Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-04@22:36:41 GMT

آشنایی با سبک ترین و سنگین ترین مجازات های تغزیری

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۱۴۰۷۰

ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی‌بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکارها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است.
برخلاف قانون سابق که خبری از درجه‌بندی تعزیرات نبود قانون جدید آن را به هشت درجه تقسیم کرده است. مجازات‌های درجه یک سنگین‌ترین و مجازات‌های درجه هشت حاوی سبک‌ترین میزان کیفر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچه از درجه مجازات کمتر شود، مجازات شدیدتر خواهد بود. مجازات درجه یک شدیدترین حکمی خواهد بود که برای یک مجرم صادر می‌شود.‏
مجازات حبس و جریمه نقدی یک جرم زمانی درجه یک به حساب می‌آید که میزان زندان آن بیش از ۲۵ سال و میزان جزای نقدی جرم نیز بیش از یک میلیارد ریال باشد.‏
در صورتی که مجازات حبس کمتر از ۲۵ سال باشد، به شرط اینکه بیشتر از ۱۵ سال باشد، حبس درجه دو محسوب می‌شود. از لحاظ جزای نقدی نیز جریمه قانونی بیشتر از ۵۵۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال جزو مجازات‌های تعزیری درجه دو تلقی می‌شود.‏
مجازات تعزیری درجه سه شامل زندان بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ سال و جزای نقدی بیش از ۳۶۰ میلیون ریال تا ۵۵۰ میلیون ریال می‌شود.‏
مجازات حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال و جزای نقدی بیش از ۱۸۰ میلیون ریال تا ۳۶۰ میلیون ریال هم به عنوان مجازات‌های درجه چهار در نظر گرفته شده است.‏
‏ مجازات‌های درجه پنج و شش، مجازات‌های تعزیری درجه متوسط هستند. مجازات درجه پنج شامل حبس بیش از دو تا پنج سال و جریمه نقدی بیش از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال است.‏
مجازات درجه شش نیز حبس بیش از شش ماه تا دو سال به اضافه جزای نقدی بیش از ۲۰ تا ۸۰ میلیون ریال را شامل می‌شود. در قانون جدید برای اعمال مجازات‌های تعزیری درجه ۵ تا ۸، دادگاه می‌تواند محکوم به حبس را با رضایت خودش در محدوده مکانی مشخص تحت نظارت سیستم‌های الکترونیک قرار دهد.‏
در مورد نوجوانانی که مرتکب جرم تعزیری می‌شوند هم این نکته قابل ذکر است که اگر سن آنان در زمان ارتکاب، بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد جرم تعزیری دارای مجازات درجه ۶، به جای محبوس شدن در کانون اصلاح و تربیت، باید از یک میلیون ریال تا ۱۰ میلیون ریال پرداخت کنند یا ۶۰ تا ۱۸۰ ساعت خدمات عمومی رایگان انجام دهند.‏
‏ در نهایت دو نوع مجازات تعزیری سبک در قانون ما پیش‌بینی شده است که اکثر جرایم خفیف مشمول چنین مجازات‌هایی هستند.‏
این دو نوع مجازات عبارتند از مجازات‌های تعزیری درجه هفت و هشت. قانونگذار برای مجازات تعزیری درجه هفت، حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و جزای نقدی بیش از ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال را مناسب دیده است.‏
سبک‌ترین مجازات تعزیری نیز مجازات تعزیری درجه هشت است که عبارت است از حبس تا سه ماه و جزای نقدی تا ۱۰ میلیون ریال.‏
در کنار تعیین درجات هشت‌گانه مجازات، برخی احکام نیز در نظر گرفته شده است، مثل اینکه اگر نوع مجازات خاصی در این نوع مجازات‌های هشت‌گانه پیش‌بینی نشده باشد، جزو مجازات تعزیری درجه هفت است.‏
‏*سایر مجازات‌های تعزیری ‏
حبس و جریمه مهم‌ترین مصداق‌های مجازات‌های تعزیری در قوانین ما هستند. اما مجازات‌های تعزیری به این دو ختم نمی‌شود.‏
انواع دیگری از مجازات‌ها شامل مصادره اموال، انحلال شخص حقوقی، انفصال از خدمات دولتی، محرومیت از حقوق اجتماعی، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی، شلاق و انتشار حکم در رسانه‌ها می‌شود.‏

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۱۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات واتس‌اپ برای کاربران خاطی!

ایتنا - این ویژگی جدید در به‌روزرسانی آینده معرفی می‌شود و در صورت تخطی از سیاست‌های خاصی در اپلیکیشن، به طور موقت از چت کردن کاربران جلوگیری می‌کند. برنامه پیام‌رسان واتس‌اپ در حال فعال کردن ویژگی جدیدی برای مسدود کردن حساب‌هایی است که قوانین آن را نقض می‌کنند، که در آخرین نسخه بتا برنامه پیام‌رسانی اندروید منتشر خواهد شد.

به گزارش ایتنا، این ویژگی جدید در به‌روزرسانی آینده معرفی می‌شود و در صورت تخطی از سیاست‌های خاصی در اپلیکیشن، به طور موقت از چت کردن کاربران جلوگیری می‌کند.

پلتفرم متا معتقد است که ممنوع کردن حساب‌ها به هر دلیلی کار درستی نیست، بنابراین اعمال محدودیت‌های کوتاه‌مدت برای برخی حساب‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا اشتباهات خود را بفهمند و در بازه زمانی کوتاه‌تری به حساب‌های خود دسترسی پیدا کنند.
  تاثیر قابلیت جدید بر کاربران
جزئیات منتشر شده از گزارش‌های جهانی در مورد این ویژگی نشان می‌دهد که این قابلیت باعث مسدود شدن موقت حساب‌های کاربری و جلوگیری از ارسال پیام توسط کاربران می‌شود.

 

با این حال، «کاربران مسدود شده» همچنان می‌توانند پیام‌ها را در چت‌ها و گروه‌های موجود دریافت کرده و به آن‌ها پاسخ دهند تا ارتباطات مهم مختل نشوند.

 افرادی که در واتس‌اپ محدود شده‌اند، زمانی که می‌خواهند با شخص دیگری چت کنند، یک کادر پاپ آپ را مشاهده می‌کنند که به آنها اطلاع می‌دهد که حساب کاربری آنها محدود شده است. زیرا آنها پیام های هرزنامه، خودکار یا توهین‌آمیز را ارسال کردند.

بسیاری از کاربران ممکن است این ویژگی مسدود کردن واتس‌اپ را یک اقدام افراطی بدانند که باعث می‌شود اطلاعات و تاریخچه چت خود را از دست بدهند.

در عین حال، محدود کردن حساب‌ها، این کاربران را تحت قوانین نگه می‌دارد و آن‌ها را وادار می‌کند تا با پیروی از قوانین برنامه واتس‌اپ، به درستی کار کنند.
  شرایط ویژه خدمات
اگر حساب شما مسدود شده باشد، هنگام باز کردن واتس‌اپ پیام زیر را مشاهده خواهید کرد: "این حساب مجاز به استفاده از واتس‌اپ نیست."

واتس‌اپ در صورتی حساب‌ها را مسدود می‌کند که احتمال نقض شرایط خدمات این پلتفرم را بدهد. برای مثال اگر شامل هرزنامه و کلاهبرداری باشد، یا اگر امنیت سایر کاربران واتس‌اپ را در معرض خطر و تهدید قرار دهد.

 

واتس‌اپ توصیه می‌کند که بخش «استفاده قابل قبول از سرویس‌ها» را در شرایط خدماتش به دقت مرور کنید تا در مورد استفاده مناسب از برنامه و فعالیت‌هایی که شرایط خدمات آن را نقض می‌کند بیشتر بدانید.

اگر فکر می‌کنید حساب شما به اشتباه مسدود شده است، روی "درخواست بررسی" در برنامه کلیک کنید. پس از بررسی حساب شما و تصمیم گیری، یک اعلان از واتس اپ دریافت خواهید کرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد
  • برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد+مصاحبه
  • ◄ آشنایی با آبراه غیرطبیعی پاناما + فیلم
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • مجازات واتس‌اپ برای کاربران خاطی!
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان
  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • ۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند
  • جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه
  • آشنایی با ۲ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در کرج