Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - علي ربيعي در نشست تخصصي امنيت شغلي و امنيت سرمايه گذاري وتوليد که با حضور دکترشهيندخت مولاوردي معاون زنان و امور خانواده رئيس جمهور، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، نمايندگان تشکل هاي کارگري و کارفرمايي و مسئولان  وزارت کار درمحل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش برگزارشد گفت : دراين نشست نمايندگان تشکل هاي  کارگران ، تشکل هاي بازنشستگي و تشکل هاي مختلف کارفرمايي و نمايندگان دولت وکارشناسان حوزه روابط کار حضوردارند و سه جانبه گرايي کاملا محقق شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از مرکزروابط عمومي واطلاع رساني وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعي وزير تعاون،کارو رفاه اجتماعي افزود : اين نشست علاوه بر سه ضلع گفت و گوي اجتماعي پيرامون مسائل کار ، هم از نماينده جامعه کار درمجلس(آقاي محجوب ) و هم رسانه هاي حضوردارند که مي توانند به گفت و گوهاي سالم پيرامون بهترين راه براي امنيت کارگران و سرمايه گذاري مي توانند کمک کنند .
تفاوت امنيت شغلي کنوني با گذشته
وزيرتعاون،کارورفاه اجتماعي اظهارکرد : وقتي از امنيت شغلي سخن به ميان مي آيد بايد بيش از هر موضوعي به اين مساله توجه داشته باشيم که درچه عصري زندگي مي کنيم . ما اکنون درعصري زندگي مي کنيم که عصر تغييراست .تغييرات شگرفي در فضاهاي اقتصادي، اجتماعي و بازارکار شکل گرفته و سرعت اين تغييرات همواره رو به فزوني است .
دکتر ربيعي افزود : عصرکنوني عصر تلاطم محيطي وتغييرات سريعي است که در حال رخ دادن است . اگر درهمين خصوص بخواهيم مثالي درمورد رابطه کارگر و کارفرما بيان کنيم بايد بگوييم که در گذشته وقتي صنعت بزرگ تشکيل شد و کارگران جمع شدند و کارگران زيرسقفي به توليد مشغول شدند و نظام کارفرمايي نيز تشکيل شد و تقابل بين منافع شکل گرفت و دولت ها مداخله کردند يک چانه زني ساده اي ميان جامعه کارگري و کارفرمايي درمداخله دولت ها براي حمايت هاي اجتماعي و مصلحت اقتصادي، اجتماعي به وجود آمد.
وي بيان کرد : امروز اين رابطه رابطه اي ساده و پاسخگوي ما نيست و تحولات بزرگي را پشت سرگذاشته است و جامعه کارگري و کارفرمايي و نمايندگان دانشگاهي که امروز نيز در اين جمع حضوردارند بايد اين موارد را دراين حوزه مورد توجه قراردهند .
پيچيدگي روابط کار
وزيرتعاون،کارورفاه اجتماعي ياد آورشد : امروز بيش از هرزمان ديگري پيچيدگي روابط کار به وجود آمده است . دربازارکار ايران نيز امروز به عنوان تنظيم کننده سياست هاي بازارکار تنها با امنيت و معيشت کارگر و سرمايه گذار مواجه نيستيم بلکه امروز با پديده افرادي که حق دارند به کار دسترسي داشته باشند يعني پديده بيکاري نيزروبرو هستيم ، اما اين بيان کاملا جدي است که اينجا هم وزارتخانه کارگران و توليد کنندگان است و از بيکاران نيز نمايندگي مي کنيم . علاوه بررابطه کارگر و کارفرما ما با جريان عظيمي که سال به سال بيش از يک ميليون نفر مي خواهند وارد حوزه کار شوند نيز روبرو هستيم .
عوامل جهاني و داخلي موثر بر امنيت شغلي
دکترربيعي تصريح کرد : هم عوامل جهاني و هم عوامل داخلي رخ داده است که امروزه موضوع امنيت شغلي را پيچيده تر از هميشه کرده است . خوشحال و خوشبخت هستم که در اين وزارتخانه نظريه کار وجود دارد .اين وزارتخانه با زندگي ملموس ميليون ها نفر سرو کاردارد که نيازمند نظريه کار، ايده ، فهم و فلسفه کار و يک وزارتخانه کاملا اجتماعي است . وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعي بزرگ ترين وزارتخانه اجتماعي است . همين جمعي که امروز در گردهم آمده است به من نشان مي دهد که اين وزارتخانه تا چه حد اجتماعي است و درهرحال درحال فکر کردن براي چگونگي ايجاد امنيت شغلي در اين شرايط پيچيده هستيم .
وي توضيح داد : يک دسته از مسائلي که به پيچيدگي اين موضوع مي افزايد ناشي از عوامل جهاني مانند تحولات تکنولوژي است که از طريق کم اهميت کردن منابع انساني درمقابل پيشرفت هاي فن آوري شرايط جديدي به وجود مي آورد . اين امر هم باعث کاهش نيروي کار مي شود و هم ممکن است ميزان تاثيرانسان برتوليد نهايي را کاهش دهد . يا حداقل انسان هاي محدود تري را درتوليد نهايي اثربخش مي کند .ما امروزه با چنين پديده اي مواجه هستيم . بسياري از مشاغلي که دردوره هاي قبل کاربربودند با ورود تکنولوژي يا نيروي کار به آن ها نيازي نيست يا به شکلي از نيروي کار نياز است که امنيت شغلي را پيچيده تر مي کند . امروز من به تضمين امنيت شغلي دخترتايپيستي که درخانه اش نشسته است ودرسيستان و بلوچستان به او سفارش کارو درتهران مصرف مي شود مي انديشم ، آينده ريسک زندگي او را چگونه مي توان به دست آورد ؟ تغييرات تکنولوژي باعث شده است که به وجوه مختلف امنيت شغلي بينديشيم . جريان هايي که امکان تشکل پذيري بسيارضعيفي دارند و قوانيني براي ايجاد تشکل آن دسته از مشاغل وجود ندارد از موضوعاتي است که به آن ها مي انديشم .
دکترربيعي تغييرات تکنولوژي و تامين امنيت شغلي را موضوعي گسترده توصيف کرد که نيازمند نشست هاي تخصصي و علمي خاص خود است .
تحرک درسرمايه هاي مالي و فيزيکي درمقابل کاهش قدرت چانه زني نيروهاي کار
وزيرتعاون،کارروفاه اجتماعي دربخش ديگري از سخنان خود تحرک درسرمايه هاي مالي و فيزيکي درمقابل کاهش قدرت چانه زني نيروهاي کار را پديده اي جهاني دانست و گفت : مساله جهاني شدن از طريق تحرک سرمايه هاي مالي و فيزيکي ، قدرت چانه زني نيروي کار در حال کاهش است .جهاني سازي مالي ، انگيزه هاي مالي فعالان مالي و دخالت سرمايه هاي جهاني در اقتصاد داخلي کشورها به پيچيدگي روابط و قوانين کار اضافه مي کند . وقتي از سرمايه هاي بدون سرزمين و سرمايه هاي جهاني ومشارکت هاي جديد در داخل کشورها سخن گفته مي شود اگر براي آن آمادگي وجود نداشته باشد قطعا امنيت شغلي را دچار پيچيدگي هاي خاص خود مي کند .
تغييررويکردهاي شغلي
دکترربيعي تاکيد کرد : تغييررويکردهاي شغلي در چنين شرايطي از ضروريات امنيت شغلي به شمارمي رود .دراين زمينه با در حال بحث هستيم که به شکل پيش رو به سمت ديدن ناامني هاي شغلي اي برويم که در آينده ممکن است رخ دهد . نمي خواهم به بحث ناامني هاي شغلي امروزنپردازم ، به آن موارد نيز خواهم پرداخت اما بايد امروز به ناامني هاي شغلي اي که پيش رو خواهيم داشت فکر کنيم .
وزيرتعاون،کارورفاه اجتماعي درادامه گفت :موضوعات مطرح شده ناشي از اتفاقات جهاني است و پديده مهاجرت نيروي کار به خارج از کشوروامنيت شغلي و برعکس پذيرابودن نيروي کار خارجي به داخل کشوروامنيت شغلي درداخل کشور مسائلي قابل بحث است . اما سياست هاي بازارکاري بايد اتخاذ شود که نيروي کار خارجي درداخل کشور منجر به برهم خوردن امنيت شغلي کارگران داخل کشور حداقل در بخشي از مشاغل خاص نشود . مهاجرت نيروي کار به خارج نيز موضوعي است که بايد در سازمان هاي بين المللي دنبال شود و تنها يک بحث ملي درداخل کافي نباشد .
تغييرات نهادهاي بازارکار
دکترربيعي اظهارکرد : در مباحث داخلي ، نهادهاي بازار کار نيز با تغييرات زيادي روبرو هستند . خود ظرفيت اتحاديه ها و تشکل ها، مقررات حمايتي دربازارکار، سياست هاي حداقل دستمزد ، ماليات برنيروي کار اين ها همه نهاده هاي بازارکارهستند که درمورد آن ها با پيچيدگي هايي مواجه مي شويم .
وي اشاره کرد : دريک دوراني کتاب تکاپوي جهاني پيش بيني مي کرد که نيروي کار از صنعت خودرو به سمت ميکروپروسسرها حرکت خواهند کرد . کتابي که به اواخر دهه 70 بر مي گردد . امروزدرايران به تجربه شاهد اين امر هستيم . تعداد نيروهاي زيرسقفي که به طور انبوه براي کارفرمايان کار مي کنند خرد مي شود و به تعداد نيروهايي که با کارفرما و نيروهاي اندک کار مي کنند مواجه هستيم . اصلا خود پديده امنيت شغلي در صنايع بزرگ پرجمعيت با امنيت شغلي در کارگاه هاي کوچک دوموضوع و دوشکل متفاوت است ، کارگاه هاي کوچکي که خود نيز به نوعي دچار نا امني هستند .
وي افزود : مطالعاتي انجام داديم و شغل هايي که از سال 1393 تا آخر سال 95 ايجاد شد را آناليز و تجزيه و تحليل کرديم و در جمع شما اعلام مي کنم که براي اولين بار روش ال ام آي اي(LMIA) را درايران با کارشناسان برجسته اي پياده کرديم و نسبت به بازارکار تحليل هاي واقعي بيرون داديم ، تحليل هايي که بتواند براي سياست گذاران بازارکارموثرباشد ، مطالعاتي که تا پيش از اين در وزارت کار رخ نداده بود . اين مطالعات نشان مي دهد سهم اشتغال زنان بيش از مردان مي شود ، سهم دفترچه هاي تامين اجتماعي نشان مي دهد نرخ رشد اشتغال زنان بيش از مردان مي شود و سهم نيروي کار دربخش خدمات و کارگاه هاي کوچک در حال بيشتر شدن است . اين مطالعات از تجزيه و تحليل وآناليز بازارکار استخراج شده است و دراين شرايط بايد براي حفظ امنيت شغلي با ايده ها و روش ها نوين پيش برويم . دراين جا امنيت سرمايه گذاري و امنيت شغلي مساله بسيار بزرگي است .
سياست تثبيت شغل
وزيرتعاون،کارورفاه اجتماعي تاکيد کرد : براي حفظ امنيت سرمايه گذاري و امنيت شغلي وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعي موضوع تثبيت شغل را به دولت پيشنهاد کرد که ناشي از منابع مالي و بانکي و برخي سياست هاي ديگر بود .
وي به تغييرنيروي مهاجر کلاسيک و مدرن اشاره کرد و افزود : مهاجرت نسل اول نيروي کار براي صنايع بزرگي چون راه آهن ، نفت ، خودروسازي و صنايع بزرگ بود و مهاجرين نسل دوم و سوم نيروي کار که آمدند ، امروز حاشيه نشيني روستايي داريم ، از حاشيه شهري به حاشيه نشيني روستايي رسيده ايم و درآن جا شغل مي خواهيم ، ايجاد کار مي خواهيم و به نوعي به امنيت شغلي و کاهش ريسک زندگي نيازداريم . بنده امنيت شغلي را در يک فرايندي مي بينيم . دراين فرايند فرد مي تواند شغل دلخواه را انتخاب کند ، درميانه راه با آسودگي کار کند ،معيشت مناسبي بگيرد و درپايان راه نيز ريسک بازنشستگي شخص تامين شود وحتي قبل از آخرودرآن سمت طيف بتواند تغييرشغلي دلخواه خود را نيز به وجود بياورد ، من امنيت شغلي را اين گونه تعريف مي کنم که خصوصيات خاص خود را مي خواهد . اکنون براي کاهش آينده شغل در روستا، نظام تامين اجتماعي و آينده کاريعني تامين اجتماعي و نيروهاي جديد کار ، تامين اجتماعي و افرادي که در اشکال جديد درحال کارهستند و در مشاغلي که مشاغل مدرن هستند و ازپاره وقتي بيشتري برخوردارند موضوعات امنيت شغلي ما به شمارمي روند . درست است که در اين سر طيف که نيروي کاري که امروز کار مي کنند به راحتي اخراج نشود مفهوم امنيت شغلي است اما بايد نسبت به مواردي که مطرح کردم , نسبت به امنيت شغلي واکنش و حساسيت داشته باشيم .
روندهاي اقتصادي و پيچيدگي ها
دکترربيعي اظهار کرد : علاوه بر موارد گفته شده درايران روند هاي اقتصادي برپيچيدگي ها اضافه کرده است . ازدوستان خود درتشکل هاي کارگري و کارفرمايي مي خواهم به اين مسائل دقت کنند . درايران مسائلي رخ داد که تنظيم روابط کار را با مشکلات زيادي روبروکرده است و امنيت شغلي و کار را با مشکل روبرو کرده است . يک رکود مزمن و طولاني در اقتصاد ايران ، موجب شد که رکود مزمني را تجربه کنيم . کيک اقتصاد کشور کوچک شده و نا امني شغلي به وجود آورده است.عرضه و تقاضا نيروي کار نامتعادل شده است و اين امر به امنيت شغلي گره خورده است . يعني اتفاقي که رخ داد براثررکود مزمن ريزش نيروي کار از سال 93 آغاز شد ، البته تجربه ريزش نيرو را از 8-7 سال قبل نيزداشتيم . اما تجمعي آن يک دفعه به يک دوره زماني انتقال پيدا کرد که در طول 8-7 سال واحدهاي توليدي پيش آمدند و بخش مهمي از استراتژي هاي ما اين بود که اين واحدهاي توليدي را سرپا نگاه داريم . جايي که عرضه و تقاضاي نيروي کار برابر نبود کارگر کاري را که به دست مي آورد بايد محکم بچسبد که شغل خود را ازدست ندهد . از سمت ديگر صنعت است که براثراقتصاد و سياست هاي غلط اقتصادي به صرفه نيست . منصفانه و به عنوان وزيرکار مي گويم که اين موارد وضعيت بازارکار ما را پيچيده کرد . پنجره جمعيتي نيز با اقتصاد ضعيف شده درهمين دوران گشوده مي شودکه عرضه و تقاضاي نيروي کار را برهم زد . وقتي عرضه و تقاضاي نيروي کار برابرنيست به زيان کارگر شرايط ناعادلانه مي شود واين درشرايطي رخ داد که عرضه نيروي کاربا نيازهاي جديد آمد.نيروي کاربا تحصيلات براي شغل هاي سنتي آمد که با نارضايتي نيروي کار روبرو شد . وقتي انتظار از شغل بالاست يک نوع ناامني شغلي حتي در بدو انتخاب شغل به وجود مي آيد . اين ها نوعي ناامني شغلي است که در تحولات جمعيتي رخ داده است .
وي پيچيده شدن امنيت شغلي در کشوررا به دلايل تکنولوژيکي ، جهاني ، داخلي ، اقتصادي ، و ...دانست و افزود : مساله مزد و کفايت زندگي نيز از موضوعاتي است که درکاهش قدرت خريد نيروي کار به طور جدي با آن مواجه بوديم و از طرف ديگر فقدان ظرفيت درکارفرمايي براي توان اين که بتواند شيب تندي را براي افزايش مزد اتخاذ کند ، دراين شيب تند هم بايد مراقب بود که نظام توليد از هم نپاشد و از طرف ديگر واقعا قدرت خريد جامعه کارگري متناسب نيست و کاهش پيدا کرده است ودرطول سالياني قدرت خريد قفل شده و سبد هزينه کارگري بالاتر رفته است ، ما در اين تناقض ها و پيچيدگي ها حتي بايد براي امنيت درآمدي کارگرنيز تدبير مي کرديم و تدبيرداشته باشيم .خوشحال هستم که حتي واژه شناسي اين امر را هم وزارت کار توليد کرد که مزد بايد سال هاي سال برتورم پيشي بگيرد، مستمري بازنشستگي بايد طي سال ها برتورم پيشي بگيرد، اين ايده پخته شده اي بود که در وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعي برروي آن فکر شد و به عنوان نظريه اي به دولت رفت . حتي طي شيب ملايمي که ظرفيت تحمل کارگاهي را ببينيم اما همواره سعي کنيم که اين شيب بالا باشد.
سهم نيروي کار از درآمد
دکتربيعي گفت : سهم نيروي کار از درآمد کشور دربازه زماني 1375 تا 1391 دائما سيرنزولي داشته است واز سال هاي 80تا75 سهم نيروي کار بيشترين مقدار را داشته و به حدود 47 درصد رسيده است . درسال 82افت شديدي در سهم نيروي کار رخ داده است و به 36 درصد کاهش پيدا کرده است . درسال 86، به 34 درصد رسيده ايم ، درسال 89 شاهد تغييراتي بوديم و سهميه نيروي کار تا 39 درصد افزايش داشت ، از سال 1390 به بعد دوباره شاهد کاهش هستيم ، در سال 91 اين رقم کمتر از1375 است .
اين شاخص نيز براي سال هاي 80 تا 90 از 10 به 7درصد کاهش پيدا کرده است . حتي ما سهم بري عوامل توليد در مزد را اندازه گيري کرده ايم و به علت گسترش فعاليت هاي نامولد اقتصادي، نوع عملکرد نظام بانکي و درآمدهاي بادآورده به ويژه در بخش مستغلات از مهم ترين عوامل نابرابري در سهم بري عوامل توليد به شمار مي روند .
وي اعلام کرد : قطعا به سياست هاي جديد براي مواجهه به چنين چالش هايي در ابعاد ايجاد عدالت در سهم بري توليد نيازمند هستيم . درغيراين صورت درسال هاي آتي با رشد کمترونابرابري بيشتر روبرو مي شويم ، اين سياستي است که ما در سه سال برآن واقف شديم و مطالعه کرديم و فکر مي کنيم که قانون گذار نيز بايد به ما کمک کند که طي يک روندي بتوانيم آن را افزايش دهيم .
حوادث ناشي از کار
دکترربيعي اظهار کرد : در4سال گذشته حوادث ناشي از کار به ازاي هر 100هزارنفردرسال 88 تا 91 از 104 به 82 نفر رسيديم . متاسفانه عدد 82 نيز زياد است . از هر 100هزارکارگر تعداد حوادث منجر به فوت در سال 93 نسبت به 92 وضعيت بهبود يافته اي داشتيم ودر سال 95 ، نسبت به سال 94 بيش از 13درصد کاهش داشتيم . آموزش هايي که براي ايمني کار اتخاذ کرديم 2ميليون و 500هزارنفرساعت را دربرمي گرفت .
مراجع حل اختلاف
وزيرتعاون،کارورفاه اجتماعي اعلام کرد : تعداد کل پرونده هاي حل اختلاف در سال 95 کمتراز سال 94 بوده و 30درصد آن ها به شکل سازشي حل شده است . اميدواريم که اين 30درصد را طي سال ها به 10درصد افزايش دهيم که سه جانبه گرايي انجام شود .
وي به مشکلاتي در مراجع حل اختلاف اشاره کرد و وگفت اميدوارم با همکاري ها بتوان هيات هاي حل اختلاف را زيادتر کرد تا موضوع با تنش کمتري پيش برود . استان هاي تهران، اصفهان، مازندارن و خوزستان بيشترين آماردادخواست وپرونده را داشته اند که به علت صنعتي شدن و همچنين عوامل رفتاري بوده است که نيازمند مطالعه است .
افزايش سهم تشکل هاي کارگري و کارفرمايي
دکترربيعي اشاره کرد : روزي که من به وزارتخانه آمدم تا به امروز سهم تشکل هاي کارگري و کارفرماي افزايش پيدا کرده است . ما امروز 2هزار و 665 انجمن صنفي کارفرمايي و 10هزار و 114 انجمن ، کانون ، شورا، مجمع و تشکل هاي کارگري داريم و هر سال نسبت به قبل افزايش تشکل ها را داشته ايم .
وزيرتعاون،کارورفاه اجتماعي گفت : امنيت شغلي از حق انتخاب آغازمي شود و تا بازنشستگي و ايمني از آينده ادامه دارد . اما جايي که امروز بيشتر مد نظر است و جريان کارگري با آن دست و پنجه نرم مي کنند به ماده 7 قانون کار اشاره مي کنم که از امنيت و ناامني سخن مي گويد معتقدهستم . بنده هم به تبصره 1 و 2 واين که توامان باهم مي توانند اثربخش باشند معتقدم . واعتقاد دارم هرگونه تغييردرآن بايد با استفسار از مجلس صورت بگيرد و اعتقاد دارم که بايد از طريق سه جانبه گرايي راه حل هايي را براي اجراي توامان اين تبصره ها پيدا کنيم. بنده معتقدم امنيت شغلي کارگر و کارفرما هردوبايد باهم دنبال شود ، امنيت شغلي و امنيت سرمايه گذاري بايد باهم دنبال شود . ماده 7 توامان مي توانست با آئين نامه ها ورهکارهاي مناسب ما را به اين سرمنزل ومقصود برساند .
استمرار کار
دکترربيعي گفت : در استمرار کار امنيت سرمايه گذاري و شاغلين نهفته است . ما بايد در تامين اجتماعي و کاهش ريسک مانند بيمه بيکاري ، حوادث ناشي از کار و ازکارافتادگي قطعا نيازمند برنامه ريزي هاي بالاتر و بهتري هستيم .
قانون کار
وزيرتعاون،کارورفاه اجتماعي از قانون کار سخن گفت و افزود : تامين منافع دو طرف براي ما مهم است . يعني اينکه براي کاستن از ريسک آينده براي کارگر ريسک سرمايه گذار نيز بايد کم شود .ماهمه بايد کمک کنيم که سايرعواملي که به سرمايه فشارمي آورد از نظام بانکي ،نظام مالياتي و ...کمک کنيم که امنيت توليد را نيز تضمين کنيم . قطعا سفيد امضاء براي ما قابل قبول نيست و به عنوان يک تخلف بزرگ با آن برخورد مي شود ، آن چه باب شده بود و بايد با آن برخورد شود . ازرسانه ديدم که بخشي از کارگران ما در بخشي از جايي با انعام کار مي کنند و بازرسان ما بايد در اين زمينه قطعا واکنش نشان دهند . مابايد دراين زمينه ها قطعا واکنش نشان دهيم ، نمي دانم صحت دارد يا ندارد ازرسانه ها ديدم ، با هرگونه سفيد امضايي بايد برخوردشود، سفيد امضا يعني برگشت به عهدي که هيچ ضوابطي شکل نگرفته بود . بايد شرايطي را ايجاد کنيم که همه به سهولت بتوانند درکنار هم کار کنند . اميدوارم از نتيجه اين نشست بتوانيم بين رابطه کارگر و کارفرما و وزارت کار آن چنان نهادسازي کنيم که دولت هاي آينده هرکدام بتوانند بر اين نهادهاي استوار شده و ايده هاي کارشده جريان مداوم امنيت شغلي را دنبال کنند .
دکترربيعي درپايان گفت : اين همايش نشان از دغدغه من براي کار و توليد در کشور وکارگران که بي پناه ترين عناصر در نيروي کارهستند بود ، معتقدم وزارت کار امروز بهترين دوران را در زندگي مسالمت آميزکارگري و کارفرمايي طي مي کند هرچند که تضاد منافع وجود دارد ، اما فکر مي کنم که احترام متقابل و اين که ما همه با دلسوزي در کنار هم نشسته ايم و به آينده ايران و بچه هاي ايران و آينده ايران فکر مي کنيم سرمايه اجتماعي بزرگي است که در وزارت تعاون، کار.رفاه اجتماعي جمع شده است ، اين مناسبات اخلاقي وفهم مشترکي که باهم داريم و تا 6صبح براي تعيين مزد با هم مي نشينيم اما تفاهم مي کنيم اين سرمايه اجتماعي بزرگي براي يک جامعه است ، ما از تضاد هاي کلاسيک و غير متعارف و تضاد هاي بدون ثمر پرهيزکرده ايم اما به دنبال منافع و حقوق ضعيف ترين قشر يعني کارگربوده ايم و خواهيم بود و معتقد هستيم که امنيت شغلي را با اولويت امنيت شغلي کارگران بايد ايجاد کنيم .



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است

مالک رحمتی در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی کارگر در دیدار با تشکل‌های کارگری استان، با اشاره به تقدس کار در آموزه‌های دینی گفت: از منظر دینی، کار یک مفهوم مقدس و کارگری یک شغل شریف است و باید این فرهنگ در جامعه جا بیفتد که از شغل کارگری با عزت و افتخار یاد کنیم.

وی با بیان اینکه کارگری نماد بالندگی، رشد و اثربخشی است افزود: امروز به برکت وجود کارگران و خودکفایی در بسیاری از صنایع، اعتماد به نفس ملی تقویت شده و در سایه ارزشی که نظام جمهوری اسلامی به نیروی کار می‌دهد، به یک عزت و اقتدار بالایی در دنیا دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است افزود: عملیات وعده صادق نیز یکی از نتایج نیروی فنی و متخصص کشورمان بود که دنیا را مات و مبهوت خود کرد و امروز شاهدیم که در امتداد این عملیات و وعده مقام معظم رهبری مبنی بر فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی، خیزش عمومی علیه این رژیم در آمریکا و سایر کشور‌ها شکل گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تضمین کیفیت کار را یکی از مقوله‌های بسیار مهم در حوزه کارگری دانست و گفت: تحقق جهش تولید و صادرات در گرو تولید محصولات باکیفیت و مطابق با استاندارد‌های ملی و جهانی است که حرف اول و آخر را در این زمینه کارگران می‌زنند.

رحمتی گفت: اگر کارگران با عشق و علاقه و انگیزه کار کنند و تعهد به کیفیت تولیدات را در روند تولید رعایت کنند قطعاً محصولات باکیفیتی تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشور در عرصه‌های مختلف به رشد و توسعه غیرقابل‌باور رسیده، اما این پیشرفت‌ها به درستی به جامعه منعکس نشده، افزود: مسیر امیدآفرینی در جامعه، روایت پیشرفت‌هایی است که در جای‌جای کشور اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه روایت صحیح پیشرفت، وظیفه مدیران، روابط عمومی‌ها و اهالی رسانه است، خواستار برگزاری اردو‌های راهیان پیشرفت برای اقشار مختلف ازجمله دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی مدیران اجرایی استان توسط دستگاه‌های اجرایی شد.

استاندار آذربایجان شرقی به مشکلات کارگری نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات، مسکن کارگران است که باید با استفاده از ظرفیت نهضت ملی مسکن، بتوانیم مشکل کارگران را در این زمینه حل کنیم و قطعاً این قدم بزرگی در ارتقای سطح معیشت کارگران عزیز خواهد بود.

رحمتی درخصوص حقوق و دستمزد کارگران نیز گفت: تعیین حقوق و دستمزد یک کار تخصصی در سطح کلان کشوری است؛ آن‌چه به استان مربوط است استفاده از سایر تسهیلات مانند اعطای سهام صنایع به کارگران در راستای ارتقای معیشت و اطمینان خاطر کارگران نسبت به آینده شغلی است که در این زمینه هر چه در توان داریم انجام خواهیم داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به شعار سال، کارگر را رکن جهش تولید معرفی کرد و گفت: شعار سال جاری که به مشارکت مردم اشاره دارد در واقع نشان‌دهنده‌ی اهمیت حضور کارگران در اقتصاد و افزایش تولید در کشور است.

حسین فتحی رضایت شغلی، امنیت شغلی و آرامش صنعتی را از سازوکار‌های مهم در تحقق مشارکت کارگران در راستای جهش تولید برشمرد و گفت: حمایت از کارگران آرامش صنعتی را به دنبال دارد و هر جا که آرامش و امنیت صنعتی باشد آن‌جا سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به تبلیغات و تحرکات معاندین و بیگانگان در استان و کشور برای ایجاد مشکل برای واحد‌های تولیدی صنعتی گفت: کارگران همواره ما را سربلند کردند و هرگز مطالبات صنفی کارگران به اغتشاشات تبدیل نشد، و این بزرگترین جهاد جامعه کارگری است.

فتحی یادآور شد: دشمن به دنبال فروپاشی اقتصادی است و راهبرد ما هم تولید است که این تولید با مشارکت مردم و کارگران تحقق می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه ظلم به کارگر فقط عدم پرداخت حقوق مناسب نیست گفت: نبود حفظ کرامت، اقتدار، عزت و امنیت شغلی کارگران نیز ظلم در حق آنها است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران، بزودی
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • دلالان در پی حذف ماده ۲۷ قانون کار هستند
  • وزارت کار بدنبال بهبود امنیت شغلی کارگران است
  • کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی
  • توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران
  • توضیحات وزیر تعاون درباره حق مسکن کارگران