Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند.

شاید هیچ راهی برای دستیابی به چشمه جوانی وجود نداشته باشد، اما قطعا راه‌هایی هستند که انسان‌ها را پیرتر و پیرتر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیگار کشیدن، یکی از همین راه‌ها است که روی پوست، دندان‌ها و موها تاثیر منفی می‌گذارد و افراد را پیرتر می‌کند. حتی مسائل مهمی ماند قدرت باروری، قوای قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها نیز از سیگار کشیدن تاثیر می‌پذیرند.

سیگار با پوست و زیبایی ما چه می‌کند؟ تغییر رنگ پوست

سیگار کشیدن به‌مرور پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می‌کند. به همین دلیل، ‌بعضی از سیگاری‌ها رنگ‌پریده به نظر می‌رسند و رنگ پوست بعضی از آنان هم حالت ناهموار پیدا می‌کند. این تغییرات می‌توانند در سنین جوانی هم شروع شوند. بنابراین، هرچه سیگار کشیدن را زودتر شروع کنید، سریع‌تر به پوست خودتان آسیب می‌رسانید.

افتادگی پوست

بیش از ۴ هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد و بسیاری از آن‌ها، از محرک‌های تخریب‌کننده کلاژن و الاستین هستند. سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، روند بازسازی پوست را هم تخریب می‌کند. بنابراین، افراد سیگاری با دو پیامد ناگوار مواجه می‌شوند: افتادگی پوست و چین‌وچروک‌های عمیق.

افتادگی بازوها

سیگار کشیدن فقط به ظاهر صورت آسیب نمی‌رساند، بلکه می‌تواند به حالت بدن هم صدمه بزند. وقتی که قابلیت ارتجاعی پوست از بین می‌رود، قسمت‌های شاداب و سفت بدن شروع به افتادگی می‌کنند. بازوها بخش مهم از بدن هستند که به این مشکل مبتلا می‌شوند.

خطوط دور لب‌ها

یکی از پیامدهای سیگار کشیدن، ایجاد خطوط واضح در ناحیه دور لب‌ها است. سیگاری‌ها از عضله‌های دور لب‌ها برای سیگار کشیدن استفاده می‌کنند، ‌بدون این‌که بدانند درحال ایجاد چین‌های خودخواسته در ناحیه لب‌ها هستند. تکرار این حالت در کنار زوال قابلیت ارتجاهی پوست به‌واسطه سیگار کشیدن، خطوط عمیقی را در ناحیه دور لب‌ها ایجاد می‌کند.

لکه‌های پیری

لکه‌های ناشی از افزایش سن، لکه‌هایی تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست هستند که در صورت و دست‌های افراد مسن‌تر به‌وجود می‌آیند. با این‌که تماس بیش از حد با نور خورشید می‌تواند باعث شکل‌گیری این لکه‌ها شود، اما محققان می‌گویند که افراد سیگاری هم در معرض ابتلا به این لکه‌ها قرار دارند.

دندان‌ها و لثه‌های آسیب‌دیده

زردی دندان‌ها، یکی از بدترین و واضح‌ترین اثرات سیگار کشیدن در درازمدت است، اما مساله فقط به تغییر رنگ دندان‌ها محدود نمی‌شود. افراد سیگاری معمولا بیشتر به بیماری لثه، بوی بدن دهان به‌طور مزمن و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان مبتلا می‌شوند. به‌علاوه، شانس از دست دادن دندان‌ها برای افراد سیگاری، ۲ برابر بیشتر از دیگران است.

انگشتان تیره و لک‌دار

بسیاری از سیگاری‌ها به حالت قرار گرفتن سیگار در بین انگشتان دست علاقه دارند. با این‌حال، آنان نمی‌دانند که این هوس و علاقه‌مندی، چطور به پوست دست‌ها و ناخن‌ها آسیب می‌رساند. یکی از ویژگی‌هایی تنباکو، این است که می‌تواند پوست و ناخن‌ها را مانند دندان‌ها لکه‌دار کند. البته، ترک سیگار بعد از مدتی این مشکل را برطرف می‌کند.

ریزش مو

هم زنان و هم مردان با افزایش سن، به ریزش موها مبتلا می‌شوند. با این‌حال، سیگار کشیدن می‌تواند این فرآیند را تسریع کند. حتی بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد سیگاری بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به طاسی مواجه هستند. محققان تایوانی هم سیگار کشیدن را به‌عنوان یکی از عوامل خطر اصلی در ابتلا به الگوی طاسی مردانه در بین مردان آسیایی شناسایی کرده‌اند.

پسوریازیس

پسوریازیس، یکی از بیماری‌های پوستی مزمن است که در اکثر موارد باعث شکل‌گیری پچ‌های پوسته‌دار و ضخیم روی پوست می‌شود و معمولا هم روی زانوها، آرنج‌ها، دست‌ها،‌ پوست سر، پاها و پشت می‌شود. این پچ‌های پوستی می‌توانند سفید، قرمز یا حتی نقره‌ای باشند.

چین‌وچروک‌های پاکلاغی

همه انسان‌ها درنهایت به چین‌وچروک‌های مختلف در ناحیه بیرونی چشم‌ها دچار می‌شوند، اما افراد سیگاری این چین‌وچروک‌ها را زودتر از دیگران و بسیار عمیق‌تر تجربه می‌کنند. گرمای ناشی از سوختن سیگار و فشار آوردن به چشم‌ها برای دور نگه داشتن چشم‌ها از دود سیگار، دو عاملی هستند که شانس ابتلا به چین‌وچروک‌های پاکلاغی را در میان افراد سیگاری بالا می‌برند. همچنین، استنشاق ترکیبات شیمیایی سیگار باعث آسیب‌رسانی داخلی به ساختارهای پوست و رگ‌های خونی دور چشم‌ها می‌شود.

منبع:سلامتیسم

انتهای پیام/

دخانیات چه تاثیری بر پوست و چهره خواهند گذاشت؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۳۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، صورت شاید اولین عضوی از بدن باشد که در مورد کمبودهای مواد مغذی در بدن هشدار می‌دهد. کمبود ویتامین‌ها در بدن، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند که گاهی خفیف و گاهی خطرناک است.

بهدگزارش سرگرمی روز، شما برای تشخیص این کمبودها باید برای تجویز آزمایش‌های دوره‌ای خون، نزد پزشک بروید با این حال برخی علائم کمبود ویتامینی را می‌توانید از وضعیت چهره خود تشخیص دهید:

_ کمبود ویتامین C: ویتامین C نقش حیاتی در بدن دارد؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث بهبودی سریع زخم‌ها و حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود. به گفته محققان کمبود این ویتامین باعث خونریزی لثه‌ها می‌شود.

بهبود آرام زخم‌ها، خشک شدن موها و ایجاد لکه های قرمز روی پوست از دیگر علائم فقر این ویتامین است. اگر هر کدام از علائم فقر ویتامین C را دارید؛ میوه‌ها، سیب زمینی، انواع توت‌ها، فلفل، بروکلی، اسفناج و مکمل‌های ویتامین C را به رژیم‌تان بیفزایید. مصرف روزانه ۷۵ میلی گرم ویتامین C به زنان و ۹۰ میلی گرم به مردان توصیه می‌شود.

_ کمبود ید: کمبود این ماده معدنی منجر به چشم‌های پف آلود می‌شود و کم کاری تیروئید را نیز به همراه دارد. افرادی که دارای کمبود ید هستند، ناخن‌های شکننده را تجربه می‌کنند و ممکن است به راحتی دچار اضافه وزن شوند. شما می‌توانید در صورت ابتلا به این علائم، مصرف هرچه بیشتر زغال اخته، لوبیای سیاه، میگو، توت فرنگی و ماست را در نظر داشته باشید.

_ کمبود امگا ۳: خشکی پوست به خصوص در فصل زمستان رایج است. اما اگر پوست شما خشک‌تر از حد معمول باشد، به آن معنی است که اسیدهای چرب امگا ۳ را به میزان کافی دریافت نمی‌کنید. مصرف کم این اسیدهای چرب چین و چروک صورت شما را نیز افزایش می‌دهد. منابع این اسیدهای چرب عبارتند از ماهی، دانه‌های کتان، دانه‌های چیا و گردو.

_ کمبود آهن: پوسته پوسته شدن لب‌ها یکی از نشانه‌های کمبود آهن است. نشانه‌های دیگر عبارتند از خستگی، سرماخوردگی‌های مکرر و درد زبان. کمبود "ریبوفلاوین" نیز می‌تواند خشکی لب‌ها را به همراه داشته باشد. شما می‌توانید ریبوفلاوین را از راه مصرف ماهی قزل آلا، بروکلی، پنیر و بادام به دست بیاورید. آهن نیز در حبوبات، آجیل، اسفناج و مکمل‌های آهن وجود دارد.

_ کمبود بیوتین یا ویتامین B۷: موهای خشک و نازک می تواند به شما هشدار دهند که دچار کمبود این ویتامین هستید. جدا از ریزش مو، نشانه مشخص دیگر کمبود بیوتین، صورت پف کرده با توزیع چربی غیر طبیعی و راش‌های قرمز است. بر اساس برخی مطالعات بیوتین به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو عنوان شده است. منابع غذایی سرشار از بیوتین شامل بادام زمینی، جگر، برخی سبزیجات، برگ چغندر سوئیسی، تخم مرغ پخته و زرده تخم مرغ است.

_ کمبود ویتامین B۱۲ : کمبود این ویتامین در میان گیاه‌خواران بسیار رایج است. کمبود ویتامین ب ۱۲ اغلب باعث تغییر رنگ پوست و رنگ پریدگی می‌شود. سایر نشانه‌ها عبارتند از خستگی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس و اسهال. اگر می‌خواهید فقر ویتامین ب ۱۲ را درمان کنید، به دنبال مصرف بیشتر ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات غنی شده باشید. اگر رژیم‌های غذایی گیاهی را دنبال می‌کنید مکمل‌های ویتامین ب ۱۲ را با مشورت پزشک مصرف کنید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • (عکس) چهره عجیب محمدرضا گلزار حین انجام ماسک پوست صورت
  • پاکسازی ریه با سیگار کشیدن!
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • مصرف این سه نوع چای چهره‌تان را ۲۰ سال جوان می‌کند