Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: در سال آبی جاری نزولات جوی در استان گلستان در دوران کوتاه مدت در استان گلستان ۳۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، علی نظری عصر امروز در دومین کارگروه کمیته تحقیقات شمال شرق کشور اظهار داشت: در سال آبی با کاهش 36 درصدی نزولات مواجه هستیم و در درازمدت هم کاهش 17درصدی را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان تاکید کرد:با هدف استفاده از تحقیقات در مصرف آب این کارگروه شامل استان‌های گلستان، مازندران، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی در گرگان برگزار شد.

وی تاکید کرد: اگر تحقیقات انجام ندهیم رشد نخواهیم کرد، به همین منظور شرکت‌هایی در آب منطقه‌ای کشور شکل گرفت تا تحقیقات انجام دهیم تا از این طریق مدیریت منابع آب داشته باشیم.

نظری افزود: در این طرح به دنبال این هستیم که طرح‌های موازی انجام ندهیم و تحقیقات کاربردی باشد و در تبادل تجارب استفاده کنیم تا در بخش اقتصاد آب و فشارش بر مردم کار شود و معضلات در صنعت را حل کنیم.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان گلستان تاکید کرد: کاهش 36 درصد در نزولات جوی در کوتاه مدت ودر دراز مدت 17درصدی داشته‌ایم و روان آب ها کم شده و همچنین ذخیره آب پشت سدها هم با همین مشکلات مواجه هستیم.

نظری تصریح کرد: امسال تنها 49 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره داریم در حالی که پارسال 128میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: مردم می‌تواند با صرفه‌جویی به ما کمک کنند و در آینده هم تحقیقات کمک می‌کند که مشکلات کمتر شود، کشاورزان هم در مصرف باید مدیریت کنند تا برای خودشان و نسل آینده آب های زیرزمینی حفظ شود.

انتهای پیام/

R41471/P4001/S6,70/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۱۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند

به گزارش همشهری آنلاین، حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش شاخص‌های مهم آب و برق (بارش و سدها) شرکت مدیریت منابع آب ایران، ورودی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا امروز (۱۶ اردیبهشت) ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است، این در حالی است که این عدد در سال گذشته برابر با ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است که نشان از کاهش ۵ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

اما از ابتدای سال آبی جاری تا کنون میزان خروجی سدهای کشور به ترتیب در سال جاری و سال گذشته ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب و ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است که بیانگر رشد ۳ درصدی است.

حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است و در مجموع میزان پرشدگی سدهای کشور ۶۵ درصد تخمین زده شده است.

بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟

ارتفاع ریزش‌های جوی کشور نیز معادل ۲۱۹.۲ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۲۲۱.۳ میلی‌متر) یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۸.۱ میلی‌متر) ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است بر اساس شاخص اختلاف سال آبی جاری با متوسط دراز مدت (۵۵ سال) میزان بارندگی‌ها در این بازه زمانی در سیستان و بلوچستان ۶۹ درصد، یزد ۵۶ درصد، خراسان جنوبی ۲۷ درصد و ایلام ۲۴ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که کم بارشی گریبانگیر ۱۱ استان بوده و از جمله قزوین ۲۸ درصد، تهران ۲۴ درصد، خراسان رضوی ۲۴ درصد، سمنان ۲۲ درصد و زنجان ۲۰ درصد کاهش داشته است.

کد خبر 849461 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران باران سد

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل