Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@14:03:46 GMT

این روغن را از سبد خانوار حذف کنید

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۱۳۵۲۹

شهریار مستوفی با اشاره به شروع نصب نشانگرهای رنگی تغذیه بر روی محصولات غذایی از سه سال پیش، گفت: هم اکنون این نشانگرها بر روی ۹۰ درصد محصولات غذایی استان و نیز ۷۰ درصد محصولات غذایی کشور نصب شده است.

بهداشت نیوز: مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از حذف روغن جامد از سبد خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهریار مستوفی با اشاره به شروع نصب نشانگرهای رنگی تغذیه بر روی محصولات غذایی از سه سال پیش، گفت: هم اکنون این نشانگرها بر روی ۹۰ درصد محصولات غذایی استان و نیز ۷۰ درصد محصولات غذایی کشور نصب شده است.

دکتر مستوفی افزود: این نشانگرها میزان سه ماده غذایی نمک، شکر و چربی را با رنگ‌های قرمز، زرد و سبز نشان می‌دهد که با توجه به نوع رنگ آن مصرف کننده از میزان این سه ماده که مصرف هر یک نیز ضررهای فراوانی برای سلامتی بدن دارد، مطلع می‌شود.

وی با اشاره به مصرف بالای نمک، شکر و چربی در کشور، گفت: میانگین مصرف روزانه نمک در جهان پنج گرم و در ایران ۱۲ و نیم گرم است، همچنین میزان مصرف روزانه شکر در دنیا ۲۰ گرم و در ایران ۴۵ گرم است.

دکتر مستوفی به مصرف بالای چربی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: هر ایرانی روزانه ۴۵ تا ۵۷ گرم چربی مصرف می‌کنند که این میزان بسیار بالاتر از میانگین جهانی آن است.این مسئول تصریح کرد: وجود این نشانگرهای تغذیه می‌تواند به افراد در خصوص میزان این سه ماده در محصولات غذایی اطلاعات داده و از این طریق به انتخاب درست افراد کمک کند.

دکتر مستوفی به برنامه‌های کاهش میزان نمک و چربی در محصولات غذایی اشاره کرد و افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه باید میزان اسیدهای چرب ترانس در سبد خانوار به صفر درصد برسد، همچنین در این برنامه مقرر شده تا روغن جامد به طور کامل از سبد خانوار حذف شود. وی افزود: همچنین در محصولات غذایی میزان قند باید 30 درصد و میزان نمک در نان نانوایی‌ها 50 درصد کاهش داده شود.

این مسئول بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص کاهش مصرف قند، نمک و چربی تاکید کرد و افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده ۷۴ درصد بیماریهای غیرواگیر با مصرف زیاد این سه ماده غذایی در ارتباط است.مستوفی یادآور شد: فرهنگسازی زیربنای اجرای درست همه برنامه هاست و ضروری است رسانه ها در خصوص کاهش مصرف محصولاتی مانند نمک، شکر و قند فرهنگ‌سازی مستمری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ذائقه مردم به مصرف بسیار این سه محصول عادت کرده، گفت: میزان این سه ماده در فرآورده‌های غذایی باید به صورت تدریجی تغییر کند که ذائقه مردم به مصرف کم این سه فرآورده عادت کند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۳۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب

بیماری کبد چرب غیرالکلی به یک نگرانی رو به رشد سلامت در سراسر جهان تبدیل شده است و سبک زندگی بی‌تحرک باعث افزایش چنین وضعیت خطرناکی در سلامتی می‌شود.   به گزارش ایسنا، کبد یکی از مهمترین اندام‌های بدن است که سبب دفع سموم  ناشی از بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت و فشار خون بالا می‌شود و کبد چرب به بیماری گفته می‌شود که در آن  چربی در کبد تجمع کرده باشد و وقتی درمان نشود ممکن است منجر به سایر عوارض کبدی شود.   علائم کبد چرب شامل خستگی، حالت تهوع، درد شکم، کاهش اشتها، زردی پوست و چشم‌ها و ادرار تیره و مدفوع خاکستری است.   پیشگیری از کبد چرب   برای اینکه کبد سالمی داشته باشید باید غذای سالم بخورید و از مصرف الکل خودداری کنید، همچنین باید ورزش کنید و وزن خود را پایین بیاورید، خوب بخوابید، بیماری‌های زمینه‌ای خود را کنترل کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.   ورزش‌های قلبی عروقی   دویدن، شنا کردن، حرکات موزون و ایروبیک، می‌توانند سبب سوزاندن چربی و بهبود عملکرد قلب شوند.   تمرینات مقاومتی   ایجاد توده عضلانی بدون چربی از طریق تمرینات قدرتی می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و یکی از بهترین راه‌ها برای پایین آوردن سریع چربی خون، تمرینات مقاومتی است۰   یوگا و پیلاتس    این ورزش روی کشش، قدرت مرکزی و تعادل کار می‌کند و به صورت غیر مستقیم می‌تواند استرس را کاهش داده و از سلامت کبد و مدیریت وزن حمایت کند.   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه   تمرینات تناوبی با شدت بالا و ریکاوری کوتاه می‌توانند عملکرد کبد را بهبود بخشند و چرخش نیم‌تنه بالایی که باعث اکسیژن‌رسانی هر چه بهتر به کبد می‌شود و در عین حال شنا کردن، اسکات زدن، تمرینات شکم، وزنه‌ زدن و دوچرخه‌سواری از جمله این ورزش‌ها به شمار می‌روند.   پیاده‌روی بر اساس این مطلب که از سوی زهرا داوودی، فیزیولوژیست ورزشی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌آمده است: پیاده‌روی سریع و منظم فوائد بسیار زیادی برای سلامتی دارد و در مطالعه‌ای معتبر ثابت شده که افراد اگر در پنج روز هفته به مدت یک ساعت پیاده‌روی کنند، می‌تواند به میزان قابل توجهی کلسترول LDL خون را کاهش دهند.   شاید جالب باشد بدانید حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم ممکن است با مشکلات چربی و کلسترول بالا دست و پنجه نرم کنند؛ به عبارت دیگر ورزش در کنار سایر بخش‌های دیگر مثل تغذیه خوب، حذف چربی‌های ترانس، مصرف غذاهای غنی از امگا ۳، افزایش مصرف فیبر محلول و مصرف پروتئین وی، خواب صحیح، سبک زندگی متعادل و آرامش روحی، می‌تواند تاثیر دو چندانی داشته باشد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • نوشیدن این چای فشارتان را تنظیم می‌کند
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • استفاده از تلفن همراه با ۴۶ درصد بالاترین علت بروز تصادف است
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور