اجرای اتابک پارکنین تراژدیسی همزمان با سالروز مشروطه در تهران مصائب ستارخان یادآوری شد
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۰۵۹۸۴
به گزارش خبرآنلاین، نمایش "اتابک پارکنین تراژدیسی" به نویسندگی مرتضی هاشم پور و کارگردانی سیروس مصطفی در بیستوپنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره در تهران حضور یافته است.
سیروس مصطفی، کارگردان این نمایش با اشاره به همزمانی حضور این گروه در تهران با سالروز پیروزی مشروطیت گفت: این نمایش فرصتی طلائی بود تا زحمات آزادیخواهان به ویژه مصائب ستارخان در آخرین روزهای زندگی وی در پارک اتابک یادآوری شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تقدیر از برنامه ریزان جشنواره برای همزمانی این نمایش با سالروز فرمان مشروطیت تصریح کرد: گرچه این "اتابک پارکنین تراژدیسی" به زبان ترکی آذری اجرا می شود اما با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شده و ارتباط خوبی با علاقمندان برقرار کرد.
لازم به ذکر است ، هنرمندان برجسته ای مانند:ابراهیم آبادی، آتش تقی پور، علی کوهپایه، رحیم مرتضی وند، سیروس همتی، امیر علیزادگان، مسعود کاتبی، علی واثق ملکی، و هنچنین مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس امیر نصیربیگی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور کوروش زارعی و مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز حسین آذرنیا مهمانان ویژه اجرای دیشب بودند. در این جشنواره دکتر محمود عزیزی،ایوب آقاخانی، دکتر رحمت امینی، سیدحسین فدایی حسین و مرتضی سرهنگی آثار اجرا شده را داوری می کنند.
مصطفی با اشاره به اینکه «تراژدی پارک اتابک» به زبان هنر با مخاطب ارتباط میگیرد اظهار داشت: مهمترین چالش پیشروی ما در این اثر تلاش برای رسیدن به زبان تئاتر بود چراکه سعی داشتیم تا از هنر تئاتر به عنوان یک زبان بینالمللی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.
گفتنی است، "اتابک پارکنین تراژدیسی" دقایقی از کشمکش های درونی ستارخان، سردار ملی انقلاب مشروطه را به نمایش می گذراد که در پارک اتابک تهران محصور شده و در اقدامی نابهنگام از طرف دولت به تحویل سلاح وادار می شود.
ستارخان طی مقاومت برای تحویل سلاح و درگیری هوادارانش با نیروهای دولتی، از سوی افرادی ناشناس از ناحیه پا مجروح و خانه نشین شده و بر اثر همین زخم چندی بعد چشم از جهان فرو می بندند.
این نمایش با ایده ای خلاقانه، روایت درون ستارخان را در یکی از بحرانی ترین مقطع زندگی اش به تصویر میکشد.
اتابک پارکنین تراژدیسی، به دنبال دو سال کار پژوهشی و پس از چندین بار بازنویسی متن نمایشنامه به زبان ترکی آماده اجرا شده است.
این نمایش حاصل دغدغه های پنج ساله ی مجموعهی گروه تئاتر آینا و تلاش های استاد سیدمرتضی هاشم پور، نویسنده نمایش بوده که با ظرافت و دقت بسیار آماده و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
«اتابک پارکنین تراژدیسی» سعی میکند با تلفیق وقایع مستند تاریخی و نیز مایههای ظریف هنری و نمایشی، ضمن تبیین جنبههای مختلف مجاهدتهای ستارخان و یارانش، مخاطبان را به چالش بازیابی هویت تاریخی خود دعوت نماید.
استفاده از پنج کاراکتر ستارخان و بهره جستن از موسیقی حزنانگیز عاشیق برای بیان تراژدی حماسهی قهرمانان آذربایجان از ویژگیهای بارز این نمایش است که زوایای مختلف دلیل عزیمت مجاهدان تبریزی به تهران، نقش استعمار و استبداد، دلایل خلع سلاح و در نهایت شهادت آنان را به نمایش میگذارد.
در این نمایش ابراهیم عباسعلی زاده، محمدرضا قنبری، فرید ادهمی، رامین بوستانی، میثم حبیبی، علی سلیمانی، آرمان آزادگر و عاشیق عیسی قره خانلو به ایفای نقش خواهند پرداخت.
همچنین سایر عوامل این گروه عبارتند از: دراماتورژ: دکتر هومن جلالی، مشاور کارگردان: دکتر فرزاد تقی¬لر، مشاور تاریخی: کریم میمنت نژاد، ویراستار متن: مهدی ولی زاده، دستیار اول کارگردان: جمال توانا، برنامه ریز: علی مجیدپور، دستیار دوم کارگردان: علی فکری، طراح صحنه: علی فتوحی، طراح نور: سامان ارمی، مدیر صحنه: علی سلیمانی، جلوه های صوتی و تصویری: هادی امینی، طراح گرافیک: الهه نعمتی، دکوراتور: یاسین عباسعلی نژاد، طراح لباس و گریم: رضا فلاحیان، مدیر تولید: رسول ایرانزاد، روابط عمومی: مهرداد خوشکار مقدم، سرپرست گروه: علی فتوحی. کاری از گروه تئاتر آینا.
46
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلش برای «آسید کاظم» پر میکشید
دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفهای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه میکرد ...
محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر میکشید.
به گزارش ایسنا، حالا سالهاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه میدهد. در این سالها چند بار کارگردانهای جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه بردهاند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامهخوانی کند.
این برنامه، بهانهای شد برای ما که کمی به سالهای دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگیهای خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.
محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست میداشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه میکنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایشنامهخوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب میشناسد، ادبیات را هم خوب میشناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا میکردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدمهای این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را میخورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشهدار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست میدهد که نمیتوانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»
او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان همدوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت مییاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه میکرد!»
ما اما شگفتزده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامهای نوشته و او در پاسخ به حیرتزدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقتها ریتم ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»
حالا و با تغییرات هر روزهای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق میآید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت میکرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطاییحور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.
انتهای پیام