Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-29@22:48:36 GMT

ارتقای استانداردهای نظارت بانکی با معیارهای IFSB

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۱۰۴۲۴

ارتقای استانداردهای نظارت بانکی با معیارهای IFSB

سرویس اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


قائم مقام بانک مرکزی از ارتقای استانداردهای نظارت در نظام بانکی بر اساس معیارهای هیات خدمات مالی اسلامی(IFSB) خبر داد.

به گزارش بی‌باک به نقل از بانک مرکزی، اکبر کمیجانی در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی تسهیل اجرای استانداردهای منتشر شده توسط هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) در بانک مرکزی با بیان اینکه در سال های اخیر، بانک مرکزی تلاش داشته تعامل بیشتری را با IFSB ایجاد کند و مشارکت فعال تری در مجامع، ارکان و جلسات آن سازمان داشته باشد، گفت: در این مسیر همچنین تلاش شده تا حد امکان، از ظرفیت‌های آموزشی IFSB برای ارتقای دانش و توانمندی‌های کارکنان بهره‌ گرفته شود؛ ضمن آنکه در حال حاضر، ‌سه نفر از همکاران بانک مرکزی در کارگروه‌های تدوین استانداردهای آن سازمان عضویت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه به زودی یکی دیگر از همکاران معاونت نظارت بانک مرکزی برای عضویت در کارگروه جدیدی که قرار است در IFSB تشکیل شود، معرفی خواهد شد افزود: همچنین در طرح گردآوری شاخص‌های ساختاری و احتیاطی مالی اسلامی (PSFIs) که در هیات خدمات مالی اسلامی در حال اجرا است، بانک مرکزی حضور فعالانه داشته و به طور مستمر، داده‌ها و اطلاعات عمومی و قابل انتشار نظام بانکی کشور را در اختیار آن سازمان قرار می دهد تا در گزارش‌ها و اسناد منتشره توسط IFSB مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: اهتمام بانک مرکزی در سال های اخیر برای ارتقای استانداردها و ضوابط نظارت بانکی مبتنی بر اسناد و استانداردهای منتشره توسط IFSB است. در این مسیر نیز، دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری که اخیراً به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، عمدتاً بر مبنای یکی از اسناد منتشره IFSB (سند شماره ۱۵ آن سازمان) تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: ضوابط ناظر بر حداقل الزامات مدیریت ریسک نقدینگی نیز که به زودی به شبکه بانکی کشور ابلاغ می‌شود نیز بر پایه سند شماره ۱۲ هیأت خدمات مالی اسلامی تدوین شده است. در عین حال، از دیگر اقدامات و همکاری های بانک مرکزی با هیأت خدمات مالی اسلامی، ترجمه چندین سند از اسناد منتشره توسط IFSB با هدف بسط و تعمیق استانداردها و مبانی نظری نظارت مالی اسلامی است.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اجرای استانداردهای منتشرشده توسط IFSB در کشورهای عضو به ویژه اعضای دائمی آن از اهداف و مأموریت‌های آن سازمان محسوب می‌شود تصریح کرد: لیکن نباید از نظر دور داشت که این مهم جز با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در کشورهای هدف میسر نخواهد شد. کارگاه آموزشی حاضر نیز در همین راستا بوده و ماحصل رایزنی و مذاکره بسیار با دبیرکل پیشین IFSB و همچنین مکاتبات فراوان همکاران مؤسسه عالی آموزش بانکداری با دبیرخانه IFSB طی دو سال گذشته است.

وی افزود: این کارگاه آموزشی در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۶ برگزار شود که بنا به دلایلی از جمله محدودیت‌های بودجه‌ای IFSB به سال جاری موکول شد. امیدوارم این دوره نقطه عطف و آغازی باشد برای برگزاری دوره‌های آموزشی بیشتر توسط IFSB در کشوری که یکی از اعضای اصلی و از بانیان آن سازمان محسوب می‌شود و در عین حال دارای بزرگترین نظام بانکداری اسلامی در دنیا است.

گفتنی است، هیأت خدمات مالی اسلامی با قریب به ۱۹۰ عضو یک نهاد استانداردگذار در حوزه بازارهای مالی اسلامی است که کارکرد و نقشی مشابه با کمیته نظارت بانکی بال، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) و انجمن‌ بین‌المللی ناظران بیمه‌ای (IAIS) را در حوزه‌های بانکداری، بازار سرمایه و بیمه اسلامی داشته و هدف غایی آن ارتقای ثبات و سلامت صنعت مالی اسلامی است.

در این میان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بنیان‌گذاران سازمان یادشده به شمار می‌رود و از بدو تأسیس سازمان مذکور در سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون، وفق ترتیبات اساسنامه‌ای، عضو دایمی ارکان اصلی آن بوده است. در سال میلادی جاری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رییس دوره‌ای هیأت خدمات مالی اسلامی را برعهده دارد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۰۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: محمدرضا فرزین، رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

کد خبر 847463 برچسب‌ها خبر مهم بانک مرکزی عربستان تهران بانک‌ توسعه‌ اسلامی

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید