Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@17:44:42 GMT

شاعر آئینی نمی‌تواند چشم خود را روی فجایع ببندد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۰۹۵۵۶

محمدعلی مجاهدی در نشست رسانه‌ای نخستین کنگره شعر بقیع گفت: اعتراض یکی از زیرمجموعه‌های شعر رهایی است و امروز یک شاعر آئینی نمی‌تواند چشم خود را روی فجایعی که در اطراف ما رخ می‌دهد، ببندد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، نشست رسانه‌ای نخستین کنگره شعر بقیع (آخرین حرم) با حضور محمدعلی مجاهدی دبیر علمی کنگره، رضا بیات، محمود حبیبی کسبی و هادی جان فدا، اعضای هیات علمی کنگره دوشنبه ۱۶ مردادماه در حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی مجاهدی دبیر علمی کنگره شعر بقیع (آخرین حرم) در نشست رسانه‌ای این کنگره ادبی، با اشاره به درگذشت غلامرضا شکوهی، شاعر آئینی کشور، اظهار کرد: درگذشت غلامرضا شکوهی لطمه بزرگی را به ارکان شعر آئینی در ادبیات معاصر وارد کرد و جای خالی ایشان به زودی پر نخواهد شد.

این شاعر ادامه داد: تردیدی نیست که مرحوم شکوهی از چهره‌های نام‌آشنا و مفاخر شعر آئینی بود. اگر آثار چاپ‌شده ایشان را تورق کنیم، به این باور می‌رسیم که بهترین آثار این شاعر، صبغه‌های ولایی و آئینی دارد. بنابراین اگر از این شاعر بزرگ به عنوان شاعر آئینی نام می‌بریم، اشتباه نکرده‌ایم. آنهایی که معتقدند ایشان شعر آئینی داشت، اما آثار دیگرش در اولویت قرار داشته، باید گفته خود را با ادله قابل قبول اثبات کنند.

مجاهدی گفت: شعر آئینی تنها شعر منقبت و مرثیه نیست. قلمرو شعر آئینی، شامل توحید، حکمت، اخلاق، رهایی در بعد فردی و اجتماعی، اعتراض به شرایط نامطلوبی که در یک جامعه اسلامی حاکم می‌شود و بسیاری موضوعات دیگر می‌شود. چه برخی بخواهند و چه نخواهند، ۱۰ سالی که گذشت، دهه بالندگی شعر ولایی بود. درگذشت چهره اثرگذار در این عرصه را از صمیم قلب تسلیت می‌گویم.

او همچنین درباره کنگره شعر بقیع توضیح داد: تا حدود ۱۰۰ سال پیش، در منطقه‌ای که امروز قبرستان بقیع در آن واقع شده است، بقعه‌هایی وجود داشت. بقعه‌هایی که ائمه اطهار (ع) و همچنین چهره‌های معروف خاندان بقیع در آنجا به خاک سپرده شده بودند. تا آن که استعمار انگلیس با تربیت گروه جاهلی و با تقویت این گروه و شناسایی برخی از چهره‌های مطرح در اهل سنت، سعی کردند که نظرات جدید و نادری را ایجاد کنند؛ همچون این که ساختن بقعه بر روی مزار بزرگان بدعت است و باید خراب شود.

دبیر علمی کنگره شعر بقیع (آخرین حرم) با بیان این که وهابیت همیشه در تلاش بوده که چهره واقعی‌اش نمایان نشود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جهت‌گیری‌هایی که نظام اسلامی ایران در برابر استکبار جهانی داشت، خودکامگان سعودی، احساس کردند بنای سلطنت و قدرت آن‌ها رو به تزلزل است و سعی کردند بیش از گذشته به استکبار جهانی دل ببندند. امروز وهابیت بیش از گذشته با صهیونیسم جهانی و آمریکای جهان‌خوار در تعامل است و خواب‌های شومی برای مردم منطقه دیده است که با بیداری مسلمان‌ها، ان‌شاءالله این خواب‌ها تعبیر نخواهد شد.

او اظهار کرد: در ادبیات کشورمان، قلمرو شعر ولایی بسیار گسترده است. یکی از مسائلی که شعرای متعهد سده‌های اول هجری را رنج می‌داده، همین مسائل بقیع بوده است و مشکلات و رنج‌هایی که بر ائمه گذشته است. در سرلوحه برنامه‌های یک شاعر شیعی در این مقطع حساس تاریخی نیز باید مسئله اعتراض باشد. اعتراض یکی از زیرمجموعه‌های شعر رهایی است. امروز یک شاعر آئینی نمی‌تواند چشم خود را روی چشم فجایعی بندد که در اطراف ما رخ می‌دهد. امروز وهابیت بی‌نقاب بیرون آمده است. شاعر آئینی برای درهم شکستن این ابهت پوشالی، باید از هنر شعری خود استفاده کند و تندیس‌های غیربشری را در هم بکوبد و سعی کند خوراک لازم را در اختیار جامعه اسلامی که بیدار شده و به دنبال رهایی از دست دژخیمان جهانی است، قرار دهد.

این شاعر پیشکسوت کشور بیان کرد: شاعران جوان متعهد در مهلتی که وجود دارد، برای ارسال آثارشان اقدام کنند. امروز باید آثاری بیافرینیم که در پیشینه شعر آئینی، مسکوت مانده و هنوز حق مطلب ادا نشده است. البته مسئله شعر بقیع، ۱۱۰۰ سال پیشینه مکتوب در قلمرو زبان فارسی دارد.


در ادامه این نشست رضا بیات عضو هیات علمی کنگره شعر بقیع با بیان این که حضورش در این نشست به عنوان منتقد ادبی نشان از این دارد که کنگره به دنبال شعر ماندگار است، ادامه داد: نگاه ما به کنگره به شکل اتفاقی کوتاه‌مدت نیست و به دنبال شروع یک جریان و احیای شعر بقیع هستیم.

او افزود: شعر ماندگار ویژگی‌هایی دارد و باید به لحاظ ادبی و زبان قدرتمند باشد و می‌شود از روایت‌های جدید هم استفاده کرد و شعری که می‌گوییم می‌تواند مطابق با نظریات سوررئالیسم باشد. همچنین مشکلی نیست که شعر آئینی، در قالب‌های‌ نو، سپید و مدرن و حتی هایکو سروده شود. این‌ها به لحاظ فنی می‌تواند شعر ماندگار تولید کند.

بیات تصریح کرد: مخاطبان ما در کنگره شعر بقیع تنها شاعران شیعه نیستند. هر شاعر مسلمانی می‌تواند در این کنگره حضور داشته باشد، چرا که اهل سنت هم زیارت داشته و دارند. دعوت ما در این فراخوان، دعوت از همه شاعران است و امیدواریم شاهد خلق آثار ماندگار با ارزش ادبی بالا باشیم.

سپس محمود حبیبی‌ کسبی شاعر و دیگر عضو هیات علمی کنگره شعر بقیع نیز گفت: اهمیت ماجرای بازسازی بقیع موجب شد سازمان‌های فعال در عرصه فرهنگ و هنر امروز، همچون حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مجمع شاعران اهل بیت (علیهم السلام)، موسسه فرهنگی هنری سلیس و انجمن میراث اسلامی دست به دست هم بدهند و کنگره بقیع به نام «آخرین حرم» را برگزار کنند.

او افزود: پرداختن به موضوع تخریب بقیع و لزوم بازسازی و احیای بقیع، موضوع ویژه این جشنواره است. همچنین پرداختن به تفکرهای ویرانگر و مخرب سلفی‌گری و وهابیت از دیگر موضوعات مورد اهمیت در این کنگره است. مهلت ارسال آثار نیز تا هفتم شهریور ماه اعلام شده است.

این شاعر اظهار کرد: دوستانی که علاقه‌مند به شرکت در این کنگره هستند، سعی کنند بیشتر به معارف و فضائل ائمه تدفین‌شده در بقیع بپردازند و از بسنده کردن به معیارهای رایج در اشعار جشنواره‌ای و کنگره‌ای فاصله بگیرند. این کنگره تلاش دارد به سمت موضوعات معرفتی حرکت کند و تمام فعالیت‌هایی که در این کنگره اتفاق می‌افتد برای این است که مطالبه جهانی بازسازی بقیع شکل بگیرد. این حرکت یک بازوی فرهنگی و هنری می‌خواهد و تلاش داریم این بازو را به حرکت دربیاوریم.

حبیبی‌ کسبی با اشاره به دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام ماه رمضانی که گذشت، اظهار کرد: علاوه بر احیای بقیع، در دیدار شاعران با رهبر انقلاب اسلامی، ایشان فرمودند که شاعران به موضوع جاهلیت مدرن و تفکر سلفی بپردازند و این همخوانی و همخونی با ماجرای بقیع نیز دارد و شاعران می‌توانند به این موضوع هم بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم از آثار رسیده به کنگره شعر بقیع، علاوه بر آثاری که برگزیده می‌شوند، حدود ۵۰ اثر را گزینش و منتشر کنیم تا همزمان با مراسم اختتامیه کنگره رونمایی شود. اختتامیه این کنگره نیز حوالی هفتم ماه صفر، همزمان با شهادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار شود.


در ادامه نشست هادی جان‌فدا شاعر و عضو هیات علمی کنگره شعر بقیع با اشاره به این که ایجاد مطالبه برای احیای بقیع مسئله مهمی است، گفت: شاید شعر برای ایجاد این جریان بتواند بیش از دیگر هنرها موثر باشد. بازوی ادبیات می‌تواند بازوهای دیگر را هم فعال کند. البته به شرطی که رسانه‌ها نیز از این جریان حمایت کنند.

او افزود: بقیع نماد مظلومیت شیعه است. این که حرمی برای امامی وجود دارد، به واسطه حرم وارد زندگی امام می‌شویم. در بقیع چهار امام به خاک سپرده شده‌اند، اما نبود حرم، باعث شده خیلی به آن ائمه نپردازیم و آن ائمه را وارد زندگی خود نکنیم.


فراخوان کنگره‌ سراسری شعر بقیع با عنوان «آخرین حرم» در دو بخش «ائمه‌ بقیع علیهم‌السلام» و «حرم مطهر بقیع» منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

شهروز همتی با بیان اینکه در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند،بیان کرد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا  هوش مصنوعی بوده است اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت است.
وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه ها براساس نیازسنجی ها ارائه می شود و پیش بینی می شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.
نقش مهم شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی در ارائه خدمات
در ادامه این رویداد،پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره نقش شرکت های دانش بنیان حاضر در این کنگره در افزایش سطح علمی مخاطبان وشرکت های مخاطب کنگره گفت: این شرکت ها با آوردن فناوری های جدیدووابسته به هوش مصنوعی، تشخیص هارادر آزمایشگاه به روز، دقیق و سریع تر می کنندزیراهرچه دستگاه ها دقیق تر عمل کنند می توانند در تشخیص بهتر موثر باشند.
وی افزود: نقش شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی و تولید کیت های استانداد در ارائه خدمات آزمایشگاهی مهم است وقتی تشخیص درست و سریع اتفاق بیافتد، تشخیص پزشک نیز صحیح و به نفع بیمار خواهد بود.
زرنانی اضافه کرد:دراین صورت می توان نتیجه گرفت که شرکت های تولیدی کیت های دانش بنیان به طورغیرمستقیم باسلامت بیماردرارتباط هستند.
وی درباره اینکه با وجود بیش از  ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت به چه صورت است افزود: آزمایشگاه ها مهم ترین پایه سلامت در کشور هستند و به عنوان عوامل کمک کننده درتشخیص بیماری های بالینی به شمار می آیند. پزشک با توجه به علایم بالینی بیمار، ممکن است دچار تردید شود که آزمایشگاه ها می توانند این موارد را برطرف کنند.
زرنانی اظهار کرد: آزمایشگاه هادرنظام سلامت نقش پایه و محوری دارند در تمام سطوح پزشکی مانند تشخیص بیماری های عفونی، انگلی، سرطان، خودایمنی و متابولیک، آزمایشگاه ها کمک کننده هستند.
وی درپایان گفت: بالین خوب یعنی تشخیص خوب و تشخیص خوب یعنی استفاده از تجهیزات یک آزمایشگاه خوب لذا آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند.
فعالیت ۴۰ هزار نفر در ۶ هزار آزمایشگاه کشور
همچنین، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درحاشیه این کنگره گفت: امسال سعی کردیم با توجه به مشکلات و مسایل روز آزمایشگاهی و پیشرفت های تکنولوژی صورت گرفته، نیازهای روز همکاران خدمت رسان در درمان را برآورده و با تکنولوژی و مسایل جدید آزمایشگاه ها آشنا کنیم.
وی افزود: پنل های کنگره به صورتی است که در تعدادی از آنان به نقش وجایگاه آزمایشگاه در نظام سلامت پرداخته می شود بسیاری از برنامه های اجرایی در سطح ملی با کمک آزمایشگاه های علمی صورت می گیرد و همکاران با داده های این آزمایشگاه ها در مراکز درمانی تیم مراقبت را هدایت می کنند لذا برگزاری اینگونه کنگره ها اهمیت بالایی دارد.
حمزه لو با این بیان که در سطح کشور ۶۰۰۰ آزمایشگاه داریم که ۴۰هزار نفر در آنان فعالیت دارند، ادامه داد: موضوع روز آزمایشگاه فناوری های دنیاست بحث آزمایشگاه بر روی یک تراشه، پرداختن به موضوعات ژنتیکی وترکیب موارد با هوش مصنوعی از جمله موارد مهم است که در پنل ها سعی شده به این موضوعات پرداخته شود
وی بر اهمیت نقش آزمایشگاه ها تاکید و اظهار کرد: موضوعات هوش مصنوعی درتشخیص زودهنگام یک بیماری و پیش گویی کردن برخی بیماری ها دستاورد خوبی است که امیدواریم بتوانیم در کشورمان در این زمینه پیش رو باشیم.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • ۱۷ نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر شعر ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • از ایران تا پاکستان/ شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • برگزیدگان ششمین دوره کنگره ملی شعر خلیج فارس معرفی شدند
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • برپایی نمایشگاه «در آستان بقیع»/ تصاویری از حرم‌های مطهر ائمه(ع) قبل و بعد از تخریب