Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال حوزه محیط زیست ضمن ارائه پیشنهاداتی درباره اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم، ویژگی‌ها و شرایط لازم برای گزینه ریاست این سازمان را برشمرد و گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید از بدنه این سازمان انتخاب شود.

میترا البرزی‌منش - کنشگر حوزه محیط زیست - در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ویژگی‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید اظهار کرد: رئیس این سازمان باید کسی باشد که با ساختار سازمان حفاظت محیط زیست و نقاط ضعف و قوت آن آشنا باشد همچنین برخورداری از تخصص و تحصیلات محیط زیستی و دیدگاه اکولوژیک برای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یک ضرورت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید با دستگاه‌های مختلف تعامل سازنده داشته باشد

وی با بیان اینکه با توجه به شرح وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، این سازمان به طور مرتب با ادارات و دستگاه‌های مختلف در ارتباط است، گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند به منظور پیگیری پروژه‌های توسعه‌ای با ادارات و گروه‌های مختلف تعامل سازنده برقرار کند تا توسعه به شکل پایدار صورت بگیرد.

رئیس سازمان محیط زیست از رویکرد اکولوژیک آگاهی داشته باشد

این فعال حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید از بدنه این سازمان انتخاب شود، تصریح کرد: فردی که از درون سازمان حفاظت محیط زیست برای این سمت برگزیده می‌شود به نقاط ضعف و قوت این سازمان اشراف دارد از سوی دیگر برخی مدیران صرفا نگاه بهره‌بردارانه نسبت به منابع طبیعی دارند. حضور چنین افرادی در سازمان حفاظت محیط زیست بسیار خطرناک است چون می‌تواند مشکلات بسیاری برای آن ایجاد کند. همچنین واضح است که وزارتخانه‌های مختلف موضوع توسعه را البته توسعه بدون توجه به پایداری منابع طبیعی دنبال می‌کنند بنابراین لازم است رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نگاه تخصصی و اکولوژیک نسبت به محیط زیست داشته باشد تا بتواند رشد و توسعه اقتصادی را همگام با پایداری منابع طبیعی رقم بزند.

البرزی‌منش در ادامه با اشاره به اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم اظهارکرد: در شرایط حاضر مشکل مربوط به منابع آب، پدیده گرد و غبار، آلودگی هوا و احداث پروژه‌های توسعه‌ای بدون توجه به مسائل زیست محیطی، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها از مهمترین چالش‌های کشور در حوزه محیط زیست به شمار می‌رود و لازم است در سازمان حفاظت محیط زیست نگرش جامع نسبت به این معضلات ایجاد شود و این سازمان باید یک برنامه‌ریزی درازمدت و استراتژیک داشته باشد که حتی با تغییر مدیران ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه کافی به حفظ محیط زیست طبیعی کشور گفت: مناطق چهارگانه محیط زیست باید جزو مهمترین محورهای سازمان حفاظت محیط زیست باشد و از آنجا که تنوع زیستی معمولا قربانی توسعه ناپایدار در کشور ما است، باید توجه کافی نسبت به حفظ آن داشته باشیم. افزون بر این سازمان حفاظت محیط زیست باید در جلب مشارکت مردم در حفظ محیط زیست تمرکز کافی داشته باشد.

مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست تمام وقت در خدمت سازمان باشند

این فعال حوزه محیط زیست با بیان اینکه کارشناسان و مدیران سازمان محیط زیست به ویژه در معاونت طبیعی باید به طور تمام وقت روی کار سازمان تمرکز داشته باشند، تصریح کرد: لازم است در معاونت محیط زیست طبیعی، مدیران و کارشناسان به طور تمام وقت کار کنند و چندین کار را به طور همزمان انجام ندهند تا مجبور شوند وقت محدودی را برای کار در سازمان اختصاص دهند. برای مثال برخی مدیران، استاد دانشگاه نیز هستند و نمی‌توانند همه وقتشان را به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص دهند. از سوی دیگر کارشناسان محیط زیست گاهی از بین دانشجویان انتخاب می‌شوند که فرصت کافی برای کار در این سازمان را ندارند.

البرزی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست انسانی توجه به ارزیابی اثرات زیست‌محیطی مسئله مهمی تلقی می‌شود، گفت: در دوره جدید باید به دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی در سازمان حفاظت محیط زیست جایگاه بهتری داده شود. واقعیت آن است که در دوره قبل از دولت یازدهم هر پروژه‌ای به سازمان محیط زیست ارجاع داده می‌شد تایید شده و به اجرا می‌رسید. خوشبختانه در دوران دولت یازدهم این وضعیت تا حدی بسیاری تغییر کرد اما هنوز برخی پروژه‌ها که برای ارزیابی به دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی ارسال می‌شوند، سالها بلاتکلیف می‌ماندند و در نهایت صاحبان برخی از این طرح‌ها به خاطر روابطی که دارند، اجرای پروژه خود را آغاز می‌کنند.

وی با انتقاد از مراحل تصویب طرح‌های توسعه‌ای تاکید کرد: روال ارزیابی اثرات زیست محیطی باید به‌گونه‌ای باشد که قبل از اینکه بخش خصوصی با صرف هزینه‌ها، زمینی را برای ساخت کارخانه‌ یا معدن و ... بگیرد بتواند مجوز ارزیابی اثرات زیست‌محیطی آن پروژه را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند چون ممکن است بعد از هزینه شدن سرمایه بخش خصوصی و گرفتن مصوبه زمین، اجرای پروژه از نظر سازمان حفاظت محیط زیست با مشکلاتی مواجه باشد، در این صورت سرمایه بخش خصوصی اتلاف می‌شود و معضلات زیست محیطی ایجاد نمی‌شود.

از انتخاب مدیران استانی محیط زیست بر اساس تفکر جناحی خودداری شود

این فعال حوزه محیط زیست در پایان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تنها سازمانی است که در زمینه پایداری سرزمین و منابع طبیعی کشور فعالیت دارد، گفت: توجه به تخصص کلیه کارمندان محیط زیست اهمیت بسیاری دارد.آنان باید به صورت تمام وقت روی کارشان متمرکز باشند و از توانمندی افراد متخصص بیشتر در این سازمان استفاده شود. همچنین مدیران کل استان‌ها باید از بین افراد دلسوز و آشنا به مسائل استان انتخاب شوند و از تفکرات جناحی در انتخاب این مدیران خودداری شود. از سوی دیگر باید از تغییر و جابجایی مداوم مدیران خودداری شود تا فرصت تمرکز و تاثیرگذاری از آنها گرفته نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۳۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها

علی سلاجقه در مراسم رونمایی از ٢۵ خودروی محیط بانی، افزود: ما در سازمان حفاظت محیط زیست سعی داریم تا محیط بانان را بیش از پیش تجهیز کنیم تا به جای اینکه در عرصه حفاظت از محیط زیست شهید یا مجروح شوند، اجازه فعالیت و نفس کشیدن به متخلفان و شکارچیان را ندهند.

سلاجقه تاکید کرد: در مرحله نخست تلاش ما بالا بردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست است و در این زمینه نیز آموزشکده محیط زیست را راه اندازی کرده‌ایم و در آن محیط بانان درباره نحوه برخورد با متخلفان و شکارچیان آموزش می‌بینند. اما اگر زمانی متخلفان به هشدارها توجه نکنند آن زمان است که محیط بانان وارد عرصه می‌شوند و سازمان حفاظت محیط‌زیست از توان قهریه استفاده خواهد کرد .


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست  ادامه داد: مرحله دوم بحث سخت افزاری است چون اعتقاد داریم اهمیت محیط زیست کشور و حفاظت از عرصه‌های طبیعی به‌حدی بالا است که در تلاشیم از به‌روزترین فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: خودرو یکی از ابزارهای اصلی محیط بانان است تا بتوانند در تعقیب و گریز متخلفان موفق شوند، از این رو تقویت زیرساخت خودرویی را در دستور برنامه داریم و سعی می‌کنیم در یک تا دو سال آینده تکمیل شود همچنین تامین تجهیزات انفرادی هم جزو برنامه سازمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: سعی می‌کنیم از ظرفیت های پهپادی و پرنده‌ای بیشتر استفاده کنیم تا محیط بانان کمتر در عرصه حضور داشته باشند، این کار برای تالاب‌ها آغاز شده است، همچنین در تلاشیم تا در حفاظت از مناطق حفاظت شده هم از این ظرفیت استفاده کنیم تا به محیط بانان خسارت کمتری وارد شود.

وی در خصوص معیشت و مسکن محیط بانان گفت: در این زمینه  اقدامات خوبی صورت گرفته است. چند استان در تامین مسکن محیط بانان موفق بودند. استان‌های هم که موفق نبودند تذکر گرفتند تا هر چه زودتر اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲