Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>سینما - ایسنا نوشت: در مراسم تشییع پیکر ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی گفته شد که مردم ما بدون این‌که فرهودی را بشناسند، از او خاطره دارند، زیرا او بیش از چهار دهه پشت ترانه‌های خاطره‌انگیز بوده است.

پیکر ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی و مدیر استودیو پاپ صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ مردادماه) با حضور جمعی از هنرمندان، بستگان و آشنایان او، از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای مراسم تشییع این صدابردار، بابک صحرایی ترانه‌سرا اظهار کرد: نسل من گمان می‌کرد در دوران کهنسالی به داغ بنشیند. ما برای این همه داغ دیدن آماده نیستیم. ما آماده نیستیم که هر روز صبح بیدار شویم و مرگ عزیزی را ببینیم. پیکره سینما و موسیقی ما زخم‌های زیادی برداشته است.

او ادامه داد: ناصر فرهودی توانست در عرصه صدابرداری به ستاره تبدیل شود و نام درخشانی در این عرصه باشد. همه عزیزانی که با او کار کرده‌اند به این موضوع اذعان دارند که حضور او باعث ارتقای سطح موسیقی شد. همه، از همکاری با او لذت می‌بردند.

در ادامه، سیروس الوند کارگردان سینما اظهار کرد: من سعادت داشتم در دهه ۵۰، موسیقی برخی آثارم را با همراهی ناصر فرهودی و برخی همکاران او که همه فوت کرده‌اند، ضبط کنم. فرهودی ارادت ویژه‌ای به موسیقی داشت و خلاقانه کار می‌کرد. در آن دوران مثل امروز همه‌چیز کامپیوتری نبود. الان همه‌چیز به شوخی تبدیل شده است.

الوند گفت:‌ جای برخی افراد مانند ناصر فرهودی به راحتی پر نمی‌شود. من نمی‌دانم آیا او شاگردانی نیز در عرصه کاری خود تربیت کرده است یا خیر؟

سپس از محمد اصفهانی خواننده خواسته شد تا پشت تریبون برود. او نیز با بیان این‌که باورش نمی‌شود ناصر فرهودی درگذشته است، گفت: مانند زندگی‌اش، مرگ او هم با آرامش و سادگی رقم خورد. او نه‌تنها صدابردار، بلکه آدم خوبی بود. به شکلی که بعد از تمام شدن کار، آدم دوست داشت باز هم به او سر بزند. فرهودی به‌گونه‌ای اعتماد آدم‌ها را جلب می‌کرد.

این خواننده با اشاره به آثاری که در استودیوی ناصر فرهودی ضبط کرده است، اظهار کرد: من آثار زیادی را با بابک بیات، مجید انتظامی، محمد میرزمانی و بابک زرین در استودیوی او ضبط کردیم. تمام قطعاتی که مردم آن‌ها را شنیده و با آن‌ها خاطره دارند، در استودیو «پاپ» با نظارت و صدابرداری فرهودی ضبط شده است.

اصفهانی در ادامه گفت: چندی پیش، با ناصر فرهودی صحبت می‌کردم و او نگران یکی از دوستان موزیسین ما بود و به من می‌گفت، او حال روحی مناسبی ندارد به او سر بزن. فرهودی تا این حد به دیگران اهمیت می‌داد. ناصر فرهودی، مانند نامش یار و یاور ما بود و رفتنش برای ما سنگین است.

سخنران بعدی این مراسم، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی بود.

نوربخش نیز گفت:‌ این راهی است که دیر یا زود همه می‌رویم، اما خوش به حال کسانی که این راه را خوب طی می‌کنند، مانند ناصر فرهودی که واقعا هنرمند بود. به او هنرمند می‌گویم زیرا به‌جز بخشی از صدابرداری که تکنیک است، او درک و دریافت زیباشناسانه‌ای از موسیقی داشت که این موضوع کاملا شخصی است و افراد کمی از آن برخوردار هستند. از طرفی گمان می‌کنم، این ویژگی قابل انتقال نباشد.

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین اظهار کرد: خوشحالم که در خانه موسیقی و به همت کانون صدابرداران، قدردانی کوچکی در زمان حیات ناصر فرهودی از او انجام شد. ما باید قدر افراد را زمانی بدانیم که زنده هستند و به آن‌ها بگوییم دوست‌شان داریم.

در بخش بعدی، مانی رهنما خواننده گفت: هنگامی که نام ناصر فرهودی به ذهن متبادر می‌شود، اسامی زیادی را به دنبال خود دارد. او با عشق به موسیقی و تخصص‌اش، کاری با اثر می‌کرد که قابل شنیدن می‌شد.

او فرهودی را آموزگار عشق نامید و اظهار کرد: فرهودی با توجه به علاقه‌اش، دلسوزانه در کنار ما بود و سوای تخصص‌اش بسیار گوش شنوایی برای درد دل‌های ما داشت و موجز و مختصر نصحیت‌مان می‌کرد.

این خواننده گفت: فرهودی استودیو بنا نکرد، بلکه جایی برای عشق بنا کرد. من ۸۰ درصد آثارم را در استودیوی او ضبط کردم و برای ۲۰ درصد باقی‌مانده متأسفم که چرا در کنار فرهودی ضبط نشدند. او میراثی به یادگار گذاشته و به همین علت جاودانه است.

سپس از شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی دعوت شد تا درباره این صدابردار تازه درگذشته سخن بگوید.

ناظری نیز اظهار کرد: من هم یکی از علاقه‌مندان و دوستداران او بودم. ۳۰ سال بود که با او کار می‌کردم و بسیاری از آثار من مانند «بشنو از نی»، «مولویه» و «مولیان» با نظارت و حضور او ضبط شد. لازم نیست تکرار کنم که فرهودی مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بود. او هیچ نقطه منفی‌ای که انسان را مشمئز کند، نداشت.

او با بیان این‌که ما در این سال‌ها روی فرهنگ کار نکرده‌ایم و فرهنگ و هنر برای رسانه‌ها مهم نبوده است، گفت: به همین دلیل، قشری از موضوع فرهنگ عقب مانده است، اما افرادی مانند فرهودی هستند که فرهنگ بالایی دارند.

این خواننده آواز ایرانی همچنین افزود: فرهودی اخلاق و صدابرداری فوق‌العاده‌ای داشت، زیرا با عشق و تخصص برخورد می‌کرد، او ادب و شخصیت اعلایی داشت.

ناظری با بیان این‌که از خبر درگذشت ناصر فرهودی جا خورده است، گفت:‌ این خبر بسیار ناگواری بود، چند سالی بود که این‌گونه خبری به من داده نشده بود. او نیست و کسانی مانند پسرش (میلاد فرهودی) جانشین او هستند، اما رنگ و بو و نفس او بسیار مهم بود. این افراد، نفس و حضوری دارند که حس خاصی از آن‌ها تراوش می‌شود.

او بیان کرد: برخی فکر می‌کنند مرگ مال همسایه است، اما این موضوع به همه ما نزدیک است، مهم این است که از کجا آمده‌ایم، کجا هستیم و به کجا می‌رویم و باید از میزان خشونت و بدجنسی‌ای که در ما تبلور کرده و بیشتر شده است، کم کنیم.

ناظری با بیان این‌که درگذشت ناصر فرهودی خیلی دردناک است، گفت:‌ من خیلی متأثر شده‌ام و از این به بعد، برایم دشوار است که به استودیو «پاپ» بروم یا از آن منطقه رد شوم.

این خواننده در پایان، بخشی از اثر معروف «آتش در نیستان» را با آواز خواند.

سپس فریدون خشنود آهنگساز با بیان این‌که به‌دلیل دوستی و سابقه همکاری با فرهودی، قدرت بیان ندارد، چند خطی دلنوشته را برای این صدابردار که عصر جمعه (۱۳ مردادماه) به علت سکته قلبی درگذشت، خواند و او را «سلطان صدا» دانست.

در ادامه، حمیدرضا آداب صدابردار استودیو پاپ و همکار فرهودی گفت: رفتن ناصر فرهودی داغ بزرگی به دل همه گذاشت، جامعه موسیقی ایران و صدابرداران همه یتیم شدند. ما واقعا باید از این اتفاق‌ها درس بگیریم. تو را به خدا با هم دوست باشیم، پشت سر یکدیگر حرف نزنیم و دوستی خود را ارزان نفروشیم.

در بخش بعدی این مراسم، ناصر چاوشی استودیودار در سخنانی گفت: من به‌عنوان فردی که بخشی از زندگی‌اش به همکاری و همسایگی با ناصر فرهودی تعلق دارد، او را انسانی نمونه، محترم و برخوردار از کیان و شرف و صداقت می‌دانم. انسان در کنار ناصر فرهودی، رقابت را فراموش می‌کرد. شأنیت او مخاطب را مجبور به رفاقت می‌کرد.

او ادامه داد: فکر نمی‌کنم در حال حاضر صدابرداری با مهارت او داشته باشیم. من رقیب او بودم، اما فرهودی صدابردار و مدیری بود که در روش حرفه‌ای خود، هنرمندان را به سوی کیفیت مرغوب و اخلاق هدایت می‌کرد.

او اظهار کرد: امیدوارم ارگان‌های هنری و رسانه‌ها، افرادی مانند فرهودی را قربانی سوپراستارهای یک‌شبه نکنند.

سپس محمد میرزمانی رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی با بیان خاطره اولین دیدار و همکاری‌اش با فرهودی، اظهار کرد:‌ افرادی مانند ناصر فرهودی و محسن کلهر، نقش زیادی در موسیقی داشتند و مانند دوست، در کنار هنرمندان بودند و صادقانه و عاشقانه از کار آن‌ها گره می‌گشودند.

او افزود: شاخصه فرهودی، دور کردن اضطراب و استرس بود. او چنان با آرامش کار می‌کرد که استرس‌ها دور می‌شد.

سعید شهروز - خواننده موسیقی پاپ - نیز بیان کرد: خاطره‌های من از زنده‌یاد فرهودی زیاد است. من فرد عجولی هستم، اما زمانی که به استودیوی او وارد می‌شدم، صبر و شکیبایی‌اش باعث می‌شد، کارم را راحت‌تر انجام دهم. من شش یا هفت آلبوم در کنار فرهودی ضبط کردم و از او درس شکیبایی یاد گرفتم.

سپس میلاد کیایی نوازنده سنتور در سخنانی کوتاه اظهار کرد: ما برای ناصر فرهودی اشک نمی‌ریزیم، زیرا او در قلب و کنار ماست. آنچه می‌ماند اخلاق و فرهنگ است. روحش شاد.

نیما مسیحا خواننده موسیقی پاپ نیز گفت: جای ناصر فرهودی پر نخواهد شد. من از خداوند برای او طلب آمرزش می‌کنم و امیدوارم روحش قرین رحمت باشد.

پس از سخنان مسیحا، پیکر ناصر فرهودی را به داخل محوطه تالار وحدت و جمع تشییع‌کنندگان آوردند. سعید شهروز نیز دقایقی در وداع با او، آوازی غمگین خواند.

سپس همسر ناصر فرهودی در حالی که اشک می‌ریخت، به حاضران گفت: یکی از بهترین آدم‌های دنیا رفت. من نمی‌دانم چه باید بگویم، اما می‌دانم اگر او بود، از همه ممنون می‌شد. او آدم خیلی خوبی بود و دوست نداشت یک نفر از او برنجد.

میلاد فرهودی فرزند زنده‌یاد فرهودی نیز از حاضران تشکر کرد و گفت: دوست نداشتم شما را در اینجا ببینم.

باربد بیات، هومن نامداری، میلاد عمرانلو، علیرضا کهن‌دیری، حمید متبسم، مسعود جاهد،‌ فرزاد طالبی، بهرام جمالی، مجید انتظامی، علی تفرشی، حسین علیشاپور و یغما گلرویی از جمله افرادی بودند که در مراسم بدرقه ناصر فرهودی حضور داشتند.

در پایان مراسم، پیکر این صدابردار پیشکسوت موسیقی برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان به بهشت زهرا (س) تشییع شد.

58241

کلید واژه‌ها : موسیقی - موسیقی پاپ - موسیقی سنتی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان

امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.

سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.

مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.

آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی می‌شود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.

حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاخته‌ای که در تیتراژ شروع می‌کند به رشد و تبدیل می‌شود به آن اسب‌سوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانه‌ترین وجه ممکن برای به‌کارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی می‌رسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.

این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»

هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب می‌شناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیه‌کننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که می‌خواهیم یک چیزی مثل این سمفونی‌ها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه این‌ها را گوش کردم دیدم به درد نمی‌خورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع می‌شود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمی‌شد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایران‌دوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان می‌دهد. این سریال هر جا برود موسیقی‌اش تأثیرگذار است. چون می‌دانند مال همان‌جاست و هویت دارد.

احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفت‌وگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تم‌ها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله‌ غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیده‌ام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنت‌های موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیف‌های غربی بروند.

وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقه‌ای روزانه سنج و دمام گوش می‌کردم، از این طریق با آقای کردی‌زاده آشنا می‌شوم و حاصل این ارتباط می‌شود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عده‌ای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.

به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا (فیلم)
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • هینن: باید بفهمم چرا والیبال چین در میان بزرگان جهان نیست
  • خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت
  • امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته