسط 15 درصد نرخ افزایش می یابد.

تجارت با دنیا فقط 3 روز در هفته!

چند سالی می‌شود که فعالان بخش خصوصی خواستار تغییر ترکیب تعطیلات کشور هستند چراکه 90 درصد کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و تنها کشورهای محدودی روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند، این موضوع سبب شده تا ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی، عملاً چهار روز در هفته با دنیا قطع باشد.

چرا مالباختگان سرقت‌های خرد تمایلی به پیگیری قضایی ندارند؟

محمد مهاجری حقوقدان و پژوهشگر حقوق عمومی، سرقت‌های خرد را قابل پیگیرد قضایی دانست و در عین حال گفت که مالباختگان این نوع سرقت‌ها با توجه به صرف زمان،هزینه و در نظر گرفتن تورم که در طول فرایند رسیدگی به پرونده از ارزش مال مسروقه نیز کاسته می‌شود، پیگیری قضایی را مقرون به صرفه نمی‌دانند. 

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

مشتریان بانک‌ها و دارندگان کارت‌های بانکی، برنامه هوشمندی که از سوی بانک مربوطه اعلام می‌شود را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب و راه اندازی و سپس کارت بانکی خود را روی آن برنامه ثبت می‌کنند. ثبت کارت، تنها در مرحله اول انجام می‌شود و نیازی نیست که برای هر عملیات و تراکنش بانکی مجددا کارت بانکی، ثبت شود. در مرحله تراکنش خرید، همانند تراکنش خرید در کارت‌های بانکی، مبلغ مربوطه روی دستگاه تراکنش پایانه فروشگاهی درج می‌شود و بعد از تایید مبلغ توسط خریدار یا پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که برنامه و کارت روی آن ثبت شده است به صورت غیر تماسی در کنار دستگاه پایانه فروش قرار می‌گیرد و بلافاصله عملیات تراکنش و تایید آن آغاز می‌شود. سپس رسید الکترونیک خرید فروشگاهی هم روی دستگاه پایانه فروش و هم روی تلفن همراه هوشمند در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

فقط «دخانیات» تحریم نشد!

گرایش افراد نوجوان و جوان به ویژه خانم‌ها به سمت مصرف مواد دخانی، زنگ خطری برای نظام سلامت کشور تلقی می‌شود و به گفته شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات، هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • دستور رئیسی برای مقابله با بنگاهداری بانک ها
  • مهمترین خبرهای ۲۹ فروردین/فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • ببینید | پدیده اقلیمی نادر در امارات | فرودگاه دبی به دریاچه تبدیل شد
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • واردات روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم از ابتدای سال
  • پدیده اقلیمی نادر در امارات/ فرودگاه دبی به دریاچه تبدیل شد
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • عرضه ارز نیمایی به تجار و بازرگانان با دستور بانک مرکزی همچنان ادامه دارد
  • سقف تراکنش خرید افزایش یافت