Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-02@02:06:43 GMT

بزرگ شدن حجم تجارت خارجی به واسطه واردات

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۰۵۸۹۲


به گزارش خبرگزاری فارس، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران امروز در نشست خبری بررسی وضعیت صادرات با بیان اینکه تجارت خارجی در 4 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه 6 درصد رشد داشته است، گفت: علی‌رغم اینکه حجم تجارت خارجی به عدد 29.3 میلیارد دلار رسیده، ولی بزرگ شدن حجم تجارت خارجی بیشتر مربوط به واردات است که در واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته‌است، اما در صادرات 9.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد کاهش روی داد.

وی با تاکید بر اینکه با اهداف صادراتی و سیاست‌‌گذاری‌های دولت در زمینه تجارت خارجی فاصله داریم،‌ گفت: در طول 4 سال گذشته صادرات ما عدد ثابتی بوده و حدود 40 میلیارد دلار بوده است که بخشی از این ثبات به ثبات قیمت نفت و مشتقات نفتی که بیشترین حجم صادرات ما را تشکیل می‌دهد برمی‌گردد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: البته اگر به حجم کالاهای وارداتی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که 85 درصد این کالاها را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تشکل می‌دهد که نشان دهنده شروع فعالیت‌ها در واحدهای تولیدی و صنعتی کشور است.

لاهوتی افزود: عمده کالاهای صادراتی ما را میعانات، روغن‌های سبک و محصولات پتروشیمی تشکیل داده است گفت: اقلام وارداتی هم بیشتر شامل کالاهای اساسی مثل برنج، قطعات خودرو و خودروهای ساخته شده بود که رشد واردات خودروهای سواری در 4 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه چشم‌گیر بوده به طوری که مجموع خودروی سواری 5600 تا 2000 سی‌سی عدد 4263 میلیون دلار را شامل می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه در بودجه امسال 120 میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی در نظر گرفته شده بود اظهار داشت: اگرچه این رقم در مقابل صادرات ناچیز است اما تاکنون این رقم به صادرات اختصاص نیافته است.

لاهوتی گفت: البته قرار بود از صندوق توسعه ملی و منابع بانک‌ها مبلغ 6 هزار و 800 میلیارد تومان با نرخ تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صادرات قرار گیرد که اگر این امر محقق شود کمک خوبی برای صادرات خواهد بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره کرد و گفت: به عقیده من واقعی شدن نرخ ارز مهمتر از یکسان‌سازی است و اگر قرار است یکسان‌سازی اتفاق بیفتد برای ماندگاری و استمرار باید حتما نرخ ارز براساس واقعیت تعیین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کنفدراسیون صادرات ایران با بررسی موانع صادراتی 30 مانع را استخراج کرده است، گفت: از این 30 موارد دولت باید به 5 مورد اهمیت بیشتری دهد و آن را در اولویت رفع موانع صادراتی قرار دهد.

لاهوتی افزود: اولین نکته‌ای که دولت دوازدهم باید به آن توجه کند، موضوع واقعی شدن نرخ ارز متناسب با تورم است. زیرا هر ساله قیمت کالاهای ایرانی افزایش حداقلی در برابر تورم دارد، ولی بازارهای صادراتی ما حاضر به پرداخت افزایش قیمت نیست و درنتیجه ادامه این روند منجر به کاهش صادرات می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: نرخ تسهیلات از جمله مورد دوم دیگری است که دولت باید به عنوان یکی از موانع صادراتی به آن توجه کند، زیرا نرخ 18 تا 22 درصد تسهیلات صادراتی برای صادرات منطقی نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه وضعیت نابسامان حمل و نقل و قیمت بسیار بالای آن در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی مورد سومی است که دولت باید در رفع موانع صادراتی به آن توجه کند، گفت: هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در کشورمان 25 تا 30 درصد است در حالی که استاندارد آن در دنیا بین 10 تا 12 درصد است.

وی به مشکل ارتباطات بانکی به عنوان مانع چهارم صادراتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ارتباطات بانکی با شرایط قبل از تحریم انجام نمی‌شود و هنوز شرایط مثل گذشته نشده که باید دولت به این مقوله هم توجه کند.

لاهوتی نکته پنجم را موضوع بسته‌های حمایتی عنوان کرد و گفت: دولت به هر دلیلی اگر علاقه‌‌ای به اجرا کردن قانون برنامه پنجم و احکام توسعه‌ای برنامه ششم در نرخ ارز ندارد، حداقل باید با ارائه بسترهای حمایتی بتواند از صادرات حمایت کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلاتی که برای صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه و چین اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: در رابطه با صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه و چین مشکلات پیش‌ آمده به هم ارتباط نداشت.

وی افزود: در رابطه با صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه می‌توان گفت که سوءتفاهمی پیش آمده بود که حل شد. البته این موضوعات قبل از اینکه کوچکترین اخلالی در صادرات بین دو کشور به وجود آورد باید حل شود.

لاهوتی افزود: در مورد مشکل پیش آمده برای صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه احساس می‌شد که این موضوع هم مانند مشکلی است که در صادرات این کالا به چین بوجود آمده در حالی که با پیگیری‌ها مشخص شد، کالاهای صادراتی و وارداتی بین ایران و ترکیه اگر شامل تعرفه ترجیحی شود باید گواهی تایید از کنسولگری ایران و ترکیه دریافت کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: به دلیل سوء تفاهمی که در دستورالعمل کالاهای صادراتی پیش آمده بود، چند روز صادرات کالاهای پتروشیمی به ترکیه متوقف شد؛ البته الان مشکل برطرف شده اما رایزن‌های بازرگانی ایران و ترکیه هر چه سریعتر لیست کالاهایی که شامل دستورالعمل تعرفه ترجیحی و همچنین اخذ گواهی تایید از کنسولگری می‌شوند را تهیه کنند و برای همدیگر ارسال کنند چرا که کالاهای خارج از فهرست تاییدیه لازم ندارند، اما کالاهای موجود در لیست باید تاییدیه کنسولگری بگیرند.

وی افزود: صادرات کالاهای پتروشیمی هم اکنون به ترکیه انجام می‌شود و دستورالعمل توقف صادرات این کالاها به ترکیه هم اکنون به حالت تعلیق درآمده و لغو نشده، بنابراین سازمان توسعه تجارت باید هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای جلوگیری از هرگونه مشکل دیگری در مورد صادرات این کالاها انجام دهد.

لاهوتی همچنین به مشکل صادرات کالاهای پتروشیمی به چین اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات ارتباطات بانکی صادرات کالاهای ایرانی به برخی کشورها باید طوری انجام شود که اسناد آن تعویض و به نام کشور دیگری صادر شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: مشکلی که در رابطه با صادرات با این کالاها و توقف آن به چین بوجود آمده از این موضوع ناشی می‌شود که کشور چین باید قانون FATF و مبارزه با پولشویی را رعایت کند.

وی افزود: بنابراین چین باید مبدا کالا و انتقال وجه آن کالا به حساب صادرکننده و صاحب کالا را رصد کند لذا از آنجا که کالاهای صادراتی ما با اسناد کشورهای دیگر به بعضی‌ کشورها صادر می‌شود؛ بنابراین این مشکل بوجود آمده چه صادر کننده یک شرکت ایرانی است ولی اسناد کالای صادراتی مربوط به یک شرکت خارجی و کشور دیگری است و وقتی قرار است پول را حواله کنند باید به حساب فرستنده کالا حواله شود، در حالی که فرستند کالا یک شرکت ایرانی است که باعث شده مشکلاتی در نقل و انتقال پول و مخصوصا در صادرات محصولات پتروشیمی ایجاد شود.

وی بیان داشت: البته براساس آخرین خبرها صادرکنندگانی که کالا به چین صادر کردند و وجه آنها در این کشور بلوکه شده می‌توانند از طریق صرافی بانک‌ها این مشکل را برطرف کنند.

انتهای پیام/ب


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۵۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد

لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای سال جاری شامل ۸ گروه کالایی اعلام شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (28500 تومانی) برای سال جاری  شامل 8 گروه کالایی اعلام شد.

محمد مخبرمعاون اول رییس جمهور مصوبه هییت وزیران درباره اختصاص ارز ترجیحی 28500 تومان به کالاهای اساسی در سال جدید را به وزارتخانه های مربوطه و دستگاه های اجرای ابلاغ کرد.

بر اساس این لیست انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان ،کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی در سال جاری کماکمان ارز ترجیحی به واردات آنها اختصاص داده می شود.

بنابراین گزارش در میان این کالاها تنها برنج است که بر اساس مصوبه هییت وزیران ارز ترجیحی برای واردات آن در سال جاری اختصاص نیافته است.

بر اساس پیگیری های خبرگزاری تسنیم از انجمن‌های مرتبط با واردات برنج این موضوع در حال پیگیری است و این امکان دارد که برنج هم به این لیست برگردد.

ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟‌

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • اعلام لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد